Copyright

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Post Reply
Sune
Posts: 2
Joined: Thu Oct 01, 2015 9:39 pm

Copyright

Post by Sune »

Hej brætspillere

Som overskriften siger har jeg et spørgsmål omkring copyright på spil i Danmark, jeg håber nogen kan hjælpe med eller henvise til nogen der kan.

Jeg arbejder som underviser på HF og har tilpasset et selvskabsspil mit undervisningsfag. Selve gameplayet i spillet er udviklet fra et andet spil, men kort og emner er rent fagspecifikke og ligner ikke det oprindelige spil. Spillet har fungeret rigtig godt og både mig og mine elever synes det er sjovt og så er spillet enormt fagligt udviklende og eksamensrelevant.

Jeg går lidt og pusler med tanken om at få et trykkeri til at lave nogle stykker og prøve og sælge dem til gymnasier. Rigtig mange spil i undervisningsregi er ofte simple vendespil eller computerbaserede, jeg synes jeg har fat i et, der rækker bredere både fagligt og socialt.

Jeg er dog i tvivl om regler omkring copyright. Som jeg kan læse på nettet har man i USA kun rettigheder over design og aftwork og ikke ideer. Er der nogen der ved om det er rigtigt og hvordan det forholder sig i Europa?
Jeg er ikke i gang med et projekt jeg bliver rig af, men jeg synes det vil være fedt at bringe gode brætspil ind i undervisningen og jeg vil gerne distribuere en god ide rundt til andre, men ikke hvis jeg på nogen måde risikerer nogle retslige forhold.

Håber der er nogen der kan hjælpe :-)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Copyright

Post by Mik »