At konvertere sine venner til brætspillere

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Robert »

Goblen wrote:
Robert wrote:
Goblen wrote:Skal de konverteres? Det synes jeg er et interessant spørgsmål.
Det er ikke et interessant spørgsmål. Naturligvis skal de ikke konverteres. Må jeg bede om lidt respekt.
Den forstod jeg så ikke :)

Det var et retorisk spørgsmål, som jeg selv svarede på. Synes ikke de skal konverteres. Vi har ikke alle samme interesser - sådan er det bare.
OK, jeg er nok bare lidt gnaven. Har været irriteret over den titel siden Allan postede den.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Gunness »

Robert wrote:OK, jeg er nok bare lidt gnaven. Har været irriteret over den titel siden Allan postede den.
Warum? Der behøver ikke at lægge noget politisk eller religiøst i at konvertere.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Robert »

Gunness wrote:
Robert wrote:OK, jeg er nok bare lidt gnaven. Har været irriteret over den titel siden Allan postede den.
Warum? Der behøver ikke at lægge noget politisk eller religiøst i at konvertere.
Jeg læser den overskrift som et forsøg på at få andre til at gøre noget de ikke selv har valgt. Jeg er nok lidt overfølsom.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Goblen »

Robert wrote:
Gunness wrote:
Robert wrote:OK, jeg er nok bare lidt gnaven. Har været irriteret over den titel siden Allan postede den.
Warum? Der behøver ikke at lægge noget politisk eller religiøst i at konvertere.
Jeg læser den overskrift som et forsøg på at få andre til at gøre noget de ikke selv har valgt. Jeg er nok lidt overfølsom.
Sådan er det bare Robert :) Når vi kun kan læse hvad der skrives og ikke lige har personen foran til at høre udtryk, nuancer og se kropssprog så reagerer vi på ordene alene. Det går der ikke noget af dig eller mig for, og vi er sgu alle venner af den grund 8)

Om titlen er forkert eller ej tager jeg ikke stilling til. For mig betød det bare om man pga. en interesse skulle forsøge at få andre med på den. Det synes jeg er et spændende spørgsmål, fordi hvordan pokker deler man sin interesse og samtidig skal respektere at vi ikke alle har de samme?
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by digter »

Endnu et sent svar til tråden. Har haft en masse ting at se til, så har først fundet tid nu.
BlueSwan wrote:Jeg vil sige at jeg er gået rimelig aktivt til værks over det seneste år og er nået til følgende konklusion:

