Civ V: Meninger?

Her er der mulighed for at diskutere computerspil, rollespil, figurspil og meget mere
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Civ V: Meninger?

Post by Robert »

Jeg har ikke købt det, og venter formentlig lidt. Det rykker godt nok. Jeg prøvede demoen, og fandt den lidt tja...
Jeg havde lidt svært ved at finde rundt i brugerinterface, manglede nogle tastaturgenveje, fik forslag til pagter op som jeg ikke kunne finde dokumentation på.
Men det føles godt nok som Civ med en ansigtsløftning.

Lad mig få nogle meninger og erfaringer med spillet (ikke demoen) :D
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Civ V: Meninger?

Post by Sir William »

Hvordan fik du fat i demoen? Var det via Steam?

OVervejer også at købe det, men har kun set videoklip fra interfacet og det virker så fjernt fra det klassiske koncept. Er meget bekymret over om det er muligt at bibeholde overblikket.

Regner med at læse nogle reviews fra Gamespot.com, de plejer at være ganske gode til at fange de ting som har min interesse.

Hvem sælger det egentlig billigst her i DK?
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Civ V: Meninger?

Post by MesterLars »

coolshop.dk og elgiganten.dk har det til 299 inkl fragt
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Civ V: Meninger?

Post by Robert »

Demoen er kun tilgængelig på Steam. Civ V skal også aktiveres via Steam - dvs. du kan ikke få det til at virke uden internet og uden en Steam konto og installation. Opdateringer kommer (formentlig kun) via Steam. Du kan sagtens spille det offline efter aktivering - påstås. jeg har ikke prøvet det.

Det er temmelig irriterende, men Civilization er et af de meget få spil der kan få mig til at gi efter i en sådan situation. Så jeg oprettede en Steam konto og installerede det (eller var det omvendt?).

Det føles helt klart som Civ. Interfacet er enklere, men det vænner man sig formentlig til. Jeg havde som sagt lidt svært ved det i det ene spil (100 turns i demoen) som jeg har prøvet.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Civ V: Meninger?

Post by Sir William »

Har nu aldrig oplevet problemer med Steam, har både Total War - Empire, Total War - Napoleon og Football Manager 2010 installerede via Steam.

Det giver nu en meget god tryghed, når det er installeret så kan man pakke skiverne væk og ikke bekymre sig om de skulle forsvinde. Dit spil er altid garanteret når det først er på Steam. Der kommer også automatisk opdateringer hver gang du logger på Steam, hvilket min computer gør automatisk.

Desværre er jeg overrasket over, at det kan fås her i Danmark for 300 kr. inkl. forsendelse når det hos Steam koster 50 euro svarende til ca. 350 kr.. Så det koster penge at ville skåne miljøet :shock:

Har lige downloadet manualen og skimmet den igennem, er rigtig ærgerlig over at der "kun" er 18 civilisationer at vælge mellem. 19 hvis man køber deluxe versionen på Steam.

Men igen, der skal vel også være nogle civilisationer til udvidelsen.

Når jeg læser manualen, synes jeg der er nogle positive træk herunder at der ikke er den risiko for at møde 20 stacket swordsmen give min kampvogn røvfuld, for som jeg læser det, kan man nemlig ikke stacke mere.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Civ V: Meninger?

Post by Robert »

Sir William wrote:Når jeg læser manualen, synes jeg der er nogle positive træk herunder at der ikke er den risiko for at møde 20 stacket swordsmen give min kampvogn røvfuld, for som jeg læser det, kan man nemlig ikke stacke mere.
Man kan kun stacke een "civil" (worker, settler) og en kampenhed - ikke andet. Der kan også kun være een enhed som garnison i en by. Til gengæld kan en by forsvare sig selv. Det er meget enklere at holde styr på, og giver adgang til mere reelle taktiske overvejelser, men ikke specielt realistisk hvis man tænker sig at en hex dækker adskillige km i tværsnit (spiller på et verdenskort, f.eks.)

