Hvad har du spillet i dag? Marts 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2009

Post by Andrea »

Helle wrote: Og det var da et skønt spil - der skete ikke så meget - men en af medspillerne piskede en stemning op, så han blev sendt i fængsel ... skønt nok .... men han var ikke cylon. Samme spiller var så sød at overdrage admiralen (undertegnede) præsidentposten - selvom jeg faktisk var en toaster ... så det var meget magt at have .... :D
Anders kan bare lade være med at spille som en cylon ;)
Toasterne vandt - og det gik vist egentlig rimeligt let .... der skete ikke så meget, men dreapigen sad også og tjekkede katastrofekort ud, og fik sorteret de værste fra .... jeg vil tro, at ikke alle var lige begejstret for spillet, for det var noget forskelligt, hvor meget de enkelte roller havde at lave ... men jeg vil i hvert fald gerne spille spillet igen.
Jeg havde kun mulighed for at pille et kort fra i slutningen af min egen tur, men det reddede os i hvert fald fra et cylonangreb. Generelt var vi dog ufattelig heldige mht. hvor få cylonangreb, vi blev udsat for, men det gik da fint med at forkludre tingene alligevel :P Jeg synes også, det gjorde en forskel, at der var to cylons fra start, men det var nu fedt at blive presset så meget!
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Det har været en weekend fuld af spil.
Stone Age - tre spillere. Jeg tror at vi spillede på den pæne måde, alle fik lov til at passe sig selv. Meget hyggeligt.

Det første spil Napoleon's Triumph. Superflot spil og relativt simple regler - undtagen det at få hovedet rundt om angreb - det har taget mig lidt lang tid at forstå hvordan det helt præcist foregår. Men nu tror jeg at det næsten er der.

Til Tobicon var der frit spil og det blev til:

Traders of Carthage - enkelt og ret sjovt. Det spiller jeg helt sikkert gerne igen.

Municipium - nok lidt for komplekst ifht hvad jeg fik ud af det. Det følte ret kaotisk og uden den store kontrol over, hvad der skete (for mit vedkommende i hvert fald). Det blev så også til en sidsteplads. Måske var det fordi jeg sad omvendt for teksten på spillefelterne eller fordi jeg ikke forsøgte at få nogle folk i temlet til at starte med... Undskyldningerne er legio.

Planet Steam - helt overdådigt med mærkværdige dimser til alt. Også ret komplekst, men her føltes det ikke helt så kaotisk. Det varede ikke så længe som frygtet, og har en meget fin økonomi-motor. Det blev så til samme placering osm i det foregående spil, men jeg tror at jeg vil være mere tilbøjelig til at spille Planet Steam igen.

Ghost Stories det var faktisk både sjovt og spændende, og vi var ikke så langt fra det endelige opgør, da vi endelig måtte bukke under for spøgelserne. Det kunne jeg godt finde på at anskaffe mig.

Det var alt sammen ganske hyggeligt.
Jesper Rugård Jensen
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:og et turbo turbo, næsten ikke sjovt Dominion ... (undertegnede påtager sig den fulde skyld)

Nej, nej, det var et fint spil. Vi drillede dig bare lidt med at du var rutineret nok til at spille det i rasende fart, mens vi andre stadig var på "vent lidt, jeg skal lige læse hvad Library gør" niveauet (jeg var i hvert fald). :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

TobiCon bød for mit vedkommende på tre spil. Langt om længe fik jeg lejlighed til at prøve Colosseum, der har stået på vores hylder i indpakket stand i årevis og flere gange har været på nippet til at blive sendt videre. Jeg har gentagne gange set spillet sammenlignet med The Princes of Florence (oftest som en letvægtsudgave af dette) og det kan jo både være godt og skidt, når man som jeg holder rigtig meget af The Princes of Florence. Og der er da ligheder, men heldigvis ikke så mange og så iøjnefaldende at jeg umiddelbart blev skræmt væk fra Colosseum. Først og fremmest er Colosseum et langt kortere spil med et langt større held-moment og det er vel både det der gør at det evt. vil kunne få lov til at blive i min samling og det der evt. kunne gøre, at jeg alligevel vælger at skille mig af med det. Endnu er jeg lidt uafklaret på spillet, men Colosseum kunne godt være det meningsfyldte familiespil, jeg til tider savner.

Herefter var der mulighed for et første møde med Planet Steam, der er et spil, jeg længe har set frem til at få prøvet. I bund og grund er Planet Steam et økonomispil med alle de muligheder for at være ubehagelige overfor hinanden det indebærer. Første møde giver blod på tanden til en gentagelse. Den helt positive overraskelse var, at spillet var knap så langt, som jeg havde frygtet og det taget i betragtning er det et spil, det ville være realistisk at dyrke lidt mere.

