Age of Empires III: The Age of Discovery - 10/9-07

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Age of Empires III: The Age of Discovery - 10/9-07

Post by Frouvne »

Age of Empires III: The Age of Discovery har hurtigt indtaget en fornem position på Boardgamegeek - og ikke uden god grund! Selv finder jeg Age of Empires III: The Age of Discovery rigtig underholdende; der er tale om et godt tema, et spil med interessante valg undervejs og så har det en overkommelig spilletid. Så alt i alt er jeg rigtig begejstret for spillet og har da også hurtig valgt at indlemme det i min spilsamling, hvor jeg tror, det har indtaget en af de faste pladser.

Når det så er sagt, så skuffede Age of Empires III: The Age of Discovery mig desværre på et punkt. I beskrivelsesteksten på Boardgamegeek hedder det om spillet:
Age of Empires III: The Age of Discovery feature beautiful artwork from the PC game and from renowned artist Paul Niemeyer, but is a typical eurogame. Age of Empires III have hundreds of plastic figures, including ships, doubloons, colonists, merchants, captains, missionaries and soldiers.
Op til spillets udgivelse så man masser af billeder af den flotte grafik og de imponerende figurer. I praksis finder jeg dem dog alt andet end imponerende. At spillet i bund og grund er et eurogame er jeg fuldkommen enig i og ih hvor jeg dog savner nogle trækuber! For mig gør enhederne spillet temmelig uoverskueligt bl.a. fordi flere af dem ligner hinanden til forveksling. Som pointmarkører er de intet mindre end en katastrofe!

Men, men: Det er lykkedes Glenn Drover at lave et solidt spil og det er værd at bemærke! At jeg så kan have nogle problemer med, at jeg finder det en smule plat, at man hæfter sig op på en computer-titel uden at spillet har mere med det at gøre, end det viser sig ved gennemspilningen og så de ovenstående anker, det kan man heldigvis fuldkommen se bort fra i dette tilfælde, da der faktisk gemmer sig et godt eurogame i denne ærke-amerikanske indpakning! :wink:
frouvne, administrator

Image
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Jeg må indrømme at jeg er temmelig uenig mht spillets komponenter. Personligt synes jeg at spillet bliver betydelig mere tematisk og underholdende med de fine komponenter fremfor f.eks. træklosser. Tjaa måske ligner nogle af komponenterne hinanden, men jeg har altså ikke oplevet det som et problem i de 4-5 spil jeg har spillet.
Hvad der til gengæld er irriterende er point-scoringsdelen. Pointscoringen foregår rundt om brættet, men felterne er for små og det fungerer simpelthen bare dårligt.

Hvad der derimod fungerer godt er spillet! Jeg er umiddelbart ganske begejstret og har været stærkt underholdt de gange jeg har spillet det! Mekanismerne er set før i bl.a. Caylus og jeg får også mange associationer til Puerto Rico undervejs i spillet.
Det eneste der kan bekymre mig lidt, er hvor ekstremt vigtigt det er at få nogle gode bonusbygninger sent i spillet. Hvis dette misses, er chancen for sejr væsentlig forringet... Men selvfølgelig kan man argumentere for at man så bare må sørge for at få fat i disse bygninger...

Nå men alt i alt - et glimrende spil :)
Post Reply