Yndlingsaversioner

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Yndlingsaversioner

Post by Frouvne »

Imens vi prøver at finde den gode julestemning frem, kan det sikkert være godt lige at få luft for nogle af sine yndlingsaversioner. Så kan aggressionerne forhåbentlig komme ud og vi kan finde frem til den indre ro.

En ting der kan irritere mig er æske-størrelser. Som regel fordi æskerne er alt for store i forhold til det indhold, der skal være i æsken. Det kan dog også være udformningen af æskerne. Bevares, jeg kan godt forstå, at det måske er meget sjovt at lave en æske, der ligner en Meeple eller det ser måske meget smart ud at æsken er i formstøbt metal. Men hvor skal den stå på min hylde?

Jeg tager mig også igen og igen til hovedet, når jeg ser valget af spillerfarver. Når man nu kan vælge stort set en hvilken som helst spillerfarve, hvorfor så vælge nuancer der i blot lidt dæmpet belysning er fuldkommen umulige at skelne?

Rigtig træt bliver jeg, når teksten på kort eller for den sags skyld i et regelhæfte absolut skal være trykt på en farvet baggrund. Eller endnu bedre ovenpå et billede. Som om det ikke i forvejen er svært nok at læse nogle af de ofte umulige oversættelser, der jævnligt er tale om, hvor der hyppigt anvendes dobbelt- eller sågar trippel-negationer. Havde de overvejet blot at skrive, hvad man rent faktisk gøre? Når fontene med tiden er blevet små og ulæselige, så hænger det måske også sammen med min alder... men til tider nægter jeg at tro at hele fejlen er min!

Og når vi nu har fat i reglerne. Nogle gange skulle man måske have fat i en tekstkyndig. Mange af de fejl og forglemmelser der indsniger sig tror jeg, man let kunne fange. Det undrer mig også, at de ikke bliver fanget af test-spillerne. Det må da være den mest naturlige ting i verden af nogle af de sidste test må gå ud på at en gruppe, der ikke tidligere har været eksponeret for spillet selv sætter sig ind i det. Og på baggrund af deres problemer med at tilegne sig spillet må det være muligt at opfange mange mangler og uklarheder.

Som den stivstikker jeg er, syntes jeg også, det kan være yderst belastende at skulle læse mig igennem et morsomt regelsæt. I kådhed tror jeg nogen overvurderer deres egne evner. Og hvis man med sit kickstarter-projekt både vil være designer, grafiker, udgiver m.m.m. og så oveni også tror man er den fødte stand-up komiker, så tror jeg sandsynligheden er stor for, at man tager fejl!



... ah, så fik jeg luft for det og kan allerede mærke hvordan julefreden begynder at sænke sig over Hellerup! :D
frouvne, administrator

Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Yndlingsaversioner

Post by 40crew »

En ting er åndsvage regelhæfter, dem kan jeg selv kæmpe mig igennem når jeg åbner spillet, og så videreformidle. Men ting som jeg ikke selv kan have indflydelse på, har bare at være iorden. Det værste for mig er dårlige farvevalg (fx som i Castles of Burgundy), det har fået mig helt til at fravælge spil som fx VivaJava Coffee game.

Fonten kan også få mig helt væk fra et spil. Så på et tidspunkt en Kickstarter der havde valgt Comic Sans...........
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Yndlingsaversioner

Post by Gunness »

For store og (en sjælden gang) for små æsker. Hvor svært kan det være at tjekke inden produktionen?

Rodede manualer, der først forklarer centrale begreber på side 22.

Og ja, sådan noget som Comic Sans kan virkelig også få mig til at gå uden om i en stor bue. Det ser bare så amatøragtigt ud. Opfinderen, Vincent Connare, skulle ha' tæsk med en 1200 siders manual skrevet med Baskerville.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
RasJer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 204
Joined: Tue Mar 27, 2012 9:05 am
Location: Slangerup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Yndlingsaversioner

Post by RasJer »

Frouvne wrote:Jeg tager mig også igen og igen til hovedet, når jeg ser valget af spillerfarver. Når man nu kan vælge stort set en hvilken som helst spillerfarve, hvorfor så vælge nuancer der i blot lidt dæmpet belysning er fuldkommen umulige at skelne?
+ 1
Lad nu vær' med at vælge gul, orange og rød som spillerbrikker! :)
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Yndlingsaversioner

Post by Stunke »

Jeg tror du mener beige, sandfarvet, khaki, umalet trae og lysebrun...
GFD hvor er det aandsvagt.

Inserts der heller ikke dur til en skid er ogsaa SUPERnice. Det er Queen Games gode til. Ovra hvor er deres inserts malplacerede.

