Regelspørgsmål til Thunderstone
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 924 times
Regelspørgsmål til Thunderstone
Jeg sidder med reglerne til Thunderstone og enten er der nogle uklarheder eller også kan jeg ikke læse indenad... Inden jeg kaster mig over faq og hundredevis af regelspørgsmål på BGG, vil jeg lige høre, om der er nogle af jer, der har spillet præsent, der kan svare på et par sikkert meget banale spørgsmål:
1. Hvis jeg har går ind i en dungeon med en Thyrian Squire (Attack: +2 og Dungeon: Destroy one Food for Attack +2) og medbringer Iron Rations (One Hero gains Strength +2), kan jeg så både anvende Iron Rations og få +2 og yderligere ødelægge den for +2 mere og dermed op en total på 6? Har jeg to Iron Rations kan jeg så ødelægge dem begge og dermed nå op på 10?
2. Hvad er forskellen på Attack og Magic Attack? Kan jeg f.eks. kun anvende våben med en Magic Attack, hvis min Hero selv har en Magic Attack modifier?
3. I afsnittet Leveling Up hedder det sig: "... you may not level the same Hero type twice in one turn." Hvad betyder det? Type er så vidt jeg kan se ikke veldefineret. Der defineres klasser (militia, cleric...) og racer (elf, dwarf...) men hvad er en type? Jeg formoder, at jeg ikke kan opgradere den samme Hero to gange i samme tur, da han ryger i min discard, men det er vel ikke bare det, de forsøger at formulere?
1. Hvis jeg har går ind i en dungeon med en Thyrian Squire (Attack: +2 og Dungeon: Destroy one Food for Attack +2) og medbringer Iron Rations (One Hero gains Strength +2), kan jeg så både anvende Iron Rations og få +2 og yderligere ødelægge den for +2 mere og dermed op en total på 6? Har jeg to Iron Rations kan jeg så ødelægge dem begge og dermed nå op på 10?
2. Hvad er forskellen på Attack og Magic Attack? Kan jeg f.eks. kun anvende våben med en Magic Attack, hvis min Hero selv har en Magic Attack modifier?
3. I afsnittet Leveling Up hedder det sig: "... you may not level the same Hero type twice in one turn." Hvad betyder det? Type er så vidt jeg kan se ikke veldefineret. Der defineres klasser (militia, cleric...) og racer (elf, dwarf...) men hvad er en type? Jeg formoder, at jeg ikke kan opgradere den samme Hero to gange i samme tur, da han ryger i min discard, men det er vel ikke bare det, de forsøger at formulere?
frouvne, administrator

- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Re: Regelspørgsmål til Thunderstone
Du bruger den nye version af reglerne, ikke? (Version 1.4 kan downloades fra BGG).

Bemærk at Iron rations giver Strength +2 - Strength er ikke det samme som Attack. (Strength er udtryk for hvor tunge ting en Hero kan bruge). Udover det siger reglerne (s. 11):Frouvne wrote:1. Hvis jeg har går ind i en dungeon med en Thyrian Squire (Attack: +2 og Dungeon: Destroy one Food for Attack +2) og medbringer Iron Rations (One Hero gains Strength +2), kan jeg så både anvende Iron Rations og få +2 og yderligere ødelægge den for +2 mere og dermed op en total på 6? Har jeg to Iron Rations kan jeg så ødelægge dem begge og dermed nå op på 10?
Bemærk også at effects, medmindre de er prefixed med "repeat" kun kan udføres en gang, så nej, en Thyrian Squire kan ikke spise 2 madder.Whenever a Dungeon Effect destroys another card, that card is immediately removed from play, and cannot be used for any other effect. For instance, if a Thyrian Squire devours Iron Rations to gain Attack +2, you could not also use them to gain Strength +2. Similarly, if you use Iron Rations to give a Hero Strength +2, it cannot also be destroyed by another Dungeon Effect.

På side 14 i reglerne er der et helt afsnit om Attack vs. Magic Attack, som jeg synes forklarer det godt.Frouvne wrote:2. Hvad er forskellen på Attack og Magic Attack? Kan jeg f.eks. kun anvende våben med en Magic Attack, hvis min Hero selv har en Magic Attack modifier?
Side 8 i reglerne:Frouvne wrote:3. I afsnittet Leveling Up hedder det sig: "... you may not level the same Hero type twice in one turn." Hvad betyder det? Type er så vidt jeg kan se ikke veldefineret. Der defineres klasser (militia, cleric...) og racer (elf, dwarf...) men hvad er en type? Jeg formoder, at jeg ikke kan opgradere den samme Hero to gange i samme tur, da han ryger i min discard, men det er vel ikke bare det, de forsøger at formulere?
Det er bare det enkelte kort der ikke kan levelles to levels i et hug - hvilket også giver sig selv, da man destroyer det gamle kort, og lægger det nye direkte i discarden...However, you may not level the same Hero card twice in one turn, i.e. from Level 1 to 3, and you may never skip a Level.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Tak skal du have Jens. Det gjorde i hvert tilfælde et par ting klarere. Nej, jeg har ikke de nye regler, men dem må jeg hellere få fat i for så vidt jeg kan se, skelnes der ikke mellem Attack og Magic Attack i de medfølgende regler. Den manglende skelnen imellem Strenght og Attack skyldes dog klart min egen forvirring... Når så vi lægger mine forkludringer bort, kan Thyrian Squire så både anvende den samme Iron Rations til at forøge sin Strength med og til at øge sit Attack med eller discardes/destroy'es den straks den er anvendt til det ene formål?
frouvne, administrator

- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
Er det ikke det eksempel som den ovenfor (og nedenfor!) citerede regel præcist handler om?Frouvne wrote:Når så vi lægger mine forkludringer bort, kan Thyrian Squire så både anvende den samme Iron Rations til at forøge sin Strength med og til at øge sit Attack med eller discardes/destroy'es den straks den er anvendt til det ene formål?
For instance, if a Thyrian Squire devours Iron Rations to gain Attack +2, you could not also use them to gain Strength +2. Similarly, if you use Iron Rations to give a Hero Strength +2, it cannot also be destroyed by another Dungeon Effect.
What are you, like 80?
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Velkommen til den vidunderlige verden af dårlige regler.
Version 4 er absolut bedre end version 3, og langt bedre en version 1 som, du fandt i spillet.
Men der er nu stadig uklarheder.
Husk også at downloade de nye Player Aids, for rækkerfølgen af faserne er også blevet ændret!
Og så er der foreløbig errata til mindst et kort: Sfinxen, selvom der vistnok også er lidt vrøvl med Goodberries.
Attack og Magic Attack er to forskellige ting med hver deres modifiers. Først til sidst lægges de to tal sammen for et samlet angreb.
Når du har spist din mad kan du ikke også bruge den til noget andet.
Version 4 er absolut bedre end version 3, og langt bedre en version 1 som, du fandt i spillet.
Men der er nu stadig uklarheder.
Husk også at downloade de nye Player Aids, for rækkerfølgen af faserne er også blevet ændret!
Og så er der foreløbig errata til mindst et kort: Sfinxen, selvom der vistnok også er lidt vrøvl med Goodberries.
Attack og Magic Attack er to forskellige ting med hver deres modifiers. Først til sidst lægges de to tal sammen for et samlet angreb.
Når du har spist din mad kan du ikke også bruge den til noget andet.
Last edited by Mik on Fri Feb 12, 2010 6:34 pm, edited 1 time in total.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Tak skal I have! Jeg vil downloade dit nye regler og starte forfra... jeg tror nok, at jeg vil kunne spille spillet nu, men hvis faserne også er lavet om, er der jo nok ingen vej udenom at glemme alt og starte forfra! 

frouvne, administrator

- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
Der er ingen grund til at glemme alt.Frouvne wrote:jeg tror nok, at jeg vil kunne spille spillet nu, men hvis faserne også er lavet om, er der jo nok ingen vej udenom at glemme alt og starte forfra!

What are you, like 80?
- Robert
- 1000+ indlæg
- Been thanked: 2 times
Jeg har en printervenlig version af reglerne (v1.4), uden billeder og uden baggrund, i docx (eller doc om nødvendigt) format. Jeg prøvede at publicere den på BGG, men de sagde nej tak da den ikke overholder copyright (jeg måtte kopiere tekst ud af pdf reglerne). Send en PM eller en email hvis nogen vil have en kopi.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Hvis du syntes det er besværet værd, kunne du jo indhente tilladelse fra udgiveren. Det er rigtig dejligt, at mange udgivere selv gør deres regler tilgængelige i dag, men de er sjældent særlig printvenlige. Og i det konkrete tilfælde gør man jo stort set ikke brug af illustrationerne og i det omfang de kommer, kommer de alt for sent i regelhæftet - selv brugte jeg en halv times tid på at finde rede på kortene for at finde ud af at der halvvejs inde i regelhæftet er en beskrivelse af ikonografien. Problemet var blot at man da for længst havde gennemgået opsætningen til det første spil i reglerne...Robert wrote:Jeg har en printervenlig version af reglerne (v1.4), uden billeder og uden baggrund, i docx (eller doc om nødvendigt) format. Jeg prøvede at publicere den på BGG, men de sagde nej tak da den ikke overholder copyright (jeg måtte kopiere tekst ud af pdf reglerne). Send en PM eller en email hvis nogen vil have en kopi.

