Spiltest af Numeracy

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Ja, så fik vi spillet Numeracy. Vi blev kastet ud i en version, hvor "det hele" var med, så kompleksiteten var forholdsvis høj.

Temaet er at man er en elev til eksamen på Numeracy universitetet, så man skal finde den elev der er bedst til numeracy. Det omfatter så en del matema.... tal-lege.

Man skal prøve at rende rundt på gangene, for at finde og løse en masse små-opgaver. Så mange som muligt. Dels fordi de kan give point, og dels fordi det samlede antal løste opgaver i sidste ende vil blive en gangefaktor, som man ganger pointene sammen med, for at få de endelige victory point.

Brættet og kortene man benytter har så fire forskellige farver. Og brikkerne på brættet kan bruges på begge sider. Den ene side af brikken har et tal, og benyttes til regneopgaverne, og den anden side forestiller et stykke af skolens gange, og kan bruges til at manipulere gangene, så du kan komme derhen hvor du gerne vil. Sådan lidt Harry Potter agtigt med de bevægelige trapper. ;)

Dertil er der fire professorer som hver især kan have en opgave som er specifikt rettet mod en bestemt spiller, og den spiller må så sørge for at nå derover for at tage opgaven, inden spillet bevæger sig ind i næste omgang, hvor du så ikke længere kan tage den opgave, og dermed heller ikke få de point der følger med. I hver omgang er der en af de fire professorer der har en opgave til dig, og de opgaver bliver flere og flere point værd efterhånden som spillet skrider frem.

Når den sidste omgang er overstået, er det et kapløb om at nå hen til Headmaster, for at få en endelig regneopgave, som giver en sidste bonus.

Min personlige vurdering er at spillet som helhed virker fint. Der er "bare" det med matemati.... tal-legene. De fleste mennesker er ret sort/hvide i deres forhold til matematik. Enten er det sjovt at lege med tal, eller også er det røvsygt arbejde. Jeg ligger i sidste kategori. Og jeg er ret overbevist om at flertallet af mennesker ligger i den kategori.

Jeg tror det kan blive et ganske underholdende spil, hvis bare man enten finder en anden type opgaver end de matematiske. Og dermed også et andet tema for spillet. Eller alternativt helt skærer opgaverne væk, og lader det at bevæge sig rundt på brættet blive til det man skal. Altså ingen opgaver. Vi snakkede om at det f.eks. kunne være et pickup-and-deliver togspil el.lign. hvor man futter rundt med et lille lokomotiv, der så får point for at hente en vare, men endnu flere point hvis den kan blive leveret et sted.

Brian erklærede sig selv for deprimeret, for selv om han godt kan se at det giver god mening at sadle om, så vil det være at slå hans smertensbarn ihjel, da det er et spil han har arbejdet på i efterhånden en hel del år. Men man kan jo også vælge at splitte de to versioner ad, og så lade dem leve hvert deres liv. Så kan Numeracy måske stadig en dag udvikle sig til noget nogen gerne vil udgive. Jeg er så skeptisk, da jeg mener at matematikken kommer som en stor hammer, og smadrer alt det øvrige i spillet som faktisk fungerer ret godt. Det andet spil kan man så lade udvikle sig helt uafhængigt, og det har jeg fuld tiltro kan blive godt.

Jeg håber Brian har modet og hjertet til at foretage det valg der - i mine øjne - er det eneste rigtige. Jeg tror ganske enkelt ikke på at matematikken har tilstrækkelig appeal til at blive et spil-tema som folk efterspørger. Og industrien er nu engang et spørgsmål om udgifter og indtægter. Kan det ikke sælge, kommer det ikke i trykken.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Tja, hvorfor ikke udvikle 2 udgaver - en med tal, som mange forældre og skoler vil elske for at få udviklet/understøtte nogle talkundskaber - måske forlaget gonge kunne være interesserede i den version og så en version i underholdningsbranchen, hvor nogle andre typer af opgaver kunne bringes ind... personligt synes jeg ikke at tal er så skræmmende... jeg kan i hvert fald med min omgangskreds, og når...