1) At få folk til at spille spil som Ticket To Ride, For Sale, osv. er forholdsvis nemt og det kan være ganske hyggeligt, men tro ikke at dette i sig selv gør at de bliver interesserede i at spille de spil som du VIRKELIG gerne vil spille (som typisk for os er de tungere spil).
Hvem er "os"? Jeg tror det er typisk for os herinde at vi spiller langt oftere end de fleste, men jeg tror IKKE der er en overordnet fællesnævner for HVILKE slags spil vi spiller. Tager jeg helt fejl her? Personligt spiller jeg lige så gerne "lettere" spil. Det er lidt som Stunke skriver ovenfor:
"Konverteringen" af nye braetspillere handler allermest om at ramme de rigtige mennesker med de rigtige spil. Naar man ser paa demografien af spillere herinde er der nok ikke saa mange os der virkeligt har de samme interesser i spil. Hvis man proever at laere folk at spille ens egne spil, og ikke de spil der maaske passer bedst til den person man proever at introducere for hobbyen, saa kommer der ikke noget godt ud af det. Braetspil som hobby er saa bred en definition at det naesten ikke giver mening bare at kalde sig selv for braetspiller. Derfor giver det heller ikke mening bare at 'konvertere' folk.
BlueSwan wrote:2) Selv om idéen om at gøre ens eksisterende venner til brætspilsfan er attraktiv, så vil det i de fleste tilfælde være langt mere tilfredsstillende at finde nogle mennesker der allerede ER brætspilsfans og så spille med dem. I forhold til det projekt er det her forum jo genialt såfremt man er lidt opsøgende, hvilket jeg så også har været. Spiller nu forholdsvis hyppigt med folk som Claus, Robert og Rune herindefra, og lidt mindre hyppigt med andre.
Jeg er helt over i den anden grøft. Tror jeg :) Jeg har i det store hele ikke haft problemer med at få mine venner til at spille brætspil. Flere af dem spiller også gerne de tungere spil (Agricola, Through the Ages og Age of Empires 3 er nogle af de spil mine venner selv har købt for nylig). Og her er der altså tale om venner der hverken har en brugerprofil på BGG eller germangames. Jovist, der er også andre af mine venner der aldrig kunne finde på at spille Through the Ages eller lign, men så spiller vi Formula D, The Resistance, Roborally, Lords of Vegas eller lign. Jeg får (i modsætning til dig, tror jeg) lige så stor tilfredsstillelse af spil i den "lettere" ende. For mig er det sociale en af de vigtigste parametre når der spilles, og det behov er trods alt lettere at få opfyldt når man spiller med gode venner imo. Men jeg er selvfølgelig også at den opfattelse at den bedste brætspilsoplevelse fås med et par kolde øl på bordet. 90% af alle mine venner der har været med til sådan en omgang, spørger eferfølgende om andre spil og om at lave en ny brætspilsaftale. Når det er sagt, så priser jeg mig lykkelig over at have fundet så mange "ligesindede" herinde som jeg også kan spille med, for når alt kommer til alt, så er jeg langt mere bidt af hobby'en end nogen af mine venner nogensinde bliver formoder jeg (Ingen af dem har en konto på BGG eller bruger dette forum), og derfor er trangen til at spille HELE TIDEN også langt større :)

Min succesrate skyldes i høj grad, tror jeg, at langt de fleste af mine venner har en affinitet for spil. Mange af dem har spillet rigtig meget computer og enkelte har stiftet bekendtskab med fx. rollespil, MTG eller Heroquest eller lign. da de var yngre (inkl. mig selv i øvrigt) Hele ideen med konceptet "at spille" er altså ikke særlig fremmed for dem. Blandt mine venner er der en nogenlunde sammenhæng mellem hvor meget de har spillet som børn og teenagere og hvor meget de er interesseret i brætspil.
Jeg tror det betyder rigtig meget hvilken aldersgruppe man henvender sig til. Som 80'er barn har jeg altid haft spil i alle mulige former tæt inde på kroppen og jeg tror den tendens er endnu mere udpræget ved personer der er født i 90'erne, for slet ikke at tale om 00'erne. I dag spiller alle jo forhelvede. Smartphones, konsoller, liverollespil, tablets, computere, lotto - der er spil ALLE vegne. Det tror jeg betyder en KÆMPE forskel om hvorvidt man er villig til at sætte sig ned med et brætspil. I hvert fald som voksen. Jeg tror også det har haft afgørende betydning for hvorfor brætspil har haft en relativt stor vækst de senere år, men det er selvfølgelig en helt anden snak. Pointen er, at aldersgrupper betyder rigtig meget og personer der spiller barn eller ung har også større tilbøjelighed til at gøre det som voksen.

Så ja, jeg forsøger at konvertere mine venner. Det er selvfølgelig et spørgsmål om ens eget ambitionsniveau og hvornår man kan overhovedet kalde nogen for at være "konverteret". Jeg har ingen forhåbninger om at gøre min omgangskreds lige så fanatisk som jeg er, men når de selv køber spil og efterspørger spilaftener, så synes jeg godt man kan sige at missionen er lykkedes. Og det er nok også grunden til at jeg bliver ved med at prøve. De fleste mennesker jeg kender kan se værdien i at spille og hvis den grundsten først er lagt, så handler det egentlig blot om at finde de rigtige spil. Hvis man KUN er til tunge euros, kan jeg dog godt forestille mig at ansøgerfeltet kan være en smule snævert.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Frouvne »

