Spil du har opgraderet

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Spil du har opgraderet

Post by Frouvne »

Så nærmer week-enden sig og da ugens tema ofte ebber ud i løbet af et par dage, vil jeg forsøge mig med at introducere et mindre tema ved ugens afslutning.

Er der spil I har fundet behov for at opgradere til en anden version og hvorfor?

Lad mig starte med selv at byde ind. Spillet der var anledning til at jeg kom til at tænke på dette tema er Twilight Struggle. Jeg har - som det ikke har været nogen hemmelighed - været fuldkommen vild med spillets tema fra de første rygter om det begyndte at svirre. Derfor købte jeg det selvfølgelig også med det samme, da det udkom. Der var dog en del fejl på kortene og også selve spilbrættet, hvor Chile var benævnt Chili. Og så var der selvfølgelig selve brættet der i bedste krigsspilstradition var trykt på et papir-ark, der for os ikke-krigsspillere uden plexiglas-plader, gjorde det til en udfordring at holde orden på diverse counters. Så jeg var ikke sen til at opgradere, da der kom en deluxe-udgave, hvor der var kommet styr på de fleste trykfejl og et ordenligt mapboard. At jeg så yderligere har set et behov for at måtte investere i Collectors Edition er nok sværere at forsvare. Og dog. Lige præcis med dette spil har jeg egentlig rimelig god samvittighed, da det rent faktisk kommer på bordet og jeg kun syntes at det er blevet mere interessant for hver gang, det har været i brug.

Siger man Collectors Edition er man næsten også nødt til at sige War of the Ring. Det opgradere jeg også, da en Collectors Edition blev tilgængelig. Plastikfigurer har sjældent sagt mig så meget, når de ikke er malet. Der syntes jeg ofte de er et skridt tilbage i forhold til gode papbrikker med information eller trækomponenter. Men er de malede tilføjer de atmosfære og er til at skelne. Det er dog et køb, der er sværere at forsvare, da jeg med skam må vedkende mig, at jeg aldrig har fået spillet spillet i min Collectors Edition-udgave. Men det sker forhåbentlig en dag...

Der er dog også spil, hvor jeg er gået den anden vej. Glory to Rome købte jeg også den nye udgave med den meget stiliserede grafik. Sandt at sige foretrækker jeg stadig den gamle og meget udskældte tegneserie-agtige udgave. Lord of the Rings: The Confrontation (Deluxe Edition) skulle jeg også have, men kunne aldrig finde på at spille andet end den mindre og i mine øjne bedre Kosmos-udgave det oprindeligt kom i. Reef Encounter holder jeg meget af og der nedgraderede jeg for nyligt min Z-Man udgave til den oprindelige fra R & D Games, da jeg fandt et eksemplar til en rimelig pris og bare syntes så meget bedre om grafikken i den oprindelige version.

Der skal nok være flere eksempler i min samling ... men de dukker måske op, hvis I andre deler jeres erfaringer på området!

God week-end! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spil du har opgraderet

Post by Mik »

Glory to Rome spillede jeg ikke førend jeg købte de nye udgave. Jeg har så senere spillet den oprindelige udgave, but synes at tegneseriegrafikken er latterlig.

RoboRally har jeg købt i fire udgaver, hvoraf jeg stadig finder at Franz Vohwinkels farvede plastikrobotter er de bedste, og kvaliteten på brætter og kort er som altid i tyske spil i top kvalitet!

Sankt Petersburg har jeg netop købt i den nyreviderede udgave fordi spillet er blevet forbedret på flere måder.
(Har dog ikke prøvet de nye varianter endnu, så ved ikke om der er godt eller skidt. Jeg beholder dog originalen, da jeg jo har en svaghed for Doris Matthäeus.

7 Wonders opgraderede jeg fra træpenge til pappenge og nye VP-mærker for at matche udvidelserne.

Alhambra opgraderede jeg med jubilæumsudgaven for at få fat på et scoringstrack som ikke slynger sig.

Funkenschlag opgraderede jeg fra tegnespillet til versionen med trykte forbindelser, da det er så meget lettere at spille.

Drakborgen opgraderede jeg til Dungeonquest
Heroquest opgraderede jeg til Advanced Heroquest
Talisman nedgraderede jeg fra andet oplag til 3rd edition - og det var en stor fejl, så derfor købte jeg også 4. udgave.

Igel Ärgern blev opgraderet til farvebrættet.

Kings & Things blev opgraderet med de nye Doris Matthäeus-brikker, selvom jeg ellers ogsp er stor fan Tom Whams tegninger.

