Martin i modvind...

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Martin i modvind...

Post by Frouvne »

Jeg syntes Martin Wallace har været i modvind igen og igen i det seneste års tid. Senest har der været en del negative reaktioner på baggrund af at abonnenter må vente på deres kopier af spil imens folk har kunnet samle dem op på Essen, at Kickstarteren for Moongha Invaders: Mad Scientists and Atomic Monsters Attack the Earth! øjensynligt bliver ved med at trække ud, at erstatningsbrikker for fejltrykkene i A Study in Emerald følger med den Limited edition af Mythotopia ... og sikkert flere ting som jeg har formået at filtrere bort. Jeg syntes det er lidt trist at se den meget modstand imod en mand, der virker som en flink fyr og som har bidraget med en pæn del af de spil, der har leveret de største spiloplevelser for mit vedkommende. Og særligt kedeligt er det, når nogle anslår en i mine øjne decideret hadefuld stemning imod manden. Retfærdigvis syntes jeg dog også man må sige, at han ikke har været særlig heldig med sin kommunikation hverken til dem der abonnerer på hans spil eller i forbindelse med de Kickstarter-projekter, han har været involveret i. Håber ikke han har bragt sig ind i en ond cirkel, hvor han enten ikke kommer til genmæle eller kommer til at gøre det i den samme tone som nogle af dem, der angriber ham og at han så kan komme i gang med at producere nogle gode spil, som han gjorde i sin storhedstid. For pt. er min fornemmelse desværre at hans storhedstid er slut ... Essen-nyhederne har jeg af gode grunde ikke kunnet vurdere (som abonnent! :wink: ) men folk virker ikke overvældende imponerede. Har (endnu) store forventninger til Ships, der vist kommer i starten af det nye år.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Martin i modvind...

Post by Mik »

Da Martin er en god ven kan jeg af gode grunde ikke frasige mig en vis sympati for manden :roll:
Men faktum er at han overhovedet ikke har forstand på den økonomiske side af sagen.
Derfor var det godt at holdt op med at Kickstarte spil og gik tilbage til blot at sælge dem i subskription.
Desværre viser det sig nu at han, på trods af være blevet gift med en kvinde som har en positiv indflydelse på hans liv, desværre stadig ikke har styr på sine finanser.

Jeg kan godt forstå at folk er vrede over at de spil, de har købt og betalt for lang tid siden, bliver solgt til alle andre end dem som financieret dem.
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Martin i modvind...

Post by Frouvne »

Vrede og irritation kan jeg sådan set også godt forstå. At det kommer på Essen og først efterfølgende bliver sendt ud er uheldigt, men det havde han sådan set forberedt folk på. At der så kommer yderligere en forsinkelse og han ikke rigtig formår at få kommunikeret omkring problemet er en smule kvajet af ham. Men derfra til at man skal blive hadefuld i sine kommentarer, det er et langt og unødvendigt skridt. Jeg er sikker på at han nok skal levere varen. Men jeg er sådan set enig i, at han selv er medskyldig i at han får vendt folk imod sig ... og det er da super-ærgerligt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Martin i modvind...

Post by digter »

Jeg har ikke nogen holdning til mandens problemer da jeg ikke har fulgt med i dem, men jeg synes ikke det er i hvert fald ikke første gang man ser en kickstarter blive solgt til f.eks. Gencon eller Essen, for så først BAGEFTER at blive sendt ud til dem der har støttet projektet.

Havde jeg vist at jeg kunne have fået nogen til at tage udvidelser til The Resistance med hjem fra Essen, så havde jeg sgu nok ikke backet projektet :). Jeg synes dog samtidig at livet er for kort til at skulle til at brokke sig over det alle mulige steder. Bortset fra her selvfølgelig :)
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Martin i modvind...

Post by Goblen »

Hvor pokker er folk efter ham?

Synes at a Study in Emerald gik OK som kickstarter. Vælg et Artipia spil og tal om forsinkelser og dårlig kommunikation. Det er selvfølgelig altid ærgerligt at folk tager det så personligt at det skaber alt for vrede kommentarer, men dør det ikke hurtigt ud igen?

/Brian
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Martin i modvind...