Robert wrote:[...] Jeg læser den overskrift som et forsøg på at få andre til at gøre noget de ikke selv har valgt. Jeg er nok lidt overfølsom.
Overskriften var med vilje valgt en smule provokerende ... og så nok også med en selverkendelse af, at jeg nok indimellem selv har gjort et lidt for ihærdigt forsøg på at få andre til at syntes om min hobby. Og det kommer der sjældent noget godt ud af. Men jeg syntes grænsen kan være hårfin for hvad man kan/må gøre. Alt andet lige er det jo noget man forhåbentlig gør med de bedste intentioner om at ville tilføre folk noget, som man selv syntes har værdi. Vi kan være enige om, at folk som udgangspunkt ikke skal presses til noget imod deres vilje men på den anden side syntes jeg ikke der er noget galt i at lokke / forføre folk, hvis man tror det er noget de vil syntes om. De fleste mennesker er konservative og en lille smule dovne og gør derfor helst det, de er vant til. Og det er der jo som sådan ikke noget i vejen med. Men de bliver dermed også snydt for en masse oplevelser. Og hvis man oprigtigt tror at brætspil er en ting, der kan være med til at berige deres liv, må man vel gerne puffe lidt til deres verdensorden! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Stunke »

Frouvne wrote:...Og hvis man oprigtigt tror at <Hvadsomhelst> er en ting, der kan være med til at berige deres liv, må man vel gerne puffe lidt til deres verdensorden! :)
Nu aendrer jeg lidt i dit indlaeg.

Nu lister jeg ting som jeg rent faktisk synes alle mennesker burde eksponeres for. Naar saa man har laest listen igennem kan man vurdere om jeg ville vaere lidt pres bekendtskab hvis jeg altid punkede folk for at proeve foelgende:

Olympisk vaegtloeftning
Statistik
Computerprogrammering
Laere at spille et instrument (desto flere der havde forstand paa musik, desto hurtigere ville radiopopmusik vaere til at holde ud at hoere paa)
Danse en foert pardans saasom Salsa/Lindy Hop
Spille braetspil
Laese skoenlitteratur (Isaer Neil Gaiman).

Jeg kan fortaelle i timevis om et hvilket som helst af de her emner og hvorfor enhver person burde eksponeres for det, men hvis jeg aktivt gjorde et forsoeg paa at konvertere alle til det her, saa ville man jo ikke vaere til at vaere i naerheden af. Braetspillere, tror jeg, kommer hurtigt til at virke saadan lidt paatraengende mht til 'konverteringen'. Det er ogsaa derfor jeg siger at forummet skal vaere det rigtige.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Jens_Hoppe »

Stunke wrote:Olympisk vaegtloeftning
Statistik
Computerprogrammering
Laere at spille et instrument (desto flere der havde forstand paa musik, desto hurtigere ville radiopopmusik vaere til at holde ud at hoere paa)
Danse en foert pardans saasom Salsa/Lindy Hop
Spille braetspil
Laese skoenlitteratur (Isaer Neil Gaiman).
Hæ, jeg kan være med på over halvdelen af dem. Og nej, resten behøver du ikke missionere for! :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Frouvne »

Stunke wrote:[...] Jeg kan fortaelle i timevis om et hvilket som helst af de her emner og hvorfor enhver person burde eksponeres for det, men hvis jeg aktivt gjorde et forsoeg paa at konvertere alle til det her, saa ville man jo ikke vaere til at vaere i naerheden af. Braetspillere, tror jeg, kommer hurtigt til at virke saadan lidt paatraengende mht til 'konverteringen'. Det er ogsaa derfor jeg siger at forummet skal vaere det rigtige.
Jeg kan godt se, hvor du vil hen, men jeg mener jo ikke, at alle folk skal udsættes for alt hvad der har min interesse og jeg mener heller ikke at alle mennesker skal udsættes for brætspil. Jeg skal jo netop have et godt øje for hvem det er, det kunne blive beriget af det, jeg har på hjertet og i øvrigt være klar til at opgive min mission, hvis de ikke bider på.

