The Hobbit - kan historien virkelig holde til tre film?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14684
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

The Hobbit - kan historien virkelig holde til tre film?

Post by Frouvne »

Der må efterhånden være en del, der har fået set The Hobbit: An Unexpected Journey og jeg kunne derfor godt tænke mig at høre jeres mening om den. Universet i Tolkiens bøger har aldrig tiltrukket mig, men jeg må indrømme at The Lord of the Rings-trilogien vandt mit hjerte takket være de mange fantastiske scener. Jeg er dog stadig noget skeptisk overfor The Hobbit; kan man virkelig trække og vride så meget i den spinkle fortælling, at den kan holde til tre film? Skal man gå i biografen nu eller vente til alle tre er kommet på video?

På forhånd tak!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: The Hobbit - kan historien virkelig holde til tre film?

Post by Robert »

Tja, jeg har lige set den første. Jeg var godt tilfreds med den. Den var lidt lang, men jeg satte pris på at de gav sig tid til at få stemninger frem. Det er længe siden jeg har læst bogen, så jeg husker ikke helt hvor langt de kom i historien. Det virker som om de er ca halvvejs efter den første film, men det er som sagt ikke baseret på fakta.

Så de vil vise sig næste år om de kan holde standarden.
Last edited by Robert on Sat Dec 15, 2012 10:00 pm, edited 1 time in total.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: The Hobbit - kan historien virkelig holde til tre film?

Post by Andrea »

Jeg er ret skeptisk. I forvejen fandt jeg det ret underligt at skulle lave to film over en så kort bog som Hobbitten, så da de valgte at udvide det tre film, overvejede jeg kraftigt helt at droppe at se dem i biografen. Jeg ender dog nok med at se dem på det store lærred alligevel - primært fordi der udgives alt, alt for få fantasyfilm (vel at mærke fantasy lavet på et ordentligt budget!).
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: The Hobbit - kan historien virkelig holde til tre film?

Post by Jens_Hoppe »

Jeg skal klart se den i biffen! Ja, tre film er nok lige i overkanten, men så dækker de trods alt også både selve handlingen fra Hobbitten, og den handling som foregår samtidig (som man kan læse om i LOTR-appendiksene).

Som inkarneret Tolkien-fan skal den bare ses. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: The Hobbit - kan historien virkelig holde til tre film?

Post by Foppwin »

Vi var inde og se den i går og var meget tilfredse. Det er en biograffilm, for de flotte landskaber, er der også i Hobitten. Det er en film der tager sig god tid, men hvis man har et åbent sind over for fantasy, så er man godt på vej. Jeg er mest til 2D film, og visse steder føler man at denne scene er med fordi det er en 3D scene.

Konen synes at den var en smule langtrukken i starten, da alle dværgene skulle introduceres. Derefter tog den fat og blev spændende. Vi følte at de 3 timer den varede gik hurtigt.

Jeg er selv Tolkien fan, men konen er ikke. Vi giver den begge 9/10.

Som et plus kunne jeg godt lide at det var de samme som spillede Gandalf, Sauroman, Elrond og Galadrial.
Danny

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: The Hobbit - kan historien virkelig holde til tre film?

Post by Mik »

Nu har forlængst opgivet at interessere mig for fantasy og især Tolkien, men jeg ved dog noget om film - og en væsentlig ting er at film baseret på bøger bliver bedst hvis de ikke følger bøgerne for slavisk. Så vidt jeg ved er Agent 007 stadig umådelig populær som film selvom ingen af filmene er særlig tro ved bøgerne.

Og rigtig mange af mine yndlingsfilm er fyldt med ubrugeligt fyldstof, som ikke gør andet end at skabe stemning - men det er jo præcis den stemning der gør at at langt hellere vil se helaftensudgaven end de forkortede versioner.

Jeg så Wolfgang Petersens Das Boot som helaftensfilm i biografen, og den var ikke et sekund for lang. Jeg var dog noget skeptisk da jeg så at TV-udgaven var fordoblet til 6 timer. Min skepsis blev dog gjort til skamme da jeg ikke ville undvære end eneste sekund af TV-serien.

