Opbevaring af spil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Opbevaring af spil

Post by Frouvne »

Opbevaring af spil er for mange en lidenskab ... og nogle enkelte måske endda en videnskab. Et emne der måske ved første øjekast kan virke trivielt, men som man kan have mange holdninger til.

I denne uge forestiller jeg mig således, at vi skal snakke lidt om hvorvidt det er bedst at have sine spil liggende horisontalt eller stående vertikalt, om det er iorden at fylde udvidelser ned i æsken til grundspillet og om spillet bliver stående i plast indtil det skal spilles eller om det straks pakkes ud efter modtagelsen. Smider du straks inserts ud, beholder du punchboards i bunden af æsken, bliver alle komponenter puttet i zip-lock poser og er du til elastikker, zip-locks eller Hugos Amazing Tape / bondage-tape, når du skal have styr på dine kort? Bliver spillene stillet op i reolerne ordnet efter størrelse, udgiver, designer, farveholdning eller noget helt andet?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Opbevaring af spil

Post by Robert »

Frouvne wrote:Et emne der måske ved første øjekast kan virke trivielt, men som man kan have mange holdninger til.
:mrgreen:
Tak for lidt underholdende morgenlæsning
:mrgreen:
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Opbevaring af spil

Post by Mik »

Frouvne wrote:I denne uge forestiller jeg mig således, at vi skal snakke lidt om hvorvidt det er bedst at have sine spil liggende horisontalt eller stående vertikalt, om det er iorden at fylde udvidelser ned i æsken til grundspillet og om spillet bliver stående i plast indtil det skal spilles eller om det straks pakkes ud efter modtagelsen. Smider du straks inserts ud, beholder du punchboards i bunden af æsken, bliver alle komponenter puttet i zip-lock poser og er du til elastikker, zip-locks eller Hugos Amazing Tape / bondage-tape, når du skal have styr på dine kort? Bliver spillene stillet op i reolerne ordnet efter størrelse, udgiver, designer, farveholdning eller noget helt andet?
Det var en utrolig masse spørgsmål!!!

I mit tilfælde bliver spillene pakket ud med det samme. Jeg er som regel nysgerrig efter at se hvad jeg har købt. Indlægget blliver smidt ud sammen med rammerne, og det meste bliver samlet i lynlåsposer. Elastikker omkring kort er et absolut "no-no", så de kommer i små lynlåsposer. Jeg bruger Hugotape til transport af enkelte spil, især kortspil som let hælder indholdet ud i tasken, eller enkelte store spil som ikke kan holdes lukket uden. En bred elastik ses dog også anvendt i en snæver vending.

Opstilling er fortrinsvis på højkant. Spil i "bogformat" (alea/HiG) står naturligvis oprejst, medens større æsker som f.eks. Mage Knight/Mage War står oprejst på langsiden. De passer fint øverst på reolen, da reolerne er lidt dybere deroppe pga. fodpanelet bag reolen. Af pladshensyn er der 40cm reoler til Kosmos-æske spillene, og 30cm reoler til bogformat spillene. Også af pladshensyn gemmer jeg mindre bøger samt CD/DVD'ere bag bogspillene.

Spillene opstilles i følgende orden: Forlag - format - kronologisk eller farveorden.
Image
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Fri Feb 22, 2013 10:46 pm
Favoritspil: Seasons
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!
Location: Thorsager

Re: Opbevaring af spil

Post by DraX »

Sætter den gerne i rækkefølge efter højde. Og så vidt muligt på højkant, så vidt æskerne kan holde til det.
Bruger aldrig elastikker, men vil derimod gerne bruge boxe til kort.
Fjerner kun insert hvis jeg ser dem ubelejlig i forhold til opbevaringen. Ellers bruger jeg gerne plano boxe til opbevaring af dele og så boxe til kort.
2014-01-20 10.53.52.jpg
2014-01-20 10.53.52.jpg (55.16 KiB) Viewed 9496 times
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Opbevaring af spil

Post by BlueSwan »

Jeg skal nok skrive min holdning til dette lidt senere. I mellemtiden vil jeg opfordre til at folk som draX og smider nogle billeder op også. Altid cool at se folks samlinger på et billede (eller flere!).
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Opbevaring af spil

Post by Larsine »

