Erfaringer og holdninger til sleeves?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
AnniSøren
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 33
Joined: Tue Aug 28, 2012 10:31 pm
Location: Ølstykke

Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by AnniSøren »

Hejsa,

Jeg overvejer at begynde at sætte sleeves på nogle af mine kortbaserede spil (e.g. Pandemic, Friday, netrunner, citadels,...).

Har I anbefalinger til gode, billige sleeves? Og hvad skal jeg egentligt holde øje med når jeg kigger på sleeves?

I må også gerne give nogle pro's/con's til sleeves-overvejelserne.

På forhånd tak
Søren
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Jesper Amstrup »

Jeg hælder det meste i de billige (ikke premium) Mayday sleeves. Grunden til at jeg bruger den tynde model, er at jeg synes hjørnerne på den tykkere kvalitet bliver ubehageligt spidse at røre ved.

Mayday får nogle gange på puklen for at størrelserne svinger en smule. Til gengæld er det dem jeg har prøvet som passer bedst. Alle de andre jeg har prøvet er 3-5 mm for store både i brede og højde.

De eneste jeg har prøvet spm er bedre end Mayday, er Swan Pan Asia, men de har været besværlige at få fat i (læs: dyre pga. porto fra østen), og er det måske stadig. Jeg mener man kan få udvalgte størrelser i England. De er ikke glatte som Mayday, og der ved jeg endnu ikke om jeg bryder mig om. Nogle synes at det er noget øv, når de er glatte. Det vænner man sig hurtigt til. Det er bare at trykke luften ud af stanken når man har blandet, så skal den nok blive liggende. Det bliver også lettere at blande kortene når de er glatte - ihvertfald med den rigtige teknik.

Man skal lige vænne sig til det, men nu bryder jeg mig ikke om at spille uden sleeves, og ikke kun pga. bedre holdbarhed.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Larsine »

Jeg foretrække at spille uden kortlommer. Jeg synes fornemmelsen med kortene er bedre.

Men nu er det jo desværre ikke alle der behandler kortene lige pænt, og jeg må indrømme at jeg har købt kortlommer til nogle få at mine spil.

Jeg synes dog at det kan være decidere tåbeligt at bruge næste lige så mange penge på kortlomer, som selve spillet koster.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14684
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Frouvne »

Larsine wrote:[...] Jeg synes dog at det kan være decidere tåbeligt at bruge næste lige så mange penge på kortlomer, som selve spillet koster.
At kalde det tåbeligt er måske nok lidt hårde ord, men jeg kan også bedst lide at spille uden lommer og hvis spillet er til at gen-opdrive i fald det skulle blive slidt op, klarer jeg mig også helst uden.
frouvne, administrator

Image
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Jesper Amstrup »

Desværre er kvaliteten på nogle fort der er af så ringe kvalitet, at de kan være mærkede efter et enkelt spil. F.eks. kom der mærker i Love Letter, i løbet af det første spil. På Dixit varierer kvaliteten af pappet kortene et trykket på, så man kan se forskel - det retter kortlommer også op på.

Lommer er nu også noget billigere end der bliver givet indtryk af. Mayday koster ca. 13,50 for 100 stk, eller 67,50 for at pakke f.eks. Dominion ind. Ganske vist koster FFG sleeves 39 kroner for 50 stk (her ville sleeves til Dominion koster 390 kroner). i de danske butikker, men de er jo både for dyre, for store og for tykke :)

Den største fordel ved kortlommer glemte jeg helt i første omgang. Med lommer på, er jeg fri for at være efter folk der ikke behandler kortene som jeg synes de skal behandles. Det giver en indre ro man ikke kan købe for penge, og folk kan sidde og banke kanterne ned i bordet, uden jeg kommer til at skumme over. :)

Men det er som sagt nok en vanesag, om man kan lide det eller ej.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Sir William »

Er nu også til kortlommer til f.eks. Dominion, så har jeg ingen problemer med år mine gæster spiser og drikker mens vi spiller, et element jeg synes hører til et hyggeligt spil.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by digter »

Sir William wrote:Er nu også til kortlommer til f.eks. Dominion, så har jeg ingen problemer med år mine gæster spiser og drikker mens vi spiller, et element jeg synes hører til et hyggeligt spil.
Vi skal spille sammen! ;)

Hvor køber i jeres mayday sleeves?
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Sir William »

Skobbolop wrote:
Sir William wrote:Er nu også til kortlommer til f.eks. Dominion, så har jeg ingen problemer med år mine gæster spiser og drikker mens vi spiller, et element jeg synes hører til et hyggeligt spil.
Vi skal spille sammen! ;)

Hvor køber i jeres mayday sleeves?
Du er velkommen her i Skævinge.

Jeg købte mine hos Foppwin herinde fra
StormP
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 105
Joined: Wed Nov 02, 2011 12:06 pm
Location: Svendborg

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by StormP »

Swan Panasia kommer til http://boardgameextras.co.uk/, i et hav af størrelser, her i nærmeste fremtid :)
Søger: The Palaces of Carrara (Eng. udgave), Yedo (Eng. udgave)
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by netsapiens »

De dyre, lidt tykkere sleeves, har som nævnt her i tråden, nogen skarpe hjørner. Det skal man være opmærksom på. Desuden er de skøjteglatte indtil de er slidte på bagsiden, lidt ligesom de nye fine sko med lædersål, så bør man slide lidt på dem med vilje i starten.
De er til gengæld enormt lækre at blande, fordi man kan dele bunken i to og bare skubbe dem sammen igen, så får man en fin blanding.