Endelig var der et gensyn med Ghost Stories - og det var et af de glædelige gensyn. I hvert tilfælde fik det genantændt min interesse for spillet, som jeg ellers var blevet en smule lunken på.
frouvne, administrator

Image
Jespen
100+ indlæg
100+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by Jespen »

Jens_Hoppe wrote:
Helle wrote:og et turbo turbo, næsten ikke sjovt Dominion ... (undertegnede påtager sig den fulde skyld)
Nej, nej, det var et fint spil. Vi drillede dig bare lidt med at du var rutineret nok til at spille det i rasende fart, mens vi andre stadig var på "vent lidt, jeg skal lige læse hvad Library gør" niveauet (jeg var i hvert fald). :)
Me too. Jeg er dog enig med Helle i, at det måske gik lige hurtigt nok. :D

Ud over ovenstående overhaling, fik jeg spillet følgende på TobiCon:
Colosseum - hyggeligt familiespil, med nogle (for mig) anderledes mekanismer. En glimragende intro af Larna og jeg hyggede mig godt med spillet (og selskabet). Såfremt der er nogen, der vil af med det, er jeg da en mulig aftager (Allan! :wink: ).
The World Cup Game - nice filler. Så længe man holder sig til en kort turnering og få spillere, synes jeg spillet er underholdende. Vi fandt det faktisk så underholdende at vi tog 2 spil i træk. Lidt vel meget held, men det opvejes til fulde af den korte spilletid.
Roll Through the Ages - fangede mig ikke rigtigt (jeg er dog ikke helt skræmt væk).
Municipium - godt spil! Gav lidt hovedpine, og kunne til tider virke lidt kaotisk. Overall var der masser at tænke over og masser af muligheder. Det spiller jeg meget gerne igen.
Ra - altid godt. Jeg har prøvet det en enkelt gang før, men spiller det bestemt gerne igen. Det holder 100%.

Tak til alle for et godt arrangement og det gode selskab.
/Jespen
Senest spillet:
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Lørdag var vi på besøg hos nogle venner, og som altid endte jeg med at spille spil med ungerne i løbet af eftermiddagen.

Først blev det til Monkey Business med Nathalie på 8 år. Hun havde genfundet sit barndoms spil, og udfordrede mig, noget som jeg jo ikke kan sidde overhørig selvom det er et børnelegetøj. Jeg spillede højt spil og tabte to af de tre spil vi spillede.

Bagefter spillede jeg Aquaretto med Trains udviddelsen med Larna. Når man kun er to spillere, kommer togene til at fylde meget, og det var mest et spørgsmål om at undgå dem. Jeg endte dog med at vinde selvom jeg også havde flest tog.

Herefter blev det Aquaretto uden udviddelser med Larna og Nathalie. Larna styrede totalt og havde 4 medarbejdere. Jeg fik kun 2, men de blev begge ansat som dyrepassere, og da jeg havde 10 dyr der skulle fodres, endte jeg med 40 point, medens Larna måtte nøjes med 37 point. Nathalie fik 27 point.

Dominion kom også på bordet, og første spil var med Larna, Lilli og Niclas. Der var masser af angrebskort (Thief, Militia og Bureaucrat) men heldigvis også en Moat. Jeg fik en god engine med masser af Moats og Festivals, hvilket betød at jeg fik masser af provinser. Et stykke inde i spillet købte jeg den sidste tyv, da jeg var sikker på at jeg havde flest point. Det havde jeg også (24), men Lilli havde også 24 point, og hun havde haft en tur mindre end mig :(

Andet spil Dominion, var kun med Lilli og Niclas, men med samme sæt kort. Det blev et meget anderledes spil, idet der næsten ikke blev købt nogle angrebskort, og derfor heller ikke ret mange moats. Det var helt klart Lilli der fik lavet den bedste maskine, og hun vandt da også med 36 point. Jeg havde kun 27 og Niclas endte på 21.

Om aftenen blev det til en gang Acquire med de voksne. Det gik helt OK. Jeg kom dog aldrig med i den største hotelkæde, men var med i langt de fleste andre hotelkæder. Kun en gang lavede jeg en decideret fejl. Jeg havde to aktier i America, og var overbevist om at jeg var den eneste der havde aktier i denne kæde (det havde jeg været i et par omgange), og så trak jeg en brik der kunn få opslugt America næste gang jeg havde tur. Desværre var jeg så sikker i min sag, at jeg ikke checkede efter, og Lisa havde lige købt tre aktier i America. Det betød at jeg kun fik 1500, medens Lisa fik 3000. Jeg kunne sagtens have budt hende op, da jeg havde flere kontakter end hende, og der ikke var andet jeg skulle købe, men sådan skulle det altså ikke gå. Spillet sluttede nogle omgange senere og vi begyndte at tælle op. Jeg nåede op på 35.700, og det gjorde Lisa også. Så jeg måtte altså dele førstepladsen på grund af at jeg ikke talte aktierne inden jeg fusionerede America :( Så kan jeg lære det.

