Kickstarter-projekter der kørte af sporet

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Kickstarter-projekter der kørte af sporet

Post by Frouvne »

Nu er vi allerede langt inde i ugen, så vi tager et lille hygge-emne: Kickstarter-projekter der kørte af sporet.

Forleden kom jeg til at læse om et projekt, der var kørt af sporet og samme aften kom vi til vores ugentlige spilaften til at tale om Kickstarter-projekter. Det fik mig til at tænke over de projekter jeg har støttet, der ikke er gået helt efter planen ... men også et projekt som jeg har henregnet til de projekter der er forløbet fint, men som jeg ved mange andre oplevede gik galt. Hvilke projekter har du oplevet gik galt og hvad var det, der gik galt?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Kickstarter-projekter der kørte af sporet

Post by Mik »

Frouvne wrote:Det fik mig til at tænke over de projekter jeg har støttet, der ikke er gået helt efter planen ...
Hvilke projekter har du selv oplevet gik galt og hvad var det, der gik galt? 8)


Personligt har jeg heldigvis tilgode at opleve et projekt gå galt.
Der har været et par stykker som aldrig nåede at samle penge nok, men ingen som virkelig betød noget.

Har derimod oplevet rigtig mange ikke-kickstarter projekter som aldrig nåede længere end til teststadiet - inklusive spil fra Reiner Knizia, Andreas Steding, Andreas Seyfarthen og mange andre.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Kickstarter-projekter der kørte af sporet

Post by Frouvne »

Jeg beretter gerne lidt om mine dårlige erfaringer. Heldigvis syntes jeg, at jeg altovervejende har haft gode oplevelser og kun to projekter har jeg været rigtig utilfreds med. Og der er det ene endda ikke fra Kickstarter men den næsten identiske platform Indiegogo. Men dem vender jeg tilbage til sidst. Først kommentarer til projekter jeg ikke oplevede kørte af sporet - det er også store ord - men som nogle nok har følt helt eller delvist gjorde det.

Mit første Kickstarter-projekt var Eminent Domain. I bund og grund var jeg godt tilfreds med resultatet omend jeg aldrig kom til at spille spillet særlig meget. Der var dog nogen uro omkring projektet og som jeg husker det primært af to årsager, hvor den ene omhandlede eksklusivitet, når man har lovet sine backere at noget er eksklusivt forbundet til kampagnen og så ikke overholder det og den anden var at man begyndte at sælge spillet før backerne havde modtaget det. Kritikken var berettiget, men det var ikke diskussioner, der ophidsede mig.

Eksklusivitetsdiskussionen syntes jeg man har oplevet flere gange. Jeg syntes, at man kan argumentere både for og imod, men når man har lovet sine backere noget, mener jeg indiskutabelt at man skal overholde det eller i det mindste gå i dialog med dem om det. Der provokerede det mig f.eks. også at man ved Police Precinct valgte at lave det stunt, at eksklusiviteten af nogle kort af firmaet blev tolket som at ingen måtte få alle de eksklusive kort og derfor solgte man fem tilfældige af seks eksklusive kort. Der var det bogstavet og ikke ånden i den aftale man havde indgået med sine backere, der blev overholdt - og det lugter for mig af, at man godt er klar over, at man er ude i noget, man egentlig ikke burde gøre. Og det provokerede mig så lidt.

Det har nok mere været reglen end undtagelsen, at spillene er kommet senere end lovet. Aktuelt går jeg f.eks. og venter på Martin Wallace's Moongha Invaders. Men det gør jeg gerne. Nogle kom vist også til at vente meget længe på Glory To Rome. Sådan oplevede jeg det ikke. Men jeg havde også den gamle udgave og det er stadig den eneste af dem, jeg har fået spillet. Projektet endte dog med at udgiveren sendte en mail rundt, hvor han nærmest beskyldte backerne for at være skyld i, at han måtte gå fra hus og hjem. En besynderlig opførsel.

Så har der selvfølgelig nogle gange manglet noget, men fejlen er altid blevet udbedret f.eks. World Conquerors eller noget har simpelthen været trykt i så dårlig kvalitet, at jeg ikke har gidet spille det - her tænker jeg på kortspillet Woe to the Living.

Kørt af sporet syntes jeg som sagt kun to projekter har været udsat for. Det ene er Dice Age, som jeg støttede for godt 3 år siden. Det var blandt de første projekter jeg støttede og på det tidspunkt indgik det klart som en forudsætning for mig, at man ikke købte et produkt men støttede et projekt. Derfor er jeg også relativt ligeglad med at jeg ikke har modtaget et produkt, som jeg rent faktisk heller ikke tror er et godt spil. Der hvor det for mig er kørt af sporet er, at manden bliver ved med at sælge spillet fra sin hjemmeside og allervigtigst at han ikke kommunikerer med sine backere. Jeg ville være meget forstående overfor en undskyldende forklaring og fuldt ud acceptere at jeg ikke modtager produktet. Men kombinationen af at man stadig sælger produktet og samtidig ignorerer sine backere provokerer mig!

Det andet projekt, der kørte af sporet støttede jeg på platformen Indiegogo, så det har ikke noget med Kickstarter at gøre, men da det er præcis det samme de gør, syntes jeg alligevel det hører hjemme her. Der støttede jeg franskmanden Alain Epron genoptryk af det i øvrigt udmærkede spil Vanuatu. Han svarede meget uregelmæssigt og projektet trak ud igennem lang tid. Til slut endte det med at nogle af os rent faktisk modtog spillet - men i en fransk udgave. Den lovede udvidelse dukkede aldrig op og til sidst svarede han slet ikke på henvendelser. Kort tid efter (men altså før de heldige af os modtog førstnævnte spil) kørte han en kampagne på Indiegogo for hans næste spil Massilia. Så vidt jeg ved, er der aldrig nogen, der har modtaget det. Endnu en gang er det mest af alt den manglende kommunikation, der har provokeret mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Kickstarter-projekter der kørte af sporet

Post by Sir William »

Har kun været med til 2 Kickstarter projekter og begge gik hjem, men f.eks. backede jeg Martin Wallaces "A study in Emerald" - som jeg synes er ganske godt lavet - men som jo endte op med, at han ikke kunne (eller glemte) at levere den lovede plakat.

Det havde jo ikke nogen betydning for selve spillet, men det gav en debat på nettet omkring hvor meget man som ejer af et kickstarter projekt reelt er forpligtet. Der var nogle der mente, at økonomien slet ikke kunne bære den planlagte plakat. Der var mange teorier omkring hvorfor. Wallace kom også med en udmelding omkring det, vist noget om at han havde glemt det og kvaliteten af plakaten ikke var tilfredsstillende.

Fulgte ikke så meget med i debatten, da jeg jo var tilfreds med spillet.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Kickstarter-projekter der kørte af sporet

Post by Frouvne »

Det støttede jeg også og fulgte heller ikke rigtig med i debatten, da jeg ikke ved, hvad jeg skulle stille op med en sådan plakat. Jeg erindrer det som om, hans udmelding var, at han havde glemt den og at han appellerede til sine backere om, at de ville give afkald på den. Den endte med at blive produceret og gjort tilgængelig i digital form.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Kickstarter-projekter der kørte af sporet

Post by Gunness »

Jeg har kickstartet/Indiegogo'et 12-13 projekter, og de fleste går sådan nogenlunde efter planen. De er næsten alle sammen forsinkede, så man kan selvfølgelig starte med at overveje, om tidsestimaterne skulle være lidt mere konservative. Hvis spillet skulle blive færdigt før tid, kan man jo glæde sine backere.

Mht. de mere kiksede projekter er jeg heldigvis sluppet uden om de værste. Som Allan vil jeg dog fremhæve gode, gamle Glory to Rome, der startede med store armbevægelser og sluttede med nogle spøjse mails om, at designerens kæreste mente, at BGG-brugerne var nogle forfærdelige mennesker (men det mente han heldigvis ikke selv), og at han måtte sælge sit hus. Hvert nyhedsbrev var i øvrigt plastret til med citater fra historiens store tænkere, militærstrateger og andet godtfolk. Hvilket efter behov kunne tolkes som højstemt, selvhøjtideligt eller bare yderligere forplumring af en rodet kommunikation. God, kort og præcis kommunikation er altid et godt træk.