De billige sleeves er meget tynde og bløde. Det betyder blandt andet at man skal købe en del flere end man har brug for, for de har en tendens til at gå i stykker i siderne ved brug. Personligt synes jeg nu de er fine. De har så den fordel/ulempe at de kun fås med gennemsigtig baggrund, hvilket kan være et problem hvis man køber lommerne fordi ens kort er slidt forskelligt, eller man har været uheldig og få en expansion som er trykt af en anden trykker end det originale spil, så farverne er lidt forskellige.

Ang. mærker, så har jeg ingen personlige præferencer. Ultra Pro laver en masse forskellige som jeg synes er fine. Jeg hører at mange er begyndt at sværge til Fantasy Flights lommer også, og jeg ved af personlig erfaring at de bliver revet af hylderne hos distributøren. Jeg kan for eksempel ikke få dem jeg gerne vil have til boardgamer.dk.

Men tag ind i en butik, Faraos er nok et godt bud, da de har gjort sig gevaldigt i Magic kort i en årrække. Alternativt køb lidt af hvert og se hvad i kan lide.
I sidste ende er det lidt ligesom rødvin og teater... man kan ikke diskutere smag :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Allan Jacobsen »

netsapiens wrote: fordi ens kort er slidt forskelligt,
Sir William wrote:Er nu også til kortlommer til f.eks. Dominion, så har jeg ingen problemer med år mine gæster spiser og drikker mens vi spiller, et element jeg synes hører til et hyggeligt spil.
To grunde til, at jeg altid sleever, før jeg spiller første gang.

Køber hos boardgameextras.co.uk, fordi det er billigst, men de er ikke altid superskarpe. Køber bare de billigste.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Mik »

Jeg HADER kortlommer, men finder dem et nødvendigt onde til kort som er umulige at genanskaffe.

Til spil som stadig er på markedet, og som jeg spiller meget, foretrækker jeg at købe flere eksemplarer af spillene. Og så må jeg eventuelt putte det sidste sæt kort i lommer, når det bliver pakket ud.

At spille deciderede kortspil med lommer er en pestilens. Det gør ikke så meget i spil, hvor man benytter få kort i løbet af spillet.
Alle typer lommer har fordele og ulemper. De tykke gå lettere i stykker når kortene blandes. De tynde er for glatte. Begge slags har det med at klistre sammen over tid.
Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Rune Petersen »

Jeg er stor tilhænger af kortlommer, men jeg har droppet de tynde af slagsen. Jeg har oplevet, at Maydays tynde lommer klistrer som Mik har beskrevet ovenfor, endda når de er "nye". Mit første spil Core Worlds med disse kortlommer var et mareridt fordi man hele tiden skulle kæmpe for at skille kortene ad enten i hånden eller i kortbunkerne. Virkeligt irriterende.

Jeg har dog prøvet Fantasy Flight lommerne til kvadratiske kort som i fx. Catan Card Game og de har imponeret mig. De har alle været skåret til præcist samme længde og har ikke varieret i tekstur. Det er nogle gange et problem med Mayday. FFG lommerne har heller ikke haft en tendens til at gå i stykker så snart man tager dem i brug. Der har jeg nogle meget blandede oplevelser med Mayday, hvor hele partier simpelthen flækker i siden så snart de ser skyggen af et kort. Ikke godt nok!

Men overvejende sleever jeg ALLE kort i min samling som håndteres meget i løbet af et spil. Det skyldes, at jeg spiller med nogle folk som kan finde på at dimse med kortene i deres hånd uden at de tænker over det. En af mine spillevenner har en tendens til at lægge sine kort på bordet og løbe tommelfingeren op ad stakken så kortene smælder mens han tænker. Det sætter jo hurtigt sine spor på kanterne..!
Last edited by Rune Petersen on Tue Jan 29, 2013 10:23 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Mik »

Dem væste uvane er at 'kramme' kortene i hånden.
Der hjælper kun strenge reprimander!
Image
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Fod »

Jeg gør mig også selv i de billige sleeves fra Mayday.

Positivt om Mayday sleeves
  • Det at de er tynde gør nemlig at ens bunke ikke bliver 300% tykkere af at komme i lommer.
  • Prisen
  • De passere langt bedre end andre "billig lommer".
Negativt om Mayday sleeves
  • 4-5% af lommerne er defekte (læs: ubrugelig) fra starten.
  • Maydays egen kundeservice er en af de dårligste du finder inden for brætspil og tilbehør.
    BGG flyder med historier om defekte produkter fra dem. Særligt i henhold til at ville returnere produkter som de blot for folk til at sende videre til andre kunder. Jeg har selv bestilt en pakke med ~3500 lommer fra dem. De sendte de forkerte (Selv om jeg måtte vente på pakken, da dem jeg havde bestilt var i restordre). Jeg brokkede mig og blev bedt om at holde fast på dem til de havde en anden eu modtager af dem. Køb ALDRIG direkte fra Mayday games.
Generelt om lommer, så bruger jeg dem som regel kun til spil hvor kortene bliver blandet meget (deckbuilding, etc.). Ikke fordi jeg mener det slider på kortene, men fordi jeg syntes det er hurtigere at blande kort når de er i lommer.
- Nick
Image
Post Reply