Spils længde
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Posts: 14621
- Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Location: 2900
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 654 times
- Contact:
Spils længde
Da jeg begyndte at spille brætspil var det ikke usædvanligt at et spil varede det meste af en dag. I dag syntes der at være en tendens til at folk ryster på hovedet og syntes et spil er alt for langt, hvis det varer 1½-2 timer. Er det en generelt tendens og i givet fald hvorfor? Er det på grund af en travl og stressende hverdag med arbejde og småbørn? Er det en konsekvens af vigende tålmodighed hos MTV-generationerne? Hvad betyder det for oplevelsen og for spillets mulighed for at udfolde en historiefortælling? Hvor lange spil kan du lokkes til og hvad kræver det af spillet og omstændighederne for at du kaster dig ud i de lange spil? Kan spil både blive for lange og for korte?
frouvne, administrator
-
- 1000+ indlæg
- Posts: 1595
- Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
- Location: 3660
Re: Spils længde
Det sjove er at jeg har lært at jeg har en max. længde på et spil, som ligger liiiiige omkring 5 timer. Efter det kan spillet ikke længere holde min interesse, og jeg er helt ligeglad med hvem der fører og hvem der vinder.
Om det er 1, 2 eller 5 timer betyder til gengæld mindre, og det er det enkelte spils indhold der bestemmer min underholdning.
Men jeg er stadig ikke sikker på om det er mig der har en fem timers max, eller om jeg bare ikke har fundet et spil der kan holde til fem timer+
Om det er 1, 2 eller 5 timer betyder til gengæld mindre, og det er det enkelte spils indhold der bestemmer min underholdning.
Men jeg er stadig ikke sikker på om det er mig der har en fem timers max, eller om jeg bare ikke har fundet et spil der kan holde til fem timer+
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
- BlueSwan
- 1000+ indlæg
- Posts: 1005
- Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
- Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
- Location: Helsinge
- Contact:
Re: Spils længde
Jeg kan godt lide forholdsvis lange spil, men da hovedparten af mine brætspilsaktiviteter ligger et pænt stykke fra mit hjem på almindelige hverdagsaftener, så er der desværre sjældent tid til noget der varer meget mere end 2½ time.
Re: Spils længde
Jeg kan ikke huske jeg har spillet noget der har varet længere end max 3-4 timer, men jeg tror jeg ville være åben overfor længere spil, men det afhænger nok meget af det enkelte spil. Jeg spiller også gerne både lange og korte spil.
- Sir William
- 1000+ indlæg
- Posts: 1986
- Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
- Location: Skævinge
Re: Spils længde
Det vil ikke genere mig, hvis et spil vare længere tid hvis bare der sker noget. Hvis et spil varer f.eks. 4 timer og den sidste time er uden indhold - ikke rigtig noget at lave, ingen udvikling og spillet reelt er afgjort -, så er det en time for langt.
Derimod ville jeg gerne spille et spil på 4+ timer, hvis der skete noget og hermed tænker jeg, at jeg skal overveje hvad jeg skal gøre, der sker en fortsat udvikling og så selvfølglig at der er den rette stemning.
I nogle tilfælde kan et spil være ok langt for den ene halvdel og for langt for den anden, fordi nogle træk i starten af spillet har gjort at visse personers rolle i spillet er udspillet efter 2 timer og de reelt bare venter på, at spillet slutter. Men dem som har truffet de rigtige valg, har masser at lave og føler at det hele bare er super.
Et klassisk eksempel er Matador, hvor den ene part bare venter på at gå konkurs så spillet kan slutte mens den anden sidder med de vildeste planer for hvordan der skal bygges.
Et andet eksempel, da jeg spillede Railways of the World på Canada kortet for et stykke tid siden, her sad jeg den sidste time uden at kunne lave noget, da jeg havde en elendig økonomi og kunne næsten kun passe, hvilket er lidt kedeligt i RotW. Dette var et resultat af en fejlslagen strategi tidligt i spillet og gjorde spillet meget langtrukken. Mens de som havde truffet de rigtige valg tidligt i spillet, havde masser at arbejde med og var meget aktive omkring spillet. Så er det jo altid godt, når der er kaffe og lækre sager, mens man venter på at spillet slutter og et nyt spil kan blive startet op. Og dette spil varede kun 2-3 timer.
Derimod ville jeg gerne spille et spil på 4+ timer, hvis der skete noget og hermed tænker jeg, at jeg skal overveje hvad jeg skal gøre, der sker en fortsat udvikling og så selvfølglig at der er den rette stemning.
