Racer-spil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Racer-spil

Post by Sir William »

jondifool wrote:tæller roborally med - eller derby ? snakker vi race games eller racer games?
Ville da mene, at de skulle tælle med. Begge 2 gode spil, hvor det gælder om at komme først. Førstnævnte lidt utraditionelt og sidstnævnte har også en del økonomi indblandet, så det er vel et hybridspil :P
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Racer-spil

Post by Larsine »

Mik wrote:Men siden jeg i 1999 blev introduceret for Das Motorsportspiel må jeg erkende at intet på brætspilsfronten kommer i nærheden. Og Larsines problemer nye spillere genkender jeg ikke. Jeg har lært spillet videre til rigtig mange nye spillere (bl.a. Larsine) på VC, og rigtig mange blev hooked :mrgreen:
Nu har du jo heller ikke spillet med på VC turneringen de sidste mange år, og har derfor nok ikek oplevet det så meget som os der deltager år efter år.

Der er naturligvis altid nogen af de nye der bliver fanget, og kommer igen, men der er desværre også en del der giver op og som vi aldrig ser igen. Min fornemmelser at der er tale om flere frafaldne blandt de nye spillere, end i andre af de turneringsspil jeg deltager i på VC.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Racer-spil

Post by Jonezy »

Mik wrote:
Jonezy wrote:Oj, Avanti måtte gerne komme med på Djengis...;) Det ser simpelthen så charmerende ud!
Jeg har et eksemplar til salg til en rimelig pris, såfremt det skulle vise sig at tiltale.
Den vil jeg gerne reservere Mik. :)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Racer-spil

Post by Frouvne »

jondifool wrote:tæller roborally med - eller derby ? snakker vi race games eller racer games?
Lad os endelig udvide horisonten lidt!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Racer-spil

Post by Mik »

Hvis vi udbreder genren til Start-Stop spil, som er det BGG kalder "racing category", så er favoritspillene i min samling:
i alfabetisk orden efter originaltitel

10/10
Across the Board
Ave Caesar/Q-Jet
Breaking Away
Hare & Tortoise
Das Motorsportsspiel
Powerboats
RoboRally

9/10
Around the World in 80 Days
Catagena
China Moon
Finstere Flure
FlussFieber
Igel Ärgern
MotorChamp
PS
Turfmaster
Warhamster Rally

8/10
Asteroyds
Avanti
Bisikle (Carabande-klon)
Homas Tour/Um Reifenbreite
Jamaica
Leapfrog
Magalon
Savannah Tails

7/10
Circus Maximus
Grand Prix F1
The Great Space Race
HomeStretch
Im 80 Karten um die Welt
Leader 1
Lunatix Loop
Odins Raben
Railway Rivals
Real Action Stockcar Championship
Rome
Snow Tails
Speed Circuit
Top Race
VeloCity


Og så lige en særlig hilsen til Carabande (10/10) som jeg desværre ikke ejer.
Som det måske fremgår, kan jeg vældig godt lide genren :mrgreen:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Racer-spil

Post by Larsine »

Mik wrote:Finstere Flure
Igel Ärgern
Ikke umiddelbart to spil som jeg forbinder med genren, idet det jo ikke nødvendigvis gælder om at komme først, men om at komme først med flest brikker. Der kan være stor taktik i at lade en anden spiller komme først med en brik, hvis det betyder at du derfeter kommer først med flere af dine brikker. Men stadig to rigtig gode spil.
Circus Maximus
Det er godt nok mange år siden jeg sidste har spillet Cirkus Maximus. Som jeg husker det var der stort set to måder at vinde dette spil på: Byg dig en let hurtig vogn, og håb på at du nåede at komme væk fra de andre, eller byg dig en tung langsom vogn, og håb på at du kunne nå at smadre de andre inden de kørte fra dig, eller vent til de indhentede dig med en omgang og så smader ind i dem igen. Spillet var sjovt, men der var rigtig mange ting man skulle holde øje med.

Så vidt jeg husker var der individuelle stats for hver hest (4 stk.), som afgjorde deres helbred og hastighed, stats for din vogn som afgjorde hvor meget den kunne holde til, og hvor maget skade den gjorde på andre, og stats for din vognkører. Tre omgang på Cirkus Maximus tog minimum 2 timer ( i hvert fald med 8 spillere), plus den tid man brugte inden selve løbet på at lave sin vogn.

Alt for meget ventetid. Efter min mening fungere racer-spil bedst når de foregår hurtigt.

Dertil kom kampagne udgaven, hvor man kunne sætte penge på hvem der vandt, og skulle bruge penge på at holde sin stald kørende, og så snakker vi spiltid i ugevis.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Racer-spil

Post by Mik »

Larsine wrote:Dertil kom kampagne udgaven, hvor man kunne sætte penge på hvem der vandt, og skulle bruge penge på at holde sin stald kørende, og så snakker vi spiltid i ugevis.
Dette gælder jo også kampagne-udgaven af Motorsportsspillet, hvor du gennemkører samtlige sæsonens F1-løb, begyndende med de 54 omgange i Australien Kevin kørte i weekenden :mrgreen:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Racer-spil

Post by Mik »

Du siger bare til.
150 kr - så længe lager haves :wink:
Jonezy wrote:
Mik wrote:
Jonezy wrote:Oj, Avanti måtte gerne komme med på Djengis...;) Det ser simpelthen så charmerende ud!
Jeg har et eksemplar til salg til en rimelig pris, såfremt det skulle vise sig at tiltale.
Den vil jeg gerne reservere Mik. :)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Racer-spil

Post by Frouvne »

Hvis jeg tænker tilbage til min barndom, tror jeg det første spil i genren jeg prøvede var et spil, der hed: Jolle VM. Det tror jeg ikke, jeg ville have behov for at spille i dag. Så ville jeg nok foretrække Powerboats, der er et solidt racer-spil. I sports-genren har jeg også nydt Breaking Away, der dog var i den tørre ende.

For nyligt har jeg spillet Mush! Mush!, hvor man kører med hundeslæde. Det skal prøves med nogle flere mennesker, men så tror jeg også det vil komme til sin ret. Ave Caesar er simpelt, så der kan alle være med. Noget nær den perfekte filler.

Spil med racing-element vi har spillet en del herhjemme, men som står solidt plantet på hylderne i dag er: Cartagena og Odin's Ravens. Men de har godt nok været spillet mange gange.

Et af de mere interessante racer-spil jeg har prøvet er Leaping Lemmings. Desværre brød min familie sig ikke om det, så det har stået alt for længe og samlet støv.

Et spil der næppe ville leve op til mine forventninger, men som jeg godt kunne tænke mig at prøve ved lejlighed er: Viva Pamplona! Super-fedt tema i et sikkert meget ordinært tysk spil.
frouvne, administrator

Image
Post Reply