Jeg tror meget, det er ordene vi bruger, der er første kilde til uenighederne. Mange af os forbinder ord som 'konvertere' og 'missionere' med noget negativt. Og sikkert med god ret. I hvert tilfælde noget der skal skærpe ens kritiske sans. Min primære måde at missionere for denne sag på i disse år er gennem dette forum. Kommer man her, er man forhåbentlig indforstået med at høre noget om brætspil. Men enhver tro, hobby, idrætsforening osv. ville uddø, hvis der ikke er nogen, der laver opsøgende mission. Og det kan så være her, den anden kilde til uenighed dukker op. Jeg mener grundlæggende, at det er vigtigt, at vi vil noget på hinandens vegne. Alternativet er ligegyldighed. Og jeg er udmærket klar over, at der findes mange kedelige eksempler på regimer, religioner m.m.m. der har villet noget på andres vegne, hvor resultatet har været rigtig kedeligt. Men ligegyldighed er ikke at foretrække!

Hvis ikke der er nogen, der har noget på hjertet, så er der jo altid nogen andre, der er klar med at byde ind med noget. Hvis vi bliver på underholdningsscenen hvor tv vel er en af konkurrenterne til den tid vi ellers afsætter til brætspil, kan man måske drage lidt paralleller. Da man valgte at liberalisere muligheden for at udbyde tv bl.a. for at bryde statsmonopolet, som jeg vælger at se som det at nogle har nogle ideer om, hvad vi skulle se, er det jo bare nogle andre logikker der tager over. Hvor man tidligere kunne diskutere valget af indhold, når man i stedet hen i en position hvor det kommercielle element gør at dem der i sidste ende bestemmer hvad vi skal udsættes for måske slet ikke er interesseret i indholdet som andet end den faktor der kan tiltrække nogen til at se det (eks. reklamer), der genererer økonomi. For det første fører det jo ikke nødvendigvis til en position, hvor folk har frie valg, fordi det man ønsker sig slet ikke udbydes. For det andet vil jeg så også gerne være fræk nok til at mene, at det ikke nødvendigvis er lykken, hvis folk rent faktisk får det (de tror!) de gerne vil have, så de kan se liga-fodbold 24 timer i døgnet. Grundlæggende tror jeg ikke, at vi altid ved, hvad der er bedst for os selv. Men der er selvfølgelig ikke nogen, der skal presse tingene ned i halsen på os. Jeg vil gerne missioneres for. Jeg er ikke let at omvende, så jeg vil også gerne have at folk er lidt insisterende. Men jeg forbeholder mig også retten til at vende mig om og gå min vej!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Sir William »

Sendte i går en forespørgsel ud til en gruppe på Facebook, hvis medlemmer alle bor på samme vej som os.

Forespørgslen gik i sin enkelthed ud på, om der var nogen som spillede brætspil og om der var nogen der var interesseret i, at mødes en aften for at spille lidt brætspil. Så listede jeg nogle af mine op herunder Ticket to Ride, som jeg ser som et af de nemmere spil at lære nye.

Det medførte så nu, at på torsdag kommer der 2 personer fra vejen som meget gerne vil prøve Ticket to Ride. Den ene havde hørt en del om det og ville meget gerne prøve.

Så kan vi ud over, at få spillet nogle spil og udvide vores bekendtsskabskreds blandt andre på vejen. Det skal lige siges, at vores "vej" er rimelig omfattende med antal huse.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Andrea »

Sir William wrote:Sendte i går en forespørgsel ud til en gruppe på Facebook, hvis medlemmer alle bor på samme vej som os.