Ustrukturerede regler kan ogsaa faa mig helt op i det roede felt. Band of Brothers; Ghost Panzer er skrevet til folk der har spillet krigsspil foer. Fuckan hvor er de daarligt organiseret.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Yndlingsaversioner

Post by digter »

Stunke wrote:Inserts der heller ikke dur til en skid er ogsaa SUPERnice. Det er Queen Games gode til. Ovra hvor er deres inserts malplacerede.
Jeg har faktisk ikke spillet mange Queens spil, men Wallenstein 2nd ed. ejer jeg selv og inserten er faktisk gilmrende. Bae lige såen til info ik?
Frouvne wrote:En ting der kan irritere mig er æske-størrelser. Som regel fordi æskerne er alt for store i forhold til det indhold, der skal være i æsken. Det kan dog også være udformningen af æskerne. Bevares, jeg kan godt forstå, at det måske er meget sjovt at lave en æske, der ligner en Meeple eller det ser måske meget smart ud at æsken er i formstøbt metal. Men hvor skal den stå på min hylde?
Enig. Faktisk kan det have inflydelse på min samlet bedømmelse af spillet, hvis indpakningen er fuldstændig fjollet. Det kan måske virke ligegyldigt, men jeg synes altid det er fedt at finde et 'stort' spil i en lille æske. Innovation, et af mine yndslingsspil, er et godt eksempel på dette. Omvendt har vi f.eks. Guildhall, hvor den engelske/internationale version kommer i en ALT for stor æske. et lille kortspil skal bare ikke fylde så meget! Jeg kan anbefale den tyske version, den er mindre.

Jeg undrer mig over at størrelsen og øjefanget på en butikshylde åbenbart stadig har en betydning. Jeg havde troet at internettet havde udryddet dette fænomen. Lad os håbe det sker på et tidspunkt.
Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Yndlingsaversioner

Post by Rune Petersen »

Jeg har aversioner mod andres aversioner. :)

"Ad, det spil, som jeg i øvrigt aldrig har set før, har (terninger/workerplacement/co-op). Det gider jeg ikke spille." Det kan være frustrerende når man har en fast gruppe, hvor de øvrige deltagere ikke er så engagerede i hobbyen, at de indkøber og forbereder sig.

Der er tillige en tendens til, at man skal afsige sin dom efter at have fumlet sig igennem et spil som man lige er blevet introduceret til. Det er én ting at sige, at et spil ikke lige falder i din smag eller at du ikke lige fangede alle nuancerne. Men hvis du på den anden side begynder at hyle op om at det er et "dårligt spil" jeg lige har brugt 400 kr. på så kan du stikke dine meninger op hvor solen ikke skinner. :P
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 335
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Yndlingsaversioner

Post by APK »

Rune Petersen wrote:Der er tillige en tendens til, at man skal afsige sin dom efter at have fumlet sig igennem et spil som man lige er blevet introduceret til. Det er én ting at sige, at et spil ikke lige falder i din smag eller at du ikke lige fangede alle nuancerne. Men hvis du på den anden side begynder at hyle op om at det er et "dårligt spil" jeg lige har brugt 400 kr. på så kan du stikke dine meninger op hvor solen ikke skinner. :P
Hvorfor vente til man har fumlet sig gennem hele spillet? Nogen af dem jeg spiller med holder sig ikke tilbage med at komme med samme konklusion efter 1,5 runde af 8 i første spil...

APK
/APK
Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Yndlingsaversioner

Post by Rune Petersen »

Haha :D
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Yndlingsaversioner

Post by Michael_Olsen »

Rune Petersen wrote:Der er tillige en tendens til, at man skal afsige sin dom efter at have fumlet sig igennem et spil som man lige er blevet introduceret til. Det er én ting at sige, at et spil ikke lige falder i din smag eller at du ikke lige fangede alle nuancerne. Men hvis du på den anden side begynder at hyle op om at det er et "dårligt spil" jeg lige har brugt 400 kr. på så kan du stikke dine meninger op hvor solen ikke skinner. :P
Bare sådan lige af nysgerrighed... Mener du så også at man ikke kan udtale sig negativt om en film før man har set den en 4-5 gange?
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Yndlingsaversioner

Post by Frouvne »

Når en mand har købt en ny Jaguar eller en familie har fået en lille ny siger man dem sjældent op i deres åbne ansigt, at det da er den dårligste bil eller den grimmeste baby, man længe har set. Så mon ikke det der efterlyses er en smule pli; manden har brugt en sjat penge på et nyt spil og ofret dyrebar tid på at sætte sig ind i reglerne. Fair nok at du ikke kan lide det, men sig det på en ordentlig måde.
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Yndlingsaversioner

Post by Michael_Olsen »

Ja ok, det er ganske rimeligt. Det kommer måske an på hvordan man siger det, tænker jeg. Det er rimeligt at sige "jeg synes faktisk det er et lidt dårligt spil", synes jeg.

Jeg tænker bare at man har også lov til at have en mening, uden det skal pakkes ind i "det er ikke min smag", eller "det er nok bare mig".
Men det er måske nok så min yndlingsaversion ; - )
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Yndlingsaversioner

Post by Frouvne »

Helt enig i at man selvfølgelig er velkommen til at sige, at man ikke bryder sig om spillet, så længe man gør det ordenligt.

Er dog ikke sikker på du vil have held med at overføre dit eksempel til de områder jeg anvendte i mine eksempler: "Jeg syntes faktisk det er et lidt grimt barn". Men hvis du er modig nok, kan du jo forsøge dig og melde tilbage med dine resultater... :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Yndlingsaversioner

Post by Stony »

Problemet med "den slags udmeldinger" er at det naturligvis er ens egen personlige mening, men det kommer ud som om "sådan noget lort, og det mener ALLE!", og det kan godt virke lidt provokerende. Især hvis man selv godt kan lide det.
Sidst spillet:
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Yndlingsaversioner

Post by digter »

Hvis det er mit eget spil og jeg synes det er dårligt, så plejer jeg altid at være hurtig til at kritisere spillet. På den måde behøver de andre ikke ikke at holde sig tilbage :)
Image
Post Reply