Inspiration til racerspil...

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Post Reply
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Inspiration til racerspil...

Post by Marcussen »

Overskriften er lidt misvisende da det ikke drejer sig om et racerspil i egentlig forstand - men et spil hvor biler i høj fart indgår.

Jeg har søgt lidt på andre racerspil for at få inspiration, og mens der er nogle gode systemer så synes de ikke "fast paced" nok til hvad jeg er efter. Problemet er at jeg godt kunne tænke mig en del ting involveret - fartøjets "Speed" "Handling" samt evt. førerens evner - oven i det har jeg et ønske om at dygtige spillere også er dygtigere bilister på brættet. Alle de elementer samt at det skal være "fast paced" er svært at kombinere.

Så spørgsmålet er om i har nogle gode ideer hvordan man kan lave et fedt racer system - forestil jer f.eks podracing i Star Wars. For at gengive farten nytter det ikke noget at systemet er for komplekst. Man kunne måske leve med det hvis det var spillets eneste element, men det er det ikke i mit tilfælde. "Køredelen" er bare en del af spillet....

Ideas? 8)
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Vil lige skrive noget af det jeg har haft i tankerne.

Bilerne har forskellige værdier hvoraf "Speed" og "Handling" er de vigtige i denne sammenhæng. "Handling" kan evt godt droppes, men det er en god værdi at have med for at kunne differentiere mere mellem forskillige faretøjer.

"Speed" havde jeg tænkt er det antal fælter man kan bevæge sig. Så længe man holder sig inden for sin "Speed" kan man flytte, dreje skifte bane osv ligeså meget man vil. Så havde jeg tænkt at man skulle kunne give den gas! Når man gør det ruller man en terning og lægger til sin "Speed". Det er så et extra antal fælter man kan rykke. Så tænker jeg noget i stil med: Hvis det terning slag er højere en bilens "handling" så er man underlagt visse begrænsninger der gør det lettere at køre galt. F.eks kunne der være krav om at man SKAL rykke det antal felter som man slår, og at man kun kan dreje én gang og skifte bane én gang. Altså vælger man at give den gas så løber man risikoen for at køre galt.

Jeg havde så evt. tænkt at den person man styres køre evner evt. kunne være definerende for hvor mange gange man kan dreje og skifte bane når man giver den gas. Problemet er at man så skal til at tælle to tting når man rykker. F.eks rykker man en, to, tre felter, drejer en gang, fire, fem felter, drejer anden gang osv... Desuden er jeg bange for at folk begynder at analysere for meget. Altså at de begynder at tælle hvor mange gange de har brug for at dreje og skifte bane og sidder og tæller på fingre om de skal give den gas. Det er mod ånden i spillet da det er meningen at det skal gå hurtigt (det skal stadig testes - self. Det kan være det ikke er det store problem).
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Marcussen wrote:Desuden er jeg bange for at folk begynder at analysere for meget. Altså at de begynder at tælle hvor mange gange de har brug for at dreje og skifte bane og sidder og tæller på fingre om de skal give den gas. Det er mod ånden i spillet da det er meningen at det skal gå hurtigt (det skal stadig testes - self. Det kan være det ikke er det store problem).
Kan evt. have en timer. Så tænker folk ikke for længe :D
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Marcussen

Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med handling ... men går ud fra, at du har tjekket Formula De, hvor man har dækpoints mm ..

I forhold til at det skal gå hurtigt, så har DTM i hvert fald timer ... har du læst om det?

Du har sikkert allerede læst om dem, men hvis nu ikke, så i hvert fald hermed referencen...

Helle
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Takker - ser på det...

"Handling" = Styreegenskaber (på engelsk)
Post Reply