Once Upon a Time in the West er også en yderst lang episk western som jeg ikke vil undvære et eneste sekund af, selvom den er dræbende på TV: i biografen fungerer det!

Så jeg forventer at Peter Jackson har fyldt historien om Hobbitten med gode sidehistorier fra Tolkiens univers, og at han udnytter de fantastiske landskaber historien foregår i. Der skal nok være nogle fans som hellere vil se en lille novellefilm, men mon ikke langt de fleste vil nyde hvert et sekund?

Længden er absolut ikke noget problem for mig - men jeg dog ikke tage computeranimationen alvorligt: ulve som stoppe op lige før de skal bide, trolde som kan rydde broer for væsener ved at svinge en mast omlring uden at være i nærheden af at ramme dem.

Når man tænker på den utrolige præcision filmfolk brugte i gamle dage for at få slagsmål til at se ægte ud, er det dybt beskæmmende at se hvor let folk laver sig rive med i vore dage...
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: The Hobbit - kan historien virkelig holde til tre film?

Post by Gunness »

Jeg har set første film i 3D + det berygtede HFR-format, så lidt tanker om oplevelsen:

Overordnet fungerer filmen fint, og synes man om Ringenes Herre (RH), vil man bestemt også synes om Hobbitten. Men det er nok også filmens helt store problem:
Filmen har i mine øjne for travlt med at please RH-fans'ne. Historien er for lang, både pga. en temmelig ligegyldig RH-rammehistorie og pga. nogle lidt fejlslagne forsøg på at trække tråde over til RH-universet. Hobbitten er en anden type bog end RH, og jeg synes, at Jacksons forsøg på at forene førstnævntes lidt skæve humor og mere "uskyldige" miljø med RH's dystre overtoner jævnligt ender med at virke små-skizofrent.

Grundlæggende er problemet også, at filmens historie er langt "mindre" end i RH. Verden går ikke under, hvis Thorin og co. ikke får deres skat tilbage. Det behøvede ikke at være et problem, hvis bare Jackson (og/eller filmselskabet) havde afholdt sig fra at puste filmene op til en ni-timers saga, komplet med RH-cameos og hele svineriet. Oprindeligt skulle der kun have været to film, og om det er ren profittænkning fra filmselskabets side, eller om hr. instruktøren også har haft svært ved at lege "kill your darlings" er svært at sige.
Resultatet er i hvert fald, at filmen første film savner noget mere fremdrift. Man keder sig ikke, men der mangler nogle overordnede trusler (a la Black Riders) eller nogle mere presserende mål, der kan få historien videre til næste scene.

Skuespillet er generelt udmærket, selv om man mangler nogle flere personligheder, der kan trænge gennem de massive fuldskæg :) (der er, diplomatisk sagt, ingen af dværg-skuespillerne, der fremstår som den næste Viggo Mortensen eller Sean Bean). Som forventet er det et problem med 13 dværge, der trækker fokus væk fra hinanden og derfor - med tre-fire undtagelser - ender med at være temmelig anonyme. Til gengæld er Martin Freeman noget af et fund som Bilbo, og formår at kombinere humor og drama, og det er altid en fornøjelse at gense Ian McKellen. Og Gollum :)

Men hvis man vil se den, er den helt sikkert værd at se i biografen. Selv om alle scener er sovset ind i CGI og colour grading, er filmen vildt flot og får trukket tilskueren ind i Middle Earth-universet. 3D'en er ok, uden dog at være på Prometheus-niveau. Til gengæld var jeg positivt overrasket over det meget udskældte HFR. Jeg kunne fint have klaret mig uden, men i forhold til de store overskrifter om søsyge, der har floreret, fungerede det faktisk udmærket, ikke mindst ved panoreringer og i actionscener (som der er en pæn del af). Og detaljegraden er fantastisk.

Alt i alt var filmen nok som forventet. Over-middel underholdning, bragende flot og alt for lang. Men stadig værd at se (4/6).
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: The Hobbit - kan historien virkelig holde til tre film?

Post by Rune Petersen »

Jeg fandt den dræbende kedsommelig i den sidste halvanden time. Hvis Jackson havde taget sig sammen og fokuseret historien kunne han have lavet en mere ydmyg og stram film eller to. I stedet får vi en påfugl af en film i selvlysende neon med en pleasermentalitet som er helt i hegnet. Føj!

HFR var en underlig oplevelse - det fungerede glimtvis. Computereffekterne virker generelt rigtigt godt i 48 frames pga. det nærmest uvirkeligt klare billede. Andre steder blev jeg helt kastet ud af oplevelsen, specielt når der var brugt håndholdt kamera. Man kan se hver eneste mikroskopiske rystelse fra kameraførerens side. Vi bliver selvfølgeligt heller ikke forskånet for at få "smidt" ting i hovedet hele tiden i 3D. Gab.

Jeg kan dog ikke helt udrede hvor meget HFR og 3D påvirkede min negative oplevelse af filmen. Jeg tror jeg må have et gensyn i god gammeldags 2D først.
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: The Hobbit - kan historien virkelig holde til tre film?

Post by Tobias »

Fantastisk film MEN alt for lang og virkelig ringe oversættelse. Har ikke noget imod de små friheder PJ tager sig med henvisninger til RH. Det er på ingen måde noget der forstyrrer filmen, men kæder den sammen med RH for det lidt bredere publikum.
Hvad der generer mig mest er de action scener, hvor realisme og tyngdekraft ophæves, som f.eks elver surfing på elefant (RH) platform scenen i denne film.
Glæder mig til de 2 næste film, som også skal ses i 2D.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: The Hobbit - kan historien virkelig holde til tre film?

Post by Andrea »

Så fik vi også set den - desværre i 3D-HFR-format, da det var den forestilling, der passede med hvornår min træning sluttede (ja, ingen grund til at tage til og fra centret flere gange på samme dag ;)).

Det var en hyggelig men noget langtrukken oplevelse, og den nye teknik er - i mine øjne - værre end den 3D-bølge, der kom for nogle år siden. Billederne er så knivskarpe, at de virker kunstige (mange gange havde jeg det som om jeg var i gang med at se en trailer til et computerspil), og gemalen kommenterede, at billederne faktisk blev så skarpe, at han syntes, det blev endnu tydeligere, at det 'blot' var skuespillere, der var klædt ud. Selvfølgelig giver 3D-effekten lidt ekstra til landskabsbillederne, men overordnet set er det altså bare visuelt pjatte-flødeskum. Så ville det have været bedre, hvis de havde øvet kampscenerne flere gange, så det ikke blev til en gang ligegyldigt computergrafik-puslespil. Det fjernede en hel del af spændingen ved kampscenerne.

Det gør mig ikke så meget, at der er puttet ekstra materiale ind i filmen - for min skyld må historien godt spices lidt op - men filmen er ret lang, og der kommer to mere, så et eller andet sted virker det ret ligegyldigt.

Jeg regner fortsat med, at jeg skal se 2'eren og 3'eren i biografen, men jeg går helt klart efter 2D-udgaven.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: The Hobbit - kan historien virkelig holde til tre film?

Post by Gunness »

Andrea wrote:Det gør mig ikke så meget, at der er puttet ekstra materiale ind i filmen - for min skyld må historien godt spices lidt op
Det synes jeg egentlig var et af filmens største problemer. At man prøvede at pumpe fortællingen op til noget, den ikke var og egentlig heller ikke rigtig kunne bære.
Men det havde jo nok skuffet en del af Ringenes Herre-fans'ne, og de skulle sikkert gerne lægge nogle penge ved billetlugerne.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: The Hobbit - kan historien virkelig holde til tre film?

Post by Andrea »

Gunness wrote: Det synes jeg egentlig var et af filmens største problemer. At man prøvede at pumpe fortællingen op til noget, den ikke var og egentlig heller ikke rigtig kunne bære.
Men det havde jo nok skuffet en del af Ringenes Herre-fans'ne, og de skulle sikkert gerne lægge nogle penge ved billetlugerne.
Ja, det har du ret i - men de skulle jo have en undskyldning for at lave tre film, og eftersom grundhistorien dårligt kan fylde to, så... ;)
Post Reply