Hvad har du spillet i dag? Oktober 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2008

Post by Andrea »

Stony wrote:Nu har du så også bemærket, at man sædvanligvis beregner 3 mad pr. indbygger i solitaire? ;)
Jeps, men det var kun en stressfaktor i én af runderne.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

... Og man starter uden mad, og "3 wood" feltet akkumulerer kun 2 wood pr tur, og, og... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote:... Og man starter uden mad, og "3 wood" feltet akkumulerer kun 2 wood pr tur, og, og... :)
Ja?
... I har sørenjensemig ikke megen tillid til mine læseevner ;)
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Andrea wrote:... I har sørenjensemig ikke megen tillid til mine læseevner ;)
Jo da. Vi tør ikke andet. 8)
What are you, like 80?
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote: Jo da. Vi tør ikke andet. 8)
... korrekt svaret ;) :twisted:
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Weekenden bød på 2 ganske morsomme spil.

Først blev det til 4 spil Hey! That's My Fish!, hvor vi både spillede med 2,3 og 4 personer.
Det er lidt forskellige spiloplevelser afhængigt at antallet af spillere, da flere spillere øger kaoset i spillet. Derudover fandt jeg bagefter ud af, at vi havde spillet reglerne forkert. Jeg havde forstået, at man kun kunne stoppe sit move ved enden af en isflage-række eller når man stødte ind i en anden pingvin. Jeg fandt dog senere ud af, at man kan stoppe fuldstændig valgfrit. Selvom vi spillede reglerne forkert morede jeg mig alligevel ganske betragteligt, men det skal da blive interessant at prøve med de rigtige regler :)

Det andet spil blev Sushizock im Gockelwok X 2.
Dette er "fortsættelsen" til Heckmeck am Bratwurmeck, og stilen er den samme. Hvor man i Heckmeck skulle samle orme skal man i sushizock samle Sushi. En sushi består i Sushizock af en fisk, samt et fiskeben. Fisk er blå brikker med positiv værdi fra 1-6 og fiskeben røde brikker med værdi fra -1 til -4.
Det gælder så om at samle så gode fisk (læs=fisk med så positiv værdi som muligt) og så lidt ulækre fiskeben (læs= lavest muligt negative værdi ) som muligt. Disse skal samles i sæt, og man kan kun få point for sin sushi, hvis den både består af en positiv fisk og et negativt fiskeben.
Disse samler man via sine 5 terninger lidt i samme stil som i Heckmeck. Under sine terningeslag vælger man at forsøge at få enten fisk eller fiskeben, og da man behøver begge, vil man ikke altid gå efter de gode fisk, men ofte også efter de tolerable fiskeben. En helt tredje mulighed er, at hvis man slår mange "chopsticks", så kan man hugge modstanderens gode fisk, eller relativt "gode" fiskeben. Så der er også som i Heck Meck en del interaktion spillerne imellem i spillet.
Når alle brikker på brættet er taget samler man alle sine sushisæt (dvs. en positiv fiskebrik og et negativt fiskeben ). Man lægger så alle positive værdier sammen og fratrækker de negative værdier. Vinderen er den som slutter med højeste sum.
En udemærket twist i spillet er, at hvis man slutter med flere positive fiskebrikker end negative fiskeben, så tæller de overskydende fiskebrikker ikke. Til gengæld, hvis man slutter med flere negative fiskeben end postive fisk, så får man negative point for de overskydende fiskeben :?

Jeg ved ikke om det er sjovere end HeckMeck. Det vil flere spil formentlig afgøre. Men indtil videre en ganske underholdende filler. Helt sikkert er det til gengæld at spillet er hurtigere end HeckMeck. Det tog vel 15-20 min per spil, hvor HeckMeck godt kan tage dobbelt så lang tid ifølge min erfaring.
Last edited by Kanzler on Mon Oct 20, 2008 8:33 pm, edited 1 time in total.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Kanzler wrote:Helt sikkert er det til gengæld at spillet er hurtigere end HeckMeck. Det tog vel 15-20 min per spil, hvor HeckMeck godt kan tage dobbelt så lang tid ifølge min erfaring.
Spændende. Min ene anke mod Heckmeck er egentlig, at det har det med at trække ud, så et spil der kan løse dette problem vil være kærkomment. :)
What are you, like 80?
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Den ugentlige spilaften var med et reduceret deltagerantal. I alt var vi tre deltagere. Der blev indledt med to spil Sushizock im Gockelwok, der overraskede mig en smule ved at adskille sig mere fra Pickomino end jeg havde forestillet mig. Umiddelbart tyder det på at være et rigtig godt lille spil, der vil blive anvendt en del.

Acquire blev aftenens første større spil. Jeg har lidt problemer med tilfældighederne i spillet og behovet for at få sin økonomi i gang tidligt i spillet, da man ellers kan komme til at sidde på sidelinjen den meste af spillet. Dette spil blev dog meget underholdende set fra min vinkel, da jeg kom godt fra start. Det endte dog med en kold dukkert, da min pengebeholdning på 52.800 blev slået af en af mine modspillere, da han havde 52.900! :(

Så kom Attika på bordet. Det var et glædeligt gensyn efter en meget lang periode, hvor det endda har været helt ude af spilsamlingen. Der efter blev det til to spil Packeis am Pol og endelig endnu et spil Attika at slutte af på.
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 716 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Vi havde vores første stille og rolige aften* siden familieforøgelsen og valgte at være aldeles overskudsagtige og spille 1960.