Vi er også nogle stykker herinde, der backede Salem i efteråret 2012. Jeg tvivler på, at spillet dukker op foreløbig. Ud over de almindelige forsinkelser dukkede der pludselig en professionel udgiver op, der gerne ville involveres - designeren fik blod på tanden og gik i gang med at redesigne manual, komponenter mv.... hvorefter udgiveren åbenbart bakkede ud. Så projektet er i limbo lige nu, men der sker vist fremskridt.

Hvad går galt? Masser af ting. De fleste kan tilskrives med, at designerne (forhåbentlig) er skarpere til at designe end til at fremstille. De glemmer at tage forbehold for forsinkelser i detailled, der så kan sprede sig ud over resten af processen. Dér kan man tydeligt mærke forskel på førstegangs-KS-projekter og til projekter fra mere erfarne folk, der kender nogle af faldgruberne.

Jeg tror også, at mange af projekterne har en strammere økonomi end godt er. Vi har ofte at gøre med en glad entusiast, der har brugt samtlige aftener de seneste tre år på at hælde al sin energi i et spil. Så når Kickstarteren starter, får den ikke for lidt med stretch goals og labert design. Måske har de allerede brændt en masse penge af inden projektet gik i luften, og når der så - ganske uundgåeligt - opstår forhindringer, har de ikke altid pengene og tiden til at få fikset problemerne i en fart. Wallaces berygtede plakat er vel bare endnu et eksempel på et stretch goal, der ender med at være dyrere og mere besværligt at opfylde end forventet.
Hvis det havde betydet noget for spiloplevelsen, havde det nok pisset mig mere af. Som det er nu, kan jeg ikke blive voldsomt sur over det. Så længe spillet er ok og kommer til tiden... :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
StormP
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 105
Joined: Wed Nov 02, 2011 12:06 pm
Location: Svendborg

Re: Kickstarter-projekter der kørte af sporet

Post by StormP »

Jeg har støttet en række kickstarterprojekter, og jeg vil sige, at de fleste er forløbet efter planen, med enkelte (uforudsete?) delays. Jeg har en eller anden vane med, at så snart projektet slutter, og jeg har udfyldt min survey, så følger jeg kun meget løst projektet frem til den dag, at det dukker op.
De tre, som jeg har holdt ved, der er fejlet grusomst er:

Asylum Playing Cards - blot et alm. sæt kort, men utroligt flot. Det skulle have været leveret i dec. 2012, men manden bag er som sunket i jorden, og ingen har modtaget deres kort.

Airborne in Your Pocket og Up Front. Ja, jeg ved ikke helt - til tider føler jeg mig skamfuld og til grin, når snakken falder på disse projekter, især Up Front. Som bekendt, så skulle de være produceret, af folkene bag Valley Games/Radiant Gaming/Whatever, men kort tid efter at Up Front var kommet i mål, var der nogle folk, der mente at Rik Falch, manden bag ovennævnte firmaer, skylder penge - for hvad har jeg ikke sat mig ind i, og agter ikke at gøre det. Sagen/sagerne buldrer stadig, og pengene fra begge projekter, er blevet fastfrosset, af den amerikanske domstol. Dette rammer desværre også dem, der backede D-Day Dice, på Line-For-Life niveauet, hvor man har "sikret" sig en kopi af alt, der måtte blive udgivet til spillet fremover.
Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal tro på, men jeg vælger at holde fast ved troen på, at jeg en gang i fremtiden får mine spil - men sandheden er desværre nok, at pengene er tabt, på trods af, at der stadig kommer artwork updates (Men man kan vel godt tegne i spjældet?). Jeg vil næsten påstå, at jeg er ligeglad med mine tabte penge, hvad der ærgrer mig mest, er at jeg er sucker for WWII, ganske fornøjet af D-Day Dice - der i øvrigt har nogle virkeligt lækre komponenter, hvis du spørger mig - og at både Airborne in Your Pocket og Up Front, virker som nogle yderst interessante titler, der meget gerne måtte komme op ved siden af D-Day Dice!
Søger: The Palaces of Carrara (Eng. udgave), Yedo (Eng. udgave)
Post Reply