Nej nu fik jeg lige en ide - hvorfor ikke ændre en del af opgaverne til logik opgaver - så holder vi os i boldgaden ... geometri, logik, matematik ... især logikken og puslerierne der kunne tilføjes kunne garanteret gøre det til en meget populært spil for forældre, der gerne vil lave noget, der understøtter deres unger i forhold til det matematiske det vil sige, at regnefærdigheder de har cementeres, men hvor de ikke skal presses eller lære nyt - men samtidig med nogle fantastiske hyggeopgaver - labyrinter eller ... hvad ved jeg... forældre vil utroligt gerne understøtte børnenes svagheder, men vil på den anden side heller ikke presse - et spil, hvor det matematiske var en del, men hvor andre skolelignende /halvrelaterede opgaver også var en del kunne være oplagt... der kunne indarbejdes et par forskellige sværhedsgrader ...

Nej, nu skal jeg lade være, jeg er nok lidt ked af, at jeg alligevel ikke kom med - tal og den slags er ikke så ringe endda...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Det er kun fantasien der sætter grænserne m.h.t. hvilken type opgaver man skal lave, men desværre sætter produktionsomkostningerne også sine begrænsninger. Jo flere typer opgaver man kan få, jo flere komponenter vil du formodentligvis også være nødt til at lave, og til sidst bliver spillet DYRT!

Men Brian læser jo nok selv med, så han kan jo tage dit forslag til efterretning.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Moteren i spillet er at man skal løse opgaver i form af brug nogle tal (f.eks. 2,2,5,7,8) og så skal man få dem til at give f.eks. 42 = 2*7*(5-2)

At han har kunnet lave et spil rundt om det må siges at være meget originalt.

Bonus point hvis man kan pm'e mig med svaret på denne gåde:
3,3,8,8 skal give 24.
+-*/() må bruges.
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

Man kunne fx lave en børnevariant, hvor man udvider med 10 tal/labyrintbrikker i selve spillet - alle spillere har stadig 6 brikker hver. Man skal nu for at kunne løse en opgave besidde et bestemt antal farver fx 5-6 kort med rødt symbol eller et bestemt antal ens tal fx 4,5,6 gange tallet X eller en pokerstraigh fx 1,2,3,4,5 eller 4,5,6,7,8. Disse kombinationer skal så skabe en form for sandsynlighed for at løse opgaven. Fx ved farveløsning skal man midlertidigt fjerne 2 kort, så man enten har 3 eller 4 kort tilbage til at løse opgaven med. Man slår så med en 10-sides terning, og kommer de tal ud, som man har tilbage på talbrikkerne med rødt symbol, ja så er opgaven klaret. Ved straighten eller evt. en superstraight med alle 6 tal fjernes ligeledes 2 tal. 4 ens kunne udløse tallene 1-4 som opgaveløsere, hvis man rammer dem med en 10-sides terning, 5 ens lægger 5'eren til og 6 ens tal giver 1-6 som slag, der løser opgaven. Hmm det var bare et par tanker fra en Numeracyfan :D
Danny Rasmussen
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Har I set beskrivelsen af Magimixeren fra gonge - den har vi haft stor fornøjelse af! Det er vel stort set samme system ??? 6 tal skal give tallene fra 11-66 - men vi har så brugt terninger med 10 sider for at gøre det sværere
Brian
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 29
Joined: Thu Jan 04, 2007 3:34 pm

Post by Brian »

Helle wrote:Har I set beskrivelsen af Magimixeren fra gonge - den har vi haft stor fornøjelse af! Det er vel stort set samme system ??? 6 tal skal give tallene fra 11-66 - men vi har så brugt terninger med 10 sider for at gøre det sværere
Ja, grundprincippet er det samme. Hvis vi ser bort fra om det er 6 eller 10-sidede terninger, så er hovedforskellene:

Magimixeren virker som et regulært regnespil, hvor kun regningen er i fokus. I hvertfald indgår kun selve talterningerne og hvad jeg vil kalde for opgaveterningerne. Numeracy prøver at bygge noget mere spil på.

