En anbefaling af Diplomacy

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 636 times
Been thanked: 935 times

En anbefaling af Diplomacy

Post by Frouvne »

Diplomacy er det spil, jeg fremhæver, når jeg bliver spurgt om, hvad mit favoritspil er. Nedenfor citerer jeg min anbefaling af spillet, der også kan findes andetsteds på denne hjemmeside:
Frouvne wrote:Diplomacy er nok det spil, jeg har brugt mest tid på at tænke på. Der er tale om et relativt simpelt spil med rimeligt tilgængelige regler og få brikker. Alligevel er det utrolig komplekst at overskue situationen få træk frem, da alle syv spillere rykker simultant.

Et godt spil Diplomacy forudsætter næsten, at man spiller med fuld besætning, hvilket vil sige syv spillere. Et enkelt spil kan let tage otte timer, men heldigvis er designet ideelt for spil via e-mail, hvilket gør det til en overkommelig opgave at gennemføre et spil.

I Diplomacy er der to niveauer, man kan sætte ind på. Det skal ikke forstås sådan, at man kan vinde udelukkende ved at koncentrere sig om den ene del, men det ser ud som om folk har en tendens til at prioritere den ene del højere end den anden. Dels er der den tekniske side, hvor man kan analysere sig frem til hvad der kan henholdsvis ikke kan lade sig gøre og dels er den diplomatiske del, der sætter nogle spillere i stand til at opnå noget, man ikke umiddelbart skulle tro muligt ud fra deres position på brættet.

På internettet findes der i hundredevis af artikler, der analyserer forskellige faser i spillet, de enkelte landes forcer og meget andet. Selv Diplomacys designer, Allan B. Calhamer, har skrevet en bog om Diplomacy, der tager udgangspunkt i historiske hændelser. Inspirerende læsning.

Det kan på ovenstående godt lyde som om Diplomacy mere er en livsstil end et spil. I modsætning til andre spil som f.eks. skak, der naturligvis i et helt andet omfang er gennemanalyseret, indgår den menneskelige faktor i en helt anden grad i Diplomacy, da man er syv spillere, der alle konkurerer om at opnå herredømme over det samme kort.

Diplomacy er dog et spil, man også skal regne med, der kan være en del frustrationer forbundet med. Spiller man det live, opstår der ofte den situation at en eller flere spillere allerede efter få træk i bedste fald er røget ud af spillet og i værste fald stadig er med, men i en helt umulig situation, hvor deres indflydelse på det resterende spil vil være marginal. Endnu et argument for at spillet egner sig så godt til at spilles via e-mail. Spiller man pr. e-mail er det til gengæld helt essentielt, at man indfører nogle klare regler om, hvornår træk skal være afgivet og om man bare spiller videre, hvis ikke alle har afgivet træk.
Last edited by Frouvne on Sun Nov 05, 2006 12:53 am, edited 1 time in total.
frouvne, administrator

Image
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle

Post by Helvard »

Diplomacy er helt sikkert et konge spil!

Check The Diplomatic Pouchhttp://www.diplom.org for meget meget info om e-mail Diplomacy, tonsvis af artikler og meget mere.
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
Post Reply