Frouvne wrote:liggende horisontalt eller stående vertikalt
Så vidt muligt vertikalt, og på højkant. Ville egentligt meget heller have dem horisontalt, da det for det meste er bedre for komponenterne, og deres overskuelighed når spillet åbnes. Men erfaring siger at kasserne ikke holder til det i længden, og så et det betydeligt nemmer at få et spil ud af rækken når det står vertikalt, frem for hvis det ligger horisontalt med andre spil oven på.
om det er iorden at fylde udvidelser ned i æsken til grundspillet
Ja altid. Gider ikke slæbe rundt på flere kasser end højest nødvendigt. Gør en stor dyd ud af at kunne pakke alle udvidelser samme med basisspillet. Har netop afleveret 30+ udvidelseskasser på genbrugsstationen i den forgangne weekend. De stod alligevel og var tomme, og optog plads på hylderne.
spillet bliver stående i plast indtil det skal spilles eller om det straks pakkes ud efter modtagelsen.
Altid pakket ud. Hvis ikke man har pakket det ud, og prikket brikkerne ud, kommer det jo til at tage en evighed når først spillet skal spilles. Desuden er der mange spil hvor reglerne først giver rigtig mening, når man sidder med brættet og brikkerne foran sig. Desuden er det jo først når man åbner spillet at man kan konstatere om alt er som det skal være, eller om der er trykfej eller mangler som skal korrigeres af butikken/leverandøren, og det er jo svært at komme ½-1 år efter man har købt et spil og forklare at det er defekt fra starten af.
Smider du straks inserts ud
Ikke straks, hvis altså de giver mening. Inserts der ikke giver mening, f.eks. for de er for generelle (f.eks. Queen Games Airships), ryger ud med det samme. Inserts der ikke længere kan bruges p.g.a. udvidelser ryger også ud. Men ellers beholder jeg dem. Dog har jeg tidliger gemt disse inserts, med tanke om at de skulle følge med hvis jeg slogte spillet igen, men netop i den forgangne weekend blev de alle til ny energi på genbrugspladsen.
beholder du punchboards i bunden af æsken
Kun hvis det giver mening, så det hæver inserts til toppen af kassen og holder komponenterne fast, ellers ryger de ud med det samme. Jeg kan pt. kun komme i tanke om et spil hvor der stadig er punchboards i kassen.
bliver alle komponenter puttet i zip-lock poser
Nej i små plastik-æsker (fra backup-bånd), som jeg har samlet gennem mine mange år i IT-branchen. Men ellers i zip-lock poser hvis æskerne ikke passer (selvom jeg har 3 forskellige størrelser æsker).
er du til elastikker, zip-locks eller Hugos Amazing Tape / bondage-tape, når du skal have styr på dine kort?
Små plastik æsker. I hvert fald ikke elastikker.
Bliver spillene stillet op i reolerne ordnet efter størrelse, udgiver, designer, farveholdning eller noget helt andet?
Helst efter størrelse, spil type, og udgiver. F.eks. står alle mine DoW spil sammen, og det sammen med spil i samme størrelse fra andre udgivere. Jeg forsøger også at samle dem lidt i tema, så f.eks. står Settlers (fra Kosmos) efterfulgt af Settlers of America (fra Mayfair) efterfulgt at Mystery Express (fra Dow), efterfulgt af Ticket to Ride...

Men nu er jeg ved at rydde op i spillerummet, så jeg er parat til at prøve noget helt nyt hvis det giver bedre udnyttelse af pladsen.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Opbevaring af spil

Post by BlueSwan »

Frouvne wrote:I denne uge forestiller jeg mig således, at vi skal snakke lidt om hvorvidt det er bedst at have sine spil liggende horisontalt eller stående vertikalt
Foretrække helt klart vertikalt, men er i enkelte tilfælde tvunget til at stille spillene horisontalt. Det gælder spil, der er så tunge, at det vil kompromittere komponenterne at blive stillet vertikalt (ex. Android: Netrunner og Dominion) og det gælder spil hvor boksen er for stor (ex. Eclipse) eller smal (ex. Power Grid) til at det er hensigtsmæssigt i mine reoler.
om det er iorden at fylde udvidelser ned i æsken til grundspillet
Med ubegrænset plads til rådighed ville jeg foretrække at beholde alle ekspansion æskerne. Da jeg har MEGET begrænset plads og ethvert nyt spil kræver at jeg fjerne nogle bøger, har jeg valgt at beholde så få æsker som overhovedet muligt. Så selvom jeg elskede synet af alle Dominion æskerne stillet op ved siden af hinanden, så måtte de lade livet.
om spillet bliver stående i plast indtil det skal spilles eller om det straks pakkes ud efter modtagelsen.
Kunne aldrig drømme om at lade et spil stå indpakket i plast. Selv juleaften, hvor jeg fik Race For The Galaxy og vidste at jeg ikke burde pakke det ud endnu, da der var risiko for at jeg fik endnu et eksemplar anden juledag (hvilket jeg også gjorde), kunne jeg ikke lade være med at pakke det ud.
Smider du straks inserts ud
Vil egentlig helst ikke smide inserts ud, med mindre de er elendige, hvilket de som oftest er og så ryger de ud.
beholder du punchboards i bunden af æsken
Nej.
bliver alle komponenter puttet i zip-lock poser
Enten zip-locks, counter trays eller Plano-agtige bokse, alt afhængigt af hvad der giver bedst mening til det pågældende spil.
er du til elastikker, zip-locks eller Hugos Amazing Tape / bondage-tape, når du skal have styr på dine kort?
Jeg er faktisk ikke glad for nogen af delene. Indtil videre bruger jeg elastikker, men jeg har hørt meget skidt om dette, så jeg overvejer da løbende at finde på noget andet.
Bliver spillene stillet op i reolerne ordnet efter størrelse, udgiver, designer, farveholdning eller noget helt andet?
To hensyn:

Hensyn #1: At udnytte pladsen effektivt
Hensyn #2: At spillene ser godt ud ved siden af hinanden.

Desværre dominerer hensyn #1 lige nu. Den ene reol jeg bruger lige nu har små rum, hvor der typisk kan stå 4 "normal size" spil i hvert rum. Men hvis jeg kombinerer de rette spilæsker kan jeg typisk få plads til 5 i flere af rummene. Så det er det jeg gør mest.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Opbevaring af spil

Post by Jens_Hoppe »

Orientering: Hvordan det nu passer, vertikalt for en del spil, horisontalt for andre (typisk store eller flade æsker).

De fleste af de spil som jeg har i lejligheden, har jeg i et par store, lukkede reoler:

Image

Udover det har jeg en del liggende i flyttekasser i kælderen, og selvfølgelig yderligere en masse i KBK.


Jeg går nok ikke så meget op i de praktiske opbevaringsspørgsmål som gennemsnittet: De fleste komponenter ryger i ziplocks eller i enkelte tilfælde planobokse. Kort lægges også i poser hvis jeg lige har nogle som passer, ellers er elastikker ok. Jeg bruger som udgangspunkt ikke kortlommer.

Punchboards ryger ud, inserts beholder jeg som regel, medmindre de decideret er til gene for opbevaring af komponenterne. Hvad angår udvidelser i grundæsken eller ej, er jeg ret græsk-katolsk. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Opbevaring af spil

Post by Andrea »

Horisontalt eller vertikalt?
Primært horisontalt. Enkelte af de små spil (såsom Trias) står dog vertikalt, så der er plads til dem på hylden.

Udvidelser i grundspilsæsken?
Ja. Jeg beholder dog ofte æsken til udvidelsen i lang tid efter - hvis det nu viser sig, at udvidelsen ikke lever op til forventningerne og derfor bliver solgt.

Udpakning med det samme eller når det skal spilles?
De to ting hænger ofte sammen, da vi tit spiller nye spil i løbet af den første uges tid efter, at vi har fået/købt dem. Som udgangspunkt får et spil dog sjældent lov til at stå indpakket i mere end en uge efter, at det er ankommet til hjemmet, for der skal jo gramses på komponenter og læses regler...

Ryger inserts og punchboards ud?
Mht. inserts afhænger det af, om de virker brugbare eller ej -og om der kan/skal være plads til en udvidelse. Jeg beholder ofte inserts så længe som muligt, med mindre de er helt håbløse. Punchboards ryger altid ud, så snart der er poppet counters.

Hvordan bliver komponenterne opbevaret?
Så vidt muligt i lynlåsposer. Ved enkelte kortspil er jeg blevet nødt til at ty til - forsigtigt - at bruge elastikker, men den løsning vil jeg gerne udskifte med noget bedre.

Bliver spillene stillet op i reolerne efter et bestemt system?
Nej. Men spillene har nærmest faste pladser i skabet, så de er som regel lette at finde frem.


Pssst. Hvor plejer I andre at købe Hugo's Amazing Tape?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Opbevaring af spil

Post by Stony »

Jeg forsøger først og fremmest at være praktisk. Hvis der ikke er en god grund til at holde udvidelserne adskilt fra grundspillet, og begge dele kan ligge i den samme æske, så ryger de i den samme æske. Hvis box inserts skal ud for at gøre plads til begge dele, så ryger box inserts ud. Det må dog ikke gå ud over komponenterne. Dernæst lagrer jeg næsten altid spillepladen i bunden af æsken, for at sikre at den ikke bliver vredet, og så kommer alle øvrige komponenter ovenpå. Jeg bruger ziplocks hvor jeg mener det giver mening. Men jeg gider dog ikke anvende en særskilt ziplock, blot fordi der er 1-3 brikker der hører hjemme i sin egen kategori. Så ryger de bare i samme pose med noget andet, hvor der kun er få komponenter. Det er hurtigere at sortere dem, end det er at skulle åbne og efterfølgende hælde i særskilte poser.

