Hvad har du spillet i dag? August 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by Larsine »

Onsdag var det spilleaften igen, men der var stadig sommerstemning, så det blev kun mig og Eik. Vi spillede Memoir'44, scenarie 11.

Desværre gik det rigtigt skidt for mig. Jeg var bag ud 5-2 i det første spil som allieret, men nåede op på 4-4, for til sidste at tabe 6-4. :(

Som tysker gik det ikke stort bedre. Jeg kom foran 2-0, Kom op på 3-1, men tabte 2-6. :(

Til gengæld gik begge spil ret hurtigt . :)

Lars
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jens_Hoppe wrote:Synes du Race for the Galaxy er mere "sjovt" end Agricola er, og hvis ja, hvorfor? :) For mig er begge spil eksempler på ret tørre eurogames.
Vanvittig godt spørgsmål!
Men nej, jeg synes ikke det er mere sjovt, og det er heller ikke mere underholdende (hvis man kan adskille de to begreber). Jeg tror måske at jeg bedre kan lide Galaxy, fordi det er kortere, og man kan derfor hurtigere lave en strategi, udføre den og se om den virker. Så kan man starte forfra og se hvad der så sker. Jeg synes agricola er mere omstændigt. For eksempel pissede det mig hurtigt af at man skulle sidde og placere brune brikker i to nuancer på en masse felter efter hver tur.. det virkede bare ikke smart.

Omvendt tror jeg at Agricola rummer mere, og har mere at byde på.

Nåh ja, og så er temaet i RftG jo bare federe for en drengerøv som mig :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:Formiddagen har budt på et par spil Star Wars Epic Duels. Begge spil var konfrontationer mellem Mace Windu og hans Clone Troopers på den ene side og Darth Vader og hans Stormtroopers på den anden side. Første konfrontation endte allerede i første spillerunde, da Darth Vader straks angreb Mace Windu, der var ude af stand til at forsvare sig. Andet slag var langt mere jævnbyrdigt men med samme udgang.
Også erftermiddagen bød på et par spil Star Wars Epic Duels, hvor Yoda med sine Clone Troopers igen tørnede ind i Darth Maul og hans Battle Droids. En sejr til hver side! For en gangs skyld var det junior, der utålmodigt måtte spørge sin far igen og igen om han ikke kunne løsrive sig fra åbningsceremonien i OL, så der kunne blive spillet brætspil. :D
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Eftermiddagen bød på tre spil Star Wars Epic Duels, hvor familiens tredje medlem ved samme lejlighed blev introduceret til spillet. 8)
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I fredags fik Jens og jeg prøvet Masquerade - et spil jeg faldt over for laaaang tid siden på BGG og været interesseret i siden, indtil vi for nylig købte det. Jeg kan faktisk ikke huske, hvad det var, jeg faldt for i sin tid, men det var temmelig spøjst at spille (læs evt. beskrivelsen af spillet på BGG), og jeg kan endnu ikke helt lure, hvad jeg synes om det.

I går havde vi vores gamebuddies på besøg (det har vi sådan set stadigvæk... :)), og der blev rigtig spillet en masse spil! Vi havde som mål at få prøvet en del af de spil/udvidelser, som vi ikke har leget med før, så første spil på bordet blev Citadels + Dark City-udvidelsen. De nye rollekort virker ganske glimrende, selvom vi lige skulle bruge et par runder til at vænne os til dem, og jeg kan godt lide spillet i det hele taget - men det er altså lige lovlig langt i forhold til, hvad det er, så jeg overvejer muligheden for kun at spille til syv bygninger, næste gang vi skal spille det spil.

Dernæst fandt Tina og Jesper Mare Nostrum frem, som de havde medbragt. Jeg var lidt overrasket over, at civilisationernes evner i sidste ende var så forskellige (aka hvilken strategi man burde satse på), og min egen oplevelse af spillet var farvet af, at det ikke ligefrem var min yndlingsstrategi, der var knyttet til min civilisation.

Mystery Rummy - Jack the Ripper, som jeg har lånt af flinke Claus - fik vi spillet to omgange af inden maden. Basically er det jo blot Rummy men med tema - ikke desto mindre syntes folk, at det var hyggeligere og mere varieret med opklaringstemaet, og det minder af samme grund om Wyatt Earp.