Tallene i Numeracy er grundlæggende baseret på et farvesystem, som kan benyttes alt afhængigt af opgavens farve. Nogle talbrikker er relativt lette at regne med men kan ikke bruges til så mange typer opgaver. Modsat kan de tal(-brikker), der er sværere at regne med, benyttes til relativt flere typer opgaver.

Du kan så vælge at beholde dit valg af talbrikker hele spillet igennem, men du har også mulighed for løbende at ændre mix'et af dem, hvilket som oftest er nødvendigt for at klare sig. Kunsten er så

1) løbende at vurdere risikoen for at regne forkert i forhold til det talmix man er i besiddelse af og i forhold til den rute man planlægger at gå i labyrinten. Skal man benytte 1 af sine aktioner på at bytte ud i sit talmix for at minimere risikoen for en fejlkalkulation?, eller skal man benytte sin aktion på noget andet mere nyttigt - velvidende at éns tur stopper øjeblikkeligt, hvis man regner forkert?

2) skal man genere sine modstander(e), skal man planlægge fremadrettet til de følgende omgange i stedet for hovedløst at kaste sig ud i for store risici med det samme? Tror man, at man kan klare mere end 1 opgave i samme opgave, eller er det bedre at gå efter det "sikre" at nøjes med en enkelt...?

3) Hvad er mine modstanderes positioner? Hvor skal de - eller hvor tror jeg de skal hen? Hvad med professorne og headmaster (rektor), kan man genere modstanderne med dem?

4) Hvordan manipulerer jeg bedst labyrinten i forhold til 1), 2) og 3)....

5) Hvem har den højeste talbrik...., er det noget jeg skal ignorere eller tage seriøst....

6) Hvilke kort har jeg og modstanderne brugt, og hvad bør være det rigtige at spille her i næste omgang....? Skal jeg satse med et højt prioritetskort, hvor chancen for at få turen først skulle være rigtig god, men hvor jeg så til gengæld måske ikke kan gøre lige så meget som med et lavere kort....

Ja, det var vist de vigtigste punkter....selvom flere faktisk kan tilføjes. Så egentlig kan man dårligt sammenligne de to spil, bortset fra, at de grundlæggende handler om at regne rigtigt.... :P
Numeracy er meget tæt på at være det jeg vil kalde et rigtigt Mensa-spil... Det er meget udfordrene, da man skal kunne tænke i flere dimensioner på samme tid - foruden selvfølgelig at kunne regne.... Og det er måske lige i overkanten for menigmand...

Men hvis man ikke tager spillet for mere end hvad det er og kan klare at regne forkert - hist og pist, så burde alle kunne være med fra cirka 12 år og opefter.... De aktionsmuligheder man har er simple og lige til.... men anvendelsesmulighederne og effekten af disse er mange og komplicerede.... Min påstand er, at ingen personer vil være i stand til at mestre det til fulde de første mange gange......
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Det lyder stadig som et spil for mig - jeg håber ikke, at du tog min henvisning til magimixeren som en reduktion af dit spil...? Det var bare min første association... men jeg vil gerne stadig se det en dag ...

som jeg skrev, hvis der er flere sværhedsgrader, så lyder det som sådan noget, som forældre higer efter for at understøtte deres talforståelse mm

Egentlig er du vel ikke interesseret i at vise frem, hvis det bliver efter indlevering af spillet til konkurrencen.... er du????
Brian
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 29
Joined: Thu Jan 04, 2007 3:34 pm

Post by Brian »

Helle wrote:Det lyder stadig som et spil for mig - jeg håber ikke, at du tog min henvisning til magimixeren som en reduktion af dit spil...? Det var bare min første association... men jeg vil gerne stadig se det en dag ...
Nej, det gør jeg bestemt ikke... :) Din sammenligning var helt rigtigt set.... Hvis du får en ledig stund i februar, så viser jeg det mere end gerne...
Helle wrote: Egentlig er du vel ikke interesseret i at vise frem, hvis det bliver efter indlevering af spillet til konkurrencen.... er du????
Jeg forstod ikke helt spørgsmålet, men både før og efter konkurrencen viser jeg det gerne frem...
Helle wrote: Tja, hvorfor ikke udvikle 2 udgaver - en med tal, som mange forældre og skoler vil elske for at få udviklet/understøtte nogle talkundskaber.....