I nogle tilfælde kan et spil være ok langt for den ene halvdel og for langt for den anden, fordi nogle træk i starten af spillet har gjort at visse personers rolle i spillet er udspillet efter 2 timer og de reelt bare venter på, at spillet slutter. Men dem som har truffet de rigtige valg, har masser at lave og føler at det hele bare er super.
Et klassisk eksempel er Matador, hvor den ene part bare venter på at gå konkurs så spillet kan slutte mens den anden sidder med de vildeste planer for hvordan der skal bygges.
Et andet eksempel, da jeg spillede Railways of the World på Canada kortet for et stykke tid siden, her sad jeg den sidste time uden at kunne lave noget, da jeg havde en elendig økonomi og kunne næsten kun passe, hvilket er lidt kedeligt i RotW. Dette var et resultat af en fejlslagen strategi tidligt i spillet og gjorde spillet meget langtrukken. Mens de som havde truffet de rigtige valg tidligt i spillet, havde masser at arbejde med og var meget aktive omkring spillet. Så er det jo altid godt, når der er kaffe og lækre sager, mens man venter på at spillet slutter og et nyt spil kan blive startet op. Og dette spil varede kun 2-3 timer.
-
- 250+ indlæg
- Posts: 462
- Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
- Location: Ringsted
- Contact:
Re: Spils længde
Personligt holder jeg meget af lange spil. Det er for mig ligesom med bøger, at historien skal bruge tid til at udfolde sig.
Det betyder ikke at der ikke er nogle (relativt få) korte spil jeg godt kan lide. Jeg kan umiddelbart komme til at tænke på Innovation, Civilization: The Card Game og Munchkin, men måske heller ikke mange andre.
Udover historien i det, så er det som om jeg måske ikke når at investere nok af mig selv i det hvis det kun varer en time eller deromkring. Det føles som oftest lidt ligegyldigt.
Men i den sidste ende kommer det jo nok meget an på hvilke spil man holder af: Jeg er meget til historiefortælling og tema, hvorimod det abstrakte som hovedregel ikke siger mig så meget.
Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på om den tendens der synes at være omkring kortere spil måske hænger sammen med at hvor brætspil før i tiden (læs: 80'erne) i højere grad blev spillet af studenter og lignende, bliver det måske i dag mere spillet af folk med familie og andre ansvar. Det er selvfølgelig dog kun et gæt.
Det betyder ikke at der ikke er nogle (relativt få) korte spil jeg godt kan lide. Jeg kan umiddelbart komme til at tænke på Innovation, Civilization: The Card Game og Munchkin, men måske heller ikke mange andre.
Udover historien i det, så er det som om jeg måske ikke når at investere nok af mig selv i det hvis det kun varer en time eller deromkring. Det føles som oftest lidt ligegyldigt.
Men i den sidste ende kommer det jo nok meget an på hvilke spil man holder af: Jeg er meget til historiefortælling og tema, hvorimod det abstrakte som hovedregel ikke siger mig så meget.
Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på om den tendens der synes at være omkring kortere spil måske hænger sammen med at hvor brætspil før i tiden (læs: 80'erne) i højere grad blev spillet af studenter og lignende, bliver det måske i dag mere spillet af folk med familie og andre ansvar. Det er selvfølgelig dog kun et gæt.
- Tallens
- 50+ indlæg
- Posts: 82
- Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
- Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online) - Location: Aarhus
Re: Spils længde
Jeg har ingen fast længde eller et tidspunkt hvor spillet mister min opmærksomhed - med mindre jeg i virkeligheden var for træt til at starte med.
Spil må gerne vare 12 timer hvis jeg har haft det sjovt, eller 2 dage - bare jeg / vi har haft det sjovt undervejs, men jeg er i stor grad også mest en social gamer (som spiller for hyggen) det betyder dog ikke at jeg ikke går efter en sejr.
Jeg har prøvet Zombicide spil som sluttede efter 10min før det var "game over", og TI3 spil som tog +14 timer før det var slut - I begge omgange var det sjovt, og TI3 spillet snakkes der stadig om den dag i dag.
Jo mere tema og historie som spillet har, jo bedre er det at "tåle" medhensyn til spil tid og længde. Jeg kan godt være den irriterende type som spiller in-character hele aftnen (se, "Spartacus", "TI3" og "Game of Thrones") - heldigvis er mange af dem jeg spiller med også klar på det, så spillet bliver lige sjovt for alle. Men tema betyder en del for mig.
Faktisk kan jeg godt blive lidt irriteret hvis et spil er alt for kort, (15min til 1 time) jeg føler ikke man rigtig når at bygge op og lave en plan - på den anden side, som fest spil skal de helst ikke vare alt for længe
//T
Spil må gerne vare 12 timer hvis jeg har haft det sjovt, eller 2 dage - bare jeg / vi har haft det sjovt undervejs, men jeg er i stor grad også mest en social gamer (som spiller for hyggen) det betyder dog ikke at jeg ikke går efter en sejr.
Jeg har prøvet Zombicide spil som sluttede efter 10min før det var "game over", og TI3 spil som tog +14 timer før det var slut - I begge omgange var det sjovt, og TI3 spillet snakkes der stadig om den dag i dag.
Jo mere tema og historie som spillet har, jo bedre er det at "tåle" medhensyn til spil tid og længde. Jeg kan godt være den irriterende type som spiller in-character hele aftnen (se, "Spartacus", "TI3" og "Game of Thrones") - heldigvis er mange af dem jeg spiller med også klar på det, så spillet bliver lige sjovt for alle. Men tema betyder en del for mig.
Faktisk kan jeg godt blive lidt irriteret hvis et spil er alt for kort, (15min til 1 time) jeg føler ikke man rigtig når at bygge op og lave en plan - på den anden side, som fest spil skal de helst ikke vare alt for længe
//T
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Posts: 3957
- Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
- Location: Roskilde
- Has thanked: 139 times
- Been thanked: 133 times
Re: Spils længde
Førhen spillede vi ofte brætspil, der varede 3-5 timer, men det sker sjældent nu - dels fordi vi ikke spiller nær så ofte, dels fordi de fleste af de venner, vi plejer at spille de lange spil med, nu har spædbørn og derfor ikke er så fleksible mht. lange brætspilsdage. Her er det lettere at arrangere kortere dage med spil, der varer ½-1½ time.
Min maxgrænse ligger i øvrigt på 4-5 timer.
Min maxgrænse ligger i øvrigt på 4-5 timer.
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Posts: 3327
- Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
- Location: Sorø
- Has thanked: 1 time
Re: Spils længde
Jeg fik tænkt en del over dette emne, men fik aldrig skrevet noget.
Kort fortalt så er min grænse blevet mindre med årene. Jeg har ikke længere lyst til at bruge 5-10 timer på et enkelt spil, og slet ikke et spil hvor jeg allerede halvvejs kan se hvilken vej det går.
Min foretrukne spillængde ligger i dag på 1-2 timer. Hvis det derimod er et spil som er inddragende, og intet er afgjort, så kan jeg godt acceptere 3-5 timer (BSG I'm looking at you).
Men jeg elsker altså også en god filler, så små lette spil på 20-30 minutter er absolut også blandt de foretrukne.
Det værste er dog når spillene vare langt længere end de burde. F.eks. har jeg oplevet LoW og Citadels som har tager 3 timer (burde tage 60-90 minutter). For så stopper det sjove...
Kort fortalt så er min grænse blevet mindre med årene. Jeg har ikke længere lyst til at bruge 5-10 timer på et enkelt spil, og slet ikke et spil hvor jeg allerede halvvejs kan se hvilken vej det går.
Min foretrukne spillængde ligger i dag på 1-2 timer. Hvis det derimod er et spil som er inddragende, og intet er afgjort, så kan jeg godt acceptere 3-5 timer (BSG I'm looking at you).
Men jeg elsker altså også en god filler, så små lette spil på 20-30 minutter er absolut også blandt de foretrukne.
Det værste er dog når spillene vare langt længere end de burde. F.eks. har jeg oplevet LoW og Citadels som har tager 3 timer (burde tage 60-90 minutter). For så stopper det sjove...
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Posts: 14621
- Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Location: 2900
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 654 times
- Contact:
Re: Spils længde
Jeg vil også gætte på, at min grænse er blevet snævret ind med årene. Det kan jo både have noget med alder og andre forpligtelser at gøre. Brætspilsmediet har ændret sig en del i de år, jeg har fulgt det og generelt er spillene blevet mere stømlinede og har mindre nedetid. De spil jeg ville kunne finde på at bruge det meste af en dag på er generelt ældre spil og da disse karakteristika (mere stømlinede og har mindre nedetid) derfor ikke gælder for dem, tror jeg også, der fortsat kommer til at gå lang tid imellem marathon-spildagene. Men jeg har bestemt en nostalgisk erindring om dem og tænker, at de nok skal dukke op igen. Men det bliver med års mellemrum.
frouvne, administrator