Mit håber er, at dette kunne sætte gang i nogle snakker om dels nogle grundlæggende principper i forbindelse med deck-building og dels nogle konkrete kommentarer til, hvor man skal inkludere eller undgå at inkludere konkrete kort. Min tanke er at starte forskellige temaer, der kan diskuteres undervejs - og mon ikke andre temaer end dem jeg allerede har forestillet mig, dukker op undervejs, hvis der kommer lidt gang i dialogen!?
Når man kigger på mange af de decks, der er at finde på internettet, ser det uvilkårligt ud som om et grundprincip er at bygge et deck op omkring et antal playsets bestående af fire ens kort. Nogle af disse bliver i processen så barberet til kun at indeholde 2 eller 3 kort. Kort sagt ser det ud som om, det er vigtigt at man forsøger stramt at følge en eller i hvert tilfælde få ideer/strategier i et deck. De tema-decks, der er i handlen, som jeg har set, er langt fra så stramt struktureret. Godt nok ser det ud som om de normalt bygger på en idé, men der er anvendt flere forskellige kort end i konkurrence-deckene.
Som udgangspunkt har jeg tænkt mig at være temmelig pragmatisk; jeg har de kort jeg har, og ud fra dem vil jeg så prøve at lave noget, der forhåbentlig kan være en smule interessant og effektivt. Det jeg har til min rådighed er kortene fra en række temadecks, nogle ældre blandede kort hvoraf nok kun nogle få vil være interessante, playset af allle commons og uncommons i serien Shards of Alara og så nogle kort fra Conflux. Det er selvfølgelig ikke muligt at liste de kort, jeg er i besiddelse af, hvorfor en del diskussioner må blive generelle og derfor forhåbentlig også af generel interesse. De kort jeg kommer med billedeksempler af vil dog alle være nogen, jeg er i besiddelse af, hvis ikke andet fremgår. Det vil måske lette muligheden for også at komme med konkrete eksempler.
For at gøre det hele lidt sjovt er min tanke at tage udgangspunkt i det, der lægges op til i Shards of Alara og Conflux; at lave decks der er baseret på en række farver. Jeg har som udgangspunkt valgt farverne: Rød, hvid og grøn. Nogle decks er baseret på at man inkluderer alle farver, f.eks. for at anvende et kort som dette:
Umiddelbart kan jeg godt forstå fascinationen af at få et sådant kort på bordet. Men jeg vil dog her koncentrere mig om tre farver. Jeg kan ikke se andet end, at en konsekvens af at skyde så bredt som med Progenitus må være, at man taber momentum, når man skal have flere typer af landskaber i spil før ens kort kan spilles. Det kompenseres der dog for på flere måder i de nye serier. Dels er mange af de creatures man kan spille relativt stærke i forhold til deres konverterede manacost og dels er der en del kort, der kan hjælpe med at få stillet den nødvendige mængde og art af mana til rådighed:
I hvilket omfang kort som de ovenstående er en god idé eller ej, da nogle af dem jo også har en pris, er jeg stadig i tvivl om. Nogle må dog være værd at overveje at inkludere.
Min tanke er, at mit deck skal tage udgangspunkt i følgende tre kort, der forudsætter henholdsvis rød og hvid mana: Sarkhan Vol og to gange Banefire. Så hvis ikke man vil overbevise mig om, at det er et helt galt sted at starte, skal disse to farver altså inkluderes. Kortene er henholdsvis en af de nye Planeswalkers, der ser ud til at være et skræmmende møde og et par kort der skulle kunne afslutte en del spil, hvis de kommer i spil, når en pæn mængde landskaber er kommet på bordet:
For dem der ikke tidligere er stødt ind i de såkaldte planeswalkers fungerer de på den måde, at de kommer i spil med et antal loyalitetsmarkører svarende til det tal, der står nederst i højre hjørne i skjoldet. De udgør kortets toughness. Forsvinder alle loyalitetsmarkører ryger kortet ud af spillet. Der kan altid kun forefindes en planeswalker med en bestemt subtype i spil. Kommer yderligere en andet planeswalker med samme subtype i spil, fjernes de begge med det samme. I tekstfeltet er der en række funktioner denne planeswalker kan udføre. Man kan i sin tur kun udføre en af disse funktioner og kun en enkelt gang i turen. Tallet der står før funktionen viser om man skal lægge en eller flere loyalitetsmarkører på kortet eller fjerne dem, hvis værdien er negativ. Planeswalkers kan blive angrebet; dels kan man vælge at alle ens creatures angriber modspillerens planeswalker i stedet for modspilleren selv og dels kan man anvende en planeswalker som target, de steder hvor man ellers kan vælge en target player.
Jeg har endnu ikke et bestemt princip, jeg vil tage udgangspunkt i. Jeg tumler med ideen om at gøre brug af kort med Exalted (Whenever a creature you control attacks alone, that creature gets +1/+1 until end of turn) kombineret med Trample, da jeg ikke har prøvet et deck, der har gjort brug af Exalted og det ser ud til, at der er potentialer heri.
Eksempler på kort med exalted:
Jeg vil hermed stoppe mit første indlæg i tråden og give mulighed for at andre kan komme til. Håber meget, at der er nogle, der har lyst til at snakke lidt om deck-building i M:tG!