Hvilke spilmekanismer irriterer dig?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Hvilke spilmekanismer irriterer dig?

Post by Andrea »

Spilmekanismer - se denne kategorisering

Jeg har indset, at terninger virkelig kan være en pest. Det generer mig ikke så meget i kampsekvenser, men når det kommer til antal felter, man kan flytte - 'Roll and Move' - så har jeg svært ved at acceptere det. I et spil som Matador (ja, jeg ved godt, det er et fyord på disse sider, men...) kan jeg til nøds acceptere det, da det i forvejen er et banalt familiespil, men bevæger vi os mere over det udvalg, som ikke nødvendigvis findes hos danske boghandlere, så forventer jeg andet og mere af spillet.

I et spil som Last Night on Earth generer det mig voldsomt, at man er så afhængig af at slå godt for at slippe fra zombierne. Selvfølgelig er noget af charmen ved spillet, at det ikke nødvendigvis skal være let, men jeg foretrækker lidt mindre tilfældighed på det punkt, så jeg har en følelse af, at jeg kan planlægge bare en smule og dermed også har indflydelse på spillets gang.

Omvendt må jeg dog indrømme, at jeg godt kan lide terningerne i Formula Dé, så det er ikke fordi, jeg er 100% konsekvent i min aversion mod terninge-movement :)
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Hvilke spilmekanismer irriterer dig?

Post by Jens_Hoppe »

For kværulanter som mig er det næsten ikke til at vide, hvor man skal starte... ;) Her er et par eksempler:

- Blind bidding, og generelt spil der lægger op til double guessing. Yuck.

- Arbitrære-slå-på-hinanden spil, især hvis det er spil hvor man kan tale sig ud af at blive slået på (aka "whine-spil"), og især hvis det er spil hvor spiller C generelt vinder, hvis A og B slås. :roll:
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:For kværulanter som mig er det næsten ikke til at vide, hvor man skal starte... ;) Her er et par eksempler:

- Blind bidding, og generelt spil der lægger op til double guessing. Yuck.

- Arbitrære-slå-på-hinanden spil, især hvis det er spil hvor man kan tale sig ud af at blive slået på (aka "whine-spil"), og især hvis det er spil hvor spiller C generelt vinder, hvis A og B slås. :roll:
Kunne vi ikke få et par titler på Hr. Hoppe?
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

fint emne at tage op !
og til jens du må da godt uddybe (kværulant eller ej)

Jeg har lagt mærke til at jeg er mest irriteret, når et ellers fantastisk spil bliver begrænset eller ødelagt for mig, af en enkelt spil mekanisme! Det er langt merre irriterende end at støde ind i et gennemført dårligt spil !

Og det der popper op er

fixed starting positions, hvor starten fører til et skak ligende åbningspil. Nej tak

king Making ! (specielt hvor spiller C sidder i sidste runde og skal afgøre hvem af A og B der skal vinde, uden selv at kunne vinde) Nej Tak
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Ja altså hvis jeg skal vælge mellem BGGs mekanismer, så kan jeg ikke forestille mig at jeg vil bryde mig om et spil hvor Acting, Singing og Storytelling var de mest betydningsfulde mekanismer.

Roll-and-move er heller ikke min foretrukne mekanisme, med mindre man har mulighed for at påvirke sine slag, eller hvordan de bruges. F.eks. synes jeg terningslagene i Colloseum er helt på plads, idet man selv er herre over om man vil købe sig til at rulle to terninger, samt at man selv kan vælge hvilke figurer man flytter med terningslaget. Det samme gælder Das Motorsportspiel, hvor man hver gang selv bestemmer hvor mange terninger man vil bruge (1-3), i hvilken rækkefølge man vil bruge dem, og endda om man vil bruge over- eller undersiden af terningen.

Co-operative play er heller ikke populært, med mindre der er mulighed for at ikke alle arbejder sammen. F.eks. elsker jeg både Betrayal at House on the Hill og Shadows Over Camelot, medens jeg synes at Ringenes Herre er lidt som at lægge kabale.

Memory er jeg bare generelt ikke god til, så det har heller ikke en høj stjerne, specielt ikke når mine børn banker mig i et spil fordi de kan huske og jeg ikke kan.

Og så er der en ting, som måske ikke kan betegne en mekanisme, men som alligevel indgår (ufrivilligt) i en del spil.

King making. Der er ikke noget værre end når en tredie spiller skal afgøre hvem af to der skal vinde spillet, med mindre det er en del af hele spillet, som f.eks. i Diplomacy.

Lars
Post Reply