Antike - 13/10-06

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Antike - 13/10-06

Post by Frouvne »

Så lykkedes det mig langt om længe at få prøvet kræfter med Mac Gerdts’ Antike; spillet med rondellen Image :D .

http://boardgamegeek.com/game/19600

Og hvad skal man så mene om det? Som udgangspunkt fascinerer civilizations-spil mig. Antike formår da også at tilføje noget nyt til genren. Jeg kan ikke mindes tidligere at have set et spil i denne genre, hvor der er så lidt ventetid mellem turene. Kun når spillerne vælger at skulle rykke, kan der være ventetid, der overstiger omkring et minut. Og det må siges at være meget lidt i denne type spil. Det er i for sig rigtig godt - men måske også med til at give en fornemmelse af, at spillet er meget atomiseret. Det må endnu et par gennemspilninger afgøre...

Et element der også kan være en smule problematisk er, at det er så lidt attraktivt at angribe. Selvfølgelig kan det være, at man kan snuppe det afgørende sejrspoint ad denne vej, men man blotter sig - så et angreb vil ofte byde på store muligheder for en tredjepart.

Et andet problem som man kan finde i en del civilizationsspil er det, at den rige bliver rigere. Det ser også ud til at gøre sig gældende i Antike. Specielt ser det ud til, at det kan være meget attraktivt at få fat i en række provinser med gul, bygge templer og udvide sin markedsplads...

Antike er et meget interessant bud på endnu et spil i civilizations-genren. Om det kan holde vejen hjem, må tiden vise. Første gennemspilning understregede såvel forcer som mulige svagheder. Antike er et spil, hvor man hele tiden er med - der går sjældent lang tid mellem turene. I det aktuelle spil udførte den vindende spiller ikke ét angreb. Sejren var primært funderet på udvikling af civilizationen. De sidste point kunne så snuppes ved at bygge et par templer yderligere og at indtage syv havområder. Endnu en svaghed var at det som et fire-personers spil i praksis blev to spil, hvor man parvist holdt hinanden i skak...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Er man interesseret i lidt flere kritiske kommentarer, kan man jo læse hvad Chris Farrell skriver om Antike.

http://homepage.mac.com/c_farrell/iblog ... index.html

Selvom mine kommentarer kan syntes negative, er de nok mest udtryk for en lille skuffelse... spillet skal dog have yderligere nogle chancer. Sammenligner man det med f.eks. Vinci fremfor Civilization tror jeg også, det bliver behandlet lidt mere rimeligt. Hermed mener jeg vel, at spillet nok er lidt lettere end jeg umiddelbart havde forventet... Det er måske tætte på et medium end et medium-heavy spil, hvilket jeg nok havde forventet mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Antike er afgjort ikke noget sværvægts-spil, hvad enten man taler strategi eller regler.

Jeg var egentlig rimeligt begejstret efter de første par spil, men jeg må også konstatere at jeg ikke har fået spillet på bordet siden, eller haft nogen særlig lyst til det for den sags skyld. Så en 6-7 stykker i rating, og en fremtid på byttelisten er vist lige nu min vurdering af Antike.

Jeg synes Chris Farrell er lidt uretfærdig i sin kritik af netop Antike. Han har ret i nogle af sine kritikpunkter - de rige bliver rigere problemet osv. - men det virker også som om hans modvilje mod spillet er præget af, at han har spillet det som 3-personers spil, og har haft en dårlig oplevelse med det.

Med 3 spillere er VP grænsen nemlig sat så tilpas højt, at man næsten ikke kan komme i mål uden at skulle til at angribe de andres templer på et tidspunkt. Og hvis dette tidspunkt bliver sent i spillet, venter der potentielt en lang - rigtig lang! - kamp forude. Det rendte Chris vist ind i, og selvom fixet er nemt - sæt VP grænsen lidt lavere med 3 spillere, doh! - var Chris' negative indtryk af spillet vist ikke til at ændre. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply