Hvorfor deltager Danmark ikke ved EM i brætspil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Hvorfor deltager Danmark ikke ved EM i brætspil

Post by Sir William »

Så en tråd omkring EM i brætspil med link til denne side

europemasters.org

Ser ud til, at Danmark aldrig har været repræsenteret.

Er der nogen speciel grund til vores manglende deltagelse?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9201
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvorfor deltager Danmark ikke ved EM i brætspil

Post by Stony »

Med fare for at lyde som en gammel gnaven mand...

Jeg kan komme i tanke om indtil flere rigtig gode grunde til ikke at bruge tid på det.

Når man spiller fler-spiller spil (altså mindst 3 deltagere) er der flere faktorer der spiller ind vedr. hvem der vinder et givent spil. Og en del af disse har ikke noget som helst at gøre med hvem der rent faktisk er bedst til spillet.

Jeg har fra forskellige personer hørt historier om at hvis spiller 1 (tysker) ikke længere har mulighed for at vinde, så sker det at han enten hjælper spiller 2 direkte (også tysker) eller går målrettet efter spiller 2's nærmeste modstander (ikke-tysker).

Konkurrencespil får til tider det værste op i folk, og de kan mundhugges over de - i mine øjne - mest latterlige detaljer. "Du tog den forkerte bunke kort. Da jeg blandede og fordelte kortene til hver spiller, burde det være åbenlyst at din bunke var nummer fire, men du tog nummer tre!"

Folk glemmer at brætspil gerne må være konkurrencepræget, men man spiller det vel først og fremmest for at have det sjovt og hyggeligt...? Jeg spiller selv efter princippet at folk skal have det fornødne bevægerum, til at de kan levere deres bedste spil. Hvis de f.eks. godt kan lide at "tænke højt" ved at prikke/røre ved brikkerne, så fred være med det. Jeg gider ikke køre på "Du har rørt brikken, så nu SKAL du trække med præcis den brik!"
Og hvis jeg alligevel kan vinde over dem, så er det en god sejr. Konkurrencespil er til tider ligeså meget (eller mere) et spørgsmål om at chikanere/stresse og springe ned på hvad jeg ser som pedantisk regelrytteri. (Her tænker jeg på de uskrevne regler)

DET ER BARE OVERHOVEDET IKKE SJOVT.

Hvis det var rent to-spiller spil ville jeg bedre kunne forholde mig til det. Så ville der i hvert fald være færre af sådanne faktorer. Af samme årsag har jeg aldrig deltaget i DM i Carcassonne på Spilfestival, selv om jeg synes rigtig godt om spillet. Hvis de laver formatet om til at være en-mod-en vil jeg gerne gøre forsøget.

Men det er bare min mening. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Johnny Ebsen
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 21
Joined: Mon Nov 02, 2009 4:10 pm
Favoritspil: Elfenland, Dominion, Niagara, Zooloretto, Cuba, Imperial, Shark
Location: Tyskland
Contact:

Re: Hvorfor deltager Danmark ikke ved EM i brætspil

Post by Johnny Ebsen »

Stony wrote:Folk glemmer at brætspil gerne må være konkurrencepræget, men man spiller det vel først og fremmest for at have det sjovt og hyggeligt...?
Det minder mig om et rigtigt godt citat af Reiner Knizia: "The goal is to win, but it is the goal that is important - not the winning."
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvorfor deltager Danmark ikke ved EM i brætspil

Post by Mik »

Sir William wrote:Så en tråd omkring EM i brætspil med link til denne side

europemasters.org

Ser ud til, at Danmark aldrig har været repræsenteret.

Er der nogen speciel grund til vores manglende deltagelse?
Som Stony antyder har Danmark været repræsenteret flere gange. Dengang var det dog verdensmesterskabet man kæmpede om 8)
Jeg er gode venner med den originale initiativtager Sven Kübler, som kørte Intergame turneringen på Essen messen igennem mange år. Da han holdt op blev turneringen overtaget af den nuværende organisator, Ronald Lent, som jeg også kender. Han har flere gange spurgt mig om vi ikke ville vende tilbage, så hvis du har mod, penge og tid til at organisere en dansk turnering - så skal du være yderst velkommen!

Consim deltog i perioden 1998-99, men udover de problemer som Stony allerede har nævnt, så var problemet dengang at konkurrencen krævede at tilbragte en hel dag på Essen messen i et kedeligt lokale for at spille fire spil - medens alle andre gik rundt og morede sig i hallerne nedenunder!. Så efterhånden som vi fik flere og venner på messen svandt interessen for at tilbringe 10 timer i en kedelig turnering, som alle andre tog langt mere seriøst end vi. Og da det så flyttede fra Essen til Holland i november blev det endnu mere umuligt at finde deltagere.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvorfor deltager Danmark ikke ved EM i brætspil

Post by Sir William »

Okay, kunne godt se at der kan være nogle problemer over det. Som sagt, så læste jeg bare en tråd om det og der fik jeg indtryk af, at det var mere hyggeligt end beskrevet.

Ja, konkurrence har altid den risiko forbundet med sig, at det sjove forsvinder.

Men er der nogen der har oplevet, at det virkelig er så slemt som beskrevet? Det med, at hjælpe hinanden sker jo også i almindelige spil og forårsager jo også, at folk mundhugges over om det er fair eller ej.

Hvordan er stemningen når der afvikles DM i Cascarsonne? Det er jo også et spil, hvor man kan spille "destuktivt" og ikke overvældende fair, men det er jo trods alt ikke forbudt.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvorfor deltager Danmark ikke ved EM i brætspil

Post by Sir William »

Mik wrote:
Sir William wrote:Så en tråd omkring EM i brætspil med link til denne side

europemasters.org

Ser ud til, at Danmark aldrig har været repræsenteret.

Er der nogen speciel grund til vores manglende deltagelse?
Som Stony antyder har Danmark været repræsenteret flere gange. Dengang var det dog verdensmesterskabet man kæmpede om 8)
Jeg er gode venner med den originale initiativtager Sven Kübler, som kørte Intergame turneringen på Essen messen igennem mange år. Da han holdt op blev turneringen overtaget af den nuværende organisator, Ronald Lent, som jeg også kender. Han har flere gange spurgt mig om vi ikke ville vende tilbage, så hvis du har mod, penge og tid til at organisere en dansk turnering - så skal du være yderst velkommen!

Consim deltog i perioden 1998-99, men udover de problemer som Stony allerede har nævnt, så var problemet dengang at konkurrencen krævede at tilbragte en hel dag på Essen messen i et kedeligt lokale for at spille fire spil - medens alle andre gik rundt og morede sig i hallerne nedenunder!. Så efterhånden som vi fik flere og venner på messen svandt interessen for at tilbringe 10 timer i en kedelig turnering, som alle andre tog langt mere seriøst end vi. Og da det så flyttede fra Essen til Holland i november blev det endnu mere umuligt at finde deltagere.
Ok, mange tak.

Nope, havde ingen planer om at deltage. Var bare nysgerrig. Da jeg aldrig rigtig havde set Brætspil som en mulig sport. Men igen, alle former hvor folk skal kæmpe mod hinanden kan jo blive til en sport.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvorfor deltager Danmark ikke ved EM i brætspil

Post by Mik »

Sir William wrote:Men er der nogen der har oplevet, at det virkelig er så slemt som beskrevet?
Absolut! Danmark har aldrig været i stand til at stable mere end et enkelt hold på benene, men i andre lande er flere klubber som holder lokale turneringer, hvoraf så de 8 bedste hold bliver sendt til EM. Det er dog ikke en landskamp, men individuelle hold som deltager. Og hvert hold af 4 mand kommer til at spille 4 spil, således at hver deltager spiller hvert spil en gang på borde mod 3 spillere fra andre hold. Og vi har personligt oplevet hvorledes tyskere som ikke selv kunne vinde sørgede for at dygtige danske spillere som Erik Swiatek og Torben Polack fik urimelig modstand for at en anden tysker eller en hollænder, som alligevel ikke kunne havde point nok til at betyde noget fik sejren.

Men dette betød dog mindre for mig en selve det praktiske: Du skal købe et sæt af fire spil (minimum) for at kunne øve dig i spillene. Så skal man netuligvis bruge god tid på at øve sig, og afholde lokale konkurencer. Så skal du selv betale for rejse og hotelophold. Vinderholdet vil vinde en stak spil, som koster en brøkdel af det du har brugt for at deltage, og desuden vil alle deltagere tage et eksemplar ef et af spillene med hjem (som man i forvejen har derhjemme fra øvelserne).

Alt i alt kun interessant for folk som elsker turneringer.
Image
Post Reply