........gøre det til en meget populært spil for forældre, der gerne vil lave noget, der understøtter deres unger i forhold til det matematiske det vil sige, at regnefærdigheder de har cementeres, men hvor de ikke skal presses eller lære nyt - men samtidig med nogle fantastiske hyggeopgaver - labyrinter eller ... hvad ved jeg... forældre vil utroligt gerne understøtte børnenes svagheder, men vil på den anden side heller ikke presse - et spil, hvor det matematiske var en del, men hvor andre skolelignende /halvrelaterede opgaver også var en del kunne være oplagt... der kunne indarbejdes et par forskellige sværhedsgrader ...
Ja, helt sikkert. Om det er magimixer eller dette spil. Det er uomtvisteligt, at man bliver om ikke superskarp, så i hvert fald mærkbart bedre til hovedregning... Da det hele fungerer under tidspres, er det en form for intervaltræning for hjernen... I starten føles det måske irriterende, men man vænner sig efterhånden til "tempoet", og så vil man hurtigt kunne mærke forskellen... For alle forældre, der er fortvivlet over lille Ole's manglende engagement og kunnen i matematiktimerne, kunne det være en listig måde at få det sneget ind af bagvejen på.... Fordelen er også, at man kan have socialt samvær med sit barn på - men på en givtig lærende måde... Man kan vende og dreje tallene, og man vil få en bedre forståelse for deres indbyrdes relation - at kombinere dem og andre ting med hinanden...

Det er ikke noget problem at lave spillet i flere sværhedsgrader...
Brian
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 29
Joined: Thu Jan 04, 2007 3:34 pm

Post by Brian »

Og tak til Stony og Qute, der havde lyst til at prøve kræfter med tallene.... Nu er det jo lidt tankevækkende, at Stony - som måske mindst kunne/kan lide matematikken i spillet - rent faktisk endte med at vinde det....! :)

Jeg er jo basalt set enig i Stony's betragtninger, som også er fremkommet af andre, der har prøvet...., så hvis spillet en (lykkens?) dag skulle blive udgivet alligevel, så må det primært være til skolebrug og/eller bekymrede forældre.... Når det så er sagt, så har jeg stadig et lille stearinlys, der brænder henne i hjørnet på den store mørke håndboldhal, der udstråler et lille håb - om end beskedent - om at også andre kunne finde det "sjovt"... Kombinatorikken - i og for sig ikke matematikken - er spillets juvel, og det må der være mere end et par stykker, der vil kunne finde det interessant.....

Arbejdet med sådan noget her er så benhårdt, opslidende, fortvivlende, trættende etc..., at det eneste der kan bære én igennem er denne her tro på, at det rent faktisk kan lade sig gøre.... Mister man gejsten er det slut... Game Over fristes man til at sige....

Jeg har lige brugt et par dage på at lade indtrykkene bundfælde sig. Når jeg har haft disse testspil, som jeg betragter som en stor gave hver gang, så bliver der altid eksperimenteret....

I onsdags var det f.eks. første gang at pointsystemet blev brugt... Hidtil har det været: saml x-antal opgaver og gå til headmaster... Idéen var/er at det kunne gøre spillet endnu tricky'ere i og med, at der var forskel på værdien af de forskellige opgaver... Endvidere var der tilføjet soloopgaver, som kun var forbeholdt for den enkelte spiller... Disse skulle have en højere værdi, som blev endnu højere i løbet af spillet.... Alt sammen på papiret ok, men nu her i bagklogskabens lys, så virkede det, men næste gang vil jeg nok forsøge at gøre dem til en del af de allerede etablerede opgaver..., så når man klarer en af sine soloopgaver, vil man blot få en ny... Fællesopgaverne vil så stadig være dér.... Tricket kunne så være - og som noget nyt - at soloopgaverne fik fordoblet deres værdi til slut.... Og dermed vil man have differentierede værdier for fællesopgaver og for fællersopgaverne i forhold til soloopgaverne.... Det vil så spare spillet for 16 kort + et næsten ligeså stort antal færre opgaver... Det vil måske pille 20 min. af spilletiden, hvilket aldrig skader... Vi spillede et af de længste 3-mands spil jeg har spillet i lang tid..., men hvis man ikke er villig til de her eksperimenter, så får man ikke afprøvet grænserne ordentligt - og man går måske glip af ellers gode idéer, der ellers ville være blevet fundet....

