Wars of the Roses: Lancaster vs. York - Nogle erfaringer?
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 924 times
Wars of the Roses: Lancaster vs. York - Nogle erfaringer?
Er der nogen, der har sat sig ind i reglerne til eller måske endda spillet en tidligt fremkommet version af Wars of the Roses: Lancaster vs. York? Jeg er endnu ikke nået til regelgennemlæsning, men de smuler jeg har snuset op om spillet, får mig til at tro, at det måske kunne være noget, der er interessant. Mit umiddelbare indtryk er, at det bedst kan sammenlignes med et spil som Wallenstein - også hvad angår spiltypen, hvor der således ikke er lagt den store vægt på simulation/historisk korrekthed. Hvis der er nogen, der har sat sig lidt bedre ind i sagerne end jeg har, kunne det være interessant at høre lidt herom for ad denne genvej at kunne nærme mig en afklaring af, om det er noget, der skal ses nærmere på.
frouvne, administrator

- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Re: Wars of the Roses: Lancaster vs. York - Nogle erfaringer?
Dirk Henn er tysker og en decideret eurogamer. Peter Hawes er New Zealænder og en hardcore strategispiller. Jeg ville blive meget forbavset hvis spillet ikke er betydeligt mere involveret end Wallenstein.
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Jeg har kun skimmet regler, men umiddelbart vil jeg give Allan ret i at det leder tankerne hen på Wallenstein. Forstået på den måde, at det er et spil med et historisk krigstema, men det er ikke noget egentligt forsøg på en simulation (f.eks. er kontrol og indkomst vigtige koncepter i spillet, snarere end troppetyper og terræn og den slags). Så det både ligner og bruger begreber man vil forbinde med eurogames.
Når det er sagt virker det mere komplekst og med flere historiske, tematunge detaljer end Wallenstein. Af regelhæftets 24 sider er 18 sider reelle regler, så det er tydeligvis ikke et eurogame af "spil det med bedstemor" typen.
Det virker mest som et crossover-spil af en slags - euro-look og -begreber kombineret med historiske detaljer og kompleksitet fra krigsspillene.
Når det er sagt virker det mere komplekst og med flere historiske, tematunge detaljer end Wallenstein. Af regelhæftets 24 sider er 18 sider reelle regler, så det er tydeligvis ikke et eurogame af "spil det med bedstemor" typen.
Det virker mest som et crossover-spil af en slags - euro-look og -begreber kombineret med historiske detaljer og kompleksitet fra krigsspillene.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Stony
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 120 times
Hvis det så også fungerer....Jens_Hoppe wrote:Det virker mest som et crossover-spil af en slags - euro-look og -begreber kombineret med historiske detaljer og kompleksitet fra krigsspillene.

Sidst spillet:

- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
Det er jo lige det...! Du må købe det og tage det med på [hvad-det-nu-er-vores-weekend-con-i-april hedder] så vi kan spille det.Stony wrote:Hvis det så også fungerer....

What are you, like 80?
- Stony
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 120 times
...hvis du læser regler og introducerer?Jens_Hoppe wrote:Det er jo lige det...! Du må købe det og tage det med på [hvad-det-nu-er-vores-weekend-con-i-april hedder] så vi kan spille det.Stony wrote:Hvis det så også fungerer....
Sidst spillet:

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
... jeg tror, at jeg er kommet til at bestille det...Stony wrote:...hvis du læser regler og introducerer?Jens_Hoppe wrote:Det er jo lige det...! Du må købe det og tage det med på [hvad-det-nu-er-vores-weekend-con-i-april hedder] så vi kan spille det.Stony wrote:Hvis det så også fungerer....

frouvne, administrator

- larkin
- 250+ indlæg
- Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Hold da fest, der bliver spontankøbt på forummet for tiden.......Frouvne wrote:... jeg tror, at jeg er kommet til at bestille det...Stony wrote:...hvis du læser regler og introducerer?Jens_Hoppe wrote: Det er jo lige det...! Du må købe det og tage det med på [hvad-det-nu-er-vores-weekend-con-i-april hedder] så vi kan spille det.Så mon ikke det lige præcis skal på bordet til Djengis-Con?!

- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
Også mig! Og nu lyder det jo til, at det er Frouvne der introducerer til det.larkin wrote:Jeg vil i hvert fald gerne prøve Wars of the Roses: Lancaster vs. York, hvis det passer på djengis-konnen

What are you, like 80?
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Fordi det evt. bliver mig, der slæber det med, behøver det jo ikke nødvendigvis være mig, der introducerer det...Jens_Hoppe wrote:Også mig! Og nu lyder det jo til, at det er Frouvne der introducerer til det.larkin wrote:Jeg vil i hvert fald gerne prøve Wars of the Roses: Lancaster vs. York, hvis det passer på djengis-konnen

frouvne, administrator