frouvne, administrator

- Robert
- 1000+ indlæg
Du har ret, jeg prøver at kontakte dem. Det er helt klart et behov for at kunen printe reglerne uden at vruge voldsomme mængder blæk.Frouvne wrote:Hvis du syntes det er besværet værd, kunne du jo indhente tilladelse fra udgiveren. Det er rigtig dejligt, at mange udgivere selv gør deres regler tilgængelige i dag, men de er sjældent særlig printvenlige. Og i det konkrete tilfælde gør man jo stort set ikke brug af illustrationerne og i det omfang de kommer, kommer de alt for sent i regelhæftet - selv brugte jeg en halv times tid på at finde rede på kortene for at finde ud af at der halvvejs inde i regelhæftet er en beskrivelse af ikonografien. Problemet var blot at man da for længst havde gennemgået opsætningen til det første spil i reglerne...Robert wrote:Jeg har en printervenlig version af reglerne (v1.4), uden billeder og uden baggrund, i docx (eller doc om nødvendigt) format. Jeg prøvede at publicere den på BGG, men de sagde nej tak da den ikke overholder copyright (jeg måtte kopiere tekst ud af pdf reglerne). Send en PM eller en email hvis nogen vil have en kopi..
Har du set mit Hero, Village and Monster Card breakdown?
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Nej, jeg havde ikke fået set det. Det har jeg nu - og det er også blevet printet ud. Og så kan man jo undre sig over, at producenten ikke har valgt at bringe en tilsvarende illustration i reglerne. Det ville i hvert tilfælde have hjulpet mig noget hurtigere i gang.Robert wrote:[...] Har du set mit Hero, Village and Monster Card breakdown?
frouvne, administrator

- Robert
- 1000+ indlæg
Og nu vi er i gang:
Jeg har opdateret nogle skillekort til reglerne v1.4. De virker udmærket, men det er et ret stort arbejde at printe og klippe dem ud, og der kommer skillekort med den første udvidelse.
Denne liste af varianter sørger for, at der kommer svagere monstre i starten og stærkere mod slutningen. Det er interessant så længe man lærer spillet at kende, men jeg har på fornemmelsen at jeg vil gå tilbage til de originale regler med tiden.
Jeg har opdateret nogle skillekort til reglerne v1.4. De virker udmærket, men det er et ret stort arbejde at printe og klippe dem ud, og der kommer skillekort med den første udvidelse.
Denne liste af varianter sørger for, at der kommer svagere monstre i starten og stærkere mod slutningen. Det er interessant så længe man lærer spillet at kende, men jeg har på fornemmelsen at jeg vil gå tilbage til de originale regler med tiden.
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Ja, så er der jo råd til at drikke en cola mere...Robert wrote: Det er helt klart et behov for at kunen printe reglerne uden at vruge voldsomme mængder blæk.
Men en venlig sjæl gjorde altså en sådan version tilgængelig i fredags:
http://www.boardgamegeek.com/thread/494 ... -1-4-rules
- Mik
- 2500+ indlæg
Der sker stadig regelændringer.Jens_Hoppe wrote:Der er ingen grund til at glemme alt.De nye ting i det seneste sæt regler er stort set kun clarifications, og den "store" ændring i faserne er at man leveller heroes til sidst i en village-tur, i stedet for først.
Dette er blot en enkelt af de mange tråde på BGG hvor man får forskellige svar alt efter hvornår (og hvem) man spørger:
Rules Question: Arcane Energies
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Nu er det så lykkedes mig at få prøvet spillet og med det nye regelsæt og den foreslåede startopsætning var der ikke de store tvivlsspørgsmål. Det betyder ikke, at der ikke kan være nogle finere detaljer, der er gået vores næse forbi eller som vil dukke op med andre kort(-kombinationer) - men med det rigtige regelsæt er spillet rimelig let tilgængeligt.Mik wrote:Der sker stadig regelændringer.Jens_Hoppe wrote:Der er ingen grund til at glemme alt.De nye ting i det seneste sæt regler er stort set kun clarifications, og den "store" ændring i faserne er at man leveller heroes til sidst i en village-tur, i stedet for først.
Dette er blot en enkelt af de mange tråde på BGG hvor man får forskellige svar alt efter hvornår (og hvem) man spørger:
Rules Question: Arcane Energies
Mine umiddelbare dom: Det er helt sikkert ikke lige så gennemtestet og elegant som Dominion - men det er til gengæld laaangt sjovere!

frouvne, administrator