Um Krone und Kragen - 18/12-06

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14652
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 467 times
Been thanked: 671 times
Contact:

Um Krone und Kragen - 18/12-06

Post by Frouvne »

Um Krone und Kragen er i bund og grund en moderniseret version af Yatzee... Yatzee tilføjet personer med specialfunktioner. Det mest overraskende er, at det virker og rent faktisk er sjovt. Yatzee er for mig indbegrebet af et sommerhus-spil... men tiden og de mange langt bedre spil, jeg siden min barndoms Yatzee-orgier gør, at det næppe ville komme på bordet igen. Det kan det nu i en stærkt revideret udgave med Um Krone und Kragen!

I Um Krone und Kragen starten man med tre terninger, som man slår med. Efter hvert slag skal man tage mindst en terning fra. Når man ikke kan eller ikke ønsker at slå mere har man muligheden for at tage et personkort, som ens slag har kvalificeret en til. Nogle kort kræver, at man kun har slået lige eller ulige terninger, nogle at man har et vist antal af en bestemt værdi, nogle at man når en bestemt sum og så videre...

Disse personer sætter nu spilleren i stand til at manipulere med terningerne i de kommende runder; man kan få lov til at tilføje terninger, at ændre på dem efter man har slået, overføre point fra en terning til en anden og så videre... I hver runde må man bruge samtlige sine person-kort en gang hver. Nogle personkort er der rigeligt af til alle spillere og nogle skal man være hurtig for at få fingrene i. Når en person tager kongekortet sættes slutspillet i gang og man er klar til et nyt spil... :D

En underholdende variant af Yatzee, der tilføjer spillet et væsentligt element af kontrol!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg syntes det var sådan oookay (trækker på det :)). Men det var for langt og repetitivt for hvad det var, og det irriterede mig, at komponenterne var lavet så håbløst, rent usability-mæssigt - med billeder der fylder 90% af kortene og dertil svarende ulæselig mikro-skrift.

Du har ret i, at der er meget mere kontrol end i vanilla yatzy. For meget kontrol, synes jeg. I slutningen af spillet kunne vi allesammen opnå præcist de terninger-kombinationer vi skulle bruge hver gang, pga. de mange kort vi allerede havde som kunne manipulere det slåede resultat.

Jeg er ikke i tvivl om at spillet har nogle kvaliteter, men for mig var det alligevel noget af en skuffelse (og mit eksemplar er da også forlængst solgt). Næh, skal det være et let spil, hvor man ser hvem der er bedst til at slå terninger, så lad mig få Heckmeck - der er også meget mere led spillerinteraktion i det spil! ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
Post Reply