Warhammer Fantasy Roleplay (3rd Edition)

Her er der mulighed for at diskutere computerspil, rollespil, figurspil og meget mere
Post Reply
User avatar
SmiteMeister
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Thu Sep 14, 2006 9:37 pm
Location: nyborg
Contact:

Warhammer Fantasy Roleplay (3rd Edition)

Post by SmiteMeister »

Er der nogen der spiller dette?

Er det for meget som brætspil, som tager fokus væk fra rollespillet (ligesom D&D 4th)
Jeg tænker her på counters for al muligt halløj, og combat moves ala "dragons claw of the fist of death"

Jeg lavede på et tidspunkt en tråd som skabte en masse hysteri på BGG om D&D4's fejl her http://www.boardgamegeek.com/thread/453 ... de-for/new

eller er det bare godt med noget ekstra krydderi?

umiddelbart synes jeg at de forskellige terninger lyder sjove.

mvh
Thore
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Warhammer Fantasy Roleplay (3rd Edition)

Post by jondifool »

Jeg er lige gået i gang med at være GM i det. Men med kun en session i bagagen vil jeg vente med at udtale mig. Men jeg satte mig lidt ind i problematikken her for 3 uger siden inden vi startede. Og en af medspillerne er på 4ed D&D også.

Mit indtryk blev at Warhammer ikke forcere ligeså meget optimerings brædtspil som D&D. Og i hvertfald er der rig mulighed for at bringe en masse rollespil ind i brædtspils delen, når spillerne begynder at være med til at fortælle en historien med terninge slagene. (en pludselig bonus dice for en god fortolkning af et terningslag hjalp fantastisk på at få sat dem igang).

Det generelle indtryk var efter første session at det gled meget nemmere end ventet. (Men det kræver utroligt meget forberedelse fra en GM, pga den utroligt dårlige regel indeksering der er til spillet!)
Image
User avatar
SmiteMeister
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Thu Sep 14, 2006 9:37 pm
Location: nyborg
Contact:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay (3rd Edition)

Post by SmiteMeister »

Jeg harlæst mig til at bogen players guide http://store.fantasyflightgames.com/pro ... ?SKU=WHF11
skulle være Ze Book da den indeholder alle regler plus mere/bedre forklaring på visse ting og et index.
Men det er fucked up at ffg igen failer med noget så simpelt som et index.
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Warhammer Fantasy Roleplay (3rd Edition)

Post by jondifool »

Nu har vi nået 3 spil sessions , og tredie gang kom en af spillerne forbi med players handbook , og ja den har det essentielle så det er til at finde. Jeg vil nu ikke gå glip af core set for at få alle componeterne, da en del af charmen er at kunne stikke spillerne et lille kort med hvad det nu end er for en skavank de lige har raget til sig (insanity , critical osv).

Det er den praktiske forberedelse som GM der gør hele forskellen, (at have de komponenter klar man får brug for). Og med den forberedelse er der plads til at den brædtspils agtige action kan blive til endnu mere rolespil.

en anden iagtagelse jeg har gjort er at systemet fungere bedre når jeg holder mig til 3 akts strukturen , idet free-form gør terning evaluering til lidt af en udfordring- især alle kaos star og banes. Det er bare nemmere at bruge dem som kryderi i en struktur.
og så er det godt at have en d100 ved hånden , f.eks når man lige skal finde ud af hvem af 5 vagter der står på en mur. Der glor man sku lidt åndsvagt på alle de special terninger, og tænker-øh hvordan gør man lige det i et slag!

glæder mig til i morgen hvor de skal afslutte intro scenariet - eye for an eye- og jeg skal administrere en forholdsvis stor slag scene.
Image
User avatar
SmiteMeister
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Thu Sep 14, 2006 9:37 pm
Location: nyborg
Contact:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay (3rd Edition)

Post by SmiteMeister »

