I KBK i går fik jeg først prøvet
Egizia, et
worker placement spil fra Hans im Glück. Temaet er (surprise!) monumentbyggeri i det gamle Ægypten, og spillerne placerer hver tur skibe på aktionsfelter, hvilket giver mulighed for at tilegne sig kort (nogle er permanente, såsom stenbrud og marker, mens andre er engangs), opgradere effektiviteten af sine arbejdere, og deltage i byggeriet af en række monumenter.
Mine modspillere syntes godt om spillet, mens jeg selv var lidt skuffet. Mekanisk fungerer spillet da, men man har set alle mekanismerne før, og spillet virker ikke så helstøbt og balanceret, som hvis det havde været f.eks. et Knizia-spil. Det skal nok prøves igen, men med så mange andre nye spil, har det ingen hast.
Dernæst blev det til et spil
Tobago, hvor mine modspillere overraskede ved at have virkeligt svært ved at gennemskue den centrale
clue card mekanisme (hvor man tilføjer nye betingelseskort til de fire skatte for at indsnævre antallet af potentielle gemmesteder for dem). Med konstante råb om "er vi ikke snart færdige?", kan man derfor ikke sige at spillet var nogen succes! Personligt synes jeg det er underholdende nok, men jeg må da indrømme at det falder lidt mellem to stole: Det er egentlig tilfældigt, letvægtsagtigt og flot nok til at det burde være et ideelt familiespil, men reglerne er ikke helt simple, og den førnævnte mekanisme med clue cards er svær nok til at den bare ikke "klikker" for nogle spillere. Så, for svært til at være et godt familiespil, og for tilfældigt og ligegyldigt til at være et godt gamers' game. Et spil der i mine øjne er interessant primært på grund af den centrale mekanisme med clue cards, og ret ligegyldigt derudover.