Quarriors købte jeg en ny udgave af, for at komme af de de forfærdelige terninger i førsteudgaven.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Spil du har opgraderet

Post by Andrea »

Jeg byttede for nogle år siden min almindelige version af Doom: The Boardgame med en anden bruger herinde, som havde malet alle figurerne i sin udgave. Det er en sand fornøjelse at spille et brætspil, hvor de grå figurer er blevet shinet op :)

Derudover har jeg købt træfigurer (mænd og dyr) til Agricola i stedet for de flade træbrikker, ligesom jeg har købt Arkham-terninger til Arkham Horror.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spil du har opgraderet

Post by Larsine »

Jeg havde en komplet Talisman 2nd edition, som jeg ikke havde spillet en del år, så jeg solgte den til en Amerikaner, og fik alle mine penge igen, uden at jeg viste at jeg faktisk kunne have tjent en hel del på det.

Da 3rd edition så udkom, skulle jeg naturligvis have den. Men nej hvor blev jeg skuffet. Det var jo slet ikke det samme spil. de havde indblandet Warhammer universet, og lavet regelændringer, der i visse tilfælde slet ikke gave nogen mening, og glemt at rette de fejl som var i den gamle udgave. Det var slet ikke sjovt, og det blev kun spillet meget få gange inden det blev solgt videre.

Men jeg holdt mig da fra at købe de fremtidigt udgaver af Talisman.

Ave Caesar har jeg nedgraderet fra Pro Ludo udgaven til den originale Ravensburger udgave. Banerne i Pro Ludo fungerede IMO slet ikke, og så var det jo ikke sjovt, så jeg var rigtig glad da jeg endelig fik fingrene i den original udgave.

Blood Bowl opgraderede jeg også fra 1st edition til 2nd edition, og det blev et meget bedre spil. Jeg spillede også 3rd edition, men nåede aldrig at købe spillet.

Warhammer 40,000 startede jeg med 2nd edition, og var vældig glad for det. Men da de "opgraderede" til 3rd edition kunne jeg simpelthen ikke genkende spillet, og valgte at nedgradere til slet ikke at spille, og sælge hele min samling.

I alle disse tilfælde har der dog været tale om spil hvor reglerne er blevet ændret, og hvor det ikek bare er en Collectors Edition af det samme spil, hvilket jeg ikke helt forstår at man har brug for.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spil du har opgraderet

Post by Mik »

Larsine wrote:Ave Caesar har jeg nedgraderet fra Pro Ludo udgaven til den originale Ravensburger udgave. Banerne i Pro Ludo fungerede IMO slet ikke, og så var det jo ikke sjovt, så jeg var rigtig glad da jeg endelig fik fingrene i den original udgave.
Ærlig talt - det må da være en opgradering :lol:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Spil du har opgraderet

Post by Frouvne »

Larsine wrote:[...] I alle disse tilfælde har der dog været tale om spil hvor reglerne er blevet ændret, og hvor det ikek bare er en Collectors Edition af det samme spil, hvilket jeg ikke helt forstår at man har brug for.
Nogle gange syntes jeg måske også, det kan være en smule pjattet. Andre gange er der reelle komponentopgraderinger, der for mig ville kunne betyde noget for spiloplevelsen.

I.f.t. opgraderinger hvor der også er ændringer i reglerne gav jeg efter flere år op med min stædighed og opgraderede mit Age of Steam til Steam. Jeg har ikke kasseret Age of Steam, men jeg kan godt se, at det er mere sandsynligt at få Steam på bordet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spil du har opgraderet

Post by Mik »

Jeg nævnte specifikt ikke Steam/Age of Steam, da jeg mener at det er to forskellige spil.
Men nu vi er ved det - så opgraderede jeg min førsteudgave af Age of Steam til andenudgaven, af fire årsager:

1) Reglerne blev forbedrede
2) Fejlen på brættet blev rettet
3) Den nye udgave inkluderede IGA logoet
4) Jeg ville gerne have æsken til alle udvidelserne
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Spil du har opgraderet

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Er der spil I har fundet behov for at opgradere til en anden version og hvorfor?
"Behov" er måske så meget sagt, men jo... :)

1830 har jeg i både den gamle Avalon Hill og den nye Mayfair udgave. Mayfair-udgaven er meget flottere, men regelbogen er temmelig umulig (da den forsøger at understøtte et hav af varianter af spillet på en gang), og der var nogle uheldige trykfejl rundt omkring på komponenterne.

Hannibal: Rome vs. Carthage har jeg i både den gamle Avalon Hill og den nye Valley Games udgave.

