Europe Engulfed vs. Eastfront II

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg

Europe Engulfed vs. Eastfront II

Post by Caniggia »

Jeg kan efterhånden konstatere, at blokspil egentlig virker for mig, og jeg har derfor kigget på et par af de "større". Men er der nogen, der kan give et indblik i forskellen på Europe Engulfed og Eastfront? Jeg kan se, at spilletiden er noget forskellig, hvilket gør, at jeg hælder mod Eastfront, men jeg gætter på, at det skyldes den større skala i Europe Engulfed.
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Re: Europe Engulfed vs. Eastfront II

Post by Oseali »

Jeg er den heldige ejer af begge spil, så vil da forsøge at give lidt indsigt i de to, selvom jeg nok vil sige at for at retfærdiggøre sammenligningen kam man tage Westfront og Eurofront med også

EE:
Europe Engulfed er et forholdsvist hurtigt spil, og den håndtere ting som flåde og transport af enheder over vand på en abstrakt og let måde, så man ikke bruger for lang tid på den del af spillet.

"felterne" er forholdsvis store regioner, altså ikke hexes som i EA/EF og gør derfor at der kan blive lidt piles af enheder rundt omkring. Kampen afgøres med at mase enheder ind i andre regioner og ellers have en round of combat.

Det som jeg godt kan lide er at der både er produktion og dicefest i spillet, samt at special actions giver nogle unikke muligheder.

Eastfront II:
Dækker kun som titlen siger Eastfront, og det er istedet et hex spil, hvor hver hex har en stacking limit på 4 medmindre der er specielle forhold.
Der er også produktion af enheder i spillet, og der er flere forskellige enhedstyper, men i modsætning til EE er fly også her abstrakte, og indgår under HQ enhederne. Og det er HQ mekanismen som i største grad adskiller spillene af. I EE kan man flytte enheder at will og uden at få for mange minuser, i EF skal de være i range fra et HQ og dit airsupport er begrænset til range og styrke som de nuværende HQ.

Det er meget større og et mere involverende spil og tager betydeligt længere tid, men kan spilles i 6 måneders scenarie med winning conditions.

Eurofront II:
Sammen med Westfront kan EF sættes sammen og sammen danne Eurofront som er et grand scale european theathe of war :) der er noget mere "diplomati" og events i spillet, men ellers spilles det på samme måde som EF.

Hvis du har flere, gerne mere specifikke spørgsmål, skal du bare skyde væk
Image
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Caniggia »

Mange tak for svaret. Umiddelbart virker det som om at din beskrivelse bekræfter min egen fornemmelse af, at Eastfront nok passer bedst til det, som jeg er efter. Vi må se. (Men for dælen, det er dyrt spil medmindre man kan få det via USA).
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Oseali »

Caniggia wrote:Mange tak for svaret. Umiddelbart virker det som om at din beskrivelse bekræfter min egen fornemmelse af, at Eastfront nok passer bedst til det, som jeg er efter. Vi må se. (Men for dælen, det er dyrt spil medmindre man kan få det via USA).
Fik alle tre æsker af min kone i fødselsdags/julegave (har føsda den 24.) så ja det er en dyr omgang :) men hun købte det brugt på BGG fra en fyr i england.
Image
Post Reply