Rollespil - en almindelig indfaldsvinkel til brætspil?!

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Rollespil - en almindelig indfaldsvinkel til brætspil?!

Post by Frouvne »

Det hænder ofte, når jeg falder i snak med en brætspiller, at vi undervejs i samtalen kommer ind på, hvordan vi egentlig kom ind i denne hobby. Overraskende ofte søger jeg på et svar, hvor det der primært bliver lagt vægt på, er en fortid i rollespilsverdenen. Statistisk set ser der i hvert tilfælde ud til at være en påfaldende sammenhæng...

Er der nogen, der kan give mig en flig af forklaringen på denne sammenhæng? Er det så simpelt som, at man ikke længere har tid til rollespillene eller er sammenhængen mere kompliceret - og mere interessant? :wink:

Selv har jeg kun ganske overfladisk stiftet bekendtskab med rollespilsgenren, så mine erfaringer - og derfor måske også min indsigt i rollespilsverden - meget begrænset. Jeg stiftede bekendtskab med rollespilsverdenen via brætspillene. Hos min daværende brætspilsleverandør Fantask stødte jeg på rollespilssystemet Top Secret, der gav mig en del interessante oplevelser. Forberedelserne var bare for langstrakte for min daværende ikke videre velkonstituerede spilgruppes smag. I øvrigt husker jeg forberedelserne som værende yderst interessante men altså også tidskrævende. Og det at spille som en stor - men meget sjælden - oplevelse...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Der er sandsynligvis en vis afsmitning, når rollespillere bl.a. støder på brætspil til rollespilsconner og i de butikker, hvor man i forvejen køber regelbøger og fantasylitteratur (eller sci-fi eller vampire eller... :wink:). Samtidig trækker mange brætspil på fiktive verdner eller historiske perioder, som mange rollespillere i forvejen har en vis 'svaghed' over for.

Selv har jeg spillet bordrollespil i 14 år og liverollespil i 9 år. Det er begge hobbies, der kan kræve en del forberedelse (afhængig af, hvad man præcis skal spille og hvad man vil have ud af det), men gør det ikke hver gang. Brætspil er lettere at gå til mht. tidsfaktoren - der er sjældent så meget forberedelsestid (det kommer dog an på, hvor komplicerede reglerne er), og derfor er det hurtigere at arrangere en brætspilsaften end en rollespilsaften (hvor man også skal tænke på hvilke typer roller, som forskellige personer foretrækker at spille osv.).
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Post by Frouvne »

Der er ikke andre, der har lyst til eller behov for at gå til bekendelse? :wink:
frouvne, administrator

Image
Post Reply