Generelle strategi-tips

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Generelle strategi-tips

Post by Frouvne »

Hvilke generelle strategi-tips vil du give til en uerfaren spiller?

Jeg ved godt, at det ikke er spørgsmål, der kan besvares, når man ikke har den konkrete kontekst, herunder et konkret spil ... men er der ikke desto mindre nogle tips af mere generel karakter, du tør kaste ud? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Generelle strategi-tips

Post by Frouvne »

Hold dig hele tiden sejrsbetingelserne for øje - det er en rigtig begynderfejl (og nogle af os slipper den aldrig!) at blive grebet af de muligheder der er tilstede og vælge at gøre ting fordi det kunne være interessant at se, hvad der så sker.

Vær opmærksom på om spillet ændrer karakter undervejs. Eks. forsøger man i Sankt Petersburg at stable en økonomisk maskine om indtil man når et vist punkt og så er det i stedet en sejrspointsmaskine, man skal fokusere på.

Hold øje med den relative værdi af at gøre noget godt for dig selv kontra noget der er dårligt for en eller flere modspillere.

Hav opmærksomheden rettet imod hvad den næste spiller har behov for, så du ikke bliver ved at give ham for store muligheder.

Hav opmærksomhed på hvilke strategi de øvrige spillere har og i mange spil særligt spilleren før dig og juster din egen strategi ind efter det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Generelle strategi-tips

Post by Frouvne »

... og så det mest oplagte: "Læg ikke for meget vægt på mine god råd, for jeg taber næsten altid!"
frouvne, administrator

Image
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Generelle strategi-tips

Post by BACON! »

"Det er okay at sparke til folk der ligger ned hvis det forbedrer din egen position."
"Prøv at slå bedre med terningerne."
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Generelle strategi-tips

Post by BlueSwan »

Nok det bedste råd jeg kan give er følgende: sæt dig grundigt ind i reglerne før du overhovedet dukker op til en spilaften. Uanset hvor dygtig en regelforklarer man har med at gøre, så er man bare handicappet når man lige har fået reglerne fortalt og stadig famler rundt i starten af spillet. Hvis man istedet på forhånd har set regelvideoer OG læst regelhæftet igennem, så er man langt bedre rustet.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Generelle strategi-tips

Post by Larsine »

BlueSwan wrote:Nok det bedste råd jeg kan give er følgende: sæt dig grundigt ind i reglerne før du overhovedet dukker op til en spilaften. Uanset hvor dygtig en regelforklarer man har med at gøre, så er man bare handicappet når man lige har fået reglerne fortalt og stadig famler rundt i starten af spillet. Hvis man istedet på forhånd har set regelvideoer OG læst regelhæftet igennem, så er man langt bedre rustet.
Men det er bare alt for meget at forlange for 99% af alle brætspillere.

I alle de år jeg har holdt turneringer på VC, været spilforklarer på Fantask Spilfestival, og generelt har spillet brætspil, har jeg aldrig oplevet at nogen har læst regler og set en regelvideo inden de skal spille et spil første gang. Jeg er regelforklareren, og det betyder at de andre måske har læst hvad spillet handler om (køb varer billigt, og fragt dem over kanalen, sælg dem dyrt, og noget med WP) men sjældent mere end det.
Jakob
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 135
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:51 pm
Location: KBH

Re: Generelle strategi-tips

Post by Jakob »

Der er ikke noget værre end at blive ******* i 3 timer fordi man de første 10 minutter ikke har gennemskuet hvad værdierne af forskellige åbninger er.
Jeg synes iøvrigt det er decideret dårlig stil ikke at hjælpe folk der nærmest spilder deres tidlige ture med ligegyldige 'moves' når de prøver et spil for første gang hvis resten af selskabet har mange gennemspilninger på bagen i det pågældende spil.
Er du gal en dårlig oplevelse jeg fik med railways of the world. Første togspil, og jeg har ikke rørt et siden!

Derfor:
Hvis jeg spiller et spil jeg ikke kender sammen med andre erfarne brætspillere så beder jeg om råd i starten til actions / moves / whatever som er en acceptabel åbning således at jeg ikke får gravet mig permanent ned i et spil der vare 2 timer. Eller rettere - jeg spørger indtil om det jeg har tænkt mig at gøre giver mening.

Når jeg spiller med mine venner er det altid mig der medbringer spil + forklarer regler.
I det første spil vejleder jeg dem også altid hvis de beslutninger de kommer frem til er decideret dårlige og kommer til at betyde at de i sidste ende får en dårlig oplevelse med spillet.

Jeg er klar over at det er en balance imellem at lade folk spille selv og 'spille for dem'. Derfor er mit udgangspunkt at lade dem selv komme frem til det de vil, og kun hjælpe hvis det er helt håbløst.
Så snart vi er ude over første spil så er det kun regel opfriskninger der er hjælp til. En del spil vil 'hjælpen' også ophøre langt tidligere hvis det er et spil hvor en nybegynder hurtigt kan se rytmen i spillet.