Post by Frouvne »

Kritikken har jeg naturligvis mest set på BGG og Kickstarter, der vel også er de naturlige steder at holde den. Nu nævner du A Study in Emerald og der syntes jeg da, at der var masser af kritik af ham. I forhold til forsinkelser så skulle Moongha Invaders: Mad Scientists and Atomic Monsters Attack the Earth! forventeligt leveres juli 2013. Så selvom man sjældent kan regne med disse Kickstarter-estimater, er det vel trods alt noget langsommere end gennemsnittet. Forhåbentlig forstummer kritikken og det ville jo nok hjælpe en del i den retning, hvis han kunne præstere endnu et fantastisk spil i stil med Age of Steam eller Brass. I tilfældet Martin Wallace syntes jeg desværre der har været en lidt dårlig stemning omkring ham siden alt bøvlet mellem ham og John Bohrer omkring Age of Steam. Men det er måske bare mig, der er lidt nærtagende på hans vegne.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Martin i modvind...

Post by Gunness »

Han skulle måske bare (som du selv er inde på) være lidt bedre til at kommunikere - eller overlade det til andre. Jeg kender primært kritikken omkring ASiS, og en del af utilfredsheden kunne nok være klaret med en skarpere dialog med backerne.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Martin i modvind...

Post by Goblen »

Det kan være jeg stoppede med at følge med. Kæmpede med et Artipia kickstarter på det tidspunkt, hvor de skrev til alle kritikere at måske var Kickstarter ikke for dem.

Så han var nok lidt mere mild :-)
Frouvne wrote:Kritikken har jeg naturligvis mest set på BGG og Kickstarter, der vel også er de naturlige steder at holde den. Nu nævner du A Study in Emerald og der syntes jeg da, at der var masser af kritik af ham. I forhold til forsinkelser så skulle Moongha Invaders: Mad Scientists and Atomic Monsters Attack the Earth! forventeligt leveres juli 2013. Så selvom man sjældent kan regne med disse Kickstarter-estimater, er det vel trods alt noget langsommere end gennemsnittet. Forhåbentlig forstummer kritikken og det ville jo nok hjælpe en del i den retning, hvis han kunne præstere endnu et fantastisk spil i stil med Age of Steam eller Brass. I tilfældet Martin Wallace syntes jeg desværre der har været en lidt dårlig stemning omkring ham siden alt bøvlet mellem ham og John Bohrer omkring Age of Steam. Men det er måske bare mig, der er lidt nærtagende på hans vegne.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Martin i modvind...

Post by Robert »

Denne tråd: http://boardgamegeek.com/thread/1254339 ... frog-games er efterhånden temmelig lang og indeholder en masse klagesange.

Det virker som om Martin Wallace har gjort hvad han kan for at råde bod på skaderne, som han i vid udstrækning ikke er selv har forårsaget. Men det virker også som om hans kvalitetskontrol under produktionen har været mangelfuld.

Jeg tog Treefrog abonnementet denne gang, og debatterer med mig selv om jeg vil gøre det igen. Jeg vil nok lige se de tre spil an først.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Martin i modvind...

Post by Mik »

Robert wrote:Denne tråd: http://boardgamegeek.com/thread/1254339 ... frog-games er efterhånden temmelig lang og indeholder en masse klagesange.

Det virker som om Martin Wallace har gjort hvad han kan for at råde bod på skaderne, som han i vid udstrækning ikke er selv har forårsaget. Men det virker også som om hans kvalitetskontrol under produktionen har været mangelfuld.

Jeg tog Treefrog abonnementet denne gang, og debatterer med mig selv om jeg vil gøre det igen. Jeg vil nok lige se de tre spil an først.
Ifølge Martin er slut med abonnementer (med mindre han skifter mening igen)
-og du skal ikke regne med alt hvad du læser.
Martin skal bruge salget af spil i Essen til at financiere trykningen af de spil vi skal have, så det er mit klare indtryk at det ikke er leverandørerne af træ og pap som skal bebrejdes.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Martin i modvind...

Post by Larsine »

Goblen wrote:Det kan være jeg stoppede med at følge med. Kæmpede med et Artipia kickstarter på det tidspunkt, hvor de skrev til alle kritikere at måske var Kickstarter ikke for dem.
Jeg har støttet Artipias to første spil, Drum Roll og Briefcase, samt deres genoptryk af Drum Roll (for at få alle ekstra tingene), og de kørt som smurt, og spillene blev leveret til tiden inkl. alt hvad de havde lovet.

Hvilke Artipia projekt var det som gik galt, og hvordan?
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Martin i modvind...

Post by Goblen »

Larsine wrote:
Goblen wrote:Det kan være jeg stoppede med at følge med. Kæmpede med et Artipia kickstarter på det tidspunkt, hvor de skrev til alle kritikere at måske var Kickstarter ikke for dem.
Jeg har støttet Artipias to første spil, Drum Roll og Briefcase, samt deres genoptryk af Drum Roll (for at få alle ekstra tingene), og de kørt som smurt, og spillene blev leveret til tiden inkl. alt hvad de havde lovet.