Hvad angår arkivering, så kigger jeg på æsken. Æsker i "bog-format", får lov til at stå som bøger. De fleste af de øvrige ligger ned. Jeg bestræber mig på at stable spilæsker, så det er æsker af omtrent samme størrelse der står ovenpå hinanden, så de nederste æsker ikke bliver trykket på midten. Dertil er der andre æsker der bliver stillet på højkant, men det er fordi det godt må se lidt godt ud i spilreolen, og man kan få fornøjelsen af forsidegrafikken på de spilæsker man synes er flottest. På den måde bliver reolen også inddraget som.... "udsmykning" af lokalet.

Jeg må lige få taget et par billeder og smide på som supplement.
Last edited by Stony on Tue Jan 21, 2014 2:00 pm, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Opbevaring af spil

Post by netsapiens »

Min privatsamling er placeret i et IKEA PAX klædeskab med udtræksskuffer.
De tre nederste "hylder" er udtræksskuffer, og de to øverste er faste hylder.
Øverste hylde rummer så "coffin-size" og andre ekstreme størrelser. Med 60cm i dybden er der plads til det meste uden at noget stikker ud.
Anden hylde rummer så diverse kasser og æsker til kortspil, ccg'er og den slags

Og på udtrækshylderne spiller jeg så tetris med æsker på højkant. Og jeg synes det taler til IKEAs ros at jeg kan fylde en udtrækshylde på 60*100 cm med brætspil på højkant, og både bund og udtræksmekanisme kan bære det.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Fri Feb 22, 2013 10:46 pm
Favoritspil: Seasons
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!
Location: Thorsager

Re: Opbevaring af spil

Post by DraX »

netsapiens wrote:Min privatsamling er placeret i et IKEA PAX klædeskab med udtræksskuffer.
De tre nederste "hylder" er udtræksskuffer, og de to øverste er faste hylder.
Øverste hylde rummer så "coffin-size" og andre ekstreme størrelser. Med 60cm i dybden er der plads til det meste uden at noget stikker ud.
Anden hylde rummer så diverse kasser og æsker til kortspil, ccg'er og den slags

Og på udtrækshylderne spiller jeg så tetris med æsker på højkant. Og jeg synes det taler til IKEAs ros at jeg kan fylde en udtrækshylde på 60*100 cm med brætspil på højkant, og både bund og udtræksmekanisme kan bære det.
Det må du lige fixe et billede af :)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Opbevaring af spil

Post by Gunness »

Andrea wrote:
Pssst. Hvor plejer I andre at købe Hugo's Amazing Tape?
Pssst. Det er alt for dyrt. Jeg har hjemkøbt noget af det bondagetape, der er omtalt i en anden tråd - det fungerer fint og koster en brøkdel af Hugo's.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Fri Feb 22, 2013 10:46 pm
Favoritspil: Seasons
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!
Location: Thorsager

Re: Opbevaring af spil

Post by DraX »

Gunness wrote:
Andrea wrote:
Pssst. Hvor plejer I andre at købe Hugo's Amazing Tape?
Pssst. Det er alt for dyrt. Jeg har hjemkøbt noget af det bondagetape, der er omtalt i en anden tråd - det fungerer fint og koster en brøkdel af Hugo's.
Hvad er det for noget bondagetape? Show link
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Opbevaring af spil

Post by Nissi »

Horisontalt eller vertikalt?
Jeg foretrækker oftest at spillene ligger vertikalt, jeg synes det ser bedst ud og er det den nemmeste måde at komme til dem. Dog er jeg
nødt til at lave lidt en blanding, da jeg ikke har så meget plads, fordi Lindas bøger fylder for meget ;)

Pakkes ud med det samme, eller først åbnes når det skal bruges?
Altid hurtigst muligt. Men det skal også være, når der er tid og plads til det. Det må ikke være, når
jeg ikke har nok bordplads til at pakke komponenterne ud, så de kan risikere at blive væk.

Inserts ud eller gemmes?
De skal bare smides ud med det samme. Det er bare unødvendigt fyld i min verden.

Hvordan opbevares komponenterne?
For det meste i zip-lock poser, men det skal være så det er nemt og hurtigt at sætte et spil op. F.eks. ved Small World og Sid Meier's
Civilization bruger jeg små bokse. Til kort bruger jeg oftest sleeves, med et gummibånd lidt løst rundt om, så det ikke ødelægger lommer og kort.

Orden i spillene
Dem som står vertikalt, står efter størrelse. Dem som ligger horisontalt, ligger så den mest holdbare æske er i bunden.
Attachments
hihiDSC_0051.jpg
hihiDSC_0051.jpg (60.29 KiB) Viewed 9278 times
hihiDSC_0052.jpg
hihiDSC_0052.jpg (76.13 KiB) Viewed 9278 times
hihiDSC_0055.jpg
hihiDSC_0055.jpg (71.65 KiB) Viewed 9278 times
Post Reply