Ny webshop med brætspil

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Morten
Posts: 1
Joined: Thu Dec 17, 2009 7:31 pm

Ny webshop med brætspil

Post by Morten »

Hej
Jeg overvejer at starte en ny webbutik med brætspil, og ideen er at der skal skabes en god kontakt til det danske brætspil community og sørge for gode anmeldelser og lignende på siden.
Før jeg starter vil jeg gerne høre jer hvad i mener er vigtigt i sådan en butik, er det pris? design? community? anmeldelser eller andet?
Jeg vil værdsætte hvis i vil bruge et par minutter på at give jeres mening til kende.

På forhånd tak
Morten
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Stony »

Min personlige mening: Design er "nice to have", og ikke "need to have". Siden kan være nok så tudegrim. Hvis der er gode priser på brætspil, så kommer jeg på besøg. Eventuelle anmeldelser o.lign. vil være flødeskum på lagkagen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Frouvne »

Det er naturligvis et emne jeg mener en del om, da siden her jo oprindeligt startede som en salgsside.

Pris og udbud er to størrelser man ikke kommer udenom at beskæftige sig med. Jeg tror, at de fleste af os, når vi handler på nettet, forventer at få en pris, der er lavere end den vi ville få i en fysisk butik. For brætspil kan der være endog meget stor forskel på den pris, man giver i specialbutikkerne og netbutikkerne. Det betyder også, at hvis ens målgruppe kan finde på at handle i udlandet, er man udsat for benhård konkurrence. Konkurrencen bliver ikke minder af de danske posttakster, der i store træk er på linje med det man må betale for at få sendt fra udlandet til Danmark.

Hvad man udbyder betyder selvfølgelig også rigtig meget. For mange brugere herinde betyder det f.eks. noget, hvor hurtigt man kan få fat i nyhederne. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at det er din målgruppe, men det kan selvfølgelig inkludere en risiko, hvis man hurtigt skal have noget på lager og derfor er nødt til at bestille før man har en reel mulighed for at vide hvor meget en vare vil sælge. Når man sælger brætspil kan det også være nødvendigt at have et lidt bredere sortiment, der inkluderer andet end brætspil, simpelthen for at få økonomien til at hænge sammen. Jeg kan dog helt personligt blive skræmt væk fra en hjemmeside, hvis der er for mange produkter jeg syntes er underlødige. I.f.t. sit udbud er det nok vigtigt at have en klar profil. Det er ikke vigtigt at have alt og ikke en gang nødvendigvis meget. Men jeg skal på forhånd vide om det er besværet værd at tjekke din webshop for at se om du har fået et produkt på lageret. Og det kan jeg kun vide, hvis din profil er tydelig.

Som forbruger er der naturligvis mange andre faktorer, der spiller ind, når jeg beslutter hvor jeg lægger mine køb. Specielt når det er som special-forbruger som for brætspillenes vedkommende. Service og information er vigtige parametre. Eksempelvis bliver jeg ved med at lægge nogle af mine indkøb i Fantask fordi jeg har svært ved at forestille mig, at jeg selv spillede brætspil af denne type i dag, hvis jeg ikke i min studentertid var kommet i Sankt Pedersstræde. For mig betyder det således også noget, at Fantask løbende laver udadrettede aktiviteter, der forsøger at holde liv i brætspilsmiljøet og det vil jeg som forbruger gerne bakke op omkring ved at lægge nogle af mine indkøb der. Andre gange vil jeg gerne støtte op omkring et bestemt produkt og forudbestiller det derfor direkte fra forlaget. Det giver dem en idé om, hvornår og i hvor stort oplag et spil skal produceres. Og her kommer der selvfølgelig nogle faktorer i spil, som kan gøre det endnu mere ugenskueligt som (kommende) forhandler at vurdere hvordan man skal disponere sine indkøb.
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Ny webshop med brætspil

Post by qute »

Det vigtigste for mig er 2 ting:
1. Søgning. Hvis ikke jeg kan finde spillet kan jeg ikke købe det.
2. Overskuelighed, nyheder på forsiden.

