Bogen til spillet

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Bogen til spillet

Post by Frouvne »

For at komme i rette stemning til et spil eller for at få baggrundsviden, har jeg nogle gange fornøjelse af læse en bog, der for mig kan være med til at berige spiloplevelsen. For tiden er jeg f.eks. i gang med Michael Dobbs' Churchill's Triumph, der skal gøre mig klar til Churchill. Jeg har ikke tidligere læst noget af ham, men blev så grebet af hans fortælling at One Minute to Midnight blev bestilt, som forhåbentlig vil være med til at give endnu mere stemning til Twilight Struggle. Øverst på læselisten, når jeg bliver færdig med den bog jeg er igang med, står, Havana Nocturne af T. J. English, der forhåbentlig kan sætte stemningen for Cuba Libré. På natbordet ligger også Robert Leckies George Washington's War og Washington's Crossing af David Hackett Fischer, begge indkøbt i anledning af at jeg begyndte at spille Washington's War. Ved andre spil såsom Fire in the Lake og Lewis & Clark har det været faglitteratur, jeg har opsøgt. Michael Shaaras fantastiske bog The Killer Angels holder i den grad liv i ønsket om at komme til at spille The Guns of Gettysburg - et spil jeg ellers nok kunne have fundet på at opgive.

Er der andre der også bruger bøger til at øge deres udbytte af brætspil? Og kom gerne med eksempler, der forhåbentlig kan inspirere os andre! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Bogen til spillet

Post by Larsine »

Jeg læste A Song of Fire and Ice inden jeg spillede Game of Thrones, men det blev spillet desværre ikke bedre af.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Bogen til spillet

Post by Frouvne »

Larsine wrote:Jeg læste A Song of Fire and Ice inden jeg spillede Game of Thrones, men det blev spillet desværre ikke bedre af.
Jeg syntes sådan set rigtig godt om spillet ... men bogen kunne jeg ikke komme i gang med. Jeg gjorde et (halvhjertet?) forsøg, men gik hurtigt i stå. Det har jeg dog også gjort med tv-serien - men det kan vi jo vende tilbage til i en anden tråd! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Bogen til spillet

Post by Mik »

Jeg har naturligvis læst Machavelli's Fyrsten, von Clausewitz' Om Krig samt andre værker om strategi i min pure ungdom i forbindelse med krigsspil. Ikke at det har hjulpet mig... :roll:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Bogen til spillet

Post by BlueSwan »

Jeg ved en masse og har læst en masse om amerikansk politik, hvilket da absolut gør 1960: the making of the president, sjovere at spille.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Bogen til spillet

Post by Gunness »

Jeg bilder mig ind, at når jeg en gang får fat i Dead of Winter, har jeg forberedt mig stemningsmæssigt ved at læse The Road.
Twilight Struggle forbereder jeg mig nok mere til ved at gense den fortrinlige Thirteen Days, om Cubakrisen. Den fanger mange af nuancerne i det psykologiske spil bag den kolde krig.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Bogen til spillet

Post by Goblen »

Har aldrig tænkt det videre end det er brætspil, men et interessant take på tingene :-)

Det skal da dyrkes noget mere.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Bogen til spillet

Post by Jens_Hoppe »

Allan, det her har vi da lige snakket om. ;) :lol:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Bogen til spillet

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Allan, det her har vi da lige snakket om. ;) :lol:
Det har vi! :D Men jeg nød den samtale så meget, at den måtte op igen... Og så komplicerede det det hele lidt den gang, at det var både spil og bøger og film. Så jeg hiver nok spil og film ind i manegen igen ved en anden lejlighed! :wink:
frouvne, administrator

Image
Post Reply