En anden ny idé var hvad jeg vil kalde korteliminationsreglen. Reglen gik ud på, at når man fik taget en opgave, så skulle man samtidigt fravælge et af sine aktionskort... Dermed vil den førende spiller altid have relativt færre aktionsmuligheder end de bagvedliggende spillere... En interessant idé men vi var alle enige om, at den egentlig ikke var nødvendig...

Stony wrote:Jeg tror det kan blive et ganske underholdende spil, hvis bare man enten finder en anden type opgaver end de matematiske. Og dermed også et andet tema for spillet. Eller alternativt helt skærer opgaverne væk, og lader det at bevæge sig rundt på brættet blive til det man skal. Altså ingen opgaver. Vi snakkede om at det f.eks. kunne være et pickup-and-deliver togspil el.lign. hvor man futter rundt med et lille lokomotiv, der så får point for at hente en vare, men endnu flere point hvis den kan blive leveret et sted.
Ja, et togspil er oplagt og kunne måske tilmed være sjovt at spille... :P
Brian
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 29
Joined: Thu Jan 04, 2007 3:34 pm

Post by Brian »

Danny wrote:Man kunne fx lave en børnevariant, hvor man udvider med 10 tal/labyrintbrikker i selve spillet - alle spillere har stadig 6 brikker hver. Man skal nu for at kunne løse en opgave besidde et bestemt antal farver fx 5-6 kort med rødt symbol eller et bestemt antal ens tal fx 4,5,6 gange tallet X eller en pokerstraigh fx 1,2,3,4,5 eller 4,5,6,7,8. ....
Sjovt, du nævner det.... En af de talrige varianter der har været op at vende var at udnytte farverne kombineret med tallene på ægte pokervis... 1 par, 2 par, 3 ens etc.... Idéen var så en anden den gang. Så vidt jeg husker fik man så et vist antal point - alt afhængigt af, hvor svær en kombination man havde fået samlet sig blandt sine talbrikker... Kombinationen kunne så omveksles til blokader man kunne lægge ind i labyrinten..... Temmelig kompliceret proces.... Det var helt tilbage i 90'erne... og før pokerbølgen ramte landet... :)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Brian

Jeg vil i hvert fald gerne se og prøve, jeg ved dog ikke lige, hvornår og hvordan det kan lade sig gøre....

Men evt kan det være, at der bliver mulighed for at se, omend nok ikke prøve på ´øbroCon hvis du dukker op...

Helle
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Jeg kender også en som gerne vil prøve det, men han har desværre ikke meget fritid. Hvis du vil fremvise det engang, må du lige sige til, så kan jeg spørge ham om han har tid/lyst.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Det kunne måske endda ARRANGERES så det KOM til at passe??????
Det ville være helt fint....
Brian
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 29
Joined: Thu Jan 04, 2007 3:34 pm

Post by Brian »

Helle wrote:Hej Brian

Jeg vil i hvert fald gerne se og prøve, jeg ved dog ikke lige, hvornår og hvordan det kan lade sig gøre....

Men evt kan det være, at der bliver mulighed for at se, omend nok ikke prøve på ´øbroCon hvis du dukker op...

Helle
Hej Helle,

Fuldt forståeligt... Jeg vil mere end gerne komme til øbroCon men vil nok først kunne træffe den endelige beslutning på selve dagen, da jeg her i den forløbne uge allerede har været en del væk fra familien (5 dage), men jeg vil da gøre mit til det... :)
Post Reply