Fantask er en side som i min mening fejler fantastisk på de 2 punkter. Til en sådan grad jeg helt har opgivet den. For at finde noget, skal man hente en 10 mb pdf fil med 300 sider og så gå igang med at læse. Jeg håber virkelig de en dag laver siden om.
Image
User avatar
Johnny Ebsen
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 21
Joined: Mon Nov 02, 2009 4:10 pm
Favoritspil: Elfenland, Dominion, Niagara, Zooloretto, Cuba, Imperial, Shark
Location: Tyskland
Contact:

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Johnny Ebsen »

Hvad du også bør have i baghovedet er "Customer awareness" og "Customer retention". Altså hvordan får jeg kunder i butikken. Hvilket medie benytter jeg til formidle eksistensen af butikken? Er det nok at fortælle det i et forum for nørder eller skal fokus mere rettes på familier? Hvis en kunde har besøgt butikken, hvordan sikrer du så at de kommer tilbage? Af egen erfaring (ikke brætspil) er det næmmere at holde på kunder, som at skaffe nye og hvis man har en klart defineret målgruppe er det næmmere at holde på dem. For eksempel hvis målgruppen er cosim spillere, og butikken har et bredt udvalg af cosims er det et godt sted for disse spillere at gøre deres indkøb og så er prisen heller ikke så vigtig, hvorimod en butik med et bredt udvalg af alt kan have det svært ved at fokusere og have et klart budskab.

Håber det hjælper lidt.

Johnny
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Helle »

Altså ...

Nu har jeg jo tilfældigvis også solgt brætspil på et tidspunkt - og mit indtryk var helt helt klart, at det handler om prisen.
Der er rígtigt mange unge studerende, der køber 'den type' af brætspil ... selvfølgelig bliver de også ældre og prisen betyder mindre, men prisen betyder en stor del.

Jeg kan komme med ret mange gode eksempler på, hvordan det kunne ses ...

Derudover, så handler det også om beliggenhed - kan man hente spil selv ellers skal man helst kunne finde et par spil i shoppen, som man vil købe ... de færreste handler et spil ad gangen med porto til 70,-.

Men ellers er jeg meget enige med de øvrige....
Og så vil jeg lige sige ... der er en hel del online brætspilsbutikker i forvejen ... jeg ved ikke om de alle sammen er aktive stadig, men hvis du søger lidt, så er der faktisk en del forskellige ... så du skal også overveje hvilket niveau du vil sælge på.

Skal det være lidt hobby ved siden af eller vil du op og tjene penge på skidtet, så du får lidt indtægt også?

Når du tænker kundegrundlag, så er det blevet endnu nemmere at handle i Tyskland og rigtigt mange producenter er begyndt at lave multilinguistiske spil ... eksempelvis - for nogle spils vedkommende, hvis du køber abacus spiele i Tyskland, så er de samproduceret med Rio Grande, så du får PRÆCIS det samme spil, samme æske samme regler, som hvis du købte i en dansk butik ... Prisen er bare nogle gange næsten det halve ... så kommer forsendelsen fra Tyskland, som kan gøres for 60,- ... så hvis du skal købe disse spil i en dansk webshop så bliver regningen altså omkring 150,- højere - hvis de holder sig til vejledende udsalgspriser ....

Nu ved jeg ikke, hvor i landet du bor - men geografien gør nok også en forskel ....

Nu er det jo faktisk længe siden vi stoppede - snart 2½ år, og vores erfaringer behøver derfor ikke helt holde stik, men det var i hvert fald lidt fra de overvejelser, som jeg ville gøre mig, hvis jeg skulle begynde at sælge spil nu.
(hvilket jeg helt sikkert ikke skal .... )...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Frouvne »

Helle wrote:[...] Derudover, så handler det også om beliggenhed - kan man hente spil selv ellers skal man helst kunne finde et par spil i shoppen, som man vil købe ... de færreste handler et spil ad gangen med porto til 70,-. [...]
Og skal der være mindst et par spil, man er interesseret i, stiller det store krav til udvalget. Det er absolut værd at tage med i overvejelserne. Ikke mindst hvis man skal have kunderne til at returnere, for så skal der jo gerne være yderligere to spil, der er interesseret... Det betyder også, at der er en del af de forhandlere som du kan se på forhandlerlisten her på forum (viewtopic.php?f=50&t=2745), som jeg må erkende, at jeg ikke tjekker. På den anden side kan jeg selvfølgelig godt forstå, at man ikke kan starte ud med et fuldt sortiment - men går man alt for halvhjertet ind i projektet er kundernes interesse måske om muligt endnu mere halvhjertet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Helle »

Frouvne wrote:
Helle wrote:[...] Derudover, så handler det også om beliggenhed - kan man hente spil selv ellers skal man helst kunne finde et par spil i shoppen, som man vil købe ... de færreste handler et spil ad gangen med porto til 70,-. [...]
Og skal der være mindst et par spil, man er interesseret i, stiller det store krav til udvalget. Det er absolut værd at tage med i overvejelserne. Ikke mindst hvis man skal have kunderne til at returnere, for så skal der jo gerne være yderligere to spil, der er interesseret... Det betyder også, at der er en del af de forhandlere som du kan se på forhandlerlisten her på forum (viewtopic.php?f=50&t=2745), som jeg må erkende, at jeg ikke tjekker. På den anden side kan jeg selvfølgelig godt forstå, at man ikke kan starte ud med et fuldt sortiment - men går man alt for halvhjertet ind i projektet er kundernes interesse måske om muligt endnu mere halvhjertet.
Men så er det jo, at hvis man har en leveringsadresse, hvor der er nogen hjemme om dagen, så kan de danske leverandører levere med dags varsel ... så man nærmest kan sende til kunderne dagen efter de har bestilt, hvis de bestiller inden kl. 15 ...
så man behøver ikke have fuldt sortiment ...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Frouvne »

Helle wrote:Men så er det jo, at hvis man har en leveringsadresse, hvor der er nogen hjemme om dagen, så kan de danske leverandører levere med dags varsel ... så man nærmest kan sende til kunderne dagen efter de har bestilt, hvis de bestiller inden kl. 15 ...
så man behøver ikke have fuldt sortiment ...
Det er rigtigt, at mange kunder selvfølgelig helst ser at deres varer kommer frem hurtigst muligt. På den anden side tager jeg hatten af for såvel de internationale postsystemer som internationale forhandlere, der ofte kan levere på forbavsende kort tid. Så selvfølgelig er det en parameter - men jeg tror f.eks. at din pointe med at folk selv kan have muligheden for at samle spil op er endnu vigtigere.

Angående hurtig ekspedition tror jeg, at det er helt afgørende i dag at have en eller anden form for betalingssystem. Det gør dels processen hurtigere, men dels indgyder det også væsentlig større tillid hos kunderne, der er langt bedre sikret på denne måde. At det så også letter håndteringen i.f.t. bogføring m.m. er et helt andet og slet ikke uvæsentligt kapitel.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Helle »

Frouvne wrote:
Helle wrote:Men så er det jo, at hvis man har en leveringsadresse, hvor der er nogen hjemme om dagen, så kan de danske leverandører levere med dags varsel ... så man nærmest kan sende til kunderne dagen efter de har bestilt, hvis de bestiller inden kl. 15 ...
så man behøver ikke have fuldt sortiment ...
Det er rigtigt, at mange kunder selvfølgelig helst ser at deres varer kommer frem hurtigst muligt. På den anden side tager jeg hatten af for såvel de internationale postsystemer som internationale forhandlere, der ofte kan levere på forbavsende kort tid. Så selvfølgelig er det en parameter - men jeg tror f.eks. at din pointe med at folk selv kan have muligheden for at samle spil op er endnu vigtigere.

Angående hurtig ekspedition tror jeg, at det er helt afgørende i dag at have en eller anden form for betalingssystem. Det gør dels processen hurtigere, men dels indgyder det også væsentlig større tillid hos kunderne, der er langt bedre sikret på denne måde. At det så også letter håndteringen i.f.t. bogføring m.m. er et helt andet og slet ikke uvæsentligt kapitel.
Jeg mente faktisk, at man som butik kan efterbestille, når kunderne har bestilt og dermed ikke behøver have alt på lager ... man kan som butik have det dagen efter og så tager det 3 dage til kunden, men hvis man så løber en lille risiko ...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Frouvne »

Helle wrote:
Frouvne wrote:
Helle wrote:Men så er det jo, at hvis man har en leveringsadresse, hvor der er nogen hjemme om dagen, så kan de danske leverandører levere med dags varsel ... så man nærmest kan sende til kunderne dagen efter de har bestilt, hvis de bestiller inden kl. 15 ...
så man behøver ikke have fuldt sortiment ...
Det er rigtigt, at mange kunder selvfølgelig helst ser at deres varer kommer frem hurtigst muligt. På den anden side tager jeg hatten af for såvel de internationale postsystemer som internationale forhandlere, der ofte kan levere på forbavsende kort tid. Så selvfølgelig er det en parameter - men jeg tror f.eks. at din pointe med at folk selv kan have muligheden for at samle spil op er endnu vigtigere.

Angående hurtig ekspedition tror jeg, at det er helt afgørende i dag at have en eller anden form for betalingssystem. Det gør dels processen hurtigere, men dels indgyder det også væsentlig større tillid hos kunderne, der er langt bedre sikret på denne måde. At det så også letter håndteringen i.f.t. bogføring m.m. er et helt andet og slet ikke uvæsentligt kapitel.
Jeg mente faktisk, at man som butik kan efterbestille, når kunderne har bestilt og dermed ikke behøver have alt på lager ... man kan som butik have det dagen efter og så tager det 3 dage til kunden, men hvis man så løber en lille risiko ...
Det har du ret i. Og det var selvfølgelig også det, du skrev. Havde du skrevet, det jeg tænkte, ville jeg have svaret som jeg gjorde. :roll: Satser du på at kunne efterbestille hos din mellemhandler, så løber man til gengæld risikoen for en masse bøvl både for én selv og kunden, hver gang det viser sig,at mellemhandleren alligevel ikke har spillet på lager. Som kunde irriterer det mig i øvrigt også hver gang jeg ser gule og røde lamper i en webshop. Jeg vil vide, hvad I kan skaffe her og nu og selvfølgelig gerne hvornår I forventer at en nyhed dukker op.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Gunness »

qute wrote:Det vigtigste for mig er 2 ting:
1. Søgning. Hvis ikke jeg kan finde spillet kan jeg ikke købe det.
2. Overskuelighed, nyheder på forsiden.

Fantask er en side som i min mening fejler fantastisk på de 2 punkter. Til en sådan grad jeg helt har opgivet den. For at finde noget, skal man hente en 10 mb pdf fil med 300 sider og så gå igang med at læse. Jeg håber virkelig de en dag laver siden om.
Jeg ved ikke, om det er det vigtigste, men det er i alt fald essentielle områder - og som Qute skriver, er Fantasks site så elendigt, at man næsten giver op på forhånd.

En væsentlig faktor, der ikke er gjort så meget ud af, er bekvemmelighed - og det kommer hurtigt til at hænge uløseligt sammen med forsendelsesmetode. Som allerede skrevet er der en del at spare i forhold til danske priser ved at handle i Tyskland. Det store aber dabei er bare, at mange tyske forhandlere sender med et af de store pakkefirmaer (GLS, DHL etc.), og det kan ofte munde ud i, at man forventes at sidde hjemme i 8-9 timer og vente på sin pakke.

Boardgamer.dk's løsning, hvor man kan få leveret en række steder i sit lokalområde og hente, når man vil, er uendeligt meget nemmere.

