Hvad har du spillet i dag? April 2025

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 708 times
Been thanked: 834 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2025

Post by Gunness »

Der er bestemt gode oplevelser, og det er stadig sjovt at møde gamle venner og nye spillemakkere :)

Jeg havde faktisk pudset Carla på Molly House søndag morgen, og det var vist en lidt stor mundfuld efter så lidt søvn. Men hun var ret positiv, så det vil jeg da gerne lege med på, hvis det kan passe.
Der blev i øvrigt spillet 3-4 omgange Unconscious Mind inkl. en, som Maibritt stod for. Det var vist en stor succes alle steder. Så hvis du genovervejer på et tidspunkt, må du sige til.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Gunness wrote: Mon Apr 14, 2025 12:47 pm ^Min teenagesøn ønskede sig - og fik også - Fallout-brætspillet for et par år siden. Det er ikke lykkedes os at få det prøvet endnu, og det kan da godt være, at jeg ikke skal presse alt for meget på :?
Hvis man laver en house rule med, at man kun skal slå tre successer i stedet for de steder, hvor man skal slå fire, så vil det redde meget. Det var i hvert fald stort set umuligt for os (måske var terningerne bare forbandede). Tror det lykkedes én gang for mig ud af ca. tyve slag.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 630 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

De sidste par dage er det udelukkende The Ravens of Thri Sahashri, der har været på bordet. I dag havde vi et særligt interessant spil, hvor jeg blev presset ud i at skaffe mig det helt store forkromede overblik over hvilke kort der kunne være blandt de uspillede kort samt de kort. Det kom til at virke imod tanken om, at vi lige skulle have et kort spil, hvilket oftest vil betyde at jeg lader mig styre af en god portion intuition.
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

Vi har været en tur i Roskilde forbi Andrea og gemal til spil i dag.
Der blev lagt ud med Merchants of the Dark Road, hvor det vanen tro var en kunst at få mest muligt ud af sine 13 træk. Mens aktiekurserne på især rustninger og lutter holdt sig højt, var der konstant dumpingpriser på bl.a. stave og potions. Ergo var der stor søgninger på opgaver ("commisions"), der ville have lige netop den slags. Vi var gode til at tage med på hinandens ekspeditioner og at stjæle attraktive helte for næsen af hinanden :)
Bagefter tog vi et spil Skull King og valgte at forkorte det til otte runder. Ellers bliver det en smule ensformigt.

Efter aftensmad fandt Andrea Forest Shuffle frem, og selv om ingen af os havde reglerne helt på plads, var vi hurtigt i gang. Det var ret hyggeligt - og en god afslutning på en god spilledag :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Gunness wrote: Wed Apr 16, 2025 9:45 pm Vi har været en tur i Roskilde forbi Andrea og gemal til spil i dag.
Der blev lagt ud med Merchants of the Dark Road, hvor det vanen tro var en kunst at få mest muligt ud af sine 13 træk. Mens aktiekurserne på især rustninger og lutter holdt sig højt, var der konstant dumpingpriser på bl.a. stave og potions. Ergo var der stor søgninger på opgaver ("commisions"), der ville have lige netop den slags. Vi var gode til at tage med på hinandens ekspeditioner og at stjæle attraktive helte for næsen af hinanden :)
Bagefter tog vi et spil Skull King og valgte at forkorte det til otte runder. Ellers bliver det en smule ensformigt.

Efter aftensmad fandt Andrea Forest Shuffle frem, og selv om ingen af os havde reglerne helt på plads, var vi hurtigt i gang. Det var ret hyggeligt - og en god afslutning på en god spilledag :)
Tak for besøget og for at introducere os til et par nye spil! Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig lagde mærke til prisudviklingen i Merchants, da jeg typisk først tog varer og derefter en opgave, der passede til mit lager :D Men virkelig fint med så mange valgmuligheder i spillet. Og spillet føltes ikke så langt, selvom jeg tror, at vi brugte omkring tre timer på det.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Onsdag aften blev vi introduceret for Galactic Cruise. Det var ikke et spil, jeg i forvejen vidste noget om. Bevares, jeg har da haft bemærket Kickstarter-kampagnen, da den løb for et par år siden, men konkurrencen er jo hård, så den blev ikke tilvalgt på det tidspunkt. Vi aftalte fra start af, at der var tale om et prøvespil og at vi ikke havde nogen ambition om at nå helt igennem spillet. Vi startede da også meget famlende ud. Mit umiddelbare indtryk var ret positivt. Tematisk syntes jeg det fungerede ok og workerplacement-delen, hvor man altid kan bumpe hinandens workere ud var ret interessant. Det betød, at der aldrig er nogle felter der er mere spærret end at du giver nogle fordele til den person hvis worker, du skubber væk. Dels får han en bonus og dels bliver hans worker igen tilgængelig for ham, så der går længere tid imellem at han skal bruge en tur på at tilbagekalde sine workers. Det jeg nok havde det sværest med var de kort der booster dine aktioner. De var virkelig stærke og de er meget svære at opnå et overblik over, når man kun spiller et spil få gange. Det giver lidt en oplevelse af mangel på kontrol. Men alt i alt håber jeg, at vi spiller spillet igen i næste uge.

Til aften spillede vi et træningsscenarie af Corps of Discovery: A Game Set in the World of Manifest Destiny. Det er et kooperativt deduktionsspil og dette første scenarie virkede overdrevent let. Det er også en genre, vi i forvejen holder meget af og har dyrket, så deduktionsdelen var slet ikke kompliceret nok i denne introduktion. Til gengæld kæmpede jeg med at finde de rette komponenter, så det var nok meget godt at disse frustrationer ikke gik ud over de rigtige scenarier. Jeg håber, at vi får spillet det første rigtige scenarie i morgen og så bliver det nok meget lettere at bedømme. Men jeg gætter på, vi nok skal få fornøjelse af det.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Frouvne wrote: Thu Apr 17, 2025 9:59 pm[...] Til aften spillede vi et træningsscenarie af Corps of Discovery: A Game Set in the World of Manifest Destiny. Det er et kooperativt deduktionsspil og dette første scenarie virkede overdrevent let. Det er også en genre, vi i forvejen holder meget af og har dyrket, så deduktionsdelen var slet ikke kompliceret nok i denne introduktion. Til gengæld kæmpede jeg med at finde de rette komponenter, så det var nok meget godt at disse frustrationer ikke gik ud over de rigtige scenarier. Jeg håber, at vi får spillet det første rigtige scenarie i morgen og så bliver det nok meget lettere at bedømme. Men jeg gætter på, vi nok skal få fornøjelse af det.
Så bevægede Lewis og Clark sig ud på deres første rigtige ekspedition ... eller det vil sige, Lewis havde faktisk udskiftet Clark med York, da der jo som bekendt skulle jages Minotaurer på vej. Og der var bestemt blevet skruet op for sværhedsgraden. Vi nåede kun med nød og næppe at stene den ene Minotaur, da det uvejsomme terræn uden større besvær tærede så meget på vores kræfter at vi bukkede under efter få dage... Puha, vi må op på hesten igen. Vi fortsætter i første omgang med flere Minotaurer - jeg tør slet ikke tænke på hvad der sker, når vi støder ind i områdets flora, når vi kommer til de tågede områder og hvad der ellers venter i de medfølgende udvidelser...
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Vi var fire her i boligforeningen i går til at spille Castles of Burgundy i special edition-udgaven. Hvis man har et blødt punkt for lækre komponenter, er det virkelig en laber udgave. Vi spillede med Vineyard-udvidelsen, som tilføjer ekstra mange valgmuligheder. Vanen tro med denne type spil kom jeg til at sprede mig i for mange retninger, så selv om jeg rykkede hurtigst på skibe og livestock, gik det mig mildest talt ikke særligt godt.

Det skal prøves igen inden alt for længe, og næste gang gerne med mindre end fire - det blev lige langt nok.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Tre spil længere inde i Corps of Discovery: A Game Set in the World of Manifest Destiny. Interessant spil. Måske fylder deduktionsdelen lidt mindre end vi havde forventet ... men det er en central del af spillet.
frouvne, administrator

Image
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 542 times
Been thanked: 329 times

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Fri Apr 18, 2025 2:35 pm Vi var fire her i boligforeningen i går til at spille Castles of Burgundy i special edition-udgaven. Hvis man har et blødt punkt for lækre komponenter, er det virkelig en laber udgave. Vi spillede med Vineyard-udvidelsen, som tilføjer ekstra mange valgmuligheder. Vanen tro med denne type spil kom jeg til at sprede mig i for mange retninger, så selv om jeg rykkede hurtigst på skibe og livestock, gik det mig mildest talt ikke særligt godt.

Det skal prøves igen inden alt for længe, og næste gang gerne med mindre end fire - det blev lige langt nok.
Du siger bare til. Vil gerne prøve et af mine yndlingspil i bling bling versionen. :)
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

^Det var ikke über-bling-versionen med 3D-bygninger - jeg tror da også, at der er bred enighed om, at det er tumpet at trække tiles op af en pose for derefter at skulle erstatte dem med bygninger fra en separat æske. Men ok, med en neopren-måtte og akryl-tiles er man altså også ret godt kørende :)

Fruen og jeg var forbi en af mine gamle kolleger i går, og jeg havde valgt, at han skulle være forsøgskanin på det nyligt ankomne Deep Regrets.

I Deep Regrets, der især trækker inspiration til sin setting fra det fremragende videospil Dredge, er spillerne fiskere med hver deres tragiske baggrundshistorie. De skal nu prøve på at rode bod på dette ved at ved at fiske stadig mere bizarre dyr (mm.) op fra havets bund. Jo længere ned i vandet man fisker, desto større chance er der for at få nogle dyr på krogen, som hverken Darwin eller Bibelen har hørt om før.

Image

Ind imellem fiskerunderne kan man tage i havn for at sælge fisk (mm.), købe nyt udstyr og flere terninger til at fange fiskene med - og også udstille de bedste fangster for ekstra point.

På forskellige måder samler man regret-kort sammen - ja, vi har som sagt en tragisk baggrund - og jo regrets, desto mere sindssyg bliver man. Og det betyder flere penge for de ekstra mærkelige havdyr og flere terninger man kan bruge i hver runde. Men man skal passe på, for den mest vanvittige spiller til sidst mister en pæn sjat point.

Første indtryk var en fornøjelse. Spilletiden er relativt overkommelig, men der er proppet meget gameplay ned i den. Hvor tit skal man tage i havn for at få bedre udstyr? Hvor meget tør man gamble på de mest værdifulde, men også farligste kræ i havets dyb? Og hvor skingrende skør tør man at blive? Det grafiske design og tekst på kortene understøtter spillets sorthumoristiske stil, og reglerne er velskrevne og underholdende.
Ud over, at designer Judson Cowan også stod for alt artwork, var han også primus motor bag en utrolig velsmurt Kickstarter-kampagne. Jeg er spændt på at se, hvad han trækker op af vandet næste gang.

I dag er det indtil videre kun blevet til en tur i Ikea, hvilket man i princippet let kan blive skingrende skør af. Heldigvis nåede vi et sjæle-reddende smut forbi Bastard Cafes Valby-afdeling på vej hjem til en hurtig gang Patchwork og et super påsketilbud på 2 års medlemsskab til éts pris :)
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Jeg brugte en time eller to på at sætte op og trække i et tre-hændigt spil Molly House, for at få en større forståelse for reglerne. Det syntes jeg lykkedes rigtig fint uden at jeg på nogen måde føler at jeg er helt klar til mit første spil endnu. Men jeg tror, at grundmekanismerne nu er nogenlunde på plads og jeg er blevet super-nysgerrig på kort-mekanismen. Det ser rigtig interessant ud - men er til gengæld også et spil, der skal spilles et par gange før man begynder at få en god fornemmelse af, hvordan man spiller klogt.

Begefter tog vi et spil Corps of Discovery: A Game Set in the World of Manifest Destiny, som vi hygger os rigtig fint med. Så fint at Eternal Decks for en kort stund er glemt ... men det må nu ikke blive helt gemt væk, for det finder jeg om muligt endnu mere interessant.
frouvne, administrator

Image
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.

Post by Jonezy »

Wall of text incoming...

Fik endelig taget hul på det nye CTG monster The Elder Scrolls: Betrayal of the Second Era (herfra bare kaldet Elder Scrolls). Overvældende mængde content, 97 siders regelbog og små 40 siders tutorial bog. Jeg valgte at går igennem tutorial bogen for derefter at læse regelbogen. Derefter tog jeg det gode råd om at spille intro scenariet Jailbreak inden jeg endelig kom i gang med min første kampagne.
Jeg vidste jeg skulle være en bueskytte og derfor valgte jeg den naturlige wood elf race som min første race. Valgte selvfølgelig bow skill, så jeg fra start kunne pløkke baddies fra afstand.

Jailbreak var skønt undervældende. One-shottede den eneste baddie i først hug, men valgte at ikke bruge alle mine terningerul, da jeg lige skulle nå at få noget loot, så han levede en runde mere. Til gengæld fandt jeg min nye kæledyrs sten ’Rocky’. Han skulle blive vigtig senere.

Så skulle jeg vælge ’class’ og have ikke muligheden for ’archer’ som håbet (kunne selvfølgelig bare have taget den, men valgte at tage en class som Jailbreak gav mig adgang til). Havde 5 classes at vælge i mellem. To af dem var til magikere, så det gad jeg ikke. Så valgte stod i mellem ’dragonknight’, ’rogue’ og ’burglar’. Stor (og sjov) beslutning endte med at gøre mig til en Wood Elf Burglar. Så nu skulle der lootes og stjæles.

Dag 1
Startede i byen Lilmouth og skulle for Undaunted guilden finde en relic og aflevere den i anden by inden dag 6 sluttede. Jeg lærte en ny skill, Speech, som fremadrettet kan bruges til at ’overtale’ fjender til at være min companion for en runde. Brugte min guild til at skifte varer i shoppen. Genialt move. Fik et æsel, som ville hjælpe mig med at komme hurtigt rundt i Black Marsh.

Dag 2
Første rigtige fight. Skulle redde en stor bog hund fra en rotte og en Khajiit bandit. Bimlede lidt rundt og lavede en mulligan, men klarede skærerne og reddede bog hunden selvom den bed mig.

Dag 3
Kom forbi en farmer og hjalp ham med at reparere hans hegn.

Dag 4
Fandt et skattekort på et gammelt ork lig. Tænkte det kunne hjælpe mig at skaffe den åndede relic, jeg stadig manglede, så hoppede ind i hulerne på jagt efter skatte. Pløkkede en bandit, bøvlede med en bjørn, fandt tronsalen og nogle relics, og stormede så ud af hulerne fuldstændig udmattet.

Dag 5
På jagt efter en kro at blive udhvilet i, kom jeg til piratbyen Alten Corimont og dens skønne kro Sundry Swills.

Dag 6
Tager til den smadrede landsby Percolating Mire, hvor jeg skulle aflevere en relic for at løse min quest og gøre min slut quest nemmere. Tog også et par side quests.

Dag 7
Fandt en skummel brønd og hoppede selvfølgelig ned på jagt efter skatte og XP. Fandt dryppende hule med 3 baddies, som jeg ved hjælp af at opgive loot hurtigt fik bugt med. Druknede 2 andre baddies i en waterway. En lang tur i hulerne og jeg måtte opgive at finde 3 skyshards og flygte med kun 2. Det gav stadig lidt XP, men fandt mere vigtigt de falske elver ører (hvordan fanden bruger en rigtig elver så lige dem?), som gjorde det nemmere at stealthe fremadrettet.

Dag 8
Troede jeg skulle have en pause efter den lange tur i hulerne, men blev overfaldet af en ork troldmand og hans bande. Hård fight endte med at jeg fik nakket hans minions og taget ork troldmanden til fange til en side quest.

Dag 9
Måtte tilbage til Sundry Swills og Alten Corimont. Stjal også en gris og begyndte at lære shadow skills.

Dag 10
Side questede. Nedlagde en lokal crime lord, som primært fik Rocky i hovedet en masse gange.

Dag 11
Det var en hård fight, så gæt hvor vi skulle hen. Jatak tilbage til Sundry Swills inden det store slut opgør.

Dag 12
Session finalen i Stormhold. Det var undervældende og jeg fandt uden de store udfordringer artefaket, som jeg skulle skaffe til min guild. Succes.

Kæft en tur. Jeg har gode minder fra Sundry Swills.

Førstehånds indtryk:

Pros:
Elsker Too Many Bones for de puzzlely battles og den tilfredstillende hurtige hero progression, og det får man også i store mængder her.

Beslutninger om race, class og hvilke skills man skal gå efter, samt ikke mindst hvilke terninger fra sine skills man skal tage er bare the good stuff. Der er utallige komboer og broken builds i horisonten.

Komponenterne er som sædvanlig i særklasse med et CTG spil

Cons:
Meget fiddly til man begynder at få de fleste regler under huden. Kæft man bladrer i bøger hele tiden. Det fylder også åndsvagt meget.

De har overtænkt hvordan nye spillere skal lære spillet. Tutorial bog, Dize app, intro scenariet Jailbreak plus flere gode råd til nye spillere. Det endte egentlig med at være mere forvirrende end hjælpsomt. Bare hav en quest line som stille og roligt lader spillere prøve de forskellige facetter af spillet.

Så er vi i gang.
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Jeg har ikke ret meget forhold til Elder Scrolls - har spillet lidt af nr. 3 og 4 for mucho længe siden. Og i forhold til de mange kampagnespil, jeg allerede har stående, er det nok ikke lige for mig. Men det lyder da generelt som en lækker pakke og en god investering :)

Maibritt og jeg fik afprøvet Fromage et par gange i feriens sidste dage. Jeg har tidligere købt et drejefad ("lazy Susan") til diverse brætspil i Ikea, og det fungerer vældigt godt her. Det er kun den almindelige retail-udgave, og komponenterne er lidt til den billige side. Papbrikkerne kunne i hvert fald ikke blive meget tyndere. Men det er sjovt, og der er meget gameplay på kort tid. De fire mini-spil er ikke specielt dybe, men kombinationen af dem og hvornår man får sine arbejdere tilbage er en udmærket puzzle.
Jeg tror ikke, at spillet er specielt langtidsholdbart, men her og nu er vi godt underholdt.

Lørdag aften fik vi endelig taget hul på The Emerald Flame, som jeg har haft stående i flere år. Det er et escape room-spil, der kun spilles én gang, og derfor var det også lige med at finde den helt anledning at nyde det i. Jeg har tidligere udtalt min begejstring for The Light in the Mist, der også har designet TEF - og det skuffer da heller ikke. Både puzzles, komponenter og hele settingen virker uhyre gennemarbejdet. Man skal hjælpe en hemmelig organisation med at optrævle information om en legendarisk eleksir, der giver evigt liv og meget andet godt. Vi lagde ud med en opgave om nogle krystaller. Her skal man finde et mønster, der fører rundt mellem alle stenene. I sidste ende en simpel opgave, men "indpakningen" gør det lækkert og engagerende.
Det skal vi nok få en del sjov ud af :)
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Tue Apr 22, 2025 11:54 am Jeg har ikke ret meget forhold til Elder Scrolls - har spillet lidt af nr. 3 og 4 for mucho længe siden. Og i forhold til de mange kampagnespil, jeg allerede har stående, er det nok ikke lige for mig. Men det lyder da generelt som en lækker pakke og en god investering :)
Jeg har intet forhold til Elder Scrolls. Har aldrig spillet nogle af video spillene, men har selvfølgelig kendskab til dem og især joken om at man kan spille Skyrim på sit køleskab efterhånden.

Men kender CTG og har deres Too Many Bones spil og system, som en af mine absolutte favoritspil. Elder Scrolls føles som et nyt take på det system, hvor især friheden til at vælge hvordan din helt skal bygges er markant anderledes. Det erstatter ikke TMB, men er en herlig ny take på systemet. Glæder mig til at udforske det.

Men ja, man har sgu ikke plads til flere kampagne spil (selvom om kampagnerne her 'kun' varer 3 sessions), hvis man allerede har uspillede på hylderne. Også derfor jeg aldrig har haft lyst til at dykke ned i Awaken Realms spillene, da jeg har haft TMB stående, som mit adventure/dungeon crawl/boss battler spil.
Image
Post Reply