Hvilke spil i 2010 ser du allerede nu frem til?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Hvilke spil i 2010 ser du allerede nu frem til?

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Forbidden Island. Endnu en gang er der tale om et samarbejdsspil og denne gang øjensynligt i en lidt lettere kategori end med Pandemic.
Artwork ser fint ud, og da det er Leacock skal det nok vise sig at gameplay fungerer fint. Men ...

... helt ærligt, "lettere kategori end Pandemic"?? Jeg skilte mig af med Pandemic fordi det set med mine øjne var så mekanisk simplificeret og strømlinet, at det endte som en tynd, kønsløs, utematisk kop te. Jeg kan næsten ikke forestille mig et spil - et adventure/exploration-spil for det ikke skal være løgn - som er endnu mere lightweight end Pandemic, og som stadig vil kunne holde nogen som helst interesse for mig.

Roll Through the Ages var det samme: Et civ-spil med hvad der svarer til 2 sider regler, som kan spilles på 15 minutter? Der er bare for lidt i det til at jeg gider spille mere end et par gange... I princippet kan jeg godt lide sådan en "less is more" filosofi indenfor brætspil, men Matt Leacock ser ud til at køre princippet helt ud til ekstremerne. Alt for langt efter min mening... Det kan godt være et spil bliver mere "elegant" når man fjerner en unødvendig regel, men gentages eksperimentet, når man altså på et tidspunkt til et sted hvor spillet går fra "virkeligt elegant" til "dumt". :) Se også et antal af Knizias nyere familieudgaver af gamle spil for gode eksemplar på hvad der kan komme ud at krydse den grænse.

Og ja, jeg er med på at den grænse er subjektiv og at andres tolerancetærskel for simple spil sikkert ligger et helt andet sted end min. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Jeg skilte mig af med Pandemic fordi det set med mine øjne var så mekanisk simplificeret og strømlinet, at det endte som en tynd, kønsløs, utematisk kop te. [...]
Interessant at høre, da jeg netop finder at Pandemic tematisk fungerer rigtig godt. Bevares - der er skåret helt ind til benet, men netop derfor så meget mere respektindgydende hos mig, at han i mine øjne får temaet til at slå igennem. Som man kan se med udvidelsen kan man selvfølgelig let tilføje yderligere lag, der gør det endnu mere tematisk velfungerende. Angående Forbidden Island har jeg ikke kæmpe forhåbninger til et fantastisk tema. Men jeg håber at komme i besiddelse af et solidt gateway-spil, der kan anvendes med børn og familie ... og min fornemmelse er, at jeg ikke vil blive skuffet! :)
frouvne, administrator

Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Jens_Hoppe wrote:Roll Through the Ages var det samme: Et civ-spil med hvad der svarer til 2 sider regler, som kan spilles på 15 minutter?
Jeg mener at din indgangsvinkel til dette spil er forkert.
Jeg opfatter RTtA som et TERNINGspil med et Civ tema.

Som sådan er det et af de mest interessante terningspil på markedet, medens der er mange langt bedre civ spil.
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Mik wrote:Jeg opfatter RTtA som et TERNINGspil med et Civ tema.
Jeg kan dårligt være uenig i at dette er en fair måde at se det på. Jeg brød mig dog heller ikke meget om det, betragtet som terningspil (faktisk tror jeg at de fleste af de terningspil vi har set i de senere år har skuffet mig, med undtagelse af Queen's "Airships").
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:
Frouvne wrote:Forbidden Island. Endnu en gang er der tale om et samarbejdsspil og denne gang øjensynligt i en lidt lettere kategori end med Pandemic.
Artwork ser fint ud, og da det er Leacock skal det nok vise sig at gameplay fungerer fint. Men ...

... helt ærligt, "lettere kategori end Pandemic"?? Jeg skilte mig af med Pandemic fordi det set med mine øjne var så mekanisk simplificeret og strømlinet, at det endte som en tynd, kønsløs, utematisk kop te. Jeg kan næsten ikke forestille mig et spil - et adventure/exploration-spil for det ikke skal være løgn - som er endnu mere lightweight end Pandemic, og som stadig vil kunne holde nogen som helst interesse for mig.

Roll Through the Ages var det samme: Et civ-spil med hvad der svarer til 2 sider regler, som kan spilles på 15 minutter? Der er bare for lidt i det til at jeg gider spille mere end et par gange... I princippet kan jeg godt lide sådan en "less is more" filosofi indenfor brætspil, men Matt Leacock ser ud til at køre princippet helt ud til ekstremerne. Alt for langt efter min mening... Det kan godt være et spil bliver mere "elegant" når man fjerner en unødvendig regel, men gentages eksperimentet, når man altså på et tidspunkt til et sted hvor spillet går fra "virkeligt elegant" til "dumt". :) Se også et antal af Knizias nyere familieudgaver af gamle spil for gode eksemplar på hvad der kan komme ud at krydse den grænse.

Og ja, jeg er med på at den grænse er subjektiv og at andres tolerancetærskel for simple spil sikkert ligger et helt andet sted end min. ;)
Hej Jens

Det var noget af en hård kritik af Pandemic ... men egentlig forstår jeg måske godt, hvad du mener ... det som jeg måske i virkeligheden er ret begejstret for, er den fornemmelse af puzzle, der er over det med at skulle have det hele til at gåop, og hvordan klarer vi det????
Så måske kommer det også an på, hvad man forventer?

Helle
- der måtte forsvare et af mine absolutte favoritspil ... bare en lille bitte smule ....
Post Reply