Det grafiske udtryk i spil
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Posts: 14624
- Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Location: 2900
- Has thanked: 461 times
- Been thanked: 656 times
- Contact:
Det grafiske udtryk i spil
I hvilke spil syntes du, man er lykkedes særligt godt med at få det grafiske udtryk til at passe til det tema og den stemning, der skal formidles? Og hvilke spil syntes du bare er super-flotte med masser af WOW-faktor? I denne uge kan det sikkert være en god ide at inkludere nogle billeder fra favoritterne. Og når vi nu er i gang, kan det sikkert være svært ikke også at komme rundt om eksempler, hvor det et lykkedes særlig dårligt...
frouvne, administrator
- Mik
- 2500+ indlæg
- Posts: 3642
- Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
- Location: København Nørrebro
- Contact:
Re: Det grafiske udtryk i spil
Spillet som for mig løftede Franz Vohwinkel op på det øverste podie som tegner var Alan Moon's
Wongar.
Den grafiske symbiose af historiefortælling og komponenter gik op i en højere enhed. Den australske drømmeverden er siden blevet brugt i utallige spil, men dette spil giver mig stadig en glædesfølelse hver gang jeg spiller det.
Wongar.
Den grafiske symbiose af historiefortælling og komponenter gik op i en højere enhed. Den australske drømmeverden er siden blevet brugt i utallige spil, men dette spil giver mig stadig en glædesfølelse hver gang jeg spiller det.
-
- 100+ indlæg
- Posts: 204
- Joined: Tue Mar 27, 2012 9:05 am
- Location: Slangerup
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Det grafiske udtryk i spil
Hvis det er for kedeligt at nævne Days of Wonder, er en af mine personlige ynglingsspil rent grafisk:
Pony Express
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... ny-express
Pony Express
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... ny-express
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Posts: 3327
- Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
- Location: Sorø
- Has thanked: 1 time
Re: Det grafiske udtryk i spil
Jeg har kigget på Pony Express flere gange, men har indtil nu valgt ikke at købe det. Wild West er en af de genre jeg elsker, men som jeg flere gange er blevet spilmæssigt skuffet over.RasJer wrote:Hvis det er for kedeligt at nævne Days of Wonder, er en af mine personlige ynglingsspil rent grafisk:
Pony Express
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... ny-express
Den grafiske stil på Pony Express er lige noget for mig, men hvordan er spillet?
-
- 100+ indlæg
- Posts: 204
- Joined: Tue Mar 27, 2012 9:05 am
- Location: Slangerup
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Det grafiske udtryk i spil
Mine piger på 2 og 5 synes det er sjovt, men vi er kun nået til at spille det med børne-regler (masser af snyd) Så jeg kan ikke rigtigt give en god anmeldelse af det. De er ret vilde med at man må kaste med terningerne, og utroligt nok er der ikke nogle af dem der er blevet væk endnu. Jeg måtte bestille det på tysk, da jeg har ville anskaffe mig det lige siden jeg begyndte at spille brætspil med ungerne, men det ikke var til at fremdrive på engelsk. Måske der er nogle der kender det bedre der kan skrive en anmeldelse i "anmeldelser".
Jeg har oversat kortene til dansk i en PDF til print og laminering, hvis der er andre der har måtte "nøjes" med den tyske udgave.
Jeg har oversat kortene til dansk i en PDF til print og laminering, hvis der er andre der har måtte "nøjes" med den tyske udgave.
- Mik
- 2500+ indlæg
- Posts: 3642
- Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
- Location: København Nørrebro
- Contact:
Re: Det grafiske udtryk i spil
Det er et start-stop spil, hvor det "tematiske" ligger i at du kaster pokerterninger til flytte hesten med.Larsine wrote:Den grafiske stil på Pony Express er lige noget for mig, men hvordan er spillet?
David Fair på BBG wrote:This is how not to design a dice-based filler. Too long, too dull, too few decisions
- digter
- 500+ indlæg
- Posts: 936
- Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
- Location: Odense
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 12 times
Re: Det grafiske udtryk i spil
Med tiden er det gået op for mig at jeg ofte afskriver spil, hvis de ikke tiltaler mig grafisk, og omvendt for den sags skyld. Fx. synes jeg at Euphorias tema og terningemekanismer virker ret spændende, men jeg annullerede faktisk min pledge på kickstarter, da jeg synes brættet så alt for rodet ud:
Et andet eksempel på et spil, hvor spilmekanismer og tema er meget tiltalende, men hvor det samlede grafiske udtryk trækker ned er A Study in Emerald
Og nu er det ikke sådan at jeg slet ikke er interesseret i disse spil, men Euphoria skal jeg i hvert fald prøve først før det evt. skal købes. A Study in Emerald er jeg mere interesseret i efter at have læst nogle gode anmeldelser. Jeg tror også det har noget at gøre med at jeg, efter nogle år med hobbyen, er blevet bedre til at kategorisere spillene efter deres grafiske udtryk og derved hurtigere kan bedømme om de er noget for mig alt efter hvilken type spil det drejer sig om.
