Blue Moon: CCG eller ej?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Blue Moon: CCG eller ej?

Post by Frouvne »

Spørgsmålet om hvorvidt Blue Moon er et CCG (Collectible Card Game) eller ej har tidligere været rundet her på dette forum, hvor Jens Hoppe kom med nedenstående overvejelser:
Jens_Hoppe wrote:
Frouvne wrote:Blue Moon er et af de spil, jeg ofte har vaklet ved. Hvor meget CCG er der over det? Nogle siger, at man sagtens kan nøjes med grundspillet mens andre mere end antyder, at grundspillet ikke i sig selv er et fuldt spil.
Spillet bliver afgjort mere afvekslende når man tager de forskellige udvidelses-racer med, og de kan derfor klart anbefales for "the full experience". Så ja, på den ene side er grundspillet med sine to racer et "komplet" spil - man behøver ikke andet for at spille - men den fulde rigdom i spillet kommer først til udtryk når man har udvidelserne. Grundspillet alene svarer jo til kun at spille Magic med de samme to pre-constructed decks hele tiden: Sikkert sjovt nok, men spillet er mere end det.

I Blue Moon er de enkelte decks desuden karakteriseret ved at de opfører sig meget forskelligt, og skal spilles meget forskelligt, afhængigt af, hvilket andet deck de er oppe imod. Så bare fordi jeg er god til at spille Hoax imod Vulca, betyder det ikke at jeg er god til at spille dem imod Mimix. Konsekvensen er at der er utrolig stor afveksling i spillet, pga. de mange måder at kombinere decks på.

Og det ovenstående er alt sammen under forudsætning af, at man spiller med deckene som de kommer i pakkerne: Der er jo desuden et væsentligt deck-building aspekt i spillet (som jeg ikke har prøvet endnu), hvilket uvægerligt må lede til endnu større variation.

Konklusionen er at ja, Blue Moon er ret CCG-agtigt, sålænge man holder sig for øje at det faktisk ikke er collectible (dvs. du ved hvad du får når du køber noget, og du ved hvor meget du skal investere i alt)!
Original tråd:

viewtopic.php?t=5&start=0

Så vidt jeg husker, var der fra starten af et klart budskab om, at der ville komme grundspillet og yderligere 6 racer. Siden er der så også dukket et par sæt med titlerne: Emissaries and Inquisitors: Allies og Emissaries and Inquisitors: Blessings. Sidste skud på stammen er så The Buka Invasion, der kan ventes på Essen 2006. Dermed må man vel sige, at præmissen med, at man på forhånd vidste hvor meget, man kunne komme til at investere er røget... og så ved jeg godt, at det formentlig er det rene ingenting i forhold til, hvis man var hoppet på et rigtigt CCG. Men alligevel får jeg da lidt dårlig smag i munden over at den gode Reiner driver spøgen så langt...

Og når så det er sagt, så er jeg da også faldet pladask for spillet og skal da også lige have et par sæt til... Og rent faktisk lyder The Buka Invasion til at være et rigtig godt køb, da man enten kan vælge at spille sættet på samme vis som de øvrige racer eller at supplere de andre racer op med en af de 6 Buka familier, der hver består af 5 kort.

Jeg må vist desværre erkende, at jeg er den perfekte målgruppe... :oops:
frouvne, administrator

Image
Post Reply