Meget tro mod den hårde tone i den verserende valgkamp blev det et intenst opgør, hvor Kennedy satte sig på Syd og Vest, men på det grummeste blev frarøvet sine positioner i Øst og Midtvest. I sidste ende blev tungen på vægtskålen faktisk en Endorsement-markør i Vest, der gav Kennedy en kneben sejr på 273 vs. 264. 1960 kan bestemt også være nervepirrende :) Og det er første gang, at mediekontrol og Endorsement har haft så stor indflydelse på spillet.

Der er et par regler, jeg ikke synes fungerer, men mon ikke der er nogle passende varianter på BGG?
*Det gik i stedet ud over nattesøvnen, men sådan er det vist at være præsident?
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

I går eftermiddags troppede netsapiens op på min adresse og vi kastede os over Dreamblade, som han oprindeligt introducerede mig til principperne i. Vi nåede to spil og selvom jeg ikke er i tvivl om, at fornøjelsen kun vil blive forøget med større kendskab til egne og modstanders warbands, er der allerede tale om solid underholdning. Mit overblik over interaktionen mellem figurerne er på nuværende tidspunkt nærmest ikke-eksisterende og det er helt givet, at det er en forudsætning for at man kan komme til at spille blot nogenlunde effektivt, at der bliver rettet op på denne mangel. Heldigvis er Dreamblade et spil, hvor jeg har lysten til at kaste mig over den udfordring.
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Ja, mange tak for spillene.
Jeg overvejede lidt på vejen hjem at det sidste spil hvor jeg vandt, der vandt jeg på en "billig" måde... og selvom jeg synes det er en lidt tøset måde at vinde på, så er jeg samtidig overbevist om at hvis man spiller spillet bedre, så kan man forhindre den slags billige sejre.
Tilsvarende er jeg ikke i tvivl om at tabet i første spil var forårsaget af et par billige point i starten, som jeg burde have kæmpet mere for.

Jeg glæder mig til flere spil :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:Ja, mange tak for spillene.
Jeg overvejede lidt på vejen hjem at det sidste spil hvor jeg vandt, der vandt jeg på en "billig" måde... og selvom jeg synes det er en lidt tøset måde at vinde på, så er jeg samtidig overbevist om at hvis man spiller spillet bedre, så kan man forhindre den slags billige sejre.
Tilsvarende er jeg ikke i tvivl om at tabet i første spil var forårsaget af et par billige point i starten, som jeg burde have kæmpet mere for.

Jeg glæder mig til flere spil :)

Ja, spillene bar tydeligt præg af at være prøvespil og det er helt sikkert, at de begåede fejl ikke ville være set blandt mere rutinerede spillere. Men vi må jo dyrke det lidt mere og højne vort niveau. Jeg ser i hvert tilfælde frem til en gentagelse! :)
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I aftes blev der spillet Sushizock im Gockelwok og Attika. Sushizock im Gockelwok er ganske hyggeligt - de strategiske overvejelser er til gengæld stærkt begrænsede. Attika udmærker sig ved at være et rimeligt dybt spil på trods af en begrænset spilletid. Endvidere ser spillet ud til at skalere fint helt ned til to spillere, hvilket er et kæmpe plus, hvis det skal dyrkes lidt mere intensivt.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Tirsdag blev det to gange Mr. Jack med Lilli. Hun vandt først som detektiv, ved at afsløre i 6. runde hvem der Jack, og derefter fange ham i 7. runde.
Jeg tabte ved at fange den forkerte Jack, da jeg glemte at han ikke måtte flygte :-(

Torsdag blev det igen to gang Mr. Jack. Begge spil belv det detektiven der fangede Jack.

Lørdag aften blev det først til 2 spil Mr. Jack mod Larna. Først fangede jeg hendes Jack i runde 4. I andet spil lykkedes det mig at flygte som Jack i runde 5. Men det var kun fordi Larna lavede en fejl.

Bagefter lærte jeg hende at spille Rosenkönig. Men jeg åbenbart for god til at lære fra mig, for hun vandt begge spil. Det første vandt hun endda meget stort.

Lars
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

I dag har vi haft en af vores venner på besøg til en omgang brætspil. Da spillerudbuddet ændrede sig lidt i løbet af ugen, valgte vi at kaste os over et par eurogames i dag. Først en omgang El Capitán, som jeg har besluttet mig for at være et ondt spil (ok, jeg er blot principielt imod at låne penge, og det kan man overhovedet ikke undgå i det spil!). Det er dog væsentlig bedre med tre spillere frem for to, og det skal helt sikkert prøves igen.

Dernæst kom Agricola på bordet, og det blev til to omgange, hvor udfaldene var temmelig forskellige. Mon ikke det også snart er på tide at prøve et par af de andre decks (udover E-kortene, som vi har spillet med indtil nu)...
Post Reply