Holy Grail-spil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Holy Grail-spil

Post by Frouvne »

Hvilket spil i din samling er din Holy Grail? Og til dem der virkelig ikke kan vælge, kan man vel også have et par mini-Holy Grails... :wink: Og hvilken Holy Grail mangler stadig i din samling?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Holy Grail-spil

Post by Jens_Hoppe »

Hvordan definerer vi "Holy Grail"? Indgår elementer som værdi og sjældenhed i det (i så fald trumfer mit WOTR:CE sikkert alt andet jeg har), eller er det mere noget med, hvad vi er gladest for?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Holy Grail-spil

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Hvordan definerer vi "Holy Grail"? Indgår elementer som værdi og sjældenhed i det (i så fald trumfer mit WOTR:CE sikkert alt andet jeg har), eller er det mere noget med, hvad vi er gladest for?

Jeg tænker ikke umiddelbart økonomisk værdi selvom jeg tror der let kommer til at være en sammenhæng. Selvom jeg er glad for at have WOTR:CE på min hylde er det i hvert tilfælde ikke blandt de mest oplagte kandidater for mig. For mig vil valget f.eks. nok stå imellem Diplomacy fordi der knytter sig dels gode spilminder og dels hundredevis af timers research i form af læsning af artikler m.m. og Full Metal Planete som jeg syntes dels er fantastik innovativt og fængende, når man spiller det. At det sidstnævnte har den status for mig hænger nok også sammen med at jeg havde det i kikkerten i årevis og at det ikke skuffede, da jeg så endelig fik fingrene i det via en byttehandel. Og ventetiden skyldtes jo prisen på brugt-markedet, der i mine øjne var udenfor det rimelige område.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Holy Grail-spil

Post by Mik »

Ja, jeg troede det handlede om Monty Python -spillet fra 1990erne...
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Holy Grail-spil

Post by Frouvne »

Mik wrote:Ja, jeg troede det handlede om Monty Python -spillet fra 1990erne...
Det lyder som en oplagt Holy Grail-kandidat! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Holy Grail-spil

Post by Mik »

Min egen holy grail var i mange år McMulti, som jeg havde ledt efter siden 1988 men som altid blev solgt til priser over 1000 kr.
Det lykkedes mig endelig at få det spillet på the Gathering, da Sheila Davis var så sød at lade mig åbne hendes uspillede eksemplar. Min efterfølgende rating var 5/10 - så spillet er ikke længere min gral :wink:

Iøvrigt blev det genudgivet af Stronghold Games for et par år siden, men heldigvis var da kureret!
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Holy Grail-spil

Post by Jens_Hoppe »

Et par bud på mine personlige gralspil ville være Avalon Hill's Civilization, samt selvfølgelig High Frontier.

Jeg ved ikke rigtigt, om der er nogen gralspil jeg virkelig leder efter... Haru Ichiban, måske (førsteudgaven fra Essen i år), alene fordi det er lavet så lækkert. Mon ikke, hvis jeg tænker efter, at der også er et par krigsspil af ældre dato, jeg rigtigt gerne vil have...?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Holy Grail-spil

Post by Frouvne »

Hvis man vælger at anskue ideen om Holy Grail-spil som noget uopnåeligt - hvis man kan tale om noget sådant i disse internet / ebay-tider - finder man på min liste Terrain Vague. Tematisk syntes jeg, det er en sjov ide omend måske ikke så politisk korrekt, at have en håndfuld unger til at rende rundt at slås på en losseplads, og med mekanismer fra Full Metal Planete kan det vel ikke gå helt galt. Det der virkelig sælger ideen til mig er dog, at spillet er illustreret af Jacques Tardi.
frouvne, administrator

Image
Post Reply