Lars
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Var nær ved at glemmer TobiCon.

Det startede med en introduktion til Battlestar Galactica. Jeg havde godt nok læst reglerne, men jeg tror ikke jeg kunne have spillet spillet uden Andreas fyldestgørende introduktion. Hvis jeg skal påpege en lille mangel, var det nok at hun ikke rigtig havde fortalt hvad man kunne gøre som cylon, hvis man nu skulle ende med at være en sådan.

Qute valgte at spille Laura Roslin (og blev dermed Præsident), Janne valgte Galen "Chief" Tyrol, Helle valgte Karl "Helo" Agathon (og blev dermed Admiral), Andrea valgte Sharon "Boomer" Valerii og jeg valgte at spille Kara "Starbuck" Thrace, da hun helt klart er en af mine foretrukne figurer i serien. En sej pilot, der ikke altid holder sig til reglerne. Jeg glædede mig legefrem til at komme ud og skyde nogle Cylon Raiders. Men ikke nok med at jeg fik lov til at spille Starbuck, jeg fik også et Cylon kort. Jeg synes umiddelbart at det var svært at vide hvor meget man skulle modarbejde menneskene, og hvor meget man bare skulle spille med. Jeg kan jo kun sammenligne det med Shadows over Camelot, hvor man som forrædder ikke behøver at gøre meget før man til sidst giver nådesstødet. Så jeg forsøgte mig med samme strategi, nemlig at holde lav profil indtil jeg kunne se at jeg heller måtte gøre noget aktivt. I tilgift blev vi så stort set ikke angrebet af nogen Cylons, så mine pilotevner kom stort set ikke i brug. Qute have allerede fra starten travlt med at anklage Andrea for at vær Cylon, bare fordi der var en del forkerte kort i bunkerne når vi skulle løse diverse kriser. Her må jeg dog indrømme at jeg flere gange lagde både et positivt og et negativt kort i bunken, mest af alt fordi jeg regnede med at hvis der kun var et negativt kort i bunken, var der nogen der måske ville regne ud af jeg så ikke kunne være Cylon, for jeg havde jo spillet to kort. Om det virkede sådan ved jeg ikke, men sjovt var det. Qute gjorde sig så upopulær med sine anklager, at Janne så sig nødsaget til at smide ham i fængsel. Det betød at Helle kom til at være både Admiral og Præsident på en gang, noget som man især skal passe på med ikke at give til Cylonerne. Qute fortsatte med sine vilde begrundelser, og pludselig var det mig der var udset til også at være en skurk. På det tidspunkt var vi dog over halvvejs, og vi havde alle fået vores andet loyalitetskort. Sandsynligheden for at der var to Cyloner var ret stor. Uheldigvis sad både Andrea, Janne og Qute på daværende tidspunkt i fængsel, og vores moral nærmede sig en kritisk punkt (3). Qute fik mulighed for at se på et loyaliteskort, og trak et af mine, hvorved han fik forvisning om at jeg ikke var hvad jeg gav mig ud for. Det betød dog blot at jeg valgte at fasløre mig selv, og trække os endnu længene med i moralens suppedas (morale 2). Umiddelbart efter dette valgt Helle også at bekende kulør. Herefter var det en smal sag at afgøre spillet. Jeg spillede mit superkrisekort, hvor menneskene "blot" skulle score 24 point, det gjorde de naturligvis ikke, og moralen fløj ud af vinduet (Morale 1). I Helles tur trak hun to krisekort, og spillede et som Menneskene heller ikke klarede. Hermed var deres morale så lav, at det en smal sag at få den engang stolte Battlestar Galactica ned med nakken.

Rigtig fedt spil som jeg gerne spiller igen.

Herefter skulle jeg lære Janne at spille Memoir 44. Vi startede med det første scenario Pegasus Bridge, selvom det er død uretfærdigt. Det er næsten umuligt ikke at vinde det som allieret, men det er nemt at forklare, og der er ikke alle mulige specielle regler med, kun en slags enheder og få terræn. Jeg startede som allieret, og det gik som forventet. Janne nåede at få et enkelt point inden jeg nåede 5 point.

Da Janne skulle spille allieret, gik det hende ikke helt så godt, men alligevel vandt hun. Jeg nåede dog op på 3-3 inden Janne fik sit sidste point, og derfor vandt 4-3.

