Køn og spillevaner

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Frouvne wrote: Det lægger jo unægteligt et vist pres på alle os opdragere. Men har vi overhovedet et råderum, at udfolde os i, hvis konstruktionerne er så fast forankrede i det omgivende samfund at spil-producenter kan anvende en skabelon som den, du henviser til?
Ja - selvom det kan være et utaknemmeligt arbejde at forsøge at ændre tingenes tilstand (f.eks. gennem opdragelse af børn), når samfundet er med til at påvirke individerne konstant, så kan man godt gå imod strømmen. Der vil dog sandsynligvis være folk, der bliver forvirrede af det (fordi det kolliderer med deres normal-opfattelse), og der er muligvis også folk, der bliver provokeret/stødt over det.
Præcis hvordan forholdet mellem arv og miljø er, er jeg meget usikker på. Selvom min fornemmelse nok er, at jeg tror, at det biologiske har en større betydning end du, Andrea, så er jeg samtidig af den overbevisning, at det er den anden del, der er mest interessant, da det er her, vi aktivt kan gøre noget.
Jep. Jeg vil heller ikke afvise hundrede procent, at biologien har indflydelse i en eller anden form, men den del interesserer mig ikke så meget, da den forklaring ikke på samme måde lægger op til forhandling og mulighed for ændringer. Biologiens svar er for endegyldigt - "sådan er det bare" (hvis jeg nu skal se lidt firkantet på det :)) og er for meget kassetænkning. Til gengæld giver muligheden for, at man kan ændre på tingene, også et stort ansvar, som kan virke temmelig uoverskueligt.
Men hvad er det, man skal gøre? For på den ene side syntes jeg naturligvis, at man skal skabe unikke mennesker med varierede kvaliteter. Men på den anden side er der jo også en funktion i, at man får skabt en sikker kønsidentitet. Og den skabes nok bedst, hvis man forholder sig til ekstremerne, hvilket ofte kan føles provokerende for os voksne.
Hvad tænker du på mht. en sikker kønsidentitet?
Rent spilmæssigt er det således Doom The Boardgame, der har min 4½ årige søns interesse for tiden. Jeg har svært ved at få over mig, at jeg i en sådan situation skulle gøre andet end at følge og understøtte denne interesse. Men det kan jo have nogle konsekvenser... Selv er jeg et produkt af en 70'er opdragelse, hvor nedbrydelsen af kønsmønstrene var central. Kigger man sig omkring og ser på hvilke samfundsmæssige strukturer, der er en konsekvens af det (astronomiske skilsmissetal m.m.) ved jeg ikke, om det nødvendigvis gør folk meget lykkeligere... :?
Nu har du netop anbefalet til mig i en anden tråd, så jeg vil bestemt ikke fraråde dig at spille det med sønnen! :D

Skilsmissetallene afspejler i dag i høj grad, at folk er blevet mere individuelle og hurtigere til at opgive noget, hvis de ikke er tilfredse/lykkelige. Det er også blevet mere acceptabelt/normalt at have flere ægteskaber gennem livet, og det er med at legitimere det som løsning frem for at forsøge at løse problemerne.
De ændrede kønsmønstre har givet mere frihed til folk (i hvert fald på nogle punkter - der er stadig lang vej endnu :)), og det er der nogle, der er glade for, og andre der ikke er. Det afhænger vel meget af, om man forstår at udnytte friheden, eller om man føler, at man har brug for faste rammer og stereotyper ("sådan er rigtige mænd/kvinder"), som man kan spejle sig i?
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:Køn og brætspil?
I don't get it. :D

M.h.t. overskriften "Køn og brætspil", så ved jeg ikke om det er obligatorisk. Jeg opfatter ikke mig selv som udtalt køn, men det tager jeg ikke så tungt. Jeg spiller brætspil alligevel. :P
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote:Køn og brætspil?

http://www.boardgamegeek.com/thread/129900
Argh! Det der minder mig om i forgårs... bortset fra at her var rollerne byttet om :shock:
(og så kan jeg i øvrigt konkludere, at her i huset har vi for få 2-personers spil...)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Stony wrote:
Jens_Hoppe wrote:Køn og brætspil?
I don't get it. :D

M.h.t. overskriften "Køn og brætspil", så ved jeg ikke om det er obligatorisk. Jeg opfatter ikke mig selv som udtalt køn, men det tager jeg ikke så tungt. Jeg spiller brætspil alligevel. :P
Du kan jo lægge en avatar op med et billede og så kan vi afholde en afstemning her på forum... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

God idé, go for it, Stony! :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply