Opbevaring af spil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Opbevaring af spil

Post by BlueSwan »

Er Merchants & Marauders ikke i overhængende fare for et falde ned eller er der noget der holder spillet på plads? :shock:
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Opbevaring af spil

Post by Nissi »

BlueSwan wrote:Er Merchants & Marauders ikke i overhængende fare for et falde ned eller er der noget der holder spillet på plads? :shock:
Kan godt se hvad du mener ud fra billedet, men det er slet ikke så slemt som det ser ud på billedet :) Det står ganske fint selv uden nogen form for støtte ;)
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Opbevaring af spil

Post by Foppwin »

Horisontalt eller vertikalt?
Lige gyldigt - bare jeg kan finde en plads til det

Pakkes ud med det samme, eller først åbnes når det skal bruges?
Med det samme.

Inserts ud eller gemmes?
De skal bare smides ud med det samme. Hvis det altså ikke har nogen mening.

Hvordan opbevares komponenterne?
Sleeves hvis det er et kortspil hvor kortene bliver håndteret ofte. eller intet.

Orden i spillene
Max spil pr. m3
Danny

Image
User avatar
Boardgamer.dk
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 288
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:30 pm

Re: Opbevaring af spil

Post by Boardgamer.dk »

Det tæller vel også hvis man har en "samling" på et sted mellem 50 og 100 m2? :)

Med lagerhylder i varierende dybde, så er de fleste spil sat op vertikalt, således at de er visuelt repræsenteret. Hvis jeg har mange af en slags, så er de enten stablet horisontalt for at maksimere udnyttelsesgraden til hylden over stakken. Alternativt hvis der kun er to-fire stykker på lageret, så stiller jeg en vertikalt så den er til at se/finde, og resten bliver stillet vertikalt inde bag ved for at maksimere udnyttelsesgraden i dybden.

Spillene er sorteret efter en "tilnærmelsesvis alfabetisk orden". Så A-erne står på de samme hylder, men ikke sorteret indenfor A. Og lad mig i den henseende sige at der er LANGT flere spil med startbogstav B, C, D, S, T end nogen anden. Og O, U er stærkt underrepræsenteret i alfabetet, hvilket gør det skide svært at planlægge udvidelser i forvejen. Jeg har allerede to gange skilt lageret ad og samlet det igen, og skal til det igen om en uges tid eller to. Og det er altså en weekendopgave :)

Udenfor sortering er sleeves, tilbehør og "små spil".
Spil og udvidelser som er små (Coup, Mascarade, Dixit 3 osv) har sin helt egen hylde som jeg desparat prøver at holde styr på.
http://www.Boardgamer.dk
Mission: Bedste service, bedste udvalg og flere brætspillere i Danmark
Spørg efter det du ikke ser :)
Følg med på Facebook og Google+
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Opbevaring af spil

Post by Gunness »

DraX wrote:
Gunness wrote:
Andrea wrote:
Pssst. Hvor plejer I andre at købe Hugo's Amazing Tape?
Pssst. Det er alt for dyrt. Jeg har hjemkøbt noget af det bondagetape, der er omtalt i en anden tråd - det fungerer fint og koster en brøkdel af Hugo's.
Hvad er det for noget bondagetape? Show link
Der er skrevet lidt om det i denne tråd. Jeg har købt noget fra denne webshop, og indtil videre fungerer det meget godt. Jeg har dog ikke haft noget ægte HAT til at sammenligne med.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Opbevaring af spil

Post by Mik »

Bondagetape fungerer sikkert lige så godt.
Personligt foretrækker jeg dog tape som er noget smallere og uden farve.
Bredde: 3-4 cm til brætspil og 1 cm til kortspil og stakke af kort.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Opbevaring af spil

Post by Frouvne »

Noget kunne tyde på, at der ikke er så mange af os, der har spil stående på hylderne, der endnu er i plastik. Jeg skal blankt erkende, at vi har en del spil, der aldrig er kommet længere end som så. Heldigvis er jeg blevet meget bedre til at få spillet spillene kort tid efter de er ankommet, men der er stadig alt for mange spil, der har stået i lang tid - og så taler vi over 5 år - i deres plastikindpakning. Argumentet med at kunne reagere, hvis der mangler komponenter er selvfølgelig rigtig godt, men jeg kan ikke forestille mig, at jeg ville sidde og kontrollere komponenter til et spil, jeg ikke stod foran at skulle spille i den nærmeste fremtid.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Opbevaring af spil

Post by Stony »

Frouvne wrote:Noget kunne tyde på, at der ikke er så mange af os, der har spil stående på hylderne, der endnu er i plastik. Jeg skal blankt erkende, at vi har en del spil, der aldrig er kommet længere end som så. Heldigvis er jeg blevet meget bedre til at få spillet spillene kort tid efter de er ankommet, men der er stadig alt for mange spil, der har stået i lang tid - og så taler vi over 5 år - i deres plastikindpakning. Argumentet med at kunne reagere, hvis der mangler komponenter er selvfølgelig rigtig godt, men jeg kan ikke forestille mig, at jeg ville sidde og kontrollere komponenter til et spil, jeg ikke stod foran at skulle spille i den nærmeste fremtid.
Der er du så i hvert fald ikke alene. Jeg vil anslå at et sted mellem 10 og 20 procent af mine spil på reolen står i plastik. *suk* :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Opbevaring af spil

Post by Helle »

Stony wrote:
Frouvne wrote:Noget kunne tyde på, at der ikke er så mange af os, der har spil stående på hylderne, der endnu er i plastik. Jeg skal blankt erkende, at vi har en del spil, der aldrig er kommet længere end som så. Heldigvis er jeg blevet meget bedre til at få spillet spillene kort tid efter de er ankommet, men der er stadig alt for mange spil, der har stået i lang tid - og så taler vi over 5 år - i deres plastikindpakning. Argumentet med at kunne reagere, hvis der mangler komponenter er selvfølgelig rigtig godt, men jeg kan ikke forestille mig, at jeg ville sidde og kontrollere komponenter til et spil, jeg ikke stod foran at skulle spille i den nærmeste fremtid.
Der er du så i hvert fald ikke alene. Jeg vil anslå at et sted mellem 10 og 20 procent af mine spil på reolen står i plastik. *suk* :)
Drenge - jeg kan kun anbefale en ting omkring de spil: sælg dem!
Hvis de har stået uspillede længe, så er de måske ikke interessante nok?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Opbevaring af spil

Post by Frouvne »

Helle wrote:Drenge - jeg kan kun anbefale en ting omkring de spil: sælg dem!
Hvis de har stået uspillede længe, så er de måske ikke interessante nok?
Inden der er nogen, der bliver for kække, skal jeg måske lige fremhæve de udvidelser til Dominion, der stadig står plastikindpakket... :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Opbevaring af spil

Post by JoelP »

Frouvne wrote:
Helle wrote:Drenge - jeg kan kun anbefale en ting omkring de spil: sælg dem!
Hvis de har stået uspillede længe, så er de måske ikke interessante nok?
Inden der er nogen, der bliver for kække, skal jeg måske lige fremhæve de udvidelser til Dominion, der stadig står plastikindpakket... :wink:
Ekstra god grund til at sælge? :P
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Opbevaring af spil

Post by Frouvne »

JoelP wrote:
Frouvne wrote:
Helle wrote:Drenge - jeg kan kun anbefale en ting omkring de spil: sælg dem!
Hvis de har stået uspillede længe, så er de måske ikke interessante nok?
Inden der er nogen, der bliver for kække, skal jeg måske lige fremhæve de udvidelser til Dominion, der stadig står plastikindpakket... :wink:
Ekstra god grund til at sælge? :P
:D Måske!

(Men jeg tænkte nu mest på, hvem der havde stået for anskaffelsen af de spil, "jeg" har stående...)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Opbevaring af spil

Post by Myde »

Horisontalt eller vertikalt?Pt horisontalt da jeg stadig har en midlertidig løsning efter jeg er flyttet

Pakkes ud med det samme, eller først åbnes når det skal bruges?
Lige med det samme - alt pakkes ud, trykkes ud, organiseres.

Inserts ud eller gemmes?
hvis insertet fungerer får det lov at blive, ellers ryger det.
Plader fra brikker ryger ud, med mindre de skal bruges for at hæve insertet. Umiddelbart kun gjort ved Francis Drake.

Hvordan opbevares komponenterne?

Primært i ziplock poser

Orden i spillene
Største nederst og så fremdeles ;)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Opbevaring af spil

Post by Frouvne »

De fleste af vores spil er organiseret i en Ivar-reol fra IKEA, der er med til at bevare en fornemmelse af studenter-hybel i vort lille hjem.
Spilreol2.jpg
Spilreol2.jpg (232.19 KiB) Viewed 8357 times
frouvne, administrator

Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1335
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Opbevaring af spil

Post by Bugge »

Lige præcis hvad angår opbevaring af spil, så er et ord 1.000 billeder værd:

PLADSMANGEL !!!!! :shock:

S
Post Reply