Jeg håber det var en OK introduktion, og jeg introducere gerne flere til M44 hvis de har lyst.

Herefter havde jeg en udfordring i Wabbit Wampage. Søren og jeg var åbenbart de eneste der havde lyst, men det afholdt os ikke fra at spille. Jeg kom til at spille Farmer Brown, og Søren spillede Dirty Hare. Jeg startede med at pløje alle markerne til og lagde mig derfor pointmæssigt langt foran Søren. Da vi nåede sommeren var det dog Søren der fik høstet flest gulerødder og vi nærmede os hinanden. Efteråret var som sædvanlig i jægernes tegn, men da jeg jo kun havde en modspiller fik jeg også kun en jæger til at hjælpe mig. Selvom det lykkedes for Søren at springen en H-bombe om vinteren fik han kun nedlagt mit stuehus, og det var ikke nok til at han kunne indhente mit forsvar. Det var fedt at spille med en som nyder dette kultspil som jeg gør, og vi fik bevist at det sagtens kan spilles på 2 timer.

Søren introducerede Larna og mig til Roll Through the Ages, og det gik rigtig godt, da der pludselig var en eller anden der stak hovedet ind og sagde at de lukkede om 2 minutter. Vi fik derfor ikke spillet det færdig, men specielt Larna syntes at det var godt. Jeg kunne godt forestille mig at jeg vil spille det igen, men det er ikke et spil som jeg absolut skal eje for enhver pris.

Så manglede jeg bare at nå alle de andre spil som jeg skulel have spillet inkl. Colosseum, Ghost Stories og diverse, men det må blive en anden gang.

Lars
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Larsine wrote: Det startede med en introduktion til Battlestar Galactica. Jeg havde godt nok læst reglerne, men jeg tror ikke jeg kunne have spillet spillet uden Andreas fyldestgørende introduktion. Hvis jeg skal påpege en lille mangel, var det nok at hun ikke rigtig havde fortalt hvad man kunne gøre som cylon, hvis man nu skulle ende med at være en sådan.
Tak :)
Ja, det er rigtigt mht. cylons - jeg skubbede forklaringen af cylons til slutningen af regelforklaringen - hvorefter vi ikke rigtig kom ind på det igen, så der var kun den korte forklaring på det samt referencekortet fra BGG. Men med så barske cylons, som vi endte med, så er jeg da næsten glad for det ;)
Qute gjorde sig så upopulær med sine anklager, at Janne så sig nødsaget til at smide ham i fængsel. Det betød at Helle kom til at være både Admiral og Præsident på en gang, noget som man især skal passe på med ikke at give til Cylonerne.
Af samme grund virkede det også som om, at qute var cylon, eftersom man generelt skal undgå at give samme person begge titler :)

Men jeg synes nu, det var ret underholdende med de to cylons, som hurtigt kom i gang (var det i runde to eller tre, at det blev tydeligt, der var toastere i blandt os?). Det gav en sund noia-stemning!
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Lige en kommentar til Lars' ellers meget levende udlægning ... To var allerede røget i fængsel, min cylonevne var, at jeg kunne smide en i fængsel - men hvem skulle jeg vælge? Lars eller Janne, som ikke allerede var der? Så bekendte Lars kulør og kort efter gjorde jeg også, fordi det sidste menneske så kunne blive ekspederet ....

Men det er rigtigt, som Lars skriver - at det var lidt svært at vide, hvad man egentlig skulle gøre som cylon, og derfor kunne jeg heller ikke rigtigt se fordelen ved at bekende kulør .... menneskene klarede pænt godt (næsten selv) at køre deres ressourcer til et minimum ... Hvilket de vel strengt taget også i den virkelige verden er godt i gang med ????
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Helle har selvfølgelig helt ret, jeg husker forkert.

Men inden Marts lukkede og slukkede blev det lige til to spil Dominion med Lilli.

Det første spil blev et meget hurtigt spil, hvor jeg brugte Celler medens Lilli brugte Thief. Jeg endte med 4 provinser og et grevskab, hvilket gav 27 point. Lilli endte med 4 provinser og 3 godser hvilket også gav 27 point, og så var det dømt uafgjort.

Andet spil blev meget anderledes, og vi endte med at tømme bunken med grevskaber først, herefter bunken med godser, og sidst bunken med provinser. Lilli havde to godser og to grevskaber mere end mig, men det opvejede ikke de to provinser jeg havde mere end hende. Jeg vandt med 45 mod Lillis 41 point.

Lars
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Ark Nova
Has thanked: 268 times
Been thanked: 105 times

Post by Taibi »

Vi nåede et enkelt spil Jambo på månedens sidste dag...

Det var jo et ganske fornøjeligt 2-player spil som vi skal have på bordet igen.
Post Reply