Religioner er også ude. Endnu en simplificering, som egentlig ikke er så dårlig. Civics er erstattet med noget tilsvarende, som bliver tilgængelige jo mere kultur man bygger op. Det er faktisk en relativt fornuftig konstruktion. Byernes "virkefelt" er også ændret - jeg har ikke helt gennemskuet hvordan det virker nu.

Jeg har savnet en sammenligning af IV og V - her er noget af det fra en lidt mavesur vinkel. Her er en anden. Forskellene er i virkeligheden ret store, selv om den grundlæggende "Civ" følelse stadig er der.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Civ V: Meninger?

Post by Robert »

Et kort spørgsmål til Steam: Hvis jeg køber det på Steam kan jeg så lave mere end een installation ad gangen? Hvis ikke, så kan jeg formentlig afinstallere og geninstallere? Jeg bryder mig ikke om at en installation er bundet til en bestemt PC.

Jeg har brugt Impulse et stykke tid, og den tillader at man har flere installationer på forskellige computere, indtil en vis grænse (som jeg ikke har mødt endnu).
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Civ V: Meninger?

Post by Stony »

Du kan sagten installere både Steam og underliggende spil på flere maskiner, men du kan kun spille det på een af dem ad gangen. Måske dem begge såfremt den ene er i offline mode.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Civ V: Meninger?

Post by Sir William »

Robert wrote:Et kort spørgsmål til Steam: Hvis jeg køber det på Steam kan jeg så lave mere end een installation ad gangen? Hvis ikke, så kan jeg formentlig afinstallere og geninstallere? Jeg bryder mig ikke om at en installation er bundet til en bestemt PC.
Konceptet med STEAM er, at du kan spille spillet på en hvilken som helst computer. Det er uanset om du køber den fysisk vare eller via Steam, så skulle det være muligt at spille det på hvilken som helst computer når bare du logger på Steam hver gang.

Det er den ide jeg godt kan lide, hvis ens computer går død eller man pludselig sidder i udlandet, så installerer man Steam på sin computer og logger på Steam. Når man så er logget på, så kan man de spil som man har liggende.

Derimod har jeg forstået det sådan, at det ikke vil være muligt at "købe" eller "låne" spillet af andre, da reg. koden bliver bundet op til ens Steam konto.

Har som sagt kun spillet mine Steam spil på min computer og jeg har været tilfreds især den del med, at jeg ikke skal bekymre mig om at finde patches rundt om på nettet. Her bliver den rigtige fundet og installeret automatisk.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Civ V: Meninger?

Post by Stony »

Så fik jeg afsluttet mit første spil.

Når jeg kigger på de enkelte versioner af Civilization, synes jeg umiddelbart at denne version virker som den der har ændret mest i.f.t. den forrige version. Det virker som om man har udpeget kernen i Civ spillene, og skåret alt det andet væk. Og så har man rystet posen, og lavet lidt andre tilføjelser. Om man så er begejstret for det eller ej, vil naturligvis være et spørgsmål om personlig smag. Mit umiddelbare førstehåndsindtryk er positivt.

Nogle af de mest gængse strategier man kunne benytte i de tidligere spil, kan man godt kaste over højre skulder. Jeg benyttede eksempelvis muligheden for at fedte mig ind på mine naboer, og gik som regel direkte efter de teknologier, der tillod mig at bytte teknologier med de øvrige. Så blev der gjort en indsats for at finde alle de øvrige cilizationer. Derefter behøvede man kun at forske i de allermest komplekse teknologier, og resten kunne man bytte sig til. Men ikke mere. Så vidt jeg kan se, er det slet ikke muligt at bytte teknologi. Måske hvis man bliver allieret med en anden spiller. Det har jeg endnu ikke prøvet.

Civ 4 var ved at blive en vel voksen mundfuld for spillere der gerne ville igang med denne genre, og ikke havde ret meget forudgående kendskab. Der var maaaange forskellige ting at holde styr på. Det er der blevet skåret ned på, så spillet formodentligvis vil være lettere tilgængeligt. Jeg er så ikke et øjeblik i tvivl om at der kommer nogle udvidelser, som tilføjer tilpas med ekstra elementer, at også hardcore Civ'ere kan få deres lyst styret.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Civ V: Meninger?

