Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Her er små spilrelaterede opgaver velkomne.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Frouvne »

For nogen tid siden så jeg på BGG en forudsigelse af, at Puerto Rico i løbet af starten af året igen ville indtage førstepladsen på BGG, hvis udviklingen fortsatte som den har gjort på det seneste. Noget kunne faktisk tyde på, at forudsigelsen holder stik. Men hvornår vil det ske? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Stony »

Det er et emne vi også har haft oppe og vende her i forummet for lidt over et halvt år siden. Men for at besvare dit konkrete spørgsmål i overskriften, så ser det ud til at ske næste gang BGG kører deres opdatering af hitlisten, for Puerto Rico er i skrivende stund 0,01 foran Agricola.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Frouvne »

Den tråd havde jeg åbenbart fortrængt!

Det næste spørgsmål bliver så - for at vende tilbage til spørgsmålet i denne tråd - hvordan det skal fejres, når vi vågner og konstaterer det i morgen? Eller det er måske en sorgens dag for nogle? :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Stony »

Just another day in Geekville? :)

Jeg tager ind til Consim imorgen. Måske man skal have det på bordet. Måske endda med udvidelsen fra Alea Treasure Chest...
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Mik »

Adelsfolkene er jo allerede blevet spillet til død igennem det sidste 8 måneder.
Tid til at spille noget nyt!

Og min verden forandres ikke af hvilket spil som pt. er mest populært.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Stony »

...min verden ændres heller ikke af hvem der ligger nummer 1 i superligaen. Men det er der sjovt nok også en masse mennesker der interesserer sig for.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] Og min verden forandres ikke af hvilket spil som pt. er mest populært.
For os der er godt inde i hobbyen betyder det ikke alverden, men i forhold til hvervningen af nye medlemmer til hobbyen tror jeg til gengæld, at det kan betyde en hel del. Jeg er sikker på at mange gerne vil prøve "det bedste spil" og med mange mener jeg rigtig mange flere end folk der godt kunne tænke sig at prøve det næst-, tredje- eller tiende-bedste spil. Derfor er det for mig ikke ligegyldigt hvilket spil der ligger nummer et. Men det giver mig heller ikke en dårlig dag, at Puerto Rico åbenbart endnu ikke er blevet nummer et! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Johan
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 62
Joined: Tue Nov 03, 2009 9:46 pm

Re: Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Johan »

Så er Agricola blevet slået af pinden, da jeg for fem minutter siden åbnede BGG så den sådan ud:
Image

1 minut efter havde de så byttet plads :)
Last edited by Johan on Tue Jan 19, 2010 11:46 am, edited 1 time in total.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Frouvne »

Så skete det. Det er et besyndeligt rating-system, da tallene jo har indikeret at tronskiftet fandt sted for længst. Jeg kan godt forstå, at man føler behov for at kompensere for antal stemmer, nedjustere eller fjerne stemmer der alene afgives for at øge/sænke en rating, men kunne man ikke også lade det blive afspejlet i ratingen og ikke kun placeringen på listen?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Johan
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 62
Joined: Tue Nov 03, 2009 9:46 pm

Re: Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Johan »

Frouvne wrote:Så skete det. Det er et besyndeligt rating-system, da tallene jo har indikeret at tronskiftet fandt sted for længst. Jeg kan godt forstå, at man føler behov for at kompensere for antal stemmer, nedjustere eller fjerne stemmer der alene afgives for at øge/sænke en rating, men kunne man ikke også lade det blive afspejlet i ratingen og ikke kun placeringen på listen?!
Har BGG egentlig offentliggjort hvilken algoritme der laver ratings, antal stemmer, antal fans osv. om til en placering?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Stony »

Der er to ratings på hvert spil. Den "rå" rating, som er et gennemsnit af de afgivne ratings, og den "gældende" rating, hvor der er indregnet et antal dummy-ratings for at forhindre spil i at suse direkte ind på førstepladsen osv... Det er først for nyligt at Aldie tilføjede noget ekstra logik til udregningen af denne rating, som bl.a. inkluderer frasortering af ratings, der kommer fra profiler der er blevet oprettet og ikke bestiller andet end at anmelde et enkelt spil 10 eller 1. Dem er der vistnok en hel del af, da nogle fjolser har lavet noget automatiseret kode, som opretter nye bruger ud fra nogle kriterier. Desværre vil det næppe være det store problem, at udbygge den kode, så den også sætter nogle flere ratings. Man kan kun håbe, at de fortsat kan spore det ud fra IP-adresser m.m. og fortsat kan sortere dem fra. Eventuelt slette profilerne efterhånden som de bliver oprettet.
Johan wrote:Har BGG egentlig offentliggjort hvilken algoritme der laver ratings, antal stemmer, antal fans osv. om til en placering?
Nej. Og med god grund. Det vil bare vise ovennævnte fjolser, hvordan de bedst kan omgå det.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Frouvne »

Nu foregår der så en intens kamp om at stabilisere sig på toppen. P.t. er det igen Agricola, der sidder på tronen!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Johan
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 62
Joined: Tue Nov 03, 2009 9:46 pm

Re: Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Johan »

Twilight Struggle og Power Grid ser også ud til at være i tæt duel for tiden.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Frouvne »

Puerto Rico er igen nummer 1, men måske positionen p.t. retteligt tilhører...

Image
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvornår er Puerto Rico igen nr. 1 på BGG?

Post by Helle »

Frouvne wrote:Puerto Rico er igen nummer 1, men måske positionen p.t. retteligt tilhører...

Image
Puerto Cola havde været sjovere - tilbage til klippebænken !!!
Post Reply