Efter aftensmaden fandt vi Sherlock Holmes - Consulting Detective, og det var et glædeligt gensyn, selvom vi kastede os over en usædvanlig svær sag, hvor vi til sidst måtte give fortabt. Vi lærte, at det er langt sværere at spille, når der går lang tid imellem hver gang, man spiller det, eftersom visse sager åbenbart trækker i mere eller mindre grad på hinanden...

Friends & Foes-udvidelsen til LOTR skulle dernæst indvies, og i reglerne stod der, at spillet ville have cirka samme sværhedsgrad, når udvidelsen blev tilføjet. Nu var vi godt nok bemærkelsesværdig uheldige med event-tiles og terningeslag, men kors hvor føltes det hårdt! :shock: Vi vandt med allermindste margin og med to døde hobbitter, men alligevel... nu ved jeg, hvordan det føles at kigge ned i Mount Doom! :D

Jens introducerede Kakerlakensalat, hvilket fik folk til at grine - men som vi heller ikke blev helt færdige med, for det var lidt for simpelt for de tilstedeværende.

Aftenen blev afrundet med Scurvy Musketeers of the Spanish Main - et lille kortspil fra Z-Man Games' serie om B-films kortspil. Det var temmelig fjollet og passede ganske glimrende til seriøsitetsniveauet på det tidspunkt. Fin underholdning :)
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Andrea wrote:...og min egen oplevelse af spillet var farvet af, at det ikke ligefrem var min yndlingsstrategi, der var knyttet til min civilisation.
Hvad er der nu galt med at invadere, plyndre, dræbe kvinderne og voldtage markerne?
Sidst spillet:
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Stony wrote: Hvad er der nu galt med at invadere, plyndre, dræbe kvinderne og voldtage markerne?
Intet! Men det var jo ikke den taktik, som min civilisation var god til! :cry:
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Andrea wrote:Friends & Foes-udvidelsen til LOTR skulle dernæst indvies, og i reglerne stod der, at spillet ville have cirka samme sværhedsgrad, når udvidelsen blev tilføjet. Nu var vi godt nok bemærkelsesværdig uheldige med event-tiles og terningeslag, men kors hvor føltes det hårdt! :shock: Vi vandt med allermindste margin og med to døde hobbitter, men alligevel... nu ved jeg, hvordan det føles at kigge ned i Mount Doom! :D
I vandt i første forsøg, så hvor hårdt kan det have været? ;) Hvad startede Sauron på? Med mange (4+) spillere synes jeg spillet bliver ret nemt hvis Sauron starter på 15, og nogenlunde spændende hvis han starter på 12.

Næh, prøv du F&F som 2-personers spil. Ud af omkring 30 spil, tror jeg at jeg har noteret en 2-3 sejre eller deromkring (og det er med Sauron på 15!).
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Det blev for en sjælden gangs skyld til lidt kærestespil idag. Vejret er heller ikke til så meget andet. Set, Blokus Duo og Odin's Ravens blev det til. Og så bemærkede jeg at jeg derved passerede 1000 registrerede spil på BGG. Og jeg er lidt foran i mit nytårsforsæt m.h.t. antal spillede spil for i år.
Sidst spillet:
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote: I vandt i første forsøg, så hvor hårdt kan det have været? ;) Hvad startede Sauron på? Med mange (4+) spillere synes jeg spillet bliver ret nemt hvis Sauron starter på 15, og nogenlunde spændende hvis han starter på 12.
Ret meget faktisk! Efter første board troede vi, at vi max ville holde halvdelen af brættene ud! :D
Men nu var det også første gang, vi spillede det, så vi havde ikke helt styr på Foes og havde lagt en taktik i starten, men i løbet af spillet viste udvidelsen sig at byde på en del flere overvejelser og muligheder, end grundspillet er designet til - og det er jo fedt. Det gør det noget mere varieret.
Næh, prøv du F&F som 2-personers spil. Ud af omkring 30 spil, tror jeg at jeg har noteret en 2-3 sejre eller deromkring (og det er med Sauron på 15!).
Som grundspil er det i hvert fald let med to, men nu var det som sagt første gang, vi prøvede F&F, så nu må vi se, hvordan det er som topersonersspil :)
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Min kære søn havde sat et skakspil op til morgen, mens jeg spiste morgenmad, så der blev spillet Skak til formiddag. :) Eftermiddagen har budt på en række af hans selvopfundne varianter over Krig og Fisk, da han fik overbevist sin far om, at han måtte have et nyt sæt spillekort med Star Wars-figurer. Dejligt at han vil spille - men mit temperament er vist ikke rigtigt til de selvopfundne varianter. :(
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

I dag fik vi en af klassikerne på bordet - Civilization - og det var ganske interessant, for flere af os havde ikke prøvet det før. Vi var kun seks personer, så en af spillerne fik det lige lovlig let (ift. at der ikke var så mange, der kunne presse ham, da han lå helt alene). Det var bedre, end jeg havde frygtet - godt nok er det et meget langt spil (og vi kunne da godt have fortsat et par timer endnu for at gøre det 'rigtigt færdigt'), men jeg synes, der var gjort en del for at det ikke blev alt for ubalanceret, og jeg hyggede mig i hvert fald fint med at fiddle rundt med tropper og byer. Handelsdelen fik jeg ikke udnyttet så godt, som jeg burde, men omvendt var det mest de små plager, jeg blev ramt af.

Frouvne wrote:Min kære søn havde sat et skakspil op til morgen, mens jeg spiste morgenmad, så der blev spillet Skak til formiddag. :) Eftermiddagen har budt på en række af hans selvopfundne varianter over Krig og Fisk, da han fik overbevist sin far om, at han måtte have et nyt sæt spillekort med Star Wars-figurer. Dejligt at han vil spille - men mit temperament er vist ikke rigtigt til de selvopfundne varianter. :(
Kan vi ikke snart se reglerne til nogle af Severins nye varianter? Jeg bliver mere og mere nysgerrig... :)
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Andrea wrote:I dag fik vi en af klassikerne på bordet - Civilization - og det var ganske interessant, for flere af os havde ikke prøvet det før. Vi var kun seks personer, så en af spillerne fik det lige lovlig let (ift. at der ikke var så mange, der kunne presse ham, da han lå helt alene). Det var bedre, end jeg havde frygtet - godt nok er det et meget langt spil (og vi kunne da godt have fortsat et par timer endnu for at gøre det 'rigtigt færdigt'), men jeg synes, der var gjort en del for at det ikke blev alt for ubalanceret, og jeg hyggede mig i hvert fald fint med at fiddle rundt med tropper og byer. Handelsdelen fik jeg ikke udnyttet så godt, som jeg burde, men omvendt var det mest de små plager, jeg blev ramt af.

Frouvne wrote:Min kære søn havde sat et skakspil op til morgen, mens jeg spiste morgenmad, så der blev spillet Skak til formiddag. :) Eftermiddagen har budt på en række af hans selvopfundne varianter over Krig og Fisk, da han fik overbevist sin far om, at han måtte have et nyt sæt spillekort med Star Wars-figurer. Dejligt at han vil spille - men mit temperament er vist ikke rigtigt til de selvopfundne varianter. :(
Kan vi ikke snart se reglerne til nogle af Severins nye varianter? Jeg bliver mere og mere nysgerrig... :)
Andrea, ved du hvad - du kommer bare på besøg en dag, og siger, at du gerne vil spille ... men pas på ... ideerne udvikler sig løbende, som nye situationer opstår, så du skal selv kunne deltage i regellavningen ... Men helt ærligt, spillene er næsten altid ret øhhhhh.... underlige og ikke så velgennembearbejdede ... men du forstår jo nok, at regler der ændrer sig ikke liiiige kan skrives ned.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:Men helt ærligt, spillene er næsten altid ret øhhhhh.... underlige og ikke så velgennembearbejdede ... men du forstår jo nok, at regler der ændrer sig ikke liiiige kan skrives ned.
Det lyder sådan lidt Steen & Stoffer-agtigt! Men OK, skal Steen ikke også forestille at være 6 år gammel? :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Helle wrote: Andrea, ved du hvad - du kommer bare på besøg en dag, og siger, at du gerne vil spille ... men pas på ... ideerne udvikler sig løbende, som nye situationer opstår, så du skal selv kunne deltage i regellavningen ... Men helt ærligt, spillene er næsten altid ret øhhhhh.... underlige og ikke så velgennembearbejdede ... men du forstår jo nok, at regler der ændrer sig ikke liiiige kan skrives ned.
Der ville være to problemer:
1. For det første ville jeg ødelægge hans illusion om, at drager ikke findes - og lign. pjattede ideer, som voksne har lært ham ;)

2. For det andet kan jeg helt sikkert lære ham en masse nye regler, der kan tilføres spil, og det er jeg ikke sikker på, I vil være interesserede i...
Post Reply