Page 1 of 1

Designere - introduktion

Posted: Tue Jan 23, 2007 5:50 pm
by Stony
Nu har Allan oprettet en "officiel" tråd for designerne, så måske vi skal åbne det med en introduktion af de folk der allerede er her, samt eventuelle nye der måtte komme til.

Denne tråd kan så også tjene som et sted hvor folk kan kommunikere med andre danske desgnere. F.eks. med henblik på playtest og/eller feedback på spil. Brainstorm på idéer. Eller måske sågar samarbejde omkring design af spil.

Jeg vil foreslå at folk inkluderer nogle felter, som siger lidt om hvem de er, og hvor i landet de befinder sig.

Jeg kan starte med mig selv. Stony aka Steen.
Jeg bor i Ballerup ved København, og design af brætspil er for mig ren og skær hobby, som jeg nyder at sysle med. Jeg har dog forhåbning om en dag at få udgivet noget af det jeg leger med.

Jeg spiller lidt forskelligt. Der er nogle abstrakte spil jeg godt kan lide. Der er nogle klassiske german games jeg godt kan lide. Der er nogle amerikansk inspirerede rollespilagtige spil jeg godt kan lide.
Og det præger så også mine design. Jeg har endnu ikke kastet mig over design af abstrakte spil, og tror heller ikke jeg vil. Jeg synes et godt spil kan blive gjort endnu bedre af et godt tema, så det fokuserer jeg som regel på.
Jeg har som regel gang i flere spil på een gang. Så er det lidt med fokus på det ene spil, og hvis jeg så føler jeg går lidt i stå, så lader jeg det ligge og kigger på et andet. Det har så også gjort, at jeg endnu ikke har fået fulgt nogen af mine design helt til dørs, men det er jeg blevet mere fokuseret på, og jeg håber at 2007 bliver året hvor jeg får pitchet mine første design til en eller flere spil udbydere og/eller får dem sendt ind til nogle af de store design-konkurrencer.

Spil jeg i øjeblikket arbejder på:

Fantasy spil som skal foregå over et stort område. (Ikke dungeon crawl)
Spillerne styrer nogle helte, og skal sammen gennemføre et scenarie. Alle spillerne er sammen. Der er ingen dungeonmaster. Man kan så vælge at gå ud for at klare nogle missioner der kan være heroiske (slå monstre ihjel) eller diplomatiske, eller man kan forsøge at samle en hær, for at slå fjenden på slagmarken. Det er som regel nødvendigt med en kombination af de forskellige, og spillerne må så finde ud af hvem der gør hvad. Der er ingen downtime som sådan. Undtagen hvis en enkelt spiller bliver involveret i et slag, hvor de øvrige er nødt til at vente på udfaldet før spillet kan fortsætte.
Som en fodnote kan spillet også spilles solitaire, for dem der har den slags lyster, og det vil intet betyde for spillet som helhed. Der er så bare ikke nogen andre til at hjælpe med gode ideer.

Et Western-spil hvor spillerne repræsenterer forskellige familier i en lille flække langt ud i det vilde vesten. Denne lille flække vil i de kommende år gennemgå en række voldsomme forandringer, og de forskellige familier skal forsøge at få mest muligt ud af de nye muligheder. Der vil altid være mindst en af tre følgende begivenheder der vil finde sted i løbet af spillet:
- Der bliver fundet guld i nærheden
- Der bliver fundet olie i nærheden
- Der bliver lagt en toglinie som fører igennem byen
Måske sker der kun en af disse. Måske kommer de alle tre. Familierne skal så være bedst til at udnytte de muligheder det åbner. De kan bygge hotel, saloon osv. Sejrsherren afgøres dels af prestigepoint og dels af rigdom.

Et sci-fi spil, hvor hver spiller har sit eget firma, der er specialiseret i at høste mineraler på andre planeter. I spillet er det Jupiters måne Io der står for tur, og de enkelte spillere skal på det meget turbulente månelandskab forsøge at sikre sig de bedste pladser, og forsøge at høste mest muligt inden området skal rømmes p.g.a. Io's mange voldsomme vulkanudbrud. Der konkurreres hårdt uden at det bliver til åben krig. Det er ikke et krigsspil, og hver gang spillerne forsøger at stramme grebet om modstanderne, er der altid en risiko for at myndighederne opdager det, og slår ned på synderen.

Endelig er jeg på det sidste startet op på et lille spil om krabber som skal overleve i det barske hav. De skal forsøge at camuflere sig og placere sig fordelagtigt, så det er de andre krabber der bliver spist. Krabberne kan finde dele at camuflere sig med, som forhåbentlig matcher det område det står ovenpå. De kan også finde dele der flyder i vandet, hvilket illustreres ved kort man trækker. Eller man kan stjæle det fra de andre krabber, hvis de er så skødesløse at vende ryggen til dig. Man kan også skubbe lidt til de andre krabber, i kampen om de bedste pladser.

Til sidst har jeg endnu et sci-fi spil, som jeg næsten har opgivet. Dels fordi det er det mindst originale af dem jeg arbejder på, og fordi spiltiden indtil videre lader til at blive aaaaalt for lang. Så den er sat på standby på ubestemt tid.

Jeg håber at jeg snart har noget der er i så afpudset en stand, at jeg kan følge op på nogle af alle de rare mennesker der har sagt "Du må bare sige til når du skal have det playtestet." :)
Jeg vil dog ikke sætte folk til at teste noget, før jeg føler mig sikker på at man kan få en reel spil-oplevelse ud af det.

Posted: Tue Jan 23, 2007 8:44 pm
by Jens_Hoppe
Som jeg vist allerede har nævnt, synes jeg at alle idéerne lyder spændende. Men især det kooperative fantasy-spil, må jeg sige. Jeg elsker i princippet fantasyspil (især når man kommer lidt væk fra den for mig lidt trætte character advancement/dungeon crawl genre), og et kooperativt et af slagsen lyder bare cool. Glæder mig til at se og høre mere om det...

Posted: Tue Jan 23, 2007 11:08 pm
by Andrea
Jeg er fuldstændig enig med Jens.
Det var bare det, jeg ville sige... :)



Og dog... jeg er også nysgerrig!
Ang. westernspillet: hvorfor sker der min. en af de tre ting i hvert spil, hvordan afgøres det hvilke begivenheder, der finder sted, hvor mange spillere skal det være for?

Posted: Tue Jan 23, 2007 11:48 pm
by Stony
Andrea wrote:Ang. westernspillet: hvorfor sker der min. en af de tre ting i hvert spil, hvordan afgøres det hvilke begivenheder, der finder sted,
Det vil være ret kedeligt, hvis der slet ikke skete nogen af de tre ting. :)
Derfor skal der ske mindst en af dem. Muligvis to. Muligvis alle tre. Og jeg arbejder stadig på en "tilfældigheds-motor" som afgør hvilke der kommer.
Andrea wrote:hvor mange spillere skal det være for?
Det ved jeg ikke endnu. Det kommer også an på playtest osv. Hvis f.eks. fem spillere giver for meget nedetid, vil spillerloftet nok blive 4 osv...

Posted: Tue Jan 30, 2007 2:20 pm
by Marcussen
Jeg hedder Christian og har arbejdede på et piratspil fuld tid det sidste halve år. Første version af spillet kan dog dateres helt tilbage for 3 år siden. Spillet (mit første) er netop blevet samlet op. Så fra at ville slevfinansiere en 2-3000 stk. snakker vi nu 10-14.000 i første oplag, og på 3-4 sprog)

Jeg er selv fan af "amerikanske" spil - favoritterne tæller Twillight Imperium 3 og War of the Ring. Euros siger mig ikke noget - kun hvis jeg skal lave noget hyggeligt med nogen der måske ikke normalt spiller bræt.

Jeg har et par ideer til nogle nye designs - Tror det bliver lettere hvis man får succcess med en titel - så det håber jeg på.

Et sci-fi spil...
Et storpolitisk spil (nok for niche til at jeg laver det færdigt)

Derudover har jeg (synes jeg selv) en pænt god ide til en mechanisme der vil være suveræn til taktiske krigsorienteret spil... Så sådan et kunne jeg også finde på at lave. Hvad det i sidste end bliver afhænger af markedet - jeg vil høre et par udgivere hvad de søger efter, og så se om der er noget i min boldgade.

Posted: Mon Feb 26, 2007 12:58 am
by Marcussen
Jeg kan desværre ikke give nogle detaljer men jeg måtte lige dele min glæde. Jeg har det lige nu som da britterne knækkede tyskernes kode under 2 verdenskrig - jeg TROR jeg har fundet et system der kan give AI til enheder i taktiske brætspil.

Systemet muliggøre coorporative taktiske spil uden en GM. F.eks Doom eller Descent. Jeg er helt oppe og køre over det.

Jeg ved endnu ikke hvilken setting jeg skal udvikle systemet til endnu, men jeg har fandeme fået blod på tanden!

Posted: Mon Feb 26, 2007 1:03 am
by Frouvne
Marcussen wrote:Jeg kan desværre ikke give nogle detaljer men jeg måtte lige dele min glæde. Jeg har det lige nu som da britterne knækkede tyskernes kode under 2 verdenskrig - jeg TROR jeg har fundet et system der kan give AI til enheder i taktiske brætspil.

Systemet muliggøre coorporative taktiske spil uden en GM. F.eks Doom eller Descent. Jeg er helt oppe og køre over det.

Jeg ved endnu ikke hvilken setting jeg skal udvikle systemet til endnu, men jeg har fandeme fået blod på tanden!
Det lyder interessant! Det glæder vi os da til at høre meget mere om og ikke mindst efterprøve, hvis det viser sig at være en succes! Held og lykke!

Posted: Mon Feb 26, 2007 10:06 am
by Kanzler
Marcussen wrote:Jeg kan desværre ikke give nogle detaljer men jeg måtte lige dele min glæde. Jeg har det lige nu som da britterne knækkede tyskernes kode under 2 verdenskrig - jeg TROR jeg har fundet et system der kan give AI til enheder i taktiske brætspil.

Systemet muliggøre coorporative taktiske spil uden en GM. F.eks Doom eller Descent. Jeg er helt oppe og køre over det.

Jeg ved endnu ikke hvilken setting jeg skal udvikle systemet til endnu, men jeg har fandeme fået blod på tanden!

Jeg ser bestemt også frem til at høre lidt nærmere på et tidspunkt. Fortsat held og lykke med projektet 8)

Posted: Thu Mar 15, 2007 7:43 am
by Marcussen
[q]Til sidst har jeg endnu et sci-fi spil, som jeg næsten har opgivet. Dels fordi det er det mindst originale af dem jeg arbejder på, og fordi spiltiden indtil videre lader til at blive aaaaalt for lang. Så den er sat på standby på ubestemt tid. [/q]

Det lyder sku' fedt! Lange Sci-fi spil er lige mig! :D