Hvilke Artipia projekt var det som gik galt, og hvordan?
Among the Stars, Drum Roll (var forsinket anden gang), Archon: Glory & Machination. Tror det var Drum Roll der kunne købes i web-butikker før de leverede det til backers - skabte også en del dårlige kommentarer.

Kan rigtig godt lide Artipias spil, og har også backed New Dawn, ekstra materialet til Among the Stars.

De leverer alle varerne. De er bare altid forsinket, og hvis der bliver skrevet til dem at man ikke er tilfreds med deres kommunikation bliver de meget negative i deres respons.

/Brian
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Martin i modvind...

Post by Mik »

Trpr at I er kommet til at forveksle denne tråd med Kickstarter-tråden :mrgreen:
Image
Jesper_Norris
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 241
Joined: Tue May 01, 2012 1:36 pm
Location: Viborg

Re: Martin i modvind...

Post by Jesper_Norris »

Yep intægterne fra Onward to Venus og Mythopia skulle efter sigende bruges til et ældre spil.
Desværre er både Onward to Venus og Mythopia lavet i et hastværk, at disse to spil har deres mangler.

Så de manglende brikker til Mythopia kan sikkert købes i et fremtidigt spil, og knap så slemt skulle det være
med de mangelfulde regler til Onward to Venus. Dem kan man jo altid selv printe, når de bliver helt færdige..
Senest spillet:
Image

BGG profil
Spil-samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Martin i modvind...

Post by Frouvne »

Så kom Martin lidt ud af busken i forhold til sine abonnenter:
Treefrog Subscription Update

As there seem to be a number of folk unhappy about Treefrog selling copies of Mythotopia and Onward to Venus at Essen I thought I would take the time to explain our position.

When you run a games company you do not have complete control over the way things turn out. The best laid plans have a way of going awry in all sorts of ways that you had not intended. You also find yourself in situations where you have limited or no choices.

Let’s start at the beginning. We had to go back to the subscription model this year to generate cash flow. Essentially, all those people who subscribed helped Treefrog stay in business long enough to see various projects come to fruition. Let me take this opportunity to give you all a big thanks for having the faith in our company to help us in a time of need.

Of the three games offered, Mythotopia was the closest to being ready to print. I prepped the artist at the beginning of January. I expected the artwork to take three months to complete. It took over six months (for reasons that I would rather not go into in a public forum). That’s always a danger when you work with a new artist. I ordered the wooden pieces in June. The production company did not start work on them until September, again, did not expect this based on previous experience. The production files were ready in July. Normally it takes eight weeks to print a game. It took four months to partially produce the games ordered. If all had gone to plan Mythotopia would have been ready in August/September and all subscription copies would have been sent out first. As it happened the production company could only provide a limited number of copies, and even then they were delivered on the opening day of the Spiel. The bottleneck was the wooden pieces, too many companies after wooden components from a limited number of suppliers.

When you wish to have a booth at Essen you have to book and pay for it in May. It costs us about 18,000 Euros to attend the show (booth costs, stand furniture, hotel and travelling expenses). If we do not sell games at the show we go out of business. Not attending the show is not an option. I kept my meetings with other companies to a minimum this year, I still had twenty-six scheduled meetings, most of which involved future co productions. As I said earlier, sometimes your choices are limited.

In this business you are working 12 to 18 months ahead of yourself. It is impossible to change course at the drop of a hat. When I realised that there were going to be delays with Mythotopia I immediately altered my plans for ‘Ships’ to avoid the same problems. I went back to my old artist, Peter Dennis, to do the artwork. Most of that artwork is now done. I will be ordering the wooden pieces separately from a supplier I know to be reliable (although more expensive). I will be using a different company to produce the game. A longer lead in time gives me more time to check files to avoid errors (the company we normally use only checks files just before printing, so when you have a hard deadline there is little time to check carefully). ‘Ships’, hopefully, will be sent out to subscribers before it is offered to the public.

I’m not trying to shift the blame for the issues we have had this year. Julia and I made decisions earlier in the year that did not work out as planned. That’s mostly my fault. For those that know me I’m more happy designing than managing. We are doing our best to learn from those mistakes and change systems in the future to reduce the chances of repeating them, although you never know what new mistakes are out there to discover.

Julia and I would like to thank you for patience you have shown. We really appreciate your support in keeping out little company trundling along.

Julia and Martin
frouvne, administrator

Image
Post Reply