Hjælp til Ringenes Herre-spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Hjælp til Ringenes Herre-spil

Post by Mikkel »

Så er turen nu kommet til Ringenes Herre-spillet (http://boardgamegeek.com/boardgame/823)

Vi synes BaHotH var et tricky spil at lære, men det her overgår da bestemt BaHotH mht. regler.
Selvom reglerne er på dansk, så giver det absolut INGEN mening, at all!

Er det kun os som oplever at det virker umuligt at lære at spille?

:D
Image
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg

Re: Hjælp til Ringenes Herre-spil

Post by Caniggia »

Tjaa, det kan jo vaere at den danske oversaettelse er mangelfuld. Jeg husker ikke reglerne som specielt indviklede eller daarligt skrevet. Hvis du kan vaere mere specifik, kan det jo vaere at vi kan hjaelpe med de ting, som I ikke helt er med paa.
Last edited by Caniggia on Fri Oct 30, 2009 8:52 pm, edited 1 time in total.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Jeg forsoegte ogsaa at laere spillet via det danske regelsaet og endte med at vente paa en lejlighed, hvor jeg kunne blive introduceret til det. Spillet er ikke saerlig kompliceret og det er i hoej grad besvaeret vaerd, saa I maa endelig ikke give op. Kom med nogle konkrete spoergsmaal og vi skal forsoege at svare efter bedste evne.
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Ca. hveranden gang, vi spiller det, falder vi over en 'ny' regel i regelhæftet - altså en regel, vi ikke har spillet med tidligere, men som vi så har opdaget i reglerne. Og det er den engelske udgave, vi har. Det er bestemt ikke et af de bedst skrevne regelhæfter, der findes!
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Post by Mikkel »

:D
Så er det altså ikke kun os der ikke kan finde ud af det.

Hvis jeg skal fortælle lidt om hvor problerme opstår for os...tja - fra starten af! Intet giver mening. På side 2 står der hvordan man starter spillet op, fordeler kortene osv. Men her bliver f.eks kortene ikke forklaret godt nok hvad de bruges og hvordan man rigtig kommer i gang. En rigtig dårligt start.

Men jeg vil prøve at få sammenfattet et lille indlæg med alle de "udfordringer" vi løber ind i!

God weekend
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Hvis det virker helt ugennemtrængeligt, kan du jo også poste et indlæg under "Spillevenner" og se om der ikke kunne være mulighed for at lære det af nogle andre. Eller alternativt at prøve at få det på programmet ved et af de kommende Valby-arrangementer.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

maxell wrote::D
Så er det altså ikke kun os der ikke kan finde ud af det.
Tja, jeg har nu aldrig rigtig haft problemer med det, men på den anden side så har det heller aldrig været et af mine favoritspil. Jeg synes at det mangler en konkurrence blandt spillerne, eller en mulighed for at der er en der modarbejder de andre, noget som både BaHotH, Shadows over Camelot og The Fury of Dracula har, hvorfor jeg foretrække disse tre af mine samarbejdsspil.
maxell wrote: Hvis jeg skal fortælle lidt om hvor problerme opstår for os...tja - fra starten af! Intet giver mening. På side 2 står der hvordan man starter spillet op, fordeler kortene osv. Men her bliver f.eks kortene ikke forklaret godt nok hvad de bruges og hvordan man rigtig kommer i gang. En rigtig dårligt start.
Jeg synes nu ellers kortene er rimeligt godt forklaret på selve kortene, for dem der kan noget specielt. Resten af kortene har jo bare symboler på, og de står alle forklaret på side 4. De 5 symboler er venskab, rejse, skjul, kamp og joker. Derudover er der to andre symboler på tre andre kort. Det ene er en Sort firkant (slå en terning), og den anden er en hvid ring (ryk et felt baglæns på korruptionsskalaen). De forklares først på side 7, midterst første kolonne og nederst anden kolonne.

Man kommer nemmest i gang ved simpelthen at følge reglebogen: Side 4 Rejsen begynder, derefter side 5 Kløvedal, derefter side 6-9 spillet på eventyrpladerne, derefter side 9 Rejsen fortsætter.

Det hele står faktisk ret kortfattet, og alligevel uddybet på side 13.

Faktsik er Ringenes Herre et af de spil der er bedst oversat, og så er det jo oversat af en at dette forums brugere.
maxell wrote: Men jeg vil prøve at få sammenfattet et lille indlæg med alle de "udfordringer" vi løber ind i!

God weekend
Det lyder som en rigtig god idé (både det med udfordringerne og det med den gode weekend) :-)

Lars
Post Reply