Forespørgslen gik i sin enkelthed ud på, om der var nogen som spillede brætspil og om der var nogen der var interesseret i, at mødes en aften for at spille lidt brætspil. Så listede jeg nogle af mine op herunder Ticket to Ride, som jeg ser som et af de nemmere spil at lære nye.

Det medførte så nu, at på torsdag kommer der 2 personer fra vejen som meget gerne vil prøve Ticket to Ride. Den ene havde hørt en del om det og ville meget gerne prøve.

Så kan vi ud over, at få spillet nogle spil og udvide vores bekendtsskabskreds blandt andre på vejen. Det skal lige siges, at vores "vej" er rimelig omfattende med antal huse.
Fedt initiativ :)
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by digter »

Sir William wrote:Sendte i går en forespørgsel ud til en gruppe på Facebook, hvis medlemmer alle bor på samme vej som os.

Forespørgslen gik i sin enkelthed ud på, om der var nogen som spillede brætspil og om der var nogen der var interesseret i, at mødes en aften for at spille lidt brætspil. Så listede jeg nogle af mine op herunder Ticket to Ride, som jeg ser som et af de nemmere spil at lære nye.

Det medførte så nu, at på torsdag kommer der 2 personer fra vejen som meget gerne vil prøve Ticket to Ride. Den ene havde hørt en del om det og ville meget gerne prøve.

Så kan vi ud over, at få spillet nogle spil og udvide vores bekendtsskabskreds blandt andre på vejen. Det skal lige siges, at vores "vej" er rimelig omfattende med antal huse.
Hah! det er sgu morsomt. Jeg holder også min første brætspilsaften i min boligforening i morgen og jeg har OGSÅ fået 2 tilmeldinger :). en af dem siger, at han, sammen med sin kone, er inkarneret Settlers fan, så det tegner egentlig meget godt. Den anden er blot nysgerrig. I går kom så en ældre dame hen til mig (60+) fra bebyggelsen og spurgte om arrangementet. Hun elsker at spille og har lige fået et nyt quizspil.

Lad os bare sige at jeg er MEGET spændt på hvordan det kommer til at gå :)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Frouvne »

digter wrote:
Sir William wrote:Hah! det er sgu morsomt. Jeg holder også min første brætspilsaften i min boligforening i morgen og jeg har OGSÅ fået 2 tilmeldinger :). en af dem siger, at han, sammen med sin kone, er inkarneret Settlers fan, så det tegner egentlig meget godt. Den anden er blot nysgerrig. I går kom så en ældre dame hen til mig (60+) fra bebyggelsen og spurgte om arrangementet. Hun elsker at spille og har lige fået et nyt quizspil.

Lad os bare sige at jeg er MEGET spændt på hvordan det kommer til at gå :)
Det ska' sgu' nok blive sjovt! :D Du må endelig give en tilbagemelding med dine erfaringer! :lol:
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by digter »

Will do. Det irriterer mig lidt at jeg har solgt mit Ticket to Ride. Jeg forstår stadig ikke spillets popularitet, men flertallet siger jo at det virker, så der må være noget om snakken. Jeg tænker at Hanabi, No Thanks, Settlers og Carcassonne må kunne gøre tricket :)
Image
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: At konvertere sine venner til brætspillere

Post by Carlei »

digter wrote:Will do. Det irriterer mig lidt at jeg har solgt mit Ticket to Ride. Jeg forstår stadig ikke spillets popularitet, men flertallet siger jo at det virker, så der må være noget om snakken. Jeg tænker at Hanabi, No Thanks, Settlers og Carcassonne må kunne gøre tricket :)
Jeg tror Ticket to Ride virker så godt fordi det er nemt at lære da der er få regler, og for folk der ikke spiller brætspil virker det egentlig meget jordnært at skulle bygge togruter i USA.

Det er som regel altid det første spil jeg introducerer "nye brætspillere" for, og det er altid en stor succes.
Post Reply