Har I nogen (brætspil) anekdoter?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9205
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Har I nogen (brætspil) anekdoter?

Post by Stony »

Jeg kom til at tænke på et spil Roborally. Det ligger efterhånden en del år tilbage. Før det blev genudgivet med reviderede regler. Med de nye regler skal man "bare" køre hen over slutflaget for at være færdig. Førhen skulle man slutte runden på det.

Vi var seks stykker der spillede. Jeg havde vundet det første spil, og førte også i det andet. En anden spiller der ikke umiddelbart så ud til at kunne vinde, smed den sidste chance overbord, for at gå målrettet efter mig istedet, da jeg ikke skulle have lov til at vinde igen. Lige lidt hjalp det. Jeg nærmede mig sejren. Den sidste runde frygtede jeg at en af de øvrige spillere bevæbnet med en Haubitzer ville gå efter at skyde mig. Haubitzeren er speciel i den henseende, at den ikke kun giver skade, men også skubber modstanderen et felt. Vi planlagde vores træk og gik igang. På det fjerde træk (ud af fem) landede jeg på slutflaget, blot for efterfølgende at blive beskudt bagfra af Haubitzeren, og han valgte naturligvis at skubbe mig væk. Jeg kunne med et stort smil vende mit femte kort, og afsløre at jeg havde kalkuleret med at blive skubbet væk, så mit sidste træk var at bakke et felt tilbage til slutfeltet.

Mit bedste spil Roborally.

Et andet kært minde var mit allerførste spil Age of Steam. De nye spillere blev indskærpet risikoen for at gå bankerot, hvis man ikke husker at gemme penge til at betale aktieudbytte. I spillets anden eller tredje runde gik regelforklareren selv bankerot. Som den eneste i spillet. Det har staklen måtte høre en del for siden. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Har I nogen (brætspil) anekdoter?

Post by Mik »

Stony wrote:Jeg kom til at tænke på et spil Roborally. Det ligger efterhånden en del år tilbage. Før det blev genudgivet med reviderede regler. Med de nye regler skal man "bare" køre hen over slutflaget for at være færdig. Førhen skulle man slutte runden på det.
Jeg kan en anden sjov anekdote - om dengang Stony troede at checkpoint-reglerne til RoboRally var blevet lavet om. Ha-ha-ha! Den var sjov!.

RoboRally har altid haft de samme flag-regler: du rører et flag når du slutter en af de 5 faser ved at stå på flaget (eller kan røre det med en arm). Disse regler er de samme i originaludgaven, andenudgaven, den tyske udgave og tredieudgaven. Ha-ha-ha!
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Har I nogen (brætspil) anekdoter?

Post by Goblen »

Mik wrote:
Stony wrote:Jeg kom til at tænke på et spil Roborally. Det ligger efterhånden en del år tilbage. Før det blev genudgivet med reviderede regler. Med de nye regler skal man "bare" køre hen over slutflaget for at være færdig. Førhen skulle man slutte runden på det.
Jeg kan en anden sjov anekdote - om dengang Stony troede at checkpoint-reglerne til RoboRally var blevet lavet om. Ha-ha-ha! Den var sjov!.

RoboRally har altid haft de samme flag-regler: du rører et flag når du slutter en af de 5 faser ved at stå på flaget (eller kan røre det med en arm). Disse regler er de samme i originaludgaven, andenudgaven, den tyske udgave og tredieudgaven. Ha-ha-ha!
Et underholdende indlæg der virkelig reddede min dag. Tak for det - og en god måde at påpege en mindre detalje i en sjov anekdote :-D
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9205
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Har I nogen (brætspil) anekdoter?

Post by Stony »

Interessant. Den vinkel opstod for mit vedkommende efter et spil, hvor en spiller ikke "fik lov til" at vinde, ved at køre hen over slutflaget, mens en anden spiller umiddelbart efter _sluttede_ på flaget.

Han gik efterfølgende hjem for at søge efter reglerne, og sendte så en email. Med mindre min hukommelse spiller mig et puds, leverede han sågar et link til et regelsæt der gav ham medhold. Jeg kunne så citere ordlyden i mit eget fysiske regelsæt (2nd. edition), og det var jo det vi havde spillet efter.

For at vende tilbage til tråden, kom jeg til at tænke på en anden Roborally-relateret historie. Den er dog "kun" en jeg har læst (vistnok på BGG), så der er en risiko for at det er en and.

Der blev udgivet flere udvidelser til Roborally. En af disse hed "Radioactive". En spiller der havde bestilt denne udvidelse, blev på et tidspunkt ringet op af det selskab der skulle levere pakken, for udenpå pakken var et "teaser" klistermærke, som kundgjorde "The content of this package is Radioactive", hvilket de var blevet lidt foruroligede over.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Har I nogen (brætspil) anekdoter?

Post by Mik »

Stony wrote:Der blev udgivet flere udvidelser til Roborally. En af disse hed "Radioactive". En spiller der havde bestilt denne udvidelse, blev på et tidspunkt ringet op af det selskab der skulle levere pakken, for udenpå pakken var et "teaser" klistermærke, som kundgjorde "The content of this package is Radioactive", hvilket de var blevet lidt foruroligede over.
Ja, sikkerhedscheck kan give mange fornøjelige annekdoter i forbindelse med spil.
Længe før 9/11 blev en amerikansk ven mødt med skepsis i lufthavnen i USA, da han forsøgte at indføre denne her:
Image
hvilket er bomben fra spillet Pass the Bomb.
Det lykkedes ham at overbevise dem om at det blot var legetøj. Hvad der var sket i dag, tør jeg ikke tænke på.

En anden amerikansk ven fik whiskyflasken fra Whisky-settlers inddraget fordi han havde glemt at deklarere den.
Og endelig var der jo den hollandske udgiver/designer Corné van Moorsel (Cwali) som i 1999 udgav Smart. Førsteudgaven indeholdt ægte "smart" piller, som kun var legale i Holland. Så det efterår var der mange nervøse flyrejsende på vej hjem fra Essen. har dog aldrig hørt om nogen som faktisk fik problemer, så måske er spilæsker den rigtige måde at smugle narkotika på?
Image
Post Reply