Through the Desert - 16/10-06

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Through the Desert - 16/10-06

Post by Frouvne »

Through the Desert er en del af det, der ofte omtales som Reiner Knizias brik-lægnings trilogi, der udgøres af Through the Desert, Tigris & Euphrates og Samurai. Alle spillene blev udgivet i 1997-98 og er spil af meget høj kvalitet efter undertegnedes ydmyge vurdering! :)

http://www.boardgamegeek.com/game/503

Image
Through the Desert

Spillet er meget kendt for sine pastelfarvede kameler Image og er dermed et af de få store Knizia-spil, hvori man finder plastik-dele. Through the Desert er et af de få spil, hvor jeg foretrækker den tyske titel: Durch die Wüste - det ligger godt i munden! :D

Ofte sammenlingnes Through the Desert med det klassiske spil Go, som jeg ingen erfaringer har med og derfor er ude af stand til at vurdere denne parallel.

Mine egne erfaringer med Through the Desert er meget positive. Langt henad vejen foretrækker jeg det med kun to spillere. Det kan dog skyldes de sammenhænge, jeg har spillet det i. Som i så mange andre spil er man prisgivet, at spilleren, der følger efter én, tager sig af truslen fra spilleren efter ham og så videre... Har de øvrige medspillere ikke den samme opfattelse af truslen som én selv, kan det have stor effekt på spillets udvikling - og dermed også på ens eget indtryk af spillet... og der har jeg måske haft et par uheldige erfaringer med flere end to spillere. Faktisk er jeg helt overbevist om at spillet også er rigtig godt med flere jævnbyrdige spillere...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

At netop Through the Desert blev dagens spil i dag skyldes en bagside på WeekendAvisen, hvor det gamle computerspil af Jeff Minter / YAK Attack of the Mutant Camels blev omtalt...

Image Image
Attack of the Mutant Camels

Gensynet med denne klassiker til Commodore 64 satte naturligvis nogle nostalgiske følelser i gang hos undertegnede og inden længe røg associationerne over til Through the Desert - formentlig grundet de pastelfarvede kameler.... Image

Videre tænkte jeg - meget inspireret af IceHouse-projektet, der fylder en del i det lille hjem for tiden - om man ikke med de pastelfarvede kameler og et skakbræt med IceHouse i baghovedet kunne skabe noget, der mindede om Jeff Minters kaotiske univers... Er der nogen, der er friske på en lille udfordring? Måske vi i fællesskab kunne udforme et lille anarkistisk spil her online?

Min egen favorit blandt Jeff Minters spil var Iridis Alpha, men ånden i mange af hans andre kreationer fandt jeg tiltalende - omend spillene var at blandet kvalitet. Nedenfor et par skærmbilleder til inspiration for eventuelle modige sjæle, der vil tage udfordringen op...

Image
Sheep In Space

Image
Batalyx

Image
Return of the Mutant Camels
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

De mindre modige sjæle kan læse den korte beskrivelse af Through the Desert her på siden:

http://www.germangames.dk/Beskrivelser/ ... 0Wuste.htm
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg synes Through the Desert er et udmærket spil, men det er meget langt fra at være mit yndlings-Kniziaspil. Det har været en skuffelse som familiespil, for komponenterne lægger op andet og mere end den abstrakt opgave spillet reelt er. Tematisk er der nemlig ikke meget at byde på; det at spillet er så tørt som det er, er vel noget af det mest ørkenagtige ved det... ;)

Som abstrakt spil er det meget sjovt synes jeg, men for mig er der en grænse for hvor vild jeg kan være med abstrakte spil.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Personligt er jeg ret glad for Through the Desert, men måske har jeg ikke spillet det nok til at blive træt af det - men i modsætning til Jens, så jeg nok ret tilfreds med netop at spillet er abstrakt - Men det faktum præger generelt min spilsmag: Der er nok stadig ikke ret meget der kan slå Yinsh og Zendo - og det må vel siges at være abstrakt.

Men det er klart, at man kan let komme til at sidde med en masse regnerier i hovedet i Through the desert, men samtidig er der muligheden for interaktion, hvor man forhindrer andre spillere i bestemte træk, men ikke ved at slå på dem - men ved at bygge op. På den måde kommer det vel også lidt ind i de karakteristika, som netop (generelisering ja vist ...) tiltrækker piger - opbygning fremfor nedslagtning. Men det som gør spillet interessant er blandt andet det faktum, at man ikke behøver være opmærksom hele tiden - det kræver ikke den store koncentration. Man kan let danne sig et overblik over de enkelte spilleres karavaner og hvor de har muligheder henne mm - dermed kan spillet netop spilles i familien ... hvor snak og andre ting liiiiige skal ordnes samtidig. Af samme grund synes jeg egentlig, at det er et udmærket spil at præsentere ikke-spillere for (jf anden tråd her på forum).
Post Reply