Hvilket digitale hybrid kamera

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Hvilket digitale hybrid kamera

Post by Sir William »

Håber I kan hjælpe mig med min sidste julegave!

Vil give Pernille et nyt kamera, hun snakker om et spejlrefleks men fristet af et hybrid kamera, som skulle kunne det samme.

Har nu været rundt mange steder og fået lige så mange forskellige gode råd.

Har kig på følgende

Nikon 1 J 1
Samsung NX 1000 (inkl tablet)
Sony NEX 3

Prismæssigt er det samme, men søger noget som tager gode billeder, ikke skal bruge evigheder på at fokusere (så den unikke situation er forpasset) og brugervenligt.

Desværre ikke adgang til TÆNKs test, så hvis nogen har det må I meget gerne skrive hvad de siger.
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Re: Hvilket digitale hybrid kamera

Post by Mads321 »

Hvilket kamera har hun i forvejen? Hvad er det specifikt ved dette, som får hende på tanke at anskaffe sig et nyt?

Personligt siger min erfaring mig, at mange gerne vil ha' spejlrefleks, fordi de tror det er det, som giver de bedste billeder - men det er ofte langt fra sandheden. Halvdelen af et billede kommer an på hvem der tager det, og deres lyst og interesse i, at indstille kameraet.

Jeg er selv gået fra et forholdsvist prisbilligt kompaktkamera til kr. 1200 fra Fujifilm, til et spejreleks til kr. 5000+ fra Canon. Og jeg er ikke videre imponeret over kvaliteten, da det gamle var langt bedre til at korrigere farver automatisk. Det nye er måske en kende for avanceret til mine behov. Bevares, det tager bedre billeder, ved større dybde og skarphed end det gamle, såfremt jeg manuelt indstiller det, men med autofunktionen var jeg mere tilfreds med det gamle.

Så det handler ikke altid om specifikationer, hvilket tidligere var det jeg gik efter (som når jeg f.eks. køber ny computer osv.). Den største forskel på kameraer i dag er brugervenligheden - hvor meget skal man selv forstå og indstille, for at få de billeder man ønsker.

Har hun en iphone? Tro det elelr lad være, men disse tager taktisk forbløffende gode billeder ift. at det "bare" er en ekstra feature i en telefon. Hvis det er til "lommebrug" og der er vægt på, at hun kan hive det frem når som helst, så kunne dette udmærket være et alternativ.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvilket digitale hybrid kamera

Post by Sir William »

Først, hun har ikke nogen smartiPhone.

Hun har lige nu et billigt digitalt kamera fra Aldi som reelt tager nogle OK billederne, men hvor kameraet er evigheder om at fokusere på objektet.

Så hun er interesseret i et godt kamera som ikke er evigheder om at fokusere på motivet f.eks. vores børn. Som det er nu, så er det gode motiv væk når billedet endelig tages.

Det skulle efter sigende være et generelt problem med de små digitale kameraer og derfor jeg kigger på hybrid kameraer.

Det skulle efter sigende være et spejlrefleks uden spejl og i en lille udgaves som gør det nemmere at transportere. Et spejlrefleks tager man jo ikke bare med i tasken, det kan man reelt med hybriderne.

Men de 3 jeg har listet op, er de som jeg har stiftet bekendtskab med i dag og som har en rimelig pris. Pernille elsker at tage situationsbilleder af vores børn.
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Re: Hvilket digitale hybrid kamera

Post by Mads321 »

Med det i mente du nævner her, så vil jeg mene, at dit valg burde være 50/50 mellem en iPhone (4 eller 5) og et hybrid kamera. Her er nogle fordele og ulemper (tilføj selv flere):

iPhone
- ALTID ved hånden (ingen øjeblikke går tabt fordi man skal finde kameraet frem, eller ikke har det i nærheden)
- Meget nemt at betjene
- Er sideløbende telefon, mp3-afspiller, gå-på-nettet-dims osv.
- Kan dele fotos på sociale medier (facebook, instagram (der i øvrigt kan tilføje smarte og moderne filtre, som ikke kræver de skal ind på computeren først)) med det samme de er taget.

- Bruger måske et sekund eller 2 på at fokusere og tage billedet
- Kvaliteten er som på et OK kompaktkamera
- Egner sig ikke til kodylt store udprint (plakat-størrelse)

Hybrid (eller spejlrefleks)
- Tager hurtige billeder (måske ½ sekund fokusering)
- Højt opløselige billeder, som kan printes i plakatstørrelse uden at miste detalje (hvis skudt korrekt)
- Bør være forholdsvist nemt at betjene, med mulighed for at über-nørde og gå på fotokursus, hvis man virkelig går op i det

- Ingen mulighed for at dele fotos, før billerne er lagt ind på computeren (hvor de måske skal behandles i software, som under alle omstændigheder er sværre at betjene end f.eks. instagram på iPhone)
- Er ikke altid ved hånden

Du kan evt. læse mere om kameraet i en iPhone 5 her:

http://www.dpreview.com/articles/686745 ... e-5-camera
og her:
http://www.pocket-lint.com/review/6000/ ... nly-review

Og her er en hjememside, hvor du kan sammenligne specifikationerne på kameraer generelt:

http://snapsort.com/
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvilket digitale hybrid kamera

Post by Foppwin »

Fotostart har et meget aktivt forum, så her kan du få rigtig god hjælp.
Danny

Image
Post Reply