Opus Dei-designer stævnet

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Opus Dei-designer stævnet

Post by Gunness »

Der er sikker en del, der har hørt om det, men Mark Rees-Andersen, der har lavet det lille kortspil Opus Dei, er stævnet af den katolske organisation med samme navn.
Sagen er for Sø- og Handelsretten i dag, hvor organisationen kræver 200.000 af danskeren.

Lidt voldsomt for et så lille, uanseeligt spil.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Opus Dei-designer stævnet

Post by Mik »

Regler er regler.
Problemet har intet at gøre med størrelsen, men at man mister retten til sit eget navn såfremt man accepterer at andre kan bruge det.

Men jeg troede et kort øjeblik at det måske var Hasbro der sagsøgte, fordi de har brugt Guillotine...
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: Opus Dei-designer stævnet

Post by Gunness »

Mik wrote:Regler er regler.
Ikke nødvendigvis. Det kan jo også ende med at være gråspurve og kanoner, som kan give rigtig dårlig PR. I det omfang det nu er en bekymring for organisationen.
Problemet har intet at gøre med størrelsen, men at man mister retten til sit eget navn såfremt man accepterer at andre kan bruge det.
Sagen handler jo netop om, at spillet beskæftiger sig med et helt andet område end organisationen, og at problemet derfor - muligvis - er ikke-eksisterende.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Opus Dei-designer stævnet

Post by Mik »

Shit & Chanel beskæftigede sig også med et helt andet område end parfume.
Det forhindrede dog ikke et sagsanlæg.
Listen kan blive meget lang...

Faktum er at hvis du først tillader andre at bruge dit navn uden at de har fået lov, så har du en rigtig dårlig sag den dag hvor en vigtig konkurrent henviser til tidligere manglende reaktion.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Opus Dei-designer stævnet

Post by netsapiens »

Ja, regler er regler, men der er jo ingen af os der har set sagens akter, så måske man skal overveje lidt hvor definitivt man vil dømme på forhånd?

Jeg fandt denne her
http://www.demagames.dk/archive/opus-dei.co.uk.pdf
Og fandt den interessant læsning, men jeg kan ikke se om det er udelukkende en afgørelse på domænenavn, og det kan jo sagtens være at indeværende sagsanlæg er separat fra denne.
Uanset, så er her nogen "sjove" highlights

Den katolske kirke siger:
The complainant submits that the respondents activities may risk diverting business from Complainant by the unlawful use of Complainant's trade marks to link to third party sites.
Så ja, hvis Opus Dei en dag begynder at lave kortspil, så er den virkelig gal, det kan jeg godt se.
Derudover argumenterer den katolske kirke primært at der er tale om potentiel relation, og en handling fra dermagames i ond tro, at ride på navnet fra den katolske kirke

Omvendt, så har Demagames åbenbart registreret http://www.opus-dei.co.uk, (sandsynligvis) velvidende at http://www.opusdei.co.uk allerede var taget. Så måske man skulle have tænkt sig om lige der :)
sjovt nok, så argumenterer Dermagames at der er en særdeles relevant sproglig forskel mellem opus, opus dei og opus-dei, hvilket jeg som sprog-idiot finder mægtig interessant.
og, så referer de til at spillet i manualen kalder sig selv "the world's first atheist game". Sjovt argument når man slås med den katolske kirke. Anerkender de overhovedet ateisme? :twisted:
Ekspert udtalelse fra sagen:
... the respondent has furnished this Expert with evidence of its card game and has provided evidence of its sales. While those sales are quite limited in number, they appear to be genuine.
Ok så. Så kortspillet FINDES faktisk.

Nåh ja... og så måtte de sende en kopi af spillet til den katolske kirke i forbindelse med sagsanlægget. Hvor mange her tror på at kardinalerne taber med vilje, når de spiller med paven?
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Opus Dei-designer stævnet

Post by Mik »

Hvorfor skulle de anerkende ateisme?
Det er jo blot en anden form for tro, og der er da ikke megen grund til at en bestemt trosretning skulle anerkende de andre.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Opus Dei-designer stævnet

Post by netsapiens »

Mik wrote:Hvorfor skulle de anerkende ateisme?
Det er jo blot en anden form for tro, og der er da ikke megen grund til at en bestemt trosretning skulle anerkende de andre.
Undskyld, det viser sig at jeg i mange år har brugt begrebet "anerkendelse" forkert. Jeg troede faktisk det var en etisk erkendelse af at en anden entitet eksisterede og havde en eksistensberettigelse, men jeg har netop erfaret at det er et mere komplekst moralsk spørgsmål om ligeberettiget eksistens mellem mennesker, så du har selvfølgelig ret, og jeg tvivler faktisk på om man overhovedet kan bruge anerkendelse om en trosretning.

Jeg skulle have sagt ERkendelse... ah well.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Opus Dei-designer stævnet

Post by Allan Jacobsen »

Synes det er en virkelig ringe artikel, der prøver antyder, at den katolske kirke ikke kan lide et spil, fordi den handler om den katolske kirke.

I bund og grund er det jo bare en varemærkesag...og artiklen blæser det op på et niveau, hvor det slet ikke hører hjemme.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Opus Dei-designer stævnet

Post by Larsine »

Mik wrote:Men jeg troede et kort øjeblik at det måske var Hasbro der sagsøgte, fordi de har brugt Guillotine...
Jeg har ladet mig fortælle at man ikke kan tage patent på en spilmekanisme, så du må godt lave en kopi af Settlers der bruger alle reglerne fra Settlers, du må bare ikke bruge de samme ord og vendinger i dine regler som der bruges i Settlers.

Så vidt jeg husker har WotC også fået patent på at "tappe" et kort, men du må gerne bruge den samme mekanisme, bare du bruger et andet ord for den samme handling.
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Opus Dei-designer stævnet

Post by jondifool »

i 2009 dukkede den tråd op på bgg , hvor truslen om en stævning var oppe, og man for sagnens synspunkter dengang.
http://boardgamegeek.com/article/3399092#3399092
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Opus Dei-designer stævnet

Post by Larsine »

Men er der nogen der har hørt/læst noget om hvad der rent faktisk sker fremover?

Hvor mange retsdage er der sat af? Hvornår forventer man der afsiges dom?
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Opus Dei-designer stævnet

Post by Jens_Hoppe »

I den sidste artikel i Politiken står der at resten af retssagen er udsat til december, da fremlæggelsen trak ud. Muligvis er det denne del af fremlæggelsen der hentydes til: ;)
På vidneskranken foran ham ligger en hvid plade, hvorpå Mark Rees-Andersen har opstillet spillet med hjælp fra en rulle tape.

Den bærer han op foran dommerne og begynder at forklare, hvordan spillet fungerer. Straks ser de kappeklædte retsfolk væsentlig mere vågne ud, end de gjorde under den næsten tre timer lange forlægning af sagen.

»Jeg vil henover juledagene se nærmere på det«, griner dommer Flemming Bent Lindelev, efter spiludviklerens advokat, Janne Glæsel beder sin klient om at tage sig god tid til at forklare.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: Opus Dei-designer stævnet

Post by Gunness »

Vi forventninger en snarlig stævning fra Pirates of the Caribbean-bagmændene i Disney, så dommerne bliver tvunget til at spille Merchants and Marauders hen over sommerferien :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Opus Dei-designer stævnet

Post by Mik »

Tillykke til Mark Rees-Andersen, som fik medhold i retten i dag. Så Opus Dei beholder sit navn.
Der kommer et nyhedsindslag om sagen på DR2 kl. 17:38
Image
Post Reply