Selv om pris er (d)en vigtig(ste) parameter, kan besparelse let blive ret tidskrævende. Og her kommer tålmodigheden og mængden af varer på lager ind. I nogle tilfælde vil man gerne have sine spil hurtigt, og så duer det ikke at skulle vente i dagevis på varer, der er i restordre - hvorefter man så skal vente i x timer for at få sin pakke.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Jesper Amstrup »

Da hele verden er indenfor rækkevide fra lænestolen, er det eneste konkurrenceparameter for en dansk shop leveringshastighed. Det kræver alt man har varerne på lager, et shopsystem der viser at tingene er på lager, og har en effektiv logistik.

I anden række kommer prisen. Den skal være blandt de laveste i Danmark. Det er umuligt at konkurrere med udenlandske priser, men at doble priserne op, og undskylde med at vi har højere 6% højere moms end tyskerne holder ikke. Det er muligt at der er andre faktorer der spiller ind på prisen, men som forbruger kan jeg være ligeglad.

Hvis der er noget jeg bare er nødt til at have her og nu, og prisen er nogenlunde fornuftig, er der måske et lille glimt af en chance for at jeg ville bestille det i DK. Men Jeg har ikke lyst til at betale en helt urimelig overpris. Hvis vi tager Agricola som eksempel, koster det 599 hos Games. I England kan jeg få samme udgave for ca. 330 kroner.

Jeg kan godt vente 2 dage mere (hvis Games altså sender samme dag), og spare 270 kroner. Hvis man som jeg, har for vane at bestille en stor kasse spil (eller to som sidste gang :D ) bliver det hurtigt til mange penge.

For mig vil det altid være prisen der er afgørende, men den kan man desværre ikke hamle op med her i DK, og så er der kun leveringshastigheden tilbage.

Det lyder meget negativt, men jeg tror sgu det er svært at hamle op med udlandet med en webshop. Jeg kender ikke nogen der spiller, som ikke kender til muligheden for at handle i udlandet.

Hvis det var en fysisk butik, er det en anden snak. Hvis den var i en fornuftig radius fra min bopæl, ville jeg gerne kaste nogle penge efter den.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Frouvne »

Morten wrote:[...] Jeg vil værdsætte hvis i vil bruge et par minutter på at give jeres mening til kende. [...]
Personligt ville jeg nok også vælge at indgå lidt mere aktivt i en proces som denne, hvor folk faktisk kommer med tilbagemeldinger. Hvorfor ikke gøre det til en dialog, hvor du kommenterer folks forslag og fortæller lidt om, hvordan det hænger sammen med dine planer? Det personlige engagement tror jeg betyder rigtig meget, når man begiver sig ind på et marked og i det hele taget et miljø som spilmiljøet, der er ganske smalt. For mig betyder det f.eks. meget, at jeg ved hvem der står bag en hjemmeside. Det er for mig med til at tilføre troværdighed. Ligeledes betyder det personlige præg i kundekontakten rigtig meget. Af praktiske årsager er det en rigtig god idé at automatisere meget, men det er rart at blive bekræftet i, at der er rigtige mennesker bag en hjemmeside.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Frouvne »

Jesper Amstrup wrote:[...] Det lyder meget negativt, men jeg tror sgu det er svært at hamle op med udlandet med en webshop. Jeg kender ikke nogen der spiller, som ikke kender til muligheden for at handle i udlandet. [...]
Det er nok rigtigt, at de fleste virkelige entusiaster lægger hovedparten af deres indkøb i udlandet. De fleste af os køber dog også nok nogle af spillene herhjemme enten af ideologiske årsager (for at støtte de danske handlende, den lokale butik eller lignende) eller for hurtigt at kunne få fingrene i noget, man står og skal bruge. Til gengæld tror jeg at kontakten til den skare af mennesker alligevel er rigtig vigtig dels fordi de fungerer som ambassadører, der udbreder kendskabet til hobbyen og som dermed henviser kunder og dels for at holde fingeren på pulsen i.f.t. hvilke spil folk p.t. spiller og hvad de holder udkig med. På den måde kan de have en meget væsentlig funktion for én, hvis man forstår at gøre brug af dem.
frouvne, administrator

Image
Post Reply