Det er lige præcis det med de 3 akter og rally som jeg har sværest ved at greje :S
Hvad hvis man siger til spillerne: hvor lang tid vil i vente med at tage afsted? og de siger "indtil vi har alt refreshed" ... ? hvad så? det virker meget kontrueret at lave flere rallies midt i en kamp og meget sjældent udenfor.
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Warhammer Fantasy Roleplay (3rd Edition)

Post by jondifool »

SmiteMeister wrote:Det er lige præcis det med de 3 akter og rally som jeg har sværest ved at greje :S
Hvad hvis man siger til spillerne: hvor lang tid vil i vente med at tage afsted? og de siger "indtil vi har alt refreshed" ... ? hvad så? det virker meget kontrueret at lave flere rallies midt i en kamp og meget sjældent udenfor.
tænk på det som dramatik. Det er ikke scenskiftet der er skaber et akt skifte -men dynamiken.

Når spillerne i 1st akt har kæmpet med nemisis skurken og hans kultister , så kommer rallysteppet da skurken flygter ud af en bagdør.

En dyb indånding- et skift til metaniveau - lade dem lægge en kort plan, giv dem 2 min realtime-
og tilbage til akt 2. Som er den vilde jagt.

Jo hvis spillerne heller vil refreshe så lad dem det - men hvis de har grund til det, altså det kan betale sig - så er 3 akt delen brugt forkert!

Men efter et par eksempler fra intro scenarierne , så tror jeg det går nemt, der er også et hæfte der går meget dybt i hvordnan man kal lave 3 akt scener, som er meget inspirerende.
Image
User avatar
SmiteMeister
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Thu Sep 14, 2006 9:37 pm
Location: nyborg
Contact:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay (3rd Edition)

Post by SmiteMeister »

Jeg kan godt se meningen med rally i dit eksempel. Men hvad hvis situationen ikke er meget tidsbegrænset? Hvis de nu bare er ved at bevæge sig rundt imellem forskellige personer i Altdorf i løbet af en dag eller to for at udspørge dem om informationer? Skal man her som GM råbe RALLY! hver gang de går ud af en dør efter en udspørge-scene?

Og hvad med aktive og passive talents. På side 20 i bogen står der at nogen skal exhaustes, men andre altid virker. Hvordan kan man se forskel? I exemplet ovenover exhaustes 'silver tongue' - men hvorfor? Rent tematisk virker silver tongue som et passivt talent.

tak for hjælpen btw :)
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Warhammer Fantasy Roleplay (3rd Edition)

Post by jondifool »

Den vigtige forskel er at man må bruge 3 akt delen meget forskelligt i story mode og encounter mode.
3 akt delen med rally step er beregnet til at involvere encounter mode! I story mode er der ikke rigtigt noget at bruge mekanikerne i rally steppet til.(men hoppet til meta niveu er fint til at bevare fokus). Men man kan nu godt bygge en 3 akter op der også.

Det eksempel med at samle informationer i Altdorf, vil egne sig til at gøre med at progress chart. Og nogle generelle terning rul på succes. Og så kan man dykke ned i enkelte encounters, og rollespille dem.
Dermed spares tid og sikres fremdrift.

Hele dit eksempel med at samle informationer i Altdorf- kunne være et første akt. Der sluttede når en progress token var nået langt nok (succes eller fiasko, eller modstandere er blevet opmærksomme, eller pludselig snubler de over noget vigtigt). I hvertfald sker der et skift der er et rally step værdigt! Og så er Akt 2 aktion præget, og leder op til et akt 3 med en overraskende finale. jeg anbefaler at læse chapter 2 i Tome of Adventures der gennemgår og diskutere fint brugen af akts og rallysteps.

(hvad der er aktivt og passivt tager lidt tid at blive gode venner med)
Image
User avatar
SmiteMeister
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Thu Sep 14, 2006 9:37 pm
Location: nyborg
Contact:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay (3rd Edition)

Post by SmiteMeister »

(hvad der er aktivt og passivt tager lidt tid at blive gode venner med) - jeg tænkte at der måske var noget jeg havde overset i reglerne, som viste hvordan man kunne se forskel, men det er der ikke?
Post Reply