Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Frouvne »

Stone Age fandt jeg utrolig elegant! Jeg havde ingen særlige forventninger til spillet, da jeg intet havde læst om det på trods af jeg godt har noteret mig dets opstigen på ranglisterne. På trods af at jeg ikke kan påpege noget ved spillet jeg ikke kunne lide, vakte det dog ikke den store interesse og indgår derfor i puljen af spil, jeg sagtens vil kunne lokkes til at spille igen, men som ikke behøver blive indlemmet i samlingen.

Agricola er på mange måder mindre elegant. Det tænder dog en helt anden interesse i mig og jeg forventer at det vil være et af de spil, der vil komme på bordet igen og igen. Sjovt nok var min oplevelse af aftenens fire spillers spil ikke at det var specielt kaotisk. Nu var spiloplevelsen måske i sig selv en smule kaotisk, da vi var fire novicer, men jeg oplevede også, at der i størstedelen af spillet var relativt mange muligheder; så man kunne næsten altid foretage sig noget meningsfuldt omend det måske ikke var det optimale. Med fire nybegyndere trækker spillet naturligvis en smule ud men jeg kan ikke forestille mig andet end at man kan komme ned på en acceptabel spilletid også med fire spillere.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

... både Stony og undertegnede tillod sig i øvrigt at forbigå et af aftenens helt store højdepunkter i tavshed, et højdepunkt, der indtraf da en af terningerne i aftenens spil Stone Age balancerede på et hjørne! :shock:
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I går blev der så igen spillet Agricola. Denne gang med tre spillere og for mit vedkommende blev det første møde med reglerne i familie-versionen. Det fungerer udmærket i denne let barberede udgave. Det er en stor fornøjelse at kaste sig over et spil, der appellerer til folk, der ikke spiller særlig ofte og som alligevel har al den dybde, vi andre kan ønske.
frouvne, administrator

Image
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Post by akwlinka »

Fik i dag en uventet mulighed for at drøne halvdelen af sjælland rundt for at tage til Borup og spille hele dagen. :lol:

Vi startede med en 5 spiller Agricola. Vi udtrak K dækket og uddelte også et z kort fra hver stak til hver spiller.
Det gik bare slet ikke for mig. Jeg skulle helt hen i runde 10 inden jeg fik min tredie person, og der skal jeg lige sige at det er ikke vejen frem til sejer. Alligevel endte jeg på en delt anden plads med 30. point hvor vinder løb fra os og endte på 43 point.

Derefter fik vi stavet os igennem Utopie, et spil fra RioGrande. Vi havde ingen forudsætning på forhånd bortset fra at kassen var stor. En meget rodet oplevelse. Vores anke efter dette ene spil, er at det er nok et dybt strategispil, men med mange rodede mekanismer og flere heldfaktorer.
Kort: Landet er det i fire sektorer, der hver består af forskellige distrikter. Hver spiller har 40 prinser i fem forskellige nationaliteter. I starten trækkes 15 gæstebrikker fra de fire distrikter, og nu skal spillerne efter tur, som er bestemt af rækkefølgen på pointtracket og derfor kan ændre sig midt i turen, udskifte gæstebrikkerne med egne prinser.
Nu kan man opnå kontrol og dermed retten til at bygge monumenter ved at samle tre ens egne prinser i et distrikt, eller bygge Underværker i de fire sektorer hvis man kan samle 5 forskellige egne prinser.
Efter gæste fasen kommer nu kortfasen. Igen får spillerne tilfældige kort, som man så kan forvalte til at flytte rundt på prinser, få prinser ind eller ud af brættet, osv.
Tilsidst er der en scoringsfase, hvor man score point for for de monumenter man har fået bygget. De 5 forskellige typer monumenter giver forskellige point fra 1 til 5VP og spiller er med til at influtere hvor meget de score. Kaoselement.

Spillet giver sig nok ud for at være et strategispil, men for os var der for meget tilfældighed, brikkerne der trækkes, og kortene der også er tilfældige. Og for meget Kaos. Turordnen der kunne ændres midt i det hele, og den manglende mulighed for at planlægge, samt at sidste spiller havde for stor indflydelse på hvordan pointfordelingen var for monumenterne.
Jeg vil gerne prøve spillet igen, men spørgsmålet er om det bliver meget bedre. Næste gang er der dog ting der skal gøres anderledes.

Til sidst blev det til et gensyn med Fürsten von Florenz. Og når jeg har spillet dette spil, og jeg indrømmer gerne at det er et godt spil, så sidder jeg altid tilbage med fornemmelsen at det ikke var en god oplevelse. Det falder bare ikke i min smag, og jeg kan ikke helt sætte min finger på hvorfor.
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

akwlinka wrote:Jeg vil gerne prøve spillet igen, men spørgsmålet er om det bliver meget bedre. Næste gang er der dog ting der skal gøres anderledes.
Min eneste erfaring med Utopia var på Essen sidste år, og jeg syntes det var noget forfærdeligt &%!¤. Med den begrænsede spilletid jeg har til rådighed, er det ikke noget jeg vil bruge tid på igen. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

akwlinka wrote:Til sidst blev det til et gensyn med Fürsten von Florenz. Og når jeg har spillet dette spil, og jeg indrømmer gerne at det er et godt spil, så sidder jeg altid tilbage med fornemmelsen at det ikke var en god oplevelse. Det falder bare ikke i min smag, og jeg kan ikke helt sætte min finger på hvorfor.
Det er også blevet til et par spil på Fürsten von Florenz på det sidste. Og jeg har har lidt samme oplevelse. et godt spil der ikke helt falder i min smag! jeg er nu også ved at blive meget mere kræsen. og bygge delen i det spil virker ikke helt integreret med resten.

Men til dagens oplevelse. Hentede agricola i jorcks passage igår. I fik prøvet en 2 personers famillieudgave, som jeg tabte med 1 point! Og det var jo en fantastisk god oplevelse. Det ligner mindst 20+ gode spil inden jul!

og skal allerede spille det igen på tirsdag !
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I dag havde jeg fornøjelsen af at spille sammen med Lise, Elin og Helle. Sidstnævnte var så venlig at introducere os andre for Pandemic, som vi spillede to gange. Fint lille spil med et fremragende tema (selvom en af spillerne åbenbart ikke havde det så godt med at præcisere, hvilke sygdomme spillet mon omhandlede ;)).

Vi havde ikke så meget tid bagefter, men vi fik også en hurtig introduktion til Samurai, som var noget mere light, end jeg troede. Det var sådan set en glimrende filler.

Og vupti - ved at have prøvet to spil mere i top50-klubben på BGG er jeg nu kun ét spil fra at nå et af mine nytårsforsætter - herligt!
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Andrea wrote:I dag havde jeg fornøjelsen af at spille sammen med Lise, Elin og Helle. Sidstnævnte var så venlig at introducere os andre for Pandemic, som vi spillede to gange. Fint lille spil med et fremragende tema (selvom en af spillerne åbenbart ikke havde det så godt med at præcisere, hvilke sygdomme spillet mon omhandlede ;)).

Vi havde ikke så meget tid bagefter, men vi fik også en hurtig introduktion til Samurai, som var noget mere light, end jeg troede. Det var sådan set en glimrende filler.
Ja, tænk, jeg fik også spillet lidt i går med vores pigegruppe her fra forum, og jeg vil fremhæve noget ganske andet ... fordelen ved at have en pigespillegruppe er, at der faktisk bliver spist fantastisk mad forud for selve spillet ... Lise kreerede en fantastisk thairet ... ahhhh....

Desværre spilles, der kun en gang om måneden .... suk.
Last edited by Helle on Tue Jul 15, 2008 9:09 am, edited 1 time in total.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Andrea wrote:(selvom en af spillerne åbenbart ikke havde det så godt med at præcisere, hvilke sygdomme spillet mon omhandlede ;)).
Hvis I vil se en ægte eksperts udtalelser om dette, skal I blot læse kommentarene til mit blog-indlæg fra 17/6. :-)
What are you, like 80?
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:
Andrea wrote:(selvom en af spillerne åbenbart ikke havde det så godt med at præcisere, hvilke sygdomme spillet mon omhandlede ;)).
Hvis I vil se en ægte eksperts udtalelser om dette, skal I blot læse kommentarene til mit blog-indlæg fra 17/6. :-)
Smider du ikke lige et link, Jens?
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Ingen direkte links er jeg bange for, dertil er både bloggen og det kommentarsite jeg benytter mig for primitivt. Men gå til http://blog.amun.dk , scroll ned til indlægget fra 17. juni, og tryk på "Kommentarer (2)" linket nederst i indlægget. :)
What are you, like 80?
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Helle wrote: Ja, tænk, jeg fik også spillet lidt i går med vores pigegruppe her fra forum, og jeg vil fremhæve noget ganske andet ... fordelen ved at have en pigespillegruppe er, at der faktisk bliver spist fantastisk mad forud for selve spillet ... Lise kreerede en fantastisk thairet ... ahhhh....
Jeps - og den var dejlig stærk!
Desværre spilles, der kun en gang om måneden .... suk.
... du kan alligevel ikke tåle at blive drillet mere... ;)
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Fik spillet Das Ende Des Triumvirat - det var desværre ikke et spil der faldt i Annemaries smag. Så det bliver nok ikke hevet frem så meget herhjemme. Ellers et udmærket konfliktspil.
Jesper Rugård Jensen
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Aftenen bød på mit første to-personers spil Agricola. Selvom min modspiller ikke havde prøvet spillet før, tog spillet lige under en time. Herligt at kunne spille et spil med rimelig tyngde indenfor dette tidsrum! :D
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Hephey - i dag fik jeg mulighed for at spille 2 omgange Galaxy Trucker samt en omgang Stone Age hjemme hos Tina og Jesper. Det var mægtig hyggeligt, og begge spil vakte stor fornøjelse ved spilbordet. Herligt herligt :)
Post Reply