Alt det her har egentlig ikke så meget at gøre med strategi til selve nybegynderen - det er bare min holdning til at tackle at have nybegyndere med i spillet - og de nybegyndere er mine venner igennem 15 år, så vi kender hinanden.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Generelle strategi-tips

Post by Goblen »

Jakob wrote:Der er ikke noget værre end at blive ******* i 3 timer fordi man de første 10 minutter ikke har gennemskuet hvad værdierne af forskellige åbninger er.
Jeg synes iøvrigt det er decideret dårlig stil ikke at hjælpe folk der nærmest spilder deres tidlige ture med ligegyldige 'moves' når de prøver et spil for første gang hvis resten af selskabet har mange gennemspilninger på bagen i det pågældende spil.
Er du gal en dårlig oplevelse jeg fik med railways of the world. Første togspil, og jeg har ikke rørt et siden!

Derfor:
Hvis jeg spiller et spil jeg ikke kender sammen med andre erfarne brætspillere så beder jeg om råd i starten til actions / moves / whatever som er en acceptabel åbning således at jeg ikke får gravet mig permanent ned i et spil der vare 2 timer. Eller rettere - jeg spørger indtil om det jeg har tænkt mig at gøre giver mening.

Når jeg spiller med mine venner er det altid mig der medbringer spil + forklarer regler.
I det første spil vejleder jeg dem også altid hvis de beslutninger de kommer frem til er decideret dårlige og kommer til at betyde at de i sidste ende får en dårlig oplevelse med spillet.

Jeg er klar over at det er en balance imellem at lade folk spille selv og 'spille for dem'. Derfor er mit udgangspunkt at lade dem selv komme frem til det de vil, og kun hjælpe hvis det er helt håbløst.
Så snart vi er ude over første spil så er det kun regel opfriskninger der er hjælp til. En del spil vil 'hjælpen' også ophøre langt tidligere hvis det er et spil hvor en nybegynder hurtigt kan se rytmen i spillet.

Alt det her har egentlig ikke så meget at gøre med strategi til selve nybegynderen - det er bare min holdning til at tackle at have nybegyndere med i spillet - og de nybegyndere er mine venner igennem 15 år, så vi kender hinanden.
Meget enig med dig. Det er god stil lige at hjælpe den "nye" i gang, så han/hun ikke sidder og føler de er spilder en masse tid der kunne have været brugt på tandlægebesøg, eller andre lige så spændende ting.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Generelle strategi-tips

Post by BlueSwan »

Larsine wrote:
BlueSwan wrote:Nok det bedste råd jeg kan give er følgende: sæt dig grundigt ind i reglerne før du overhovedet dukker op til en spilaften. Uanset hvor dygtig en regelforklarer man har med at gøre, så er man bare handicappet når man lige har fået reglerne fortalt og stadig famler rundt i starten af spillet. Hvis man istedet på forhånd har set regelvideoer OG læst regelhæftet igennem, så er man langt bedre rustet.
Men det er bare alt for meget at forlange for 99% af alle brætspillere.

I alle de år jeg har holdt turneringer på VC, været spilforklarer på Fantask Spilfestival, og generelt har spillet brætspil, har jeg aldrig oplevet at nogen har læst regler og set en regelvideo inden de skal spille et spil første gang. Jeg er regelforklareren, og det betyder at de andre måske har læst hvad spillet handler om (køb varer billigt, og fragt dem over kanalen, sælg dem dyrt, og noget med WP) men sjældent mere end det.
Enig, men jeg gør det generelt når jeg har mulighed for det, hvilket betyder at jeg som regel er kompetitiv ift spillere der allerede kender spillet. Der var jo netop tale om tips her. :wink:
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Generelle strategi-tips

Post by Frouvne »

BlueSwan wrote:[...] Enig, men jeg gør det generelt når jeg har mulighed for det, hvilket betyder at jeg som regel er kompetitiv ift spillere der allerede kender spillet. Der var jo netop tale om tips her. :wink:
I forhold til at gøre folk kompetetive, giver det god mening. Hvis ikke der er tale om brætspilsnørder, tror jeg dog, der er mulighed for at gøre mere skade end gavn, da det for mange er meget intimiderende at sidde med et sæt spilleregler. Når jeg tænker på hvor meget tid jeg syntes, jeg nogle gange kommer til at bruge på at sætte mig ind i et sæt regler, kan jeg også syntes det er ærgerligt, hvis fire - fem mand alle skal foretage dette stykke hjemmearbejde. Men der er jeg måske stadig lidt under indflydelse af min gamle gymnasierektor, der altid gik meget op i "person-minutter" (således at forstå at hvis en elev f.eks. ved at kom fem minutter for sent spildte han fem minutter for 25 personer...) [Nå, men jeg gik nok også i skole i en anden periode - min rektor var tidligere direktør for Zoologisk Have og mente ikke der var nogen stor forskel mellem de to jobs...]
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Generelle strategi-tips

Post by Larsine »

BlueSwan wrote:
Larsine wrote:
BlueSwan wrote:Nok det bedste råd jeg kan give er følgende: sæt dig grundigt ind i reglerne før du overhovedet dukker op til en spilaften. Uanset hvor dygtig en regelforklarer man har med at gøre, så er man bare handicappet når man lige har fået reglerne fortalt og stadig famler rundt i starten af spillet. Hvis man istedet på forhånd har set regelvideoer OG læst regelhæftet igennem, så er man langt bedre rustet.
Men det er bare alt for meget at forlange for 99% af alle brætspillere.

