Copyright

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Post Reply
Sune
Posts: 2
Joined: Thu Oct 01, 2015 9:39 pm

Copyright

Post by Sune »

Hej brætspillere

Som overskriften siger har jeg et spørgsmål omkring copyright på spil i Danmark, jeg håber nogen kan hjælpe med eller henvise til nogen der kan.

Jeg arbejder som underviser på HF og har tilpasset et selvskabsspil mit undervisningsfag. Selve gameplayet i spillet er udviklet fra et andet spil, men kort og emner er rent fagspecifikke og ligner ikke det oprindelige spil. Spillet har fungeret rigtig godt og både mig og mine elever synes det er sjovt og så er spillet enormt fagligt udviklende og eksamensrelevant.

Jeg går lidt og pusler med tanken om at få et trykkeri til at lave nogle stykker og prøve og sælge dem til gymnasier. Rigtig mange spil i undervisningsregi er ofte simple vendespil eller computerbaserede, jeg synes jeg har fat i et, der rækker bredere både fagligt og socialt.

Jeg er dog i tvivl om regler omkring copyright. Som jeg kan læse på nettet har man i USA kun rettigheder over design og aftwork og ikke ideer. Er der nogen der ved om det er rigtigt og hvordan det forholder sig i Europa?
Jeg er ikke i gang med et projekt jeg bliver rig af, men jeg synes det vil være fedt at bringe gode brætspil ind i undervisningen og jeg vil gerne distribuere en god ide rundt til andre, men ikke hvis jeg på nogen måde risikerer nogle retslige forhold.

Håber der er nogen der kan hjælpe :-)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Copyright

Post by Mik »

"Copyright" er et Amerikansk beskyttet ord, så det må du ikke bruge. Du må heller ikke benytte deres beskyttede symbol: "©".
I Danmark - og hele EU samt en lang række andre lande (Norge og Schweiz) hedder det " ophavsret", og den har man automatisk når man har offentligjort et værk. Problemet er at man kun har ophavret på selve regelteksten, så hvem som helst kan omskrive reglerne og dermed lave en de fakto version af en andens spil (det er derfor at 999 Spiele i Holland i øjeblikket kan udgive en udgave af Francis Treshams spil Civilization (mest kendt for Avalon Hill-udgaverne i 80'erne) uden at skulle betale licens til Tresham eller Hasbro (som nu ejer de originale rettigheder).

Man nemt bevise sin ophavsret ved at en kopi af reglerne til sig selv (i en kuvert som sendes anbefalet). Så længe brevet ikke er åbnet, vil en evt. retsag bevise din ophavrets. Endnu lettere er det at offentliggøre spil og regler på boardgamegeek.com.

Jeg er snart på vej mod Essen, så jeg har ikke tid til at svare nærmere på dine spørgsmål, men du kan google til mange sider om ophavsret, og jeg kan anbefale dig at melde dig ind i en af de mange spildesignerforeninger, der findes. Den største er SAZ (SpielAutorenZunft) som har hvis webside er på tysk, men de har mange engelsksprogede medlemmer, og de er altid villige til at hjælpe. Kan også anbefale at besøge Spiel 15' messen i næste uge, hvor de også har en stand.
Image
Sune
Posts: 2
Joined: Thu Oct 01, 2015 9:39 pm

Re: Copyright

Post by Sune »

Mange tak for svar Mik!!
Det fremgår nok meget tydeligt jeg ikke er jurist :?

Min bekymring lå primært i, om jeg selv var i risikozonen for at bryde ophavsretten, hvis jeg solgte et spil, der mindede om et eksisterende spil.

Som jeg læser dit svar og hvad jeg har kunne finde om ophavsret på nettet, vil det ikke være et brud at sælge et spil med egne designede kort og regler tilpasset et konkret fagområde (altså ikke identisk med reglerne i andre spil) og dermed selv have (videre)udviklet spillet

God weekend
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Copyright

Post by Mik »

I morges kunne jeg ikke lige huske hvad den internationale konvention hedder, som Danmark underskrev i 1903: Den hedder Bernerkonventionen.

Den er så blevet ændret flere gange over årene, bl.a. i 1995, hvor vi indførte regler på det digitale områder, således at private ikke længere frit kan kopiere musik og lignende digitalt.
Image
Post Reply