Post by Tobias »

Fik spillet en time her til aften, hvorefter spillet frøs :evil:
Håber ikke at det bliver en tendens, som kræver en patch.
Af hvad jeg fik prøvet var jeg tilfreds. Nye spændende tiltag og flot grafik. Religion som blev introduceret i 4'eren savnede jeg lidt men glad for at advirsors er vent tilbage: "Give me swords that I may shear in enemy blood"
(Kan ikke helt huske ordlyden af Military advirsor fra civ2?) :D
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Civ V: Meninger?

Post by Robert »

Jeg købte det via Steam - det var simpelthen for nemt og fristende.

Det er ikke lykkedes mig at blive færdig med et spil endnu - jeg er ca. halvvejs.
I bund og grund kan jeg godt lide simplificeringerne, men der er nogle ting der bekymrer mig. Det er f.eks. besværligt at styre byggekøerne - jeg kan ikke finde en metode til at skubbe noget ind foran i køen (Jeg mener det var Ctrl+Click i Civ4) og det er besværligt at lægge mere end een ting i køen. Der er meget klikkeri frem og tilbage. Heldigvis er det formentlig kun et spørgsmål om tid før der kommer Mods ud som adresserer mine behov.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Civ V: Meninger?

Post by Stony »

Jeg benytter ikke muligheden, for at sætte tingene i kø, så der kan jeg ikke umiddelbart hjælpe.
Jeg har dog en anden bekymring, som går på at AI'en virker svagere...? Især i kamp virker den ret håbløs. Det håber jeg der bliver rådet bod på i en patch.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Civ V: Meninger?

Post by Robert »

Jeg bruger byggekøer en del for at spare mig for arbejde, specielt efter lidt tid når jeg har et passende udvalg af bygninger at vælge imellem. Det er nogenlunde OK at sætte en kø op, men temmelig besværligt at redigere den. Man skal ramme en lille pil med musen for at flytte en enhed/bygning op eller ned, så skal man flytte musen (da enheden/bygningen nu har flyttet sig), ramme pilen igen og klikke igen. Sådan bliver men ved indtil den er på plads. Og man kan ikke redigere der hvor man vælger produktion - man skal først vælge et antal enheder/bygninger som skal produceres, så gå tilbage til et andet vindue, og så kan man flytet rundt på dem. Glemmer man en bygning er det på den igen. i Civ4 var det hele samlet et sted og styret af tastatur+mus kombinationer.

Det minder mig on overgangen fra Space Empires 4 til 5. Brugerinterfacet blev "simplificeret" gevaldigt med inspiration fra RTS spil, hvilket gjorde det ekstremt ineffektivt for øvede spillere. Jeg endte med at opgive SE5 til fordel for SE4.

Her er en anden "lille" ting, som bestemt ikke passer mig (Relationer mellem Civs er stort set væk). Det kan virke som om de har skåret mere end godt er for at møde en release dato og/eller for at simplificere det og ramme et stort publikum.

Når det er sagt, så er der mange gode simplificeringer, selv om flere af dem har et Men. Det er f.eks. herligt at kunne sende en enhed over vand uden at bøvle med transportskibe, men det er irriterende at man ikke kan stacke den med en flådeenhed for at beskytte den. Valg af Social Policies tvinger mig til at tænke langsigtet, hvilket er fint, men jeg kan ikke lave valget om.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Civ V: Meninger?

Post by Foppwin »

Jeg har kun fået spillet 2 timer, så mit grundlag er noget småt, men indtil videre er jeg positiv overrasket.

city-states, og er små mini-spillere giver nogle nye muligheder. Især fordi nogle "Racer" får mere kulture fra City-states
En brik pr title fungere, for du kan ikke producere uendelige mængder enheder. Da hver enhed kræver en rescourse.
Danny

Image
Post Reply