I alle de år jeg har holdt turneringer på VC, været spilforklarer på Fantask Spilfestival, og generelt har spillet brætspil, har jeg aldrig oplevet at nogen har læst regler og set en regelvideo inden de skal spille et spil første gang. Jeg er regelforklareren, og det betyder at de andre måske har læst hvad spillet handler om (køb varer billigt, og fragt dem over kanalen, sælg dem dyrt, og noget med WP) men sjældent mere end det.
Enig, men jeg gør det generelt når jeg har mulighed for det, hvilket betyder at jeg som regel er kompetitiv ift spillere der allerede kender spillet. Der var jo netop tale om tips her. :wink:
Men Allan efterlyste
Hvilke generelle strategi-tips vil du give til en uerfaren spiller?
og hvis jeg siger RTFM og se "lige videoen først" til mine uerfarne spillere, så bliver der i hvert fald ikke spillet.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Generelle strategi-tips

Post by BlueSwan »

Frouvne wrote:
BlueSwan wrote:[...] Enig, men jeg gør det generelt når jeg har mulighed for det, hvilket betyder at jeg som regel er kompetitiv ift spillere der allerede kender spillet. Der var jo netop tale om tips her. :wink:
I forhold til at gøre folk kompetetive, giver det god mening. Hvis ikke der er tale om brætspilsnørder, tror jeg dog, der er mulighed for at gøre mere skade end gavn, da det for mange er meget intimiderende at sidde med et sæt spilleregler. Når jeg tænker på hvor meget tid jeg syntes, jeg nogle gange kommer til at bruge på at sætte mig ind i et sæt regler, kan jeg også syntes det er ærgerligt, hvis fire - fem mand alle skal foretage dette stykke hjemmearbejde. Men der er jeg måske stadig lidt under indflydelse af min gamle gymnasierektor, der altid gik meget op i "person-minutter" (således at forstå at hvis en elev f.eks. ved at kom fem minutter for sent spildte han fem minutter for 25 personer...) [Nå, men jeg gik nok også i skole i en anden periode - min rektor var tidligere direktør for Zoologisk Have og mente ikke der var nogen stor forskel mellem de to jobs...]
Det ved jeg nu ikke. Nu er det jo ikke særlig længe siden jeg selv startede i denne hobby og et af de allerførste spil jeg spillede var Eclipse med en gruppe herindefra. Ja, det var megatungt at sætte sig ind i på forhånd, men til gengæld blev min oplevelse af det langt langt bedre (og i øvrigt vandt jeg også). Min erfaring har helt klart været at jeg synes langt bedre om de spil jeg har sat mig ind i på forhånd end dem jeg ikke har. Når jeg ikke har sat mig i det mindste bare noget ind i tingene på forhånd er jeg for det meste helt rundt på gulvet og får ikke nogen specielt god spiloplevelse - med mindre det er lettilgængelige spil, selvfølgelig.

Men det er klart at det for nogen vil være en stor mundfuld - men er det så overhovedet de "store" spil der skal spilles med dem?
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Generelle strategi-tips

Post by digter »

BlueSwan wrote: Men det er klart at det for nogen vil være en stor mundfuld - men er det så overhovedet de "store" spil der skal spilles med dem?
Jeg har godt nok ud fra min egen erfaring svært ved at se, at der skulle være en sammenhæng. Jeg har mange venner der spiller næsten hvad som helst, men de kunne aldrig finde på at bruge deres fritid på BGG, læse regler eller se introfilm om et givent spil.

Jeg har godt nok også svært ved at læse regler på forhånd, med mindre det er et af mine egne spil. Den alenetid jeg har, bruger jeg helst på at reel spilletid :) Jeg synes allerede det tager nok af min og familiens tid at læse reglerne til mine EGNE spil :)
Image
Tommy Champione
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 103
Joined: Thu May 19, 2011 12:11 am
Location: Brønshøj

Re: Generelle strategi-tips

Post by Tommy Champione »

Rigtig god stil hvis folk sætter sig bare lidt ind i reglerne først.

Dog synes jeg det er mega irriterende, hvis folk er gået overboard og nærmest sidder med printede strategy guides fra BGG.
Klart fedest at opleve et spil sammen og prøve strategier af på godt og ondt.

Learning by losing virker i øvrigt fint her til nye spillere :)
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Generelle strategi-tips

Post by BlueSwan »

Det kommer selvfølgelig også an på om det er et spil der skal spilles flere gange. I så fald er det OK at famle rundt i det første spil. For mit vedkommende bliver der spillet mange nye spil hele tiden og så giver det absolut langt bedre oplevelser at være inde i reglerne på forhånd.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply