Hej Maja, og velkommen til!
Udvalget er spil er, som du selv skriver, temmelig uoverskueligt. Lad mig komme med et par bud, så er der sikkert flere af de andre, der kan modsige mig
De spil, du nævner, er alle abstrakte - hvis det er en genre, I kan lide, vil jeg varmt anbefale
Yinsh. Reglerne kan læres på under et minut, men der er rigeligt med muligheder for at variere sit spil og bruge forskellige taktikker. Jeg har endnu ikke mødt nogen, der ikke kunne lide det.
Ellers er de fleste af de gode spil i den tema-baserede gruppe, hvor der er en eller anden form for "historie" bygget op om spillet.
Et godt udgangspunkt for nye spillere er ofte middelalderspillet
Carcassonne, hvor man skal bygge veje og byer ved hjælp af brikker - reglerne er simple, det fungerer fint for to spillere, tager ca. 45 min. at spille og har tilpas meget variation til, at man ikke bliver træt af det med det første.
Jeg har også rigtig gode erfaringer med
Sankt Petersburg som introduktionsspil og som to-mandsunderholdning. Hurtigt og relativt let at lære. Spillet fungerer også fint med tre og fire spillere.
Det er i alt fald bud i den lettere genre. Hvis det gerne må blive mere langhåret, er der oceaner af gode titler at gå i gang med.
Men bare spørg løs!