High Frontier har jeg ét grundspil, to eksemplarer af den første udvidelse, og to eksemplarer af High Frontier: Colonization. Og en del forskellige Zazzle-maps. :)

War of the Ring købte jeg først i 1st edition. Da 2nd edition kom, købte jeg det og solgte mit gamle. Og selvfølgelig købte jeg Collector's Edition, da det udkom.

Britannia har jeg i både den gamle Avalon Hill og den nye FFG udgave. Jeg kan godt lide den spilmæssige udvidelse som FFG udgaven tilfører (det er simpelthen et "større" spil i FFG udgaven), men jeg foretrækker klart grafikken fra den gamle udgave.

Sherlock Holmes: Consulting Detective har jeg i både den gamle Sleuth Publications udgave (inkl. alle udvidelser), samt i den nye Ystari udgave. Ystari-udgaven er flot, men fontstørrelse og -type på visse komponenter gør usability helt ad h... til.

Lord of the Rings: The Confrontation har jeg i både den gamle, lille FFG udgave, og i den nyere, store Deluxe-udgave.

Age of Steam og Steam er to helt forskellige spil, så det giver ingen mening at snakke om at det ene er en opgradering af det andet. Steam er måske pænere, men personligt foretrækker jeg klart Age of Steam!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spil du har opgraderet

Post by Stony »

A Game of Thrones hvor førsteudgaven blev udskiftet med andenudgaven.

Vinci som ikke blev opgraderet som sådan... Jeg solgte det. Da så Smallworld udkom, købte jeg det. Temamæssigt kan jeg bedst lide Vinci. Komponentmæssigt, grafisk og mekanisk kan jeg bedst lide Smallworld. Samlet set er ingen af dem i min samling idag, da der er mere bash-the-leader end jeg synes om.

Så købte jeg også Steam da det udkom, selv om jeg allerede havde Age of Steam. Og jeg har det lige modsat af Jens. Jeg foretrækker klart Steam fremfor Age of Steam. Mere strømlinet, flottere komponenter, og generelt mere fokus på de dele af spillet som jeg holder mest af. Væk med kedelig auktions-matematik. Jeg spiller stadig (også) gerne Age of Steam eller Railways of the World, hvis det ikke er muligt at få den "rigtige" version af spillet på bordet. 8)

Jo, så købte jeg også 2030 versionen af Imperial, men det betragter jeg som en udvidelse.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spil du har opgraderet

Post by Larsine »

Jeg synes der er stor forskel på at opgradere et spil, med nye og bedre komponenter (ani-, veggi-, DnDMepples osv.) eller købe en ny udgave af samme spil. Ligesom der er stor forskel på at købe version X af et spil, hvor der er ændret på væsentlige ting som kort, regler, spilleplade, og så købe en version hvor alt det væsentlige er det samme, men der blot er ændret på uvæsentlige detaljer.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spil du har opgraderet

Post by Stony »

Larsine wrote:Jeg synes der er stor forskel på at opgradere et spil, med nye og bedre komponenter (ani-, veggi-, DnDMepples osv.) eller købe en ny udgave af samme spil. Ligesom der er stor forskel på at købe version X af et spil, hvor der er ændret på væsentlige ting som kort, regler, spilleplade, og så købe en version hvor alt det væsentlige er det samme, men der blot er ændret på uvæsentlige detaljer.
...and your point is? :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spil du har opgraderet

Post by Larsine »

Stony wrote:
Larsine wrote:Jeg synes der er stor forskel på at opgradere et spil, med nye og bedre komponenter (ani-, veggi-, DnDMepples osv.) eller købe en ny udgave af samme spil. Ligesom der er stor forskel på at købe version X af et spil, hvor der er ændret på væsentlige ting som kort, regler, spilleplade, og så købe en version hvor alt det væsentlige er det samme, men der blot er ændret på uvæsentlige detaljer.
...and your point is? :)
Det ved jeg sgu' da ikke? Jeg lukker bare luft ud, ligesom 99% af alle andre. Det er jo internettet, og så kan man sige lige hvad man har lyst til, ligegyldigt hvor intetsigende det er :?
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spil du har opgraderet

Post by Mik »

Stony wrote:
Larsine wrote:Jeg synes der er stor forskel på at opgradere et spil, med nye og bedre komponenter (ani-, veggi-, DnDMepples osv.) eller købe en ny udgave af samme spil. Ligesom der er stor forskel på at købe version X af et spil, hvor der er ændret på væsentlige ting som kort, regler, spilleplade, og så købe en version hvor alt det væsentlige er det samme, men der blot er ændret på uvæsentlige detaljer.
...and your point is? :)
WHY er det nødvendigt at skrive HALFWAY på engelsk?
Image
Post Reply