Jeg har lige købt et brugt eksemplar af War of the Ring 2nd ed. og mens der er flere forbedringer i den "nye udgave", når det kommer til at gameplayet, så er det nye board rent faktisk dårligere imo ud fra et rent æstetisk synspunkt:
1st:
2nd:
Der er ingen tvivl om at 2nd ed. boardet generelt er lettere at tyde. Grænserne er bedre tegnet op og de forskellige nationer er nemmere at genkende. Tilgengæld synes jeg at 'looket' og farvevalget er langt bedre på 1st ed boardet og i et spil hvor temaet gennemsyrer så mange designvalg, så synes jeg det fungerer langt bedre.
Et andet eksempel på et spil, hvor spilmekanismer og tema er meget tiltalende, men hvor det samlede grafiske udtryk trækker ned er A Study in Emerald
Og nu er det ikke sådan at jeg slet ikke er interesseret i disse spil, men Euphoria skal jeg i hvert fald prøve først før det evt. skal købes. A Study in Emerald er jeg mere interesseret i efter at have læst nogle gode anmeldelser. Jeg tror også det har noget at gøre med at jeg, efter nogle år med hobbyen, er blevet bedre til at kategorisere spillene efter deres grafiske udtryk og derved hurtigere kan bedømme om de er noget for mig alt efter hvilken type spil det drejer sig om.
Jeg har lige købt et brugt eksemplar af War of the Ring 2nd ed. og mens der er flere forbedringer i den "nye udgave", når det kommer til at gameplayet, så er det nye board rent faktisk dårligere imo ud fra et rent æstetisk synspunkt:
1st:
2nd:
Der er ingen tvivl om at 2nd ed. boardet generelt er lettere at tyde. Grænserne er bedre tegnet op og de forskellige nationer er nemmere at genkende. Tilgengæld synes jeg at 'looket' og farvevalget er langt bedre på 1st ed boardet og i et spil hvor temaet gennemsyrer så mange designvalg, så synes jeg det fungerer langt bedre.
Last edited by digter on Mon Aug 25, 2014 12:54 pm, edited 1 time in total.
- Mik
- 2500+ indlæg
- Posts: 3642
- Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
- Location: København Nørrebro
- Contact:
Re: Det grafiske udtryk i spil
Har altid gerne ville eje Klosteret med de Vandrene Bøger i den håndlavede originaludgave vi så de første mange år vi var i Essen. Dog sætter prisen på 2600€ en naturlig hindring for min lyst til at købe det. Det samme gælder det andet spil Thomas Fackler udgav: Operaen Det Sorte Spejl, som "kun" koster 2400€...
- Mik
- 2500+ indlæg
- Posts: 3642
- Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
- Location: København Nørrebro
- Contact:
Re: Det grafiske udtryk i spil
Ha! Ja, så hjælper det næppe at bagsiden af brættet er uden forstyrrende text. Kan dog trøste dig med at spillet er temmelig gennemsnitligt, så du går ikke glip af noget.digter wrote:Med tiden er det gået op for mig at jeg ofte afskriver spil, hvis de ikke tiltaler mig grafisk, og omvendt for den sags skyld. Fx. synes jeg at Euphorias tema og terningemekanismer virker ret spændende, men jeg annullerede faktisk min pledge på kickstarter, da jeg synes brættet så alt for rodet ud
Men det fik mig til at erindre Siena fra 2005 som bruger en kopi af et maleri som spilbræt. Desvære uden at de enkelte område er klart definerede, hverken på kort eller bræt:
-
- 100+ indlæg
- Posts: 204
- Joined: Tue Mar 27, 2012 9:05 am
- Location: Slangerup
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Det grafiske udtryk i spil
Det er sjovt. Hver gang jeg skriver noget om et spil herinde, finder Mik et eller andet udklip der påviser at det er et lorte spil, selvfølgeligt lidt øv hvis nogle køber et spil ud fra min næsten altid positive tilgang til brætspil. Mææææn...
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Posts: 3327
- Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
- Location: Sorø
- Has thanked: 1 time
Re: Det grafiske udtryk i spil
Det grafiske element betyder meget, så meget at det ofte er afgørende for om jeg kigger på spillet i første omgang, eller kigger på noget andet.
Men der er naturligvis undtagelser. F.eks. er mit eksemplar af Diplomacy nok det grimmest der længe er set:
Men det er faktisk ret funktionelt, og jeg har haft meget succes med at introduceret Dimplomacy til nye spillere, fordi ingen af dem overhovedet er i tvivl om hvilke lande der hænger sammen.
Men nu er lige præcis mit Diplomacy jo også købt på et tidspunkt hvor de fleste andre spil bestod af hex-felter.
Men der er naturligvis undtagelser. F.eks. er mit eksemplar af Diplomacy nok det grimmest der længe er set:
Men det er faktisk ret funktionelt, og jeg har haft meget succes med at introduceret Dimplomacy til nye spillere, fordi ingen af dem overhovedet er i tvivl om hvilke lande der hænger sammen.
Men nu er lige præcis mit Diplomacy jo også købt på et tidspunkt hvor de fleste andre spil bestod af hex-felter.
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Posts: 3327
- Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
- Location: Sorø
- Has thanked: 1 time
Re: Det grafiske udtryk i spil
Jeg elsker heldigvis nogle spil som Mik ikke bryder sig om (f.eks. Innovation), selvom vi også har spil vi begge kan lide (f.eks. Das Motorsportspiel og San Juan), så Miks negligering af et spil betyder ikke at jeg helt afskriver det.RasJer wrote:Det er sjovt. Hver gang jeg skriver noget om et spil herinde, finder Mik et eller andet udklip der påviser at det er et lorte spil, selvfølgeligt lidt øv hvis nogle køber et spil ud fra min næsten altid positive tilgang til brætspil. Mææææn...
- Gunness
- 5000+ indlæg
- Posts: 5127
- Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Location: København
- Has thanked: 505 times
- Been thanked: 559 times
Re: Det grafiske udtryk i spil
RasJer wrote:Det er sjovt. Hver gang jeg skriver noget om et spil herinde, finder Mik et eller andet udklip der påviser at det er et lorte spil, selvfølgeligt lidt øv hvis nogle køber et spil ud fra min næsten altid positive tilgang til brætspil. Mææææn...
Mht. Euphoria har jeg spillet det fem gange, og jeg er godt tilfreds med mit køb. Enkelte dele af det virker ikke færdigdesignet - fx. et spillervalg mellem at gå med eller kæmpe mod systemet, der i reglerne beksrives som "game changing", men i praksis ikke gør den store forskel. Men jeg er godt underholdt - der er en del interessante valg at foretage, og der er glimrende muligheder for at påvirke ens modspillere. Spillepladen vænner man sig hurtigt til, og ellers er har Kickstarterudgaven (ikke retail-ditto) en grå version, som er lettere at overskue i starten.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
Seneste: Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
-
- 100+ indlæg
- Posts: 204
- Joined: Tue Mar 27, 2012 9:05 am
- Location: Slangerup
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Det grafiske udtryk i spil
Jeg spurgte jo selv til hvad andre synes, så andet er vel ikke rimeligtLarsine wrote:Jeg elsker heldigvis nogle spil som Mik ikke bryder sig om (f.eks. Innovation), selvom vi også har spil vi begge kan lide (f.eks. Das Motorsportspiel og San Juan), så Miks negligering af et spil betyder ikke at jeg helt afskriver det.RasJer wrote:Det er sjovt. Hver gang jeg skriver noget om et spil herinde, finder Mik et eller andet udklip der påviser at det er et lorte spil, selvfølgeligt lidt øv hvis nogle køber et spil ud fra min næsten altid positive tilgang til brætspil. Mææææn...
Jeg er selv grafiker, så for mig betyder spillets grafik virkeligt også meget, især i research-fasen, detsværre for mig bliver der sikkert sorteret mange gode spiloplevelser fra her.
Når vi taler om tema/grafisk design, vil jeg da også godt nævne Jamaica, som et spil fuld af flotte detaljer, især når du åbner æsken og spillereglernes bagside bare er en masse guldmønter, så det ligner du har åbnet en skattekiste. Den slags detaljer sætter jeg meget pris på.
-
- 1000+ indlæg
- Posts: 1595
- Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
- Location: 3660
Re: Det grafiske udtryk i spil
Jeg tror sgisme jeg er hårdt presset hvis jeg bliver bedt om at finde et spil hvor temaet er mere gennemført og integreret, end det er tilfældet for Mice & Mystics.Frouvne wrote:I hvilke spil syntes du, man er lykkedes særligt godt med at få det grafiske udtryk til at passe til det tema og den stemning, der skal formidles? Og hvilke spil syntes du bare er super-flotte med masser af WOW-faktor? I denne uge kan det sikkert være en god ide at inkludere nogle billeder fra favoritterne. Og når vi nu er i gang, kan det sikkert være svært ikke også at komme rundt om eksempler, hvor det et lykkedes særlig dårligt...
Alt i spillet rammer lige der hvor det skal (tematisk set).
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling