Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by akwlinka »

Frouvne wrote:Efter at de i de seneste dage udelukkende er min søn, der har holdt mig til ilden, hvad angår spilleriet med Logik for begyndere og Lunar Lockout, tog jeg mig selv i nakkehårene og gennemførte mit første spil Agricola som et solo-spil. Jeg spillede med de fulde regler (altså ikke familie-udgaven) og jeg tror, det var en god måde at introducere mig selv til spillet på, da der var nogle ting, der ikke stod lysende klart efter første regelgennemlæsning. Førstehåndsindtrykket var pænt og jeg vil faktisk ikke udelukke, at jeg vil kunne finde på at spille solo-versionen igen. Men jeg vil nu alligevel snarest indlede min jagt på en eller flere modstandere til mit kommende spil! :wink:
der findes en flash version så man kan spille det på computeren som single spiller. det er også med kort og det hele
Last edited by akwlinka on Fri Jul 11, 2008 10:44 am, edited 1 time in total.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

akwlinka wrote:
Frouvne wrote:Efter at de i de seneste dage udelukkende er min søn, der har holdt mig til ilden, hvad angår spilleriet med Logik for begyndere og Lunar Lockout, tog jeg mig selv i nakkehårene og gennemførte mit første spil Agricola som et solo-spil. Jeg spillede med de fulde regler (altså ikke familie-udgaven) og jeg tror, det var en god måde at introducere mig selv til spillet på, da der var nogle ting, der ikke stod lysende klart efter første regelgennemlæsning. Førstehåndsindtrykket var pænt og jeg vil faktisk ikke udelukke, at jeg vil kunne finde på at spille solo-versionen igen. Men jeg vil nu alligevel snarest indlede min jagt på en eller flere modstandere til mit kommende spil! :wink:
der findes en flash version så man kan spille det på computeren som simgle spiller. det er også med kort og det hele

Kunne du ikke lige smide et link til den? På forhånd tak! :D
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

... fandt den i fil-sektionen!

http://boardgamegeek.com/file/info/29447
frouvne, administrator

Image
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Post by akwlinka »

Frouvne wrote:... fandt den i fil-sektionen!

Man skal selv lave arbejdet men en fordel er at man kan prøve igen med de samme kombinationer af kort. Det har jeg haft meget glæde af.

Og tro ikke at det går hurtigere af man spiller alene, nej det gør bare kvalen endnu større, når det ikke helt kører som det skal.
Last edited by akwlinka on Fri Jul 11, 2008 10:45 am, edited 1 time in total.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

akwlinka wrote:

Man skal selv lave arbejdet men en fordel er at man kan prøve igen med de samme kombinationer af kort. Det har jeg haft meget glæde af.

Og tro ikke at det går hurtigere af man spiller alene, nej det gør bare kvalen endnu større, når det ikke helt køre som det skal.
... og så kan man ikke en gang give nogle andre skylden for ens dårlige resultater... :(
frouvne, administrator

Image
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by akwlinka »

Frouvne wrote:
akwlinka wrote:

Og tro ikke at det går hurtigere af man spiller alene, nej det gør bare kvalen endnu større, når det ikke helt køre som det skal.
... og så kan man ikke en gang give nogle andre skylden for ens dårlige resultater... :(

nej vel :wink:
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I KBK i går blev det udover champagne (bourgogne, faktisk) og kransekage til to spil: Agricola og Tribune.

Agricola var en 4-personers sag med alle decks blandet sammen. Et par observationer:

- For mig er 4 personer nok også for mange til dette spil. For meget nedetid, og for meget kaos og for lidt kontrol, omend det var væsentlig bedre end med 5. Så, med mindre spillet kommer på bordet så ofte at vi bliver dødhurtige til det, tror jeg at Agricola primært skal være et 2-3 personers spil for mig...

- Jeg er stadig lidt ambivalent omkring spillets centrale nyskabelse, nemlig de mange kort. Familiespillet, hvor man kun bruger major improvements, er en mere klassisk, rendyrket worker placement eurogame, som endda fungerer udmærket af et sådant af være. Desværre tror jeg hurtigt det bliver for meget det samme, da der ikke er den store variation fra spil til spil. Kortene i den fulde version af spillet er selvfølgelig hvad der gør Agricola unikt og sikrer en nærmest uendelig variation - to spil er aldrig ens - men skal man kritisere dem øger de både nedetiden betydeligt (da man jo igen og igen og igen skal læse sine 14 kort for at se hvordan de lige nu passer ind i ens planer), og så tilfører de en masse tilfældighed til spillet. Jeg tror også at jeg ville være tilhænger af kun at spille med et deck kort, snarere end at blande dem sammen.

- Så for mig er der familiespillet på den ene side, som er et velfungerende, men lidt tørt og sikkert ikke særligt "langtidsholdbart" spil, og på den anden side er der det fulde spil, som godt nok giver uendelig meget mere variation, men introducerer mere nedetid og tilfældighed end hvad der passer til min smag. Og begge spil passer mig best med kun få spillere. Jeg er derfor ikke nær så helhjertet Agricola-fan som jeg har været, hvilket er lidt skidt når jeg nu ejer to eksemplarer af spillet. :)

Tribune derimod fortsætter med at være fantastisk, og er for mig det bedste af de forskellige worker placement spil endnu. Der er meget mere interaktion og dynamik end i de andre worker placement spil, og det faktum at der er forskellige "scenarier" /(korte/lange), samt at hver spiller kan vælge sine egne victory conditions, er intet mindre end genialt design. Tribune holder! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote:I KBK i går blev det udover champagne (bourgogne, faktisk) og kransekage til to spil: Agricola og Tribune.
Hov!... det kan du da ikke bare skrive uden at nævne, om der var en særlig årsag til disse ekstravagante ting? :)
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Sådan er det hver tirsdag i KBK! :D
What are you, like 80?
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote:Sådan er det hver tirsdag i KBK! :D
Hold da op! Det er søreme et godt salgstrick, I har der! :D
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:I KBK i går blev det udover champagne (bourgogne, faktisk) og kransekage til to spil: Agricola og Tribune.

Agricola var en 4-personers sag med alle decks blandet sammen. Et par observationer:

- For mig er 4 personer nok også for mange til dette spil. For meget nedetid, og for meget kaos og for lidt kontrol, omend det var væsentlig bedre end med 5. Så, med mindre spillet kommer på bordet så ofte at vi bliver dødhurtige til det, tror jeg at Agricola primært skal være et 2-3 personers spil for mig...

- Jeg er stadig lidt ambivalent omkring spillets centrale nyskabelse, nemlig de mange kort. Familiespillet, hvor man kun bruger major improvements, er en mere klassisk, rendyrket worker placement eurogame, som endda fungerer udmærket af et sådant af være. Desværre tror jeg hurtigt det bliver for meget det samme, da der ikke er den store variation fra spil til spil. Kortene i den fulde version af spillet er selvfølgelig hvad der gør Agricola unikt og sikrer en nærmest uendelig variation - to spil er aldrig ens - men skal man kritisere dem øger de både nedetiden betydeligt (da man jo igen og igen og igen skal læse sine 14 kort for at se hvordan de lige nu passer ind i ens planer), og så tilfører de en masse tilfældighed til spillet. Jeg tror også at jeg ville være tilhænger af kun at spille med et deck kort, snarere end at blande dem sammen.

- Så for mig er der familiespillet på den ene side, som er et velfungerende, men lidt tørt og sikkert ikke særligt "langtidsholdbart" spil, og på den anden side er der det fulde spil, som godt nok giver uendelig meget mere variation, men introducerer mere nedetid og tilfældighed end hvad der passer til min smag. Og begge spil passer mig best med kun få spillere. Jeg er derfor ikke nær så helhjertet Agricola-fan som jeg har været, hvilket er lidt skidt når jeg nu ejer to eksemplarer af spillet. :)

Tribune derimod fortsætter med at være fantastisk, og er for mig det bedste af de forskellige worker placement spil endnu. Der er meget mere interaktion og dynamik end i de andre worker placement spil, og det faktum at der er forskellige "scenarier" /(korte/lange), samt at hver spiller kan vælge sine egne victory conditions, er intet mindre end genialt design. Tribune holder! :)
Var det dig, der var den glade giver - som optakt til den store dag en af de kommende dage????
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:Var det dig, der var den glade giver - som optakt til den store dag en af de kommende dage????
Jep! :mrgreen:
What are you, like 80?
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by akwlinka »

Jens_Hoppe wrote: Agricola var en 4-personers sag med alle decks blandet sammen. Et par observationer:

Lad det være en lektie lært.

Jeg tror ikke det er en god ide, og kunne i hvert fald ikke tænke mig at gøre forsøget med at blande de tre dæk.

Som nye spillere bør man starte med E dækket. (indstiger) Kortene er beregnet til det og går især på at forsyne spillet med ekstra råstoffer og rabatter på alt muligt.

I dækket er interaktivt og giver nu spillerne mulighed for at påvirke hinanden.
K dækket er komplekst og er netop det. Med dette dæk kan man rigtig lave point hvis man kan få det til at spille rigtigt for en selv.

Hvad z dækket gør ved jeg ikke, men kortene er meget seje og skal nok uddeles ligeligt mellem spillerne så man er sikker på at ingen bliver snydt. (det må jeg undersøge en dag)

Og med hensyn til antallet af spillere så er min erfaring rigtig god med alle antal fra 2 til 5.
Hovedvægten på antal spiller for mit vedkommende er dog 4 spillere.
Og 2 timer for så komplekst et spil synes jeg ikke er lang tid, og det er den tid jeg efterhånden er nede på, uanset antal spillere og valg af dæk.
Med helt nye spillere kan det tage lidt længere tid, men det er som ikke så slemt. Og efterhånden er regelforklaringen nede på ca. 20 minutter.
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

akwlinka wrote:Jeg tror ikke det er en god ide, og kunne i hvert fald ikke tænke mig at gøre forsøget med at blande de tre dæk.
Nej, heller ikke mig, men det var ikke mig der bestemte. :) Men samtidig må jeg bemærke, at er der jo andre folk der sværger til netop det at blande dækkene... Smag og behag, måske, alt efter hvor meget kaos man ønsker i spillet?

4 spillere var som sagt bedre end 5: Det var Mik der i sin tid introducerede mig til spillet, og der var vi 5 spillere som spillede med K-dækket (!). Jeg har dog efterfølgende spillet en del 2-spiller spil, og ikke alene er nedetiden i sagens natur meget mindre, den samlede spilletid har også været kortere - så det er meget mere i min smag. Regelforklaringen er jeg også tryg nok ved. :)
What are you, like 80?
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Onsdag aften, og igen en spilleaften i det Københavnske. Det blev først til en introduktion til Stone Age. Jeg fik sejlet mig selv bagud, da jeg gik efter at få gearet op til max. befolkning, men spillet sluttede desværre inden jeg kunne nå at drage ordentlig nytte af det, så jeg endte som nummer sjok, og Jeppe rendte med laurbærene. Bagefter blev det til endnu en introduktion. Denne gang var det Agricola. Det gik åbenbart bedre for mig, for Jeppe og jeg byttede plads. På sigt tror jeg også, at jeg vil foretrække Agricola med 2-3 spillere, men her til aften havde man travlt nok med at læse alle de forskellige man havde, og som de andre spillede, at nedetiden ikke blev noget egentligt problem.

To solide spil der afgjort skal på bordet